Little Big Planet försenas *

Vila i frid

Nu har tråden renasts rejält. Övriga påhopp eller någon som helst form av hets mot folkgrupp ger härmed ut varningar eller avstängningar.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Nu har tråden renasts rejält. Övriga påhopp eller någon som helst form av hets mot folkgrupp ger härmed ut varningar eller avstängningar.

Bra jobbat.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Första spelet jag har förhandsbokat någonsin... typiskt.

Angående religion så vet de flesta hur jag känner, oavsett religion så det finns ingen mening att köra det varvet igen.

Det är dock en riktigt löjlig anledning att försena ett spel. Varför, varför, varför skall man spela idioter i händerna.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Vissa kommentarer känns obefogade eller som religionshat enligt standard 1.A.

MEN, jag upplever definitivt det som att religion (och speciellt vissa utövare av Islam) definitivt har en förmåga att bli förolämpande av minsta lilla. Som någon så vettigt uttryckte det så förtjänar inte religion den respekt som den får utan dess utövare förtjänar lika mycket respekt som alla andra människor, varker mer eller mindre. Ingen religion står över kritik, gliringar, skämt, ifrågasättande. Om LBP har en text från Koranen någonstans, so what? Egentligen är jag inte upprörd på muslimer för de flesta struntar säkert i vilket. Det är fjoll-Sony som ska ha smisk.

Och FZ; skaffa ryggrad. Tro mig, de där inläggen som ni raderat, de visar bara på inskränktheten hos dem som skrivit dem. Men att ni gör som Sony och ger efter för PK-trycket är sjukt fjolligt.

Medlem

lol w00t? fan hur kan man hela tiden bli förolämpad? Liksom shit en sång bara

Medlem

Vi har fått in det på Elgiganten iaf, måste ha råkat skicka till oss innan dom försena det.

Edit: Ops, läste ej att det släpps en patch.

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Nu har tråden renasts rejält. Övriga påhopp eller någon som helst form av hets mot folkgrupp ger härmed ut varningar eller avstängningar.

På vilket sätt var mitt inlägg påhopp och hets? Ni måsta ha en väldigt bred definition. Snälla, förklara vad jag gjorde som var så fel.

Skrivet av beersgarden:

Det kanske inte är en artskillnad mellan de två fallen men definitivt en gradskillnad, så att de ignorerar vad kyrkan tyckte i det fallet tycker jag inte är så konstigt...

På vilket sätt är det en gradskillnad? Att få med sin katedral sönderbombad i ett spel tror jag nog är lika mycket förolämpande som att "mixa musik med ord från koranen"(som solid_08 sa). Men det är ingen hemlighet att man daltar med islam, nu när EU till och pratat om att instifta lagar som gör det olagligt att kritisera islam. Jag säger GG om det går igenom.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Inaktiv

Något av det löjligaste jag sett rapporterats på FZ.
Men man är ju inte speciellt förvånad. Religion kommer alltid föda en massa nötter som ställer de mest korkade krav osv. Det är inte det som är problemet. problemet är pk folket som tar dom på allvar.

aja det va lite allmännt bara. Mer specifikt vad exakt va det texten sa?

Medlem

Är det post-fascisterna som är igång!? mitt inlägg var ju inte omotiverat eller särskilt omoget, kom igen nu fz, får man ha en åsikt också? Får man diskutera nyheten alls? Eller börjar det blöda ur era ögon då?
Löjligt.

Skrivet av Mang:

"Bomber lite varstans i Europa och en eller två i USA"

Detta är ju dock ganska förståeligt då USA/England/Spanien mm invaderat muslimska länder (utan någon egentlig anledning) och dödat X antal tusen invånare, civila som militanta.

Dock är det överkänsligt när det kommer till småsaker som teckningar och nu, musik i ett spel. Tycker som många andra att det mest är fegt att dra tillbaka detta. Precis som många tidningar gjorde med mohammedbilden då de publicerade den i fler tidningar i ren protest borde man här absolut inte dra tillbaka spelet utan stolt leverera det även om en minoritet bränner EA-flaggor eller bojkottar företaget.

Medlem

Sony råkade väl ut för en massa drygheter med resistance och church of england så de vill inte ha mer drygt tjaffs. Företag har alltid försökt vara väldigt PK och således skyddar sig från potentiella attacker. Jag är inte så förvånad faktiskt, även om detta verkar vara väldigt fjuttigt. Artisten som gjorde låten verkar dessutom vara väldigt muslimsk så jag förstår inte riktigt varför någon skulle bli pissed.

Skitbra låt för övrigt.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Sony råkade väl ut för en massa drygheter med resistance och church of england så de vill inte ha mer drygt tjaffs. Företag har alltid försökt vara väldigt PK och således skyddar sig från potentiella attacker. Jag är inte så förvånad faktiskt, även om detta verkar vara väldigt fjuttigt. Artisten som gjorde låten verkar dessutom vara väldigt muslimsk så jag förstår inte riktigt varför någon skulle bli pissed.

Skitbra låt för övrigt.

Vem vet hur det hela började. Kan vara han själv som plötsligt "ångrat sig" och vill ta tillbaka låten eftersom han tycker att den kan uppfattas fel och provocerande. Det hela uppfattas av vissa som att muslimer gått ut i världens största protest mot företaget och nu ska börja bränna ner alla storstäder i världen. Eller hur.....


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem
Inaktiv
Skrivet av the_maxx:

Nu har tråden renasts rejält. Övriga påhopp eller någon som helst form av hets mot folkgrupp ger härmed ut varningar eller avstängningar.

Så mycket för yttrandefriheten. xD

Skrivet av ReZnoR2K6:
Skrivet av the_maxx:

Nu har tråden renasts rejält. Övriga påhopp eller någon som helst form av hets mot folkgrupp ger härmed ut varningar eller avstängningar.

Så mycket för yttrandefriheten. xD

Detta är yttrandefrihet saxat från en berömd politiker: "Ordet är fritt men man får inte säga vad som helst!"


signatur
Inaktiv

Att posta på någon annans forum är inte en rätt, det är ett privilegium. gb2school.

Skrivet av monsteras:

Att posta på någon annans forum är inte en rätt, det är ett privilegium. gb2school.

Exakt och då får man respektera reglerna imo!


signatur
Medlem
Skrivet av ReZnoR2K6:
Skrivet av the_maxx:

Nu har tråden renasts rejält. Övriga påhopp eller någon som helst form av hets mot folkgrupp ger härmed ut varningar eller avstängningar.

Så mycket för yttrandefriheten. xD

Du har friheten att dra här ifrån när du vill om det inte passar xD

Medlem

"På andra håll uppges orsaken vara att textrader i en av spelets låtar är hämtade från Koranen och att dessa kan vara stötande för vissa muslimer."

hur kan det vara stötande för muslimer om texten är hämtad från deras egna heliga bok Koranen?

Därför att man får inte yttra det som står i boken


signatur
Medlem

Att muslimerna alltid ska ställa till det för oss icke-troende ... Inget illa menat direkt - men, ja... trött blir man.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Redaktör
Skrivet av ReZnoR2K6:
Skrivet av the_maxx:

Nu har tråden renasts rejält. Övriga påhopp eller någon som helst form av hets mot folkgrupp ger härmed ut varningar eller avstängningar.

Så mycket för yttrandefriheten. xD

Du har rätt att tycka vad du vill, däremot inte att uttrycka alla dina åsikter i nätforum och medier. Hets mot folkgrupp, t.ex., är ett brott. Och även om det inte vore det skulle vi inte acceptera sånt, eller kommentarer som snuddar vid det, här på FZ; dels kränker det folk, dels är de juridiskt tveksamma, dels är sånt inget vi vill förknippas med. Det finns andra sajter mer lämpade för diskussioner om hets mot folkgrupp, yttrandefrihet och liknande. FZ handlar ju faktiskt om spel.

Skrivet av smuts:

Att muslimerna alltid ska ställa till det för oss icke-troende ... Inget illa menat direkt - men, ja... trött blir man.

Nu vet jag inte vilken gud folket på brittiska #Media Molecule och japanska #Sony tillber (om någon alls), men en gissning är att muslimer är i minoritet. Och då ska man väl i ärlighetens namn säga att det är britterna/japanerna som ställer till det...


signatur
Medlem
Skrivet av pennywise:

Varför ska icke-troende respektera religionen när religionen inte respekterar de som är icke-troende? Det borde vara förbjudet att tro på sagor efter att man fyllt 12.

"Adults with imaginary friends are stupid"

Yes! Första riktigt smarta kommentaren jag läst på FZ!


signatur

Jag äger.

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Kolla in hela eller bara andra sektionen av den här "föreläsningen"
http://www.ted.com/index.php/talks/richard_dawkins_on_militan...

Intressant och skitkul samtidigt.

Och i denna tråd, väldigt on-topic.

Måste bumpa Dawkins framförande och tacka MaXMC, var länge sedan jag såg det. Hoppas verkligen att han ingår i läroplanen i grundskolan inom en snar framtid om än bara som ett alternativ; även om jag tvivlar på det när klimatet blir mer och mer polariserat vad gäller religion.

@skribent Lind: Håller med dig om att en hel del kommentarer var direkt islamofobiska, och jag tar starkt avstånd från dessa. Men då du tar upp respekt i ditt inlägg hoppas jag att du förstår den verkliga innebörden av ordet, vilket är hänsyn eller aktning(eg. se tillbaka). Jag har all respekt för människor med en annan övertygelse än min, men aldrig för övertygelsen som sådan. Inte så länge den skadar människor i stort.

I Sverige lever vi i ett sekulariserat samhälle där religion inte påverkar oss speciellt mycket om vi väljer att avstå från det, men så är inte fallet i majoriteten av länder. Där handlar respekt mer om rädsla och förföljelse för åsikter gentemot "det rätta". Den tolkningen av respekt har alltid använts av den starke mot den svage som ett kontrollverktyg.

@Tompa: Håller med dig om att hets mot folkgrupp är en riktigt knepig sits, framför allt för er som driver ett forum när en sådan är fråga kommer upp. Kruxet är bara att bedömningen ligger i den kränktes ägo, vilket leder till att en minoritet kan använda den ganska godtyckligt. Nu är det så att tryckfrihetsförordningen ligger i grundlagen och hets mot folkgrupp ligger i brottsbalken, så ni har nog ryggen fri gentemot individuella skribenters inlägg. Men du kan säkert de reglerna bättre än jag.

Som Voltaire tillskrivs: Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem(även om han faktiskt aldrig sade så ).

Ganska viktiga saker. Religion får inte stå över debatt när alla andra ämnen tål granskning. En tanke eller övertygelse värd namnet kommer att finnas kvar oavsett angrepp.

Just my 2 cents

Fridens Liljor


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Trollafett: bra sagt. Islamofobi är dock ett missbrukat ord som tas till alltför ofta. Jag har ingen irrationell rädsla gentemt Islam men vet att om vissa (mäktiga grupper) inom extrem Islam fick makten i Sverige skulle alla vi avrättas och hela vår livsstil äventyras. Detta är inte ett påhopp på Islam utan på dessa grupper som styrs av maktfullkomlighet och inte av tro.

Det finns givetvis hatiska grupper imom de flesta religioner och som vill ta tron till sin yttersta spets och som därmed inte förstått sin egen tro, om jag får uttrycka min åsikt. Men det är märkligt att det inte finns uttryck som innebär fobi mot judendom och kristendom. Det finns vissa kristna grupper i USA som jag är skeptisk till och det finns säkert militanta människor som säger sig vara judar, och dem hör man aldrig talas om. Ser helst att de alla försvinner från jordens yta.

MEN, vad jag har väldigt svårt för är att väldigt många europeiska regeringar böjer sig så lätt för Islam. Eller rättare sagt, små grupper inom Islam som gnäller för minsta lilla och som predikar hat. De behöver inte leva enligt samma villkor som vi andra och det är fel. Deras religion och deras skrifter står inte över andra religiösa skrifter (de är alla lika verklighetsfrämmande och borde förintas i ett moln av logik) och vem som helst har rätt att uttrycka sin motvilja gentemot dem. Det är som om de militanta muslimska grupperna vill vara en fiende, göra sig så obekväma och avskydda som möjligt så att de kan ta martyrrollen. Ska dock erkänna att jag inte studerat ämnet närmare så jag ska inte uttala mig för övertygat.

Hade inte kyrkorna varit vackra, historiska byggnader hade jag inte vela ha kvar dem i det svenska landskapet och jag vill banne mig inte ha några moskéer heller. Vi har redan en förtryckande religion som statsreligion (typ), vi behöver inte fler sagoberättare som kräver respekt.

Medlem

ojoj om Islam var som vissa av er får det att framstå. Nu ska jag inte börja dra upp massa anledningar varför det inte är så det orkar jag inte med. Saken är bara den att dessa grupper (läs inlägget ovan) får mycket utrymme i media och mest med 11 september som förtjänst. Nämner man ordet Islam eller Muslim i dagens samhälle så uppfattas det som negativt på en gång och vi ska inte behöva nämna vilka de 3 första orden som poppar upp i de flestas skalle är. Har någon av er hört ordet "kristna extremister" eller "judiska extremister"? NEJ såklart inte. Vem i hela friden kom på ordet "islamska extremister"? Som att muslimer är de enda i världen som gör en jäkla sjuk handling av en bra anledning enligt de. Tom jag som muslim blir så jävlar trött på det mesta som vissa grupper nämner just för att det mesta är skit. I vissa sammanhang så är det såklart något som görs emot islam å då kan man bli lite upprörd om det är extrema saker såklart speciellt om man är någorlunda religiös men man går fan inte å gör det som många av er kan tänkas man ska göra bara för att man är muslim.

PS: Och vi ska inte nämna så många gånger kyrkan klagat på spel. Detta är bland de första gången jag hör att något tas bort i ett spel som ska uppröra muslimer. Har ni sett såhär många inlägg i den första nämnda meningens förum? Nix! Släng in ordet "muslim" eller "islam" så ser ni i detta forum hur det kan sluta.

Jag hoppas verkligen inte att FZ tar bort detta inlägg för jag menar verkligen inte något illa mot kristendomen, judendomen eller mot någon som inte tror på något.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem
Skrivet av Bosanac82:

ojoj om Islam var som vissa av er får det att framstå. Nu ska jag inte börja dra upp massa anledningar varför det inte är så det orkar jag inte med. Saken är bara den att dessa grupper (läs inlägget ovan) får mycket utrymme i media och mest med 11 september som förtjänst. Nämner man ordet Islam eller Muslim i dagens samhälle så uppfattas det som negativt på en gång och vi ska inte behöva nämna vilka de 3 första orden som poppar upp i de flestas skalle är. Har någon av er hört ordet "kristna extremister" eller "judiska extremister"? NEJ såklart inte. Vem i hela friden kom på ordet "islamska extremister"? Som att muslimer är de enda i världen som gör en jäkla sjuk handling av en bra anledning enligt de. Tom jag som muslim blir så jävlar trött på det mesta som vissa grupper nämner just för att det mesta är skit. I vissa sammanhang så är det såklart något som görs emot islam å då kan man bli lite upprörd om det är extrema saker såklart speciellt om man är någorlunda religiös men man går fan inte å gör det som många av er kan tänkas man ska göra bara för att man är muslim.

PS: Och vi ska inte nämna så många gånger kyrkan klagat på spel. Detta är bland de första gången jag hör att något tas bort i ett spel som ska uppröra muslimer. Har ni sett såhär många inlägg i den första nämnda meningens förum? Nix! Släng in ordet "muslim" eller "islam" så ser ni i detta forum hur det kan sluta.

Jag hoppas verkligen inte att FZ tar bort detta inlägg för jag menar verkligen inte något illa mot kristendomen, judendomen eller mot någon som inte tror på något.

Tack för ett vettigt inlägg. Det styrker bara vad jag själv tror; att extrema grupper skadar och skämmer ut den stora majoriteten av dem som de låtsas representera. När man hör George Bush säga sig representera "västvärlden" när de invaderar Irak så får man samma känsla som när man ser en riktigt pinsam scen på tv och vill byta kanal.

Men jag blir inte upprörd på muslimer, jag blir upprörd på företag och regeringar som särbehandlar en viss grupp bara för att ämnet är "känsligt". Ungefär på samma sätt som bildandet av Israel inte var det smidigaste, bara för att vi drabbades av kollektivt dåligt samvete för förintelsen.

Vila i frid

Håll er till topic eller skriv inte alls. Teologiska frågeställningar hör inte hemma här.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

Herregud, varje gång någon gör något sådant här så visar man de religösa att det är ok för dem att kräva att det som "stöter" dem tas bort.

Kristna spel som ljuger för barn stöter jag mig på, men de får väl göra det om de vill, vi respekterar deras rätt, varför kan inte de respektera vår.

Medlem

Om företag och människor slutar ge efter för löjliga saker så skulle vi slippa saker som dessa. Antalet muslimer som skulle ta illa upp är nog inte ens en promille men Sony är tydligen skiträdda för att risken att en promille blir upprörd finns.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Hold your horses. Jag förstod det som att låten innehöll textrader från koranen och kunde därför uppfattas som stötande av t.ex. kristna? Eller citerar dom koranen och då blir de som diggar sagoboken arga?

Om det är så att kristna blir sura över rader ur koranen så är det ju helt crazy! Och skulle det vara så muslimer blir arga över nåt annat så är det crazy det också, dock är de inte lika sekulariserade som väst än.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar