fakturaavgifter

Inaktiv
fakturaavgifter

..är ju olagliga om dom inte står med i avtalet
nu har jag fått - utan att ingå i ett nytt avtal - för första gången, en avgift på 20 kr för "Avgift för pappersfaktura" från telenor/vodafone/europolitan/whatever

nån som har koll på avtalet och vad det säger om detta?
äckliga _äckliga_ telenor

ska fan gå ut å snatta för 20 spänn på stan, det är ju tydligen okej


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Fick samma skit från comhem. 34 kr i faktureringsavgift.
Ingen som sa något om det när jag gick med på avtalet.

Bra att du påminde mig.

Inaktiv

asså man ska ju dra av faktureringsavgiften från beloppet man ska betala in.. om det inte står i avtalet dvs (vilket det antagligen inte gör)
det är ju bara ett sätt att stjäla pengar från folk
blir så jävla förbannad över hur rumsrent det är


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Om företaget ska få ta ut en faktureringsavgift måste det stå i avtalet. Mitt avtal med comhem t.ex är muntligt och vad jag kommer ihåg sa försäljaren inget om detta.

Vi får nog båda lusläsa våra avtal.

Inaktiv

jag har fått sådana där avgifter på nästan alla mina fakturor det senare året. jag ringde och klagade till dom första som införde den, men dom sa att det var för att täcka administrationskostnaderna vid pappersfakturor. Hur dom nu kunnat blivit dyrare sen tidigare kunde dom inte svara på men vägrade att ta bort den avgiften.
löste det dock genom att jag får alla mina räkningar som e-faktura. jävligt smidigt och man slipper fylla i massa jävla OCR nummer och skit, bara klicka på betala så äre gjort

Medlem

Ja, har man bara orken som kan man nog som bredbands, filmklubbs, kabeltv, mobiltelefonskund osv tjäna "stor pengar" genom att lusläsa avtalen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Från Telenors avtal.

"Telenor förbehåller sig rätten att ta ut faktureringsavgift"

Och dom har även rätt att ändra avtalen som dom vill och det är ditt ansvar att hålla reda på när dom gör det.


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:

Från Telenors avtal.

"Telenor förbehåller sig rätten att ta ut faktureringsavgift"

Och dom har även rätt att ändra avtalen som dom vill och det är ditt ansvar att hålla reda på när dom gör det.

Tja, enligt lag måste företagen meddela ändringar i avtalen.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av jimmi:

jag har fått sådana där avgifter på nästan alla mina fakturor det senare året. jag ringde och klagade till dom första som införde den, men dom sa att det var för att täcka administrationskostnaderna vid pappersfakturor. Hur dom nu kunnat blivit dyrare sen tidigare kunde dom inte svara på men vägrade att ta bort den avgiften.
löste det dock genom att jag får alla mina räkningar som e-faktura. jävligt smidigt och man slipper fylla i massa jävla OCR nummer och skit, bara klicka på betala så äre gjort

Oooh så sant,

Jag har ett par företag som stödjer e-fakturer.
Dags att fixa det.

Inaktiv

tack cammo
det är dock fortfarande stöld
äckliga jävla företag
det är så jävla bullshit att det är för att det ska täcka administrationskostnaderna.. STÖLD!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

För de nyfikna så finns det faktiskt en historia bakom faktureringsavgiften. Den är sedan sisådär 50 år tillbaka när alla kände alla och allt var som bekant bättre. Folk handlade mycket på krita (kredit) som bara skrevs upp och så betalade man allt man var skyldig på en gång. Eftersom det blev jobbigt för affärsinnehavarna så började de med faktureringsavgifter.
Någon har väl sedan sett att man gjorde så och tänkte "Så kan vi också göra", men det är precis som prikk säger "stöld". Jag accepterar det när de erbjuder andra sätt än pappersfakturor, men annars är det verkligen inget annat än stöld.

nj
Medlem

När jag bytte mitt mobilabbonemang från det gamla Telia "Mobil 25" till deras nya "Till Vänner" så tillkom det givetvis en kostnad på 15 kr för fakturaavgift, inget som Telia försökte hålla dolt men men, kommer byta till e-Faktura, ville se om det var någon skillnad på den fakturan och den jag fått tidigare (bättre specifikation eller något sådant), men inte då.

Tycker dock det är helt sjukt att det ska kunna variera så extremt på hur mycket de tar ut i avgift, för visst, jag kan gå med på att det blir en extraavgift att skriva ut/trycka fakturorna och posta dem. Fast när kostnaderna kan ligga mellan 15-34 kr (som nämnts här i tråden iaf) så börjar man verkligen undra vad som kan räknas som en skälig kostnad för tjänsten...
Att posta ett brev som privatperson kostar 5.50 (om jag inte minns fel från senast jag postade ett brev med ett A4-blad i). Priserna på utskrift ligger väl kring 0.5-1 kr för en enkel/dubbelsidig svartvit A4, i färg 2-3 kr för detsamma (sneglade lite på priserna vi får betala för utskrifter på mitt universitet, gissar på att företagen har lägre kostnader än så).
Vad går då övriga del till, ren och skär vinst rakt ner i deras ficka, eller kan det räknas som omkostnad för personal som ska hantera räkningarna?

Kanske är något man borde kontakta sin konsumentombudsman om och se vad de har att säga om saken.

Inaktiv

klart det är ren vinst
det är skitmånga som inte lagligt kan ta ut avgiften men försöker ändå
jag accepterar inte när dom erbjuder andra sätt än pappersfakturor heller, dom ska fan inte kunna lägga till en godtycklig kostnad på varenda faktura för att "det kostar pengar för dom", behöver dom pengar ska dom höja minutkostnad för telefoni istället, och skylta med det.
går jag in å snattar 20 spänn i en affär ringer dom snuten.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Det vore ju mer logiskt om företagen gick ut med informationen att om du byter till elektronisk faktura blir den x kr billigare än nu...


signatur

Cogito cogito ergo cogito sum.

Medlem
Skrivet av två meter dumheter:

Det vore ju mer logiskt om företagen gick ut med informationen att om du byter till elektronisk faktura blir den x kr billigare än nu...

Det är det många som gör också. Inte alla så klart, men det är inte helt ovanligt.

Medlem
Skrivet av prikk:

klart det är ren vinst
det är skitmånga som inte lagligt kan ta ut avgiften men försöker ändå
jag accepterar inte när dom erbjuder andra sätt än pappersfakturor heller, dom ska fan inte kunna lägga till en godtycklig kostnad på varenda faktura för att "det kostar pengar för dom", behöver dom pengar ska dom höja minutkostnad för telefoni istället, och skylta med det.
går jag in å snattar 20 spänn i en affär ringer dom snuten.

Vilken tur att vi då lever i en liberal marknadsekonomi där du har rätt att välja ett företag som behandlar dig bättre! (om ett sådant finns..)

Medlem

Man kan alltid kräva att få pengar, huruvida man får det är en annan sak som min gamla (förlåt Maria ) JIK-lärare sa.

Medlem

Eller som von Post säger; det är skillnad på att ha rätt och att få rätt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

här ska stämmas!


signatur

Meep!

Inaktiv

som betalning för att jag tar mig tid att skriva det här inlägget till er kommer ni att debiteras 143.67kr exkl moms, var. ha en bra dag.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

precis soya, som far gör varje gång det ringer folk å vill babbla, interjuvare etc... "jaha, hur mycket får jag i timmen då att prata med dig?" hårda handtag kräver färgade skohorn!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

varför inte spärra sin telefon från försäljare så slipper du/ni dessa irriterande samtal från de flesta telemarketingtomtarna.

Inaktiv

lägga på när dom ringer funkar också ^^


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av jimmi:

varför inte spärra sin telefon från försäljare så slipper du/ni dessa irriterande samtal från de flesta telemarketingtomtarna.

telefoninterjuvare ingår inte i spärren.


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar