Microsoft får patent på ljudcensurering

Robot
Microsoft får patent på ljudcensurering
Medlem
Microsoft får patent på ljudcensurering

Visst, svordomar låter väldigt fult, men det här med att censurera har jag aldrig förstått mig på.

Skribent

I en del onlinespel (Warhammer Online, Age of Conan) och en del spelservrar får jag inte använda mig av nicket bastard för det anses vara stötande.

Usch. Språkcensur påminner mig om dagis. I datorspel får vi döda poliser, köra över fotgängare för poäng och invadera länder men inte använda hemska ord. Visst, vårt samhälle är byggt på dubbelmoral men någon måtta får det väl ändå vara!

Inaktiv
Skrivet av bastard:

I en del onlinespel (Warhammer Online, Age of Conan) och en del spelservrar får jag inte använda mig av nicket bastard för det anses vara stötande.

Usch. Språkcensur påminner mig om dagis. I datorspel får vi döda poliser, köra över fotgängare för poäng och invadera länder men inte använda hemska ord. Visst, vårt samhälle är byggt på dubbelmoral men någon måtta får det väl ändå vara!

Håller med till fullo!

Medlem
Skrivet av båtsman:

Visst, svordomar låter väldigt fult, men det här med att censurera har jag aldrig förstått mig på.

Håller med helt. Man blir så innerligt trött på moralpaniken. Det är ju knappast så att folk slutar svära för det.

Antar att många blev förvånade när de började spela WoW och upptäckte att man inte kunde skriva "fick" när profanityfiltret var igång eftersom det betyder knulla på tyska. Ganska lustigt, men rätt skrämmande också.

Undrar var det slutar.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Inaktiv

Töntigt.


signatur

War never changes.

Medlem

låter lite obehagligt faktiskt visst det kan ju låta harmlöst att censurera svärord men vad blir nästa steg? kritik mot företaget(MS) +sponsorer och samarbetspartners?
och hur kommer Ms förhålla sig till stater med obefintlig eller begränsad yttrandefrihet? vem ska bestämma vad som ska få
censureras och inte censureras? vilka lagar kommer att gälla?


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

lite smått löjligt, men personligen tycker jag att det låter som en fruktansvärt fräck teknologi som man säkert kan använda till en massa annat.

Inaktiv

Det var som *piiip*.

Medlem
Skrivet av swimteampie:

Det var som *piiip*.

*piip* *piiiiiip* *piiip* *piiiiiiip* också


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Känns intressant att se hur implementationen förstår meningar, ord kan betyda väldigt olika saker beroende på vilket sammanhang det används i. Sen borde folk rätt snabbt klura ut vart de ska lätta betoningen på olika ord för att komma runt censuren. Olika ord har olika betydelse på olika språk, hur hanterar de att någon heter Dick Gaylord, eller den talade motsvarigheten till censurproblemet med att svenska "slut" (ända, ände, det sista, yttersta gräns, avslutning, epilog, final, ändpunkt, etc., i.e "nu var sagan slut") och engelska "slut" (lösaktig kvinna) har lite olika betydelse.

Vem vill tänka själv? Enklare att bara låta andra bestämma.

Medlem

..speciellt om man nu är en bastard också


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Fan va löjligt. Svordommar har ju blivit så normalt att vi till och med använder svordommar från andra språk och används ju nästan alltid i varje mening ju.

Inaktiv

hoppas man kan välja att ha filtret av eller på då

Medlem

Denna form av censur är dessutom så oerhört skrattretande meningslös, eftersom man redan vet att en svordom eller 'negativt uttryck' yttrades. Vad gör det för skillnad om man hörde ordet, liksom?

Dumhet på hög nivå.. men jag antar att det kan vara småroligt ibland - kommer att tänka på Jerry Springer på tv för ett antal år sedan. Iofs, det var också dumhet på hög nivå, men det var i alla fall smålustigt

Medlem

våra samtal kommer inte bara kunna vara övervakade i framtiden, dem kommer även vara censurerade i realtid också.
Skrämmande.

Medlem

I Lineage 2 så räddar språkfiltret oss från det vedervidriga ordet 'Bastard' till kostnad av att du inte ens kan tala om ditt 'bastard sword' utan att bli filtrerad. Genomtänkt! :b

Jag tror inte moralpaniken på just svordomar och könsord är så farlig här i europa; det är nog mest den kristna högern i det stora landet i väster som ligger bakom censurkraven på media.

Medlem

Väldigt häftigt teknologiskt framsteg men jag kan tänka mig ett antal bättre tillfällen att använda teknologin än att realtidscensurera spel, simultantolkning t.ex.
All form av ljudcensur är i grund och botten dubelmoral eftersom de visuella handlingarna i filmerna och spelen oftast överskuggar det språkliga.


signatur

.slanger

Medlem

*PIIIIP* Freedom of speech.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Vad är fula ord egentligen? De blir väl fula beroende på sitt sammanhang? Man kan ju fortfarande kränka någon utan att använda några fula ord.

Jag röstar på kränkningsfilter hos användarsidan, elstöt eller liknande.


signatur
Medlem
Medlem

hoppas de buggar i nån live tv gala! :D:D:D

Inaktiv
Skrivet av bastard:

I en del onlinespel (Warhammer Online, Age of Conan) och en del spelservrar får jag inte använda mig av nicket bastard för det anses vara stötande.

Usch. Språkcensur påminner mig om dagis. I datorspel får vi döda poliser, köra över fotgängare för poäng och invadera länder men inte använda hemska ord. Visst, vårt samhälle är byggt på dubbelmoral men någon måtta får det väl ändå vara!

Å andra sidan är bastard ett väldigt starkt ord i engelskan, så det är ju inte konstigt att du inte får heta det om det förekommer språklig censur. Dock kan jag hålla med dig om att censur i alla former är av ondo...

Medlem

BUT THINK OF THE CHILDREN!!!

Medlem

Hehe... japp, vi lever i en frisk och kry liten värld...


signatur
Medlem

fûkk-fuck

Jag tror inte att en dator kommer att se likheten såvida den inte kommer ha så låg tröskel att den kommer i onödan censurera en massa vanliga ord och bara göra folk arga.

Hur många svenskar har inte stängt av WoWs profanity filter just av anledningen att kunna skriva fick?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Fuck you you fucking fuckers!

Medlem

JU S ÄJJ.... JU S ÄJJ..(just nu ser du en majestätiskt vajjande flagga över hela din monitor). HELT NORMALT...Moget folk.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

I realtid? Hur är det möjligt? Hur ska den kunna skilja på om du tänker säga "Fuck" eller "Fun" innan du avslutat ordet? Dom måste mena "realtid", som i att den censurerar lika snabbt som man pratar, men med en viss delay.

Inaktiv

Om det får det att funka utan att programmet bröjar censuera vanliga ord, så är det två tummar upp Speciellt bra på Xbox live där det är mycket kids som är under 12. Bara de inte kör med det extremt jobbiga pip ljudet,

123
Skriv svar