christer fuglesang vår första astronaut

Medlem
christer fuglesang vår första astronaut

Om en månad kan Christer Fuglesang bli den förste svensken i rymden. Han ska göra två rymdpromenader och utföra komplicerat tekniskt arbete utanpå rymdstationen ISS.
Dessutom ska han slå ett världsrekord i frisbee.

uppskjutningen av rymdfärjan skall visas på dom flesta svenska tv kanaler i direktsändning Klockan 03.36 den 7 december.

http://www.snsb.se/fuglesangnybrev_3b.shtml

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14006906.asp

hur många av er kommer sitta fastklistarade framför teven och titta på när vi får vår första astronaut upp i rymden ?

jag kommer helt säkert kolla på det

Medlem

Kommer nog sova hårt vid den tiden.

Medlem

Jobbar jag inte den dagen sitter jag säkert fastklistrad. Kommer nog spela in också.

Medlem

Bli inte förvånad om det blir framskjutet. Nästan alla uppskjutningar jag kollat på har först blivit framflyttat 2-3 gånger på grund av väder eller tekniskt strul.
Det är ju självklart att det ska kollas på, han skriver ju svensk historia!


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

frisbee rekordet lät intressant!

Seriöst... märker ju hur insatt man är när man läser sånt här. Trodde vi redan varit uppe, gått på månen och hela kittet.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

det är ju det att det är förste svenske astronauten som kommer upp då.

det är ju som supertank säger

*Det är ju självklart att det ska kollas på, han skriver ju svensk historia!*

så självklart är det intressant, för den som är intresserad
det coola är ju att ett eller flera företag ska starta rymdresor från sverige om några år,

resor för folk med tjock plånbok,
folk kommer då bli uppskjutna på den svenska rymdbasen Esrange uppe i norrland, det har tillåmed sålts en del biljetter, lol

en av anledningarna till att det kommer bli så är att uppe i norrland kan man skjuta iväg stora raketer utan att störa nån,

och så ska det tydligen vara fräckt att kunna se norrsken där uppe i rymden

nördigt ? kanske det, men det är ganska coolt att vi har en rymdbas i sverige som många länder i europa skickar upp grejer från.

On 19 November 1966, the very first rocket was launched from Esrange. To celebrate, SSC has invited veterans from all over Europe to an event on 24 November ...

så vi har haft rymdbas i 40 år

Inaktiv

Trodde aldrig han skulle komma iväg. NASA har ju nästan satt käppar i hjulet för honom.

What goes up, comes down.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

jo, fast christer har i intervjuer nyligen sagt att svenska regeringen inte har varit pådrivande så att han kunnat komma upp tidigare.

han skulle egentligen vart upp för flera år sen,
men det viktiga är att sverige är först i skandinavien

Medlem

Kul för honom men inget spännade att se på tv direkt.

Sett uppskutningen på riktigt och det var spännade.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

skojar du ?
har du vart på va heter de nu igen,
Cape Carneval ?
shit va grymt. hehe,

och jo man kommer nog titta, om man inte jobbar den dan,
han är ju trots allt svensk

kennedy space center heter det nog

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Kul för honom men inget spännade att se på tv direkt.

Sett uppskutningen på riktigt och det var spännade.

hur gick det till då?

skulle varit riktigt fett att få uppleva ett sånt monster skjutas iväg.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Gissa om rymdfärjan kommer explodera i atmosfären. Killen har typ väntat 30år för att komma upp i rymden och våran första astronaut.

Oh sweet irony!

Inaktiv

Kommer jag ihåg detta så kommer jag absolut att kolla.

Medlem
Skrivet av treetrallen:

Gissa om rymdfärjan kommer explodera i atmosfären. Killen har typ väntat 30år för att komma upp i rymden och våran första astronaut.

Oh sweet irony!

El tänk om nån rik svensk betalar ryssarna och åker upp i rymden innan honom. Då blir han bara 2:a
Kl 3 på natten? vafan då ska jag snarka och fisa i sängen.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Knirk:

men det viktiga är att sverige är först i skandinavien

Kan inte understrykas nog...

Medlem

Skandinavien? Såvitt jag vet så är det inte så värst många andra nationaliteter som vart i rymden. Kina, Ryssland, USA, Frankrike, Storbritannien, Tyskland...

Vad mera?

Medlem

Nån kanadensare har säkert varit uppe.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

[quote="Knirk"]men det viktiga är att sverige är först i skandinavien :p[/quote]
Kan inte understrykas nog...

OK men tänk om en rik norrman... :D:P


signatur

yolo

Inaktiv

Jag tror på det när han verkligen är där uppe i rymden och gör sin rymdpromenad. Jag menar, i 14 år han väntat på en chans och varenda gång får han höra samma sak;

- "Nästa gång Fuglesang blir det du, jag lovar."

Inaktiv

jag kan inte bry mig mindre, kul för honom men jag tror itne det kommer påverka sverige någonting.

sen borde han byta efternamn. riktigt fult efternamn, kunde gott tagit ett snyggare

Edit: Ja, jag är fortfarande bakfull och bitter. det är ju trots allt måndag.

Medlem

kl. 03.00 på tv4 inatt glöm ej


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

kl. 03.00 på tv4 inatt glöm ej

Thanks hade glömt
Har inget för mig, så jag kan ju lika gärna sitta och hoppas på en crash


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

jaha, typiskt att man har tenta i morgon då


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

De va ju trist Hwergelmer... Önskar dig lycka till med tentan
Skall själv kolla på webb-tv sändingarna.

Youtube-proffs

När kommer själva uppskjutningen ske? Typ klcokan 5 eller? de vettefan om jag orkar för att vara ärlig


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

03.38


signatur
Medlem

Kollar förresten här nu (de spänner fast Mark i cockpiten.. christer har man också fått se lite av)

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Kollar förresten här nu (de spänner fast Mark i cockpiten.. christer har man också fått se lite av)

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

najs länk, ljud också!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

np

Tycker att det är tufft att de på nasa låter precis som man förväntar sig att de skall låta (det man hört i filmer, låtar... varifrån det än må vara). De har det där specifika soundet i kommunikationen och micarna. 8)

Medlem

Snart gäller det! Har suttit och kollat på "NASA TV" hela dagen, det kommer bli den första uppskjutningen jag sett i mörker.

Lycka till Christer ffs!


signatur

I'm a snake, follow me!

Skriv svar