Far Cry 2 DRM-skyddas

Inaktiv
Skrivet av b3pp0:

hur skadas dom som laddar ner av detta? då dom aldrig ens märker av några skydd. pröjsar man en god summa för något så ska man äga det fullt ut och kunna göra precis vad fan man vill med det, INGA begränsningar ska finnas. vill dom inte ge mig det så vill jag heller inte betala. sen om dom Försöker göra bättre skydd skiter jag väl i, eftersom jag somsagt aldrig kommer märka det ändå.

Äga det fullt ut? Du verkar inte veta mycket om mjukvara?

Medlem

stackars mig då. vill jag installera spelet på 50 maskiner så ska jag göra det oxå, oavsett vad utvecklarna vill. betalar inga 500ingar för att få ett spel med en lista begränsingsregler till när det ändå inte gör någon som helst nytta.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av b3pp0:

stackars mig då. vill jag installera spelet på 50 maskiner så ska jag göra det oxå, oavsett vad utvecklarna vill. betalar inga 500ingar för att få ett spel med en lista begränsingsregler till när det ändå inte gör någon som helst nytta.

Haha du vet nog inte mkt om begränsningar..
Vet du ens om hur hård lagen angående VHS videoar egentligen är/var?

(bara som exempel)

Du behöver inte ha rättigheten att springa runt och installera på alla datorer i världen bara för du äger produkten.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av b3pp0:

stackars mig då. vill jag installera spelet på 50 maskiner så ska jag göra det oxå, oavsett vad utvecklarna vill. betalar inga 500ingar för att få ett spel med en lista begränsingsregler till när det ändå inte gör någon som helst nytta.

Haha du vet nog inte mkt om begränsningar..
Vet du ens om hur hård lagen angående VHS videoar egentligen är/var?

(bara som exempel)

Du behöver inte ha rättigheten att springa runt och installera på alla datorer i världen bara för du äger produkten.

Bara för att man köpt nåt så betyder inte att du har alla rättigheterna till det, vilket jag redan tagit upp tidigare i tråden men det verkar bara gå i cirklar här, där folk är för enkelspåriga för att förstå vad som ligger bakom alla alternativ de tar, de bara ser det som en begränsning..

Jag har flera spel med SecuROM och jag har aldrig haft det minsta lilla problem, och med det menar jag inte att ingen annan har det men även de som har det kan få hjälp, det är därför de har support.. Enda sättet att bli av med kopieringsskydd är som sagt att visa att de inte behövs, att piratkopiera är bara att bekräfta att det behövs, oavsett av vilken anledning du gör det.

Medlem

well som folk oxå tidigare sagt så kommer piratkopieringen aldrig försvinna. och den kommer knappast minska ju värre skydd dom slänger på. det kan vilken idiot som helst räkna ut då det är betydligt mer piratkopiering idag än det var förr när skydd knappt existerade.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Men pucko, fatta att kopieringskydd idag som DRM istället för att locka folk att köpa spelet gör precis tvärtom, kolla bara på spore och på amazon hur många ettor spelet fått p.g.a av just DRM. Varför ska vi som köper spelet få en sämre spelupplevelse än dom som väntar på en helt crackad version utan allt det där trams som vi som betalar för får ?

Är det rimligt att köpa ett spel och sen att det krånglar att man som konsument inget kan göra ?

Är det inte dumt att lägga in skydd på spel som ger motsatt effekt, och sämre försäljning?

Sedan när var installationen av ett spel en del av "spelupplevelsen"? Visst, du måste ha i din cd-skiva eller så, och? Det är som jag sade, ett resultat av att det piratkopieras väldigt mycket.

Ja, det är kollektiv bestraffning men så är det, många får lida för att många piratkopierar. Och i det här fallet är kollektivet skyldiga.

Inse att bara käbbla vidare om detta och påstå att man "protesterar" genom att ladda piratkopior gör ju inte direkt situationen bättre.

Hur hade du gjort i egenskap av utvecklare när du märkte att folk snodde dina alster utan att betala för sig? Lägga på ett skydd så ingen kunde kopiera det eller sänka priserna? Sänka priserna och riskera att folk fortfarande kopierar lika mycket med resultatet att du får avskeda dina anställda då företaget inte får in samma mängd med pengar?

Och du, vänligen sluta kalla folk för saker och ting.

Gen
Medlem

Som någon annan sa tidigare...en poll på detta hade vart gött, FZ Crew

Medlem
Skrivet av Gen:

Som någon annan sa tidigare...en poll på detta hade vart gött, FZ Crew

Jag tror inte den hade hjälp så mkt, framför allt inte när man läser alla inlägg i denna tråd.
Av någon anledning behöver tydligen folk skrika och klaga när någon nämner DRM även om de inte har en aning om vad det innebär (vilket är mkt tydligt i alla inlägg här!).

Inaktiv

Uppenbarligen är det hela en ond cirkel. Folk piratkopierar, vilket i sin tur gör så att utgivare dunkar in en massa skydd, kanske mest i hopp om att det ska hindra någon från att piratkopiera.

Kan tänkas att det är effektivt mot folk som försöker kopiera sina egna köpta skivor och ge till vänner. Men i övrigt är det inget som märks inom piratscenen. Ett par spel tar ett par dagar extra kanske, andra släpps på nätet innan release. Uppenbarligen läcker hela spelindustrin som ett såll.

Angående protester så känns det lite dumt att faktiskt ladda ner spelet. Bästa protesten borde vara att man ger fan i spelet överhuvudtaget.

Faktum kvarstår, hur mycket vi än gapar och skriker så kommer både skydden och piratkopieringen att kvarstå i någon form.

Medlem
Skrivet av Rawk:

Uppenbarligen är det hela en ond cirkel. Folk piratkopierar, vilket i sin tur gör så att utgivare dunkar in en massa skydd, kanske mest i hopp om att det ska hindra någon från att piratkopiera.

Kan tänkas att det är effektivt mot folk som försöker kopiera sina egna köpta skivor och ge till vänner. Men i övrigt är det inget som märks inom piratscenen. Ett par spel tar ett par dagar extra kanske, andra släpps på nätet innan release. Uppenbarligen läcker hela spelindustrin som ett såll.

Angående protester så känns det lite dumt att faktiskt ladda ner spelet. Bästa protesten borde vara att man ger fan i spelet överhuvudtaget.

Faktum kvarstår, hur mycket vi än gapar och skriker så kommer både skydden och piratkopieringen att kvarstå i någon form.

Det som inte är med i den beräkningen är ju att de som också skadas av nedladdning / ej köp är utvecklarna! Skiter man i att köpa spel kommer det tillslut inte komma fler, alternativt får vi endast The Sims och MMOer till PC...

Medlem

@ Richiraptor

"Ni som inte köper pga av DRM eller laddar ner, ni får ha så kul på hackade servrar där alla omogna nojsiga typer finns"

Eller hur, jag köpte både battlefield 2, 2142, Arma, Stalker mm

Och att spelvärdet sög online har inte med crackade eller original servers att göra, utan att det är barnrumpor som istället för att plugga sitter och göra bort sig på nätet.

det skulle lätt vara åldersgräns på onlinespel så inte vem som helst kunde lira, gärna kopplat till någon form av ekonto med åldersverifiering.

Då hade många yngel fått hålla sig till supermario, Ridge racer och doom *lol*

FRA games agenda, snart kollar dem vad du lirar på nätet och hur mkt du spelar per dag.

/SM


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av b3pp0:

well som folk oxå tidigare sagt så kommer piratkopieringen aldrig försvinna. och den kommer knappast minska ju värre skydd dom slänger på. det kan vilken idiot som helst räkna ut då det är betydligt mer piratkopiering idag än det var förr när skydd knappt existerade.

Herre gud,

Anledningen till att det var mindre piratkopiering förr berodde mer på att internet och tillgången till torrent mekaniken inte fanns. Nu är det såpass enkelt att ladda hem ett spel och man behöver inte mycket kunskap alls för att förstå hur det fungerar.

Där har du anledningen till mer piratkopiering, det är knappast anti-pirat skyddens fel.

Priserna kan spela roll också. Erkänn dig själv som en fullfjädrad billig pirat som aldrig tänkt köpa spelen ändå istället.. och gör oss alla en tjänst.

Så jävla lame att hitta såna här ursäkter.

Inaktiv
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av Rawk:

Uppenbarligen är det hela en ond cirkel. Folk piratkopierar, vilket i sin tur gör så att utgivare dunkar in en massa skydd, kanske mest i hopp om att det ska hindra någon från att piratkopiera.

Kan tänkas att det är effektivt mot folk som försöker kopiera sina egna köpta skivor och ge till vänner. Men i övrigt är det inget som märks inom piratscenen. Ett par spel tar ett par dagar extra kanske, andra släpps på nätet innan release. Uppenbarligen läcker hela spelindustrin som ett såll.

Angående protester så känns det lite dumt att faktiskt ladda ner spelet. Bästa protesten borde vara att man ger fan i spelet överhuvudtaget.

Faktum kvarstår, hur mycket vi än gapar och skriker så kommer både skydden och piratkopieringen att kvarstå i någon form.

Det som inte är med i den beräkningen är ju att de som också skadas av nedladdning / ej köp är utvecklarna! Skiter man i att köpa spel kommer det tillslut inte komma fler, alternativt får vi endast The Sims och MMOer till PC...

Jovisst. Men nu tänkte jag i synpunkt av "protest". Jag har förståelse för att folk kan bli irriterad över den här typen av skydd, jag blir det också, även om jag själv inte är direkt drabbad (hänvisning till mitt tidigare inlägg).

Jag tror inte på att köpa ett spel "bara för att", även om du inte menar på det sättet. Man får se till helheten liksom, om man inte bryr sig om att det är DRM-überskydd eller vad det nu är så fine - köp det. Om du inte gör det, nä men köp det inte då, men ladda då inte heller ner det i skenet av att man lämnar en protest.

Man kan säga att alla är kollektivt bestraffade eller på förhand dömda till pirater, men frågan är om det verkligen är rätt väg att gå genom att ladda ner och verkligen visa att man är en pirat, oavsett anledningar.

Mycket mummel från min sida, jävla arbetsdag som vägrar ta slut

Medlem

Kollektiv bestraffning är ju inte riktigt rätt uttryck... DRMs kommer ju från att de vill skydda sitt arbete (långt innan piratkopiering blev ett "problem").

Folk måste bara lära sig vad det innebär med att ett spel använder Securom eller liknande (eller snarare, vad det inte behöver innebära).

Inaktiv
Skrivet av rudeboystig:

Kollektiv bestraffning är ju inte riktigt rätt uttryck... DRMs kommer ju från att de vill skydda sitt arbete (långt innan piratkopiering blev ett "problem").

Folk måste bara lära sig vad det innebär med att ett spel använder Securom eller liknande (eller snarare, vad det inte behöver innebära).

Var nog inte riktigt rätt uttryck, men det mer eller mindre faller ut på det viset. Även om det kanske inte är tanken.

Tanken är såklart att folk inte ska kopiera spelen. Det förstår nog varenda tomte, själva problemet som blir med det hela är ju att det inte hindrar piratkopiering i den omfattning som det skulle behöva göra för att klassas som ett måste i varje stort spel som släpps, men det är min personliga tankekedja.

Är säkerligen väldigt svårt att mjukvaruskydda ett PC-spel överhuvudtaget. Vet ej om det ens är möjligt med det upplägg som finns idag.

Inaktiv

Omg vilka idioter Spore's DRM stoppade inte spelet från att Spridas det fanns ju "cracks" ute innan spelet ens hunnit ut i många butiker kommer inte vara nogon skilland för FarCry2 det enda DRM skyddet åstakommer är ju att reta allt folk som inte kan få en "crack/nocd" att fungera.....

Medlem

Såg att Far Cry 2 redan låg ut som torrent till xbox360
synd att det inte kommit till pc än eftersom det kopieras så mycke till det .
måste väl vara nån portad version från pc lol


signatur

//Obs mina åsikter
Vengeance

Skrivet av firechild:

Sedan när var installationen av ett spel en del av "spelupplevelsen"? Visst, du måste ha i din cd-skiva eller så, och? Det är som jag sade, ett resultat av att det piratkopieras väldigt mycket.

Spelupplevelsen fungerar för mig ungefär som julafton, men för att förenkla det hela så kan jag säga att den närmar sig toppen när man köpt spelet och börjar bekanta sig med fodralet, skivan och manualen. Så självklart vill jag kunna installera det jag köpt utan trassel. Behöver jag lägga ner tid på att koppla ur CDbrännaren och avinstallera daemontools alt cracka det så går spelupplevelsen lidande. Speciellt när jag märker hur skadliga vissa spel är för datorn pga sina skydd. Jag kommer säkerligen gilla spelet i sig lika mycket men aldrig mer lita på eller köpa mer av utgivaren.

Det hade såklart vart en annan sak om skydden fungerade problemfritt och verkligen stoppade piraterna men det är ju önsketänkande.

Är det verkligen piraterna som får lida nu tror du? (en crackad version kom ut på nätet innan release)

Skrivet av firechild:

Ja, det är kollektiv bestraffning men så är det, många får lida för att många piratkopierar. Och i det här fallet är kollektivet skyldiga.

Man kan ju inte beskylla den dåliga sidan av världen på sitt eget agerande, det är ju sånt snack de kör med i USA med deras rätt att skydda sig själva. Och liksom detta visar statistiken att det inte fungerar.

Sedan är det inte frågan om varför de gör som de gör, det är anledningarna till varför de ska eller inte ska göra som de gör plus vilka de gynnar och missgynnar. I detta fallet vinner alltid piraterna.

Skrivet av firechild:

Inse att bara käbbla vidare om detta och påstå att man "protesterar" genom att ladda piratkopior gör ju inte direkt situationen bättre.

Håller med dig 100% här...

Skrivet av firechild:

Hur hade du gjort i egenskap av utvecklare när du märkte att folk snodde dina alster utan att betala för sig? Lägga på ett skydd så ingen kunde kopiera det eller sänka priserna? Sänka priserna och riskera att folk fortfarande kopierar lika mycket med resultatet att du får avskeda dina anställda då företaget inte får in samma mängd med pengar?

Om jag var en utvecklare skulle jag först acceptera att min mjukvara kommer cirkulera på nätet vare sig jag vill eller inte och mitt krut skulle läggas på att marknadsföra och se till att mina kunder blir nöjda!

Hoppas du eller någon annan tar er tiden att besvara mitt inlägg. Vill gärna diskutera vidare.
Ha det!

Medlem
Skrivet av Petah:

Herrejävlar va ni småbarn gnäller om principer, jag ser inga som helst problem med skyddet, om man avinstallerar korrekt så får man tillbaka "licensen" man använde vid första installationen.
Och vem fan installerar spelet på mer än 3 datorer?
Sluta gnälla över något som ni inte vet vad ni snackar om.

Men det tvingar på en programmet SecuROM som halvt som halvt tar över din dator. Att det har det ger mig lust att ladda ner spelet i en tyst protest mot SecuROM.

Medlem

Hur ser det ut rent lagligt att köpa spelet och sedan spela en pirat-version? Man vill ju ha spelet i hyllan med alla eventuella godsaker som medföljer, men jag vill inte hålla på med securom och andra djävulstyg. Kommer ihåg hur bra flat out funkade för alla med original, starforce sabbade hela spelet. Sedan dess har jag varit mkt skeptisk till kopieringsskydd. Jag vill kunna använda spelet fritt om jag har köpt det.

Medlem
Skrivet av Insomniac:
Skrivet av Petah:

Herrejävlar va ni småbarn gnäller om principer, jag ser inga som helst problem med skyddet, om man avinstallerar korrekt så får man tillbaka "licensen" man använde vid första installationen.
Och vem fan installerar spelet på mer än 3 datorer?
Sluta gnälla över något som ni inte vet vad ni snackar om.

Men det tvingar på en programmet SecuROM som halvt som halvt tar över din dator. Att det har det ger mig lust att ladda ner spelet i en tyst protest mot SecuROM.

Du kanske borde läsa på lite innan du gnäller. Securom är inget program som du tvingas på. Det är ett sorts krypteringsskydd som spel och program använder.
Det kan användas med massa olika inställningar, Spore hade t.ex. ganska kraftigt skydd medans World in Conflict endast använder det för att kryptera koden.

Om ni är snåla eller bara rena idioter som laddar ner, så gör det men skyll det inte på att ni gör det av någon "princip".

Medlem
Skrivet av Redstar:

Hur ser det ut rent lagligt att köpa spelet och sedan spela en pirat-version? Man vill ju ha spelet i hyllan med alla eventuella godsaker som medföljer, men jag vill inte hålla på med securom och andra djävulstyg. Kommer ihåg hur bra flat out funkade för alla med original, starforce sabbade hela spelet. Sedan dess har jag varit mkt skeptisk till kopieringsskydd. Jag vill kunna använda spelet fritt om jag har köpt det.

Det är ju en svår nöt, för samtidigt som du stöder utvecklarna och "gör rätt" för dig bidrar du ju till att hjälpa andra att ladda ner spelet.

Men jag håller med dig att vissa spel har alldeles för krävande skydd, t.ex. Starforce.
Far Cry 2 kan jag däremot inte hitta någon anledning att klaga på.

Medlem

Fick spelet idag,,installerat, inga problem med aktivering och DRM.

Medlem

Ja ha det drm skyddet fungerade ju bra ...

Medlem

Jag vill bara påpeka för alla som anser att DRM-skyddet faktiskt gör någon nytta, att PC-versionen nu har dykt upp på Torrent-scenen. Det här skyddet är med andra ord HELT ONÖDIGT och jag förstår inte hur någon normal person kan sitta och skydda utgivarna/utvecklarna för att de har valt att använda det, då det bara för med sig extra jobb till de som faktiskt har köpt spelet.

Nej, nu ska jag spela ett spel vars PC-version lider av exakt samma jobbiga problem... Bioshock. Som tur är har man ju en konsol, så man slipper allt det där onödig tramset med "skydd", samtidigt som man faktiskt kan stödja utvecklarna (även om det går emot lite) och tysta er som kallar en för en äcklig pirat.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av mr.bear:

Jag vill bara påpeka för alla som anser att DRM-skyddet faktiskt gör någon nytta, att PC-versionen nu har kommit ut på Torrent-scenen.

Jadu Razor slog RELOADED på fingrarna och var först. Tack för headsup mr.bear! Ubisoft satsade fel den här gången.. DRM + ingen release via Steam i Europa. Synd.. hoppas de lär sig.

Medlem

Ja, det är ju bevisat att det inte funkar för fem öre utan ställer bara till problem för vanliga användare.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det är fullständigt idiotiskt med kopieringsskydd. De enda skydden drabbar är de som är ärliga och köper spelet (som jag just gjorde, till exempel).

Far Cry 2 fanns ute innan release på nätet - UTAN kopieringsskydd som stör. Precis som alla andra spel med "kopieringsskydd".

Skriv svar