Liten skillnad mellan Speed metal,Thrash metal,Death metal.

Medlem
Liten skillnad mellan Speed metal,Thrash metal,Death metal.

Har ni märkt att vissa låtar/album/band är väldigt svåra att sätta en genre till. tex Sepultura som är ett thrash metal band men som i mina öron låter väldigt mycket som ett death metal band(iaf de tidiga skivorna). Metallicas skiva Kill en all brukar jag använda som mått stock för thrash metal. sen bandet slayer som också flörtade med death metal genren men som är ett thrash metal band som faktiskt aldrig spelat death metal. Bandet anthrax gillar jag inte så jag säger inget om dem. Megadeth har ju spelat in flera skivor/som är speed metal. så är det nån mer än jag som tycker det är svårt att se skillnad på speed metal/thrash metal??


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Medlem

ja det är inte så stor skillnad på skithögar sinsemellan är inte deathmetal bara growl och snabba trummor, speed metal är bara snabbt och trash nån blandning?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag tycker att det ofta är meningslöst med så specifika genrebenämningar... t o m kontraproduktivt. Vaaarför, varför detta behov att placera in allt i fack? Snackar man med insatta är det enklare att säga "samma stil som Kill 'em all" eller "låter typ som tidiga Megadeth", snackar man med ej insatta har de ändå ingen aning om skillnaden mellan blablametal och blublumetal.

Medlem

skithögar skulle jag då inte kalla dem. även ifall Kerry King är lite stor i käften ibland:). eller jo en jag kan med gott samvete kalla en skithög är Lars Ulrich med sitt storhets vansinne.


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Medlem

kanske ett tecken på att folk försöker skapa lite väl många genres?

Som att göra skillnad på Santa Marias och Kockens pizzakrydda. Visst finns det en skillnad, men det är fortfarande pizzakrydda.

Medlem

Vi MÅSTE dela in alla band i fack, det är väl en självklarhet.
Vad ska vi bråka om annars på nätet/fyllan/whatever?

Genrer kan ju vara jävligt lika varandra, sen kan band i samma genre vara jävligt olika med. Ta Megadeth som du har som exempel som speedmetal (ingen aning om de är det, aldrig lyssnat speciellt på dem), sen lyssnar du på Dragonforce, fortfarande speedmetal man ändå jävligt olikt det megadeth gör.

Sen kan det faktiskt vara användbart att använda genrenamnet när man snackar, alla är ju inte insatta i alla band. Säger jag i stil med Haggard så kommer antaligen de flesta ändå inte fatta. Bättre att säga symfonisk metal då
Och det finns aldirg för många genres. Ju fler genres desto mer att bråka om

Inaktiv

genrer är bara användbara när man ska beskriva musik, och i slutändan måste man höra det för att fatta ändå så..

det finns helt sjuka genrer.. mathcorescreamoangstpunk typ


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

För det första: Anthrax riktigt bra.
För det andra: Megadeth har väl aldrig varit Thrash? Tror de blev kallade det pga att Dave kom från Metallica.
För det tredje: Varför bryr jag mig? Gillar ju inte heller dessa genre indelningar. Har lärt mig att ett bra band är ett bra band oavsett genre..Därför så lyssnar jag på Arch Enemy och Flaming Lips med samma glada humör.
Men Ophe slår huvudet på spiken..Och Haggard har jag aldrig hört. Men just nu är Draconian bäst och vackrast.

Medlem
Skrivet av Olivaw:

För det första: Anthrax riktigt bra.

Då slapp jag säga det.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Det är ganska stor skillnad på death, thrash och speed. Death är sådant som In Flames spelar, alltså att droppa instrumenten till C och ösa så mycket som möjligt på gitarren. Den gamla thrashen som Megadeth och Metallica spelade görs tyvärr inte längre och som jag har fattat det är thrash och speed samma sak....

Inaktiv

Nu finns det ju massa -core också som gör det svårare. Metalcore, hardcore och nu-metal tex. edit: Alltså jag tog bara upp det.

Trash metal är ju "snabb metal", precis som speed metal fast mer "extrem" (om man kan kalla det extremt över huvud taget). Speed är ju tex megadeth.

Death metal har ju sitt growl (att sjunga från halsen tex) och blastbeats osv. Att säga att Slayer är death går ju inte?! De är speed/trash.

(Black metal har knappt nån bas, väldigt skrikiga vocals och snabba trummor.)


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Hihi, kul att läsa

Citat:

Death är sådant som In Flames spelar, alltså att droppa instrumenten till C och ösa så mycket som möjligt på gitarren.

Är inte In Flames pop?
Death för mig är; Cannibal Corpse, Aborted, Vader, Iniquity mfl.
In Flames är precis som jag skrev ovan lite hårdare Pop, notera...enligt mig.
Så, en slutsats. Att dela upp musik i fack funkar inte för att alla har olika referens punkter.

Medlem

Tycker det går man jag brukar generalisera det hela när jag pratar med folk, dom flesta vet vad man menar när man säger ex
death metal ,speedmetal etc

Sen gillar ju vissa människor att detaljprata om typ vissa specifika segment i en låt o diverse annat..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av DeamoniC:

Hihi, kul att läsa

Citat:

Death är sådant som In Flames spelar, alltså att droppa instrumenten till C och ösa så mycket som möjligt på gitarren.

Är inte In Flames pop?
Death för mig är; Cannibal Corpse, Aborted, Vader, Iniquity mfl.
In Flames är precis som jag skrev ovan lite hårdare Pop, notera...enligt mig.
Så, en slutsats. Att dela upp musik i fack funkar inte för att alla har olika referens punkter.

/agreed

Medlem

In flames är fjortismusik. Det säger dom ju själva iaf.

Inaktiv

in flames spelar den musiken dom tycker om att spela för tillfället

det betyder inte att ni (eller jag för den delen) tycker om det

man ska inte göra musik för att behålla fans, man ska göra musik för att man vill göra musik


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av astie:

In flames är fjortismusik. Det säger dom ju själva iaf.

De är bara inte så duktiga på att skriva låtar..Men säljer ändå..

Medlem

Man ska inte glömma att vissa band har bytt stil genom åren. Ett klassiskt exempel är Metallica.
De började med äkta trash metal för att gå mer mot vanlig heavy, för att till slut göra pop. Senast försökte de göra trash igen.

Vill man förstå trash metal, ska man lyssna på:
Metallica - Kill´em all
Denna är väl den skiva som är mest "trash" (som jag känner till)
Skitigt sound och snabb med avancerade gitarr-riffs.
Slayer - Reign in blood är enl mej (och många trash-fans) den bästa trashskivan någonsin.


signatur

yolo

Inaktiv

Ahh Reign in Blood med Angel of Death.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Eller varför inte spisa lite Morbid Angel där har ni riktig gammal "tampa-bay" döds
Glöm inte Sepulturas 2 mästerverk, "Beneath the remains" och "Arise" mmm...mumma

Shit, sånt här kan jag sitta och snacka om + lyssna på i dagar
Någon som är sugen på att spisa ett flak bärs och en bunt hårdrocks plattor?

Medlem
Skrivet av DeamoniC:

Eller varför inte spisa lite Morbid Angel där har ni riktig gammal "tampa-bay" döds
Glöm inte Sepulturas 2 mästerverk, "Beneath the remains" och "Arise" mmm...mumma

Shit, sånt här kan jag sitta och snacka om + lyssna på i dagar
Någon som är sugen på att spisa ett flak bärs och en bunt hårdrocks plattor?

En sixpack, en whiskey och Tom Waits nya skiva så kommer jag.

Sepultura... är det de som låter som något man hyr in bosse-bildoktorn för att fixa?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

haha, Tom Waits!

*sjunger* "Kommie nie zu Spät, because you can't be late"


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Räcker det inte att kalla det Metal eller hårdrock?


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

På den gamla goda tiden var allt med elgitarrer grymt, och sådant med synt gay.

Det var bättre förr helt enkelt.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av DeamoniC:

Eller varför inte spisa lite Morbid Angel där har ni riktig gammal "tampa-bay" döds
Glöm inte Sepulturas 2 mästerverk, "Beneath the remains" och "Arise" mmm...mumma

Shit, sånt här kan jag sitta och snacka om + lyssna på i dagar
Någon som är sugen på att spisa ett flak bärs och en bunt hårdrocks plattor?

En sixpack, en whiskey och Tom Waits nya skiva så kommer jag.

Sepultura... är det de som låter som något man hyr in bosse-bildoktorn för att fixa?

Hehe, nevah!

Ok, öl och whiskey går jag med på...men Tom Waits..cmon 8)

Inaktiv
Skrivet av Sargath:

På den gamla goda tiden var allt med elgitarrer grymt, och sådant med synt gay.

Det var bättre förr helt enkelt.

Typ förintelsen?

Nä, men då var det ju bara massa power "metal" och liknande. Finns inget värre en det!


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av DeamoniC:

Hihi, kul att läsa

Citat:

Death är sådant som In Flames spelar, alltså att droppa instrumenten till C och ösa så mycket som möjligt på gitarren.

Är inte In Flames pop?
Death för mig är; Cannibal Corpse, Aborted, Vader, Iniquity mfl.
In Flames är precis som jag skrev ovan lite hårdare Pop, notera...enligt mig.
Så, en slutsats. Att dela upp musik i fack funkar inte för att alla har olika referens punkter.

Jag förstår din åsikt (även om jag skulle kalla In Flames äldre album för MeloDeath), men hur definerar du t.ex At The Gates, är det hård pop också eller har du något annat namn för det?

Medlem

tacka vet jag gamla goda Death angels ,morgana lefay och sepultura riktigt old school kanske inte morgana men iaf


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Ophe:
Skrivet av DeamoniC:

Hihi, kul att läsa

Citat:

Death är sådant som In Flames spelar, alltså att droppa instrumenten till C och ösa så mycket som möjligt på gitarren.

Är inte In Flames pop?
Death för mig är; Cannibal Corpse, Aborted, Vader, Iniquity mfl.
In Flames är precis som jag skrev ovan lite hårdare Pop, notera...enligt mig.
Så, en slutsats. Att dela upp musik i fack funkar inte för att alla har olika referens punkter.

Jag förstår din åsikt (även om jag skulle kalla In Flames äldre album för MeloDeath), men hur definerar du t.ex At The Gates, är det hård pop också eller har du något annat namn för det?

Tja, enligt riktigt nördiga siter så är At the Gates "Swedish Melodic Death Metal". In Flames, Dark Tranquility och alla andra band som låter något så när lika går också under den beteckningen.
Genre beteckningar är kul, "Insane Death Metal" är väl den roligaste jag stött på..Tror inte jag vill höra hur det låter dock

nj
Medlem
Skrivet av Olivaw:

Tja, enligt riktigt nördiga siter så är At the Gates "Swedish Melodic Death Metal". In Flames, Dark Tranquility och alla andra band som låter något så när lika går också under den beteckningen.

At The Gates, Dark Tranquillity och In Flames "grundade" väl gothenburg metal/the gothenburg sound/gothenburg death metal som är en hyfsat välkänd beskrivning.

12
Skriv svar