Borg presenterar nytt förslag

Medlem
Borg presenterar nytt förslag

Finansminister Anders Borg presenterar idag ett nytt, men föga överraskande, förslag:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,930246,00....

Tycker det är ett bra förslag. Förstår att folk blir förbannade, kan inte vara kul att bli av med både A-kassan och sitt svartjobb.

"Anders Borg öppnar för att halvera statsskatten till 10 procent för inkomster upp till 30000 kronor i månaden."

Synd att man inte väljer att diskutera detta istället. Detta är ju utmärkt för alla låg- och medelinkomsttagare.

Inaktiv

Innebär ju bara att de arbetslösa får låtsassöka varenda litet jobb som finns, oavsett om de vet att de inte kan få det (sådant som kräver körkort, utbildning, övernaturliga krafter) eller inte vill ta jobbet (nix, det råder inte strikt arbetsplikt i den Demokratiska Folkrepubliken Sverige - än) p.g.a. för dålig lön, långt till arbetsplatsen, arbetstider som inte passar etc.

Grundproblemet är inte att folk vägrar söka jobb, problemet är att det finns för få jobb. Det är väl ganska enkelt att förstå?

Medlem

Finns massor med jobb lediga idag, bara att vissa är otroligt lata. Jag är lat, men jag har ju avslutat skolan än så jag skyller på det

Folk måste börja ta initiativ och sluta skylla ifrån sig. Sluta sno min mammas pengar


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Om man nu inte vill ha ett jobb, typ ta en lång semester, utan bidrag förstås. Får man det? Verkar nästan som om man kommer tvingas att arbeta så småningom.

Iaf så är förslaget ganska bra skulle jag tro, men hur länge får man a-kassa då innan dom tycker att man verkar för lat?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Märkte precis att jag kollar på alldeles för mycket Star Trek när jag läste rubriken.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

till er som klagar, idag kan du istället bli av med a-kassan, är inte en "bot" på 680 spänn ett bättre alternativ, och om det är så att 50% inte sökt ett enda jobb så tycker jag itne det är mer än rätt. sänkt statskatt är oxå ett riktigt bra förslag tycker jag. det blir en del pengar på ett år.

go alliansen

Medlem

Snart kan ni inte ta semester jag lovar.

hahah super tank.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Klossen: Precis det som jag börjar bli orolig över. Om jag nu när jag slutar på mitt jobb (visstids anställd) nån gång nästa år, efter att ha samlat ihop några välförtjänta slantar, om jag då känner för att ta ledigt ett tag (kanske några månader eller längre) och ge mig ut i världen. Skulle vara skönt att kunna göra det utan att några jävla politiker säger att jag ska jobba.

Edit: Inte gå på några bidrag under den tiden alltså.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Rissan, anser du att vi andra "dumbommar" som jobbar delvis skall betala din semester? (via skattemedel).

Är ju viss skillnad på att vara arbetssökande och få a-kassa och att vara utan jobb och inte vilja jobba ett tag.

Jag tycker att det är bra att någon försöker reda upp i allt fuskande, sedan om metoden är den bästa kan ju diskuteras.

Medlem

Om du läst ordentligt kanske du märkt min edit där jag skrev att jag inte skulle ha några bidrag ifall jag skulle göra den här resan.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Bleh, skrev mitt inlägg utan att ha läst edit. Har givetvis inget imot egenbetald semester.

Medlem

Hehe bra det

Har sparat pengar i 20 år (började dagen då jag föddes ), och nu när skolan är över och jag jobbat lite vill jag göra nåt som jag tycker är roligt


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

Finns massor med jobb lediga idag, bara att vissa är otroligt lata.

Tror du verkligen att dessa jobb är lediga för alltid? Det är inte samma jobb som är lediga hela tiden. Tjänster tillsätts och nya tillkommer, och i slutändan är det flera hundra tusen som saknar arbete.

Skrivet av SuperTank:

Märkte precis att jag kollar på alldeles för mycket Star Trek när jag läste rubriken.

Skrivet av jimmi:

till er som klagar, idag kan du istället bli av med a-kassan, är inte en "bot" på 680 spänn ett bättre alternativ, och om det är så att 50% inte sökt ett enda jobb så tycker jag itne det är mer än rätt.

Risken att man får a-kassan indragen är ganska liten ändå, händer inte så jätteofta (har dock själv blivit hotad med det, typ efter jag hade vägrat söka jobb på ett café tio mil bort...). Förslaget kommer göra det enklare att bestraffa och då blir det mycket vanligare.

Sänker detta arbetslösheten? Nej. Arbetslösheten beror på att det för finns för få jobb. Exakt hur blir det fler jobb av att arbetslösa i högre grad tvingas skicka iväg ansökningar som alla vet inte leder någonvart bara för att ha något att visa upp för arbetsförmedlaren?

Medlem

...Jag orkar snart inte höra mer om arbetlösa.

Spontant kan jag tycka att förslaget verkar... sunt. Det betyder ju att de tänker på problemet, att de vill komma till rätta med situationen - Jag vet inte om "böter" är rätt sätt men ändå...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Desperationssökning finns redan. Till mitt företag (tillverkar mjukvara) får vi rätt ofta in ansökningar i stil med "Arbetslivserfarenhet: Kassan på ICA i Pluttby, men vill gärna prova på det här med mjukvaruutveckling!". Visst finns det många lediga jobb, men det är många av dessa lediga jobb som man vill ha erfaret folk till med exakt rätt kunskaper osv osv, dvs företagen är själva inte beredda att betala nåt för att anställa nån. Läs lite jobbannonser så syns det ganska snabbt. Mjukvara t ex så ska man "ha mycket goda kunskaper i java, c++, python, c#, SQL, PHP, Windows, Linux, minst 5 års arbetslivserfarenhet, helst under 25, vara social och öppen och ha projektledarerfarenhet och kunna jobba enskilt i stora projekt och blablabla".

Vad som inte alltid beaktas är jobbens geografiska läge, huruvida man ska kunna ha nån rättighet att bo kvar där man vill eller om man ska vara tvungen att flytta till stockholmsförort för att kunna få jobb i centrala sthlm (eller göteborg eller malmö eller nån annan av sveriges 10 största städer). Har man familj så är detta riktigt svårt.

Men visst finns det slöfockar och fuskare, det gör det överallt. Att dra alla arbetslösa över slöfockskammen är dock orättvist och det är det man gör redan med nuvarande regelverket. Att bara sitta och söka alla jobb som publiceras för sökandets skull är knappast motiverande för människor, men det är ju ett bra sätt för politiker att säga att "man gör nåt åt det".

Inaktiv
Medlem

Ypperligt förslag, kommer att bli mer byråkrati så det isig genererar ju fler jobb dessutom. Genialt! ^^


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

dosman: trolla fram alla jobben som så magiskt ska komma med alliansens styra


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Det var en jäkla meritlista man ska ha om man är under 25 och bli anställd på ditt företag

Men det är väl förslag som dessa som man kan förvänta sig av en borgerlig regering, arbetstagarnas ställning mot arbetsgivarna ska smygförsvagas i etapper, man vill ju inte väcka vrede och göra allt på en gång.


signatur
URK
Medlem

vet en massa med jobba som har kommit ut till arbetsförmedlingen som är redan till satta bara för de är tvingade att lägga ut jobben där. om det blir en omflyttning på en personal till ett nytt arbete så lägger de ut jobbet. bara enbart för folk ska söka jobb som inte finns så de kan få ut sinna akassor. det finns post lådor på större företag som går direkt ner i dokument förstöraren. tror mera på de få jobben som finns att söka är i regel 50% redan upptagna sedan finns det väl ca 20st kvar att söka kvar i din del. sedan är dessa 20st lärar jobb eller något annat jobb som man inte kan söka på grund av att man inte har speciall ut bildningar. alltså är det 2 st kvar om man går utan för sinna grännser.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Anledning till att det krävs en hel hög med meriter fast man bara är 25 är oftast för att slippa oseriösa ansökningar genom att mer eller mindre skrämma bort dom. Företagen får massor av ansökningar från folk som inte är kvalificerade och det kostar tid och pengar att sålla bort alla som söker bara för att dom måste.

URK
Medlem
Skrivet av teX:

Anledning till att det krävs en hel hög med meriter fast man bara är 25 är oftast för att slippa oseriösa ansökningar genom att mer eller mindre skrämma bort dom. Företagen får massor av ansökningar från folk som inte är kvalificerade och det kostar tid och pengar att sålla bort alla som söker bara för att dom måste.

som beror på arbetsförmedlingen som tvingar folk att söka även om de inte har en chans eller rätt utbildning.

vet en undersköterska som arbetsförmedlingen vill söka till en läkar jobb för de ansåg det var i samma bransch.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

självklart ska man söka jobb om man är arbetslös och lever på bidrag, och självklart ska man blir utan ersättning - eller få den sänkt på ett kännbart vis - om man inte sköter det.

något som däremot borde förbättras är arbetsförmedlingens matchning. till att börja med tycker jag inte att platsbanken ska vara öppen.
en öppen platsbank leder just till de problem man kan se nu, med tusentals ansökningar på samma tjänst varav de flesta endast gäller folk som toksöker på allt för att öka sina chanser, vilket i sin tur leder till att företagen dränks i ansökningar de inte kan behandla, och då slutar man också anmäla lediga tjänster till platsbanken. detta trots att man enl lagen är tvungen.

om platsbanken istället var öppen endast för arbetsförmedlarna, och dessa istället för att glida runt och gnöla, fika och vara allmänt oproduktiva, blev satta i arbete med att plocka fram ett fåtal riktigt intressanta personer för var tjänst och tilldela dessa personer den tjänsen exklusivt, tror jag man hade fått igång det hela ganska rejält.

det egna arbetet för den arbetssökandes del kunde isf istället inriktas på kompetensförbättring och skarpa sökningar, än att hänga vid af:s datorer och spela lotto om jobben.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Fenomenet "arbetsförmedligen" är ju en bra idé i grunden men de gör ju bort sig om och om igen.

ABF borde funka som en kvinnojour där misshandlade kvinnor tar hand om misshandlade och utsatta kvinnor - de arbetslösa borde driva arbetsförmedlingen enligt något slags rullande schema...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

nja, det vet jag inte... om jag vill ha jobb såvill jag naturligtvis få hjälp av någon som vet hur man gör, inte någon som själv misslyckats.
situationen på många av våra kvinnojourer är ju ett lysande exempel på varför ett sånt system är rena vansinnet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

nja, det vet jag inte... om jag vill ha jobb såvill jag naturligtvis få hjälp av någon som vet hur man gör, inte någon som själv misslyckats.
situationen på många av våra kvinnojourer är ju ett lysande exempel på varför ett sånt system är rena vansinnet.

Jag vet inte så mycket om kvinnojourer, tänkte främst på att de oftast sköts av samma människor som en gång behövt en kvinnojour...

I övrigt var det nog ingen bra idé.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Finns massor med jobb lediga idag, bara att vissa är otroligt lata. Jag är lat, men jag har ju avslutat skolan än så jag skyller på det

Folk måste börja ta initiativ och sluta skylla ifrån sig. Sluta sno min mammas pengar

Förlåt, men det där är så jävla dumt. Enligt statistik från AMS var i oktober 180 600 människor arbetslösa, plus 155 000 i olika program, alltså sammanlagt 335 600. Totalt var drygt 82 000 platser utannonserade. Att säga att det är lätt att få jobb är ett hån mot alla de som söker men aldrig får något. När du är ung har du många möjligheter, men när du är 40+ sjunker antalet arbetsgivare som vill ha dig enormt mycket.

Medlem

Ja det förslaget löser ju jäkligt mycket... eller så inte.

Medlem

Bättre försöka skapa jobb än att öka skatterna och minska dem


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Rissan - om du inte anmälder dig till a-kassan efter du har slutat jobba så får du göra vad du vill, utan att nån säger till

Vidare tycker jag det är skit bra förslag!
få lite fart i alla soffliggare.
Sen är det väll rätt bra, idag det ennda de kan göra är att stänga av personer HELT ifrån a-kassan, men med detta kan man alltså få en bot, för att förstå att de menar alvar, hellre missa en dag, än att missa allt.


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar