SVT skämtar om Cancer

Medlem
SVT skämtar om Cancer

[http://www.expressen.se/index.jsp?a=749603]

Nå, vad tycker ni? Själv röstar jag på "Ja" eftersom jag anser att allting går att skämta om. Det finns alltid någon som tar illa upp.

Till exempel: En 15-årings förälder har dött av cancer nyligen. Denna person sitter och kollar på TV när någon drar ett skämt om cancer. Han/hon reagerar nu på något av följande sätt:

1. Blir förbannad/ledsen och ger programmet skit.
2. Tycker att det inte är kul och byter kanal.
3. Tycker det är kul och fortsätter titta.

Vissa tycker att de 2 första alternativen är uppenbara. Men VARFÖR blir man ledsen? Man skämtar om en sjukdom och inte om personen i fråga. De som gör serien gör det dessutom inte i syfte att skada någon utan TVÄRTOM! Det enda jag kan se är att han/hon blir påmind och tar ut sin ilska över programmet.

Diskutera!

Medlem

Att skämta om saker är ett bra sätt att hantera situationen, visst att få föräldrar att säga till sina barn (på skämt) att dom har cancer är riktigt rått, då man bör helst vara lite mer vuxen för att kunna hantera sånt


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Finn en tid o plats för allt ,sen kanske det inte är roligt för alla.

Man hanterar ju sjukdom i familjen på olika sätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Som greger sa är det ett sätt att hantera situationen, men är inte helt övertygat att så är fallet här...

Medlem

Hittar inte videoklippet.


signatur

<3

Medlem

Haha, råhumor :heart:


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jag har inte kollat något klipp men det är klart man kan skämta om cancer och annat elände. Man kan göra det smakfullt och på rätt sätt dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Man kan (och bör) skämta om allt. Treblinka! Hahaha!

Medlem

I min mening kan man skämta om allt: Muhammed/Förintelsen/ätstörningar/handikappade etc.

Däremot tyckte jag inte SVTs cancersketch var särskilt rolig - men det är väl tanken som räknas antar jag.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Humor bör vara befriad från censur och regler. Humor är människans enda riktiga tillflyktsort från den hårda vardagen, ta inte ifrån oss den också.

Den som tar illa upp av diverse sketcher, kan ju alltid söka sig till något annat.

Inaktiv

Klart man ska få skämta om cancer och andra sjukdommar men jag tyckte inte att sketchen var spciellt rolig.. Iom att dom var usla skådespelare..


signatur

Rail or Die

Medlem
Skrivet av asker:

Man kan (och bör) skämta om allt. Treblinka! Hahaha!

Hade du sagt "tvåblinka" hade du haft dig ett skämt. Nu har du bara adhd.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av asker:

Man kan (och bör) skämta om allt. Treblinka! Hahaha!

Hade du sagt "tvåblinka" hade du haft dig ett skämt. Nu har du bara adhd.

Exakt.

Att skämta är helt okey, man kan skämta om allt. Men man får liksom hålla det till en rimlig gräns, hade knappast gått och skämtat om cancer när någon närstående hade dött inom det osv. Gör man det på tv så är det en sak. Där skämtar dom om allt.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Min mormor dog nyligen i cancer, min pappa opererade bort tumörer på båda njurarna för ett tag sen, min morbror har lungcancer och min mosters man har allvarlig prostatacancer. Jag skrattar ändå åt cancerskämt.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:

Min mormor dog nyligen i cancer, min pappa opererade bort tumörer på båda njurarna för ett tag sen, min morbror har lungcancer och min mosters man har allvarlig prostatacancer. Jag skrattar ändå åt cancerskämt.

Tacka faan för folk som du! :heart:

Inaktiv

Billiga skämt är inte så roliga, men röstade ja.


signatur
Inaktiv

har inte sett sketchen men röstar ja


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Samma här


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

man får skämta om 98% av det som finns i världen... men skämt som dessa eller som på annat sätt är i stil med att många skrattar åt någon/på någons bekostnad är det inte ofta jag skrattar åt.

då uppskattar jag simpla ordvitsar eller ändra skämt som krävt hjärnkapacitet att komma på och att uppskatta.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Absolut, att ens börja gnälla om något så mångfaldigt som "ett skämt" i det samhälle vi lever i idag bevisar bara hur bekväma vi här i Sverige är.

Släpp lite bomber över Skåne eller nått.

Medlem

Alla skämt är roliga, tills de berör en själv (eller ens empati). Hur många svenskar skrattar när utlänningar skämtar om att svenskar är korkade?
Jepp, "dum som en svensk" är ett vanligt uttryck utomlands.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Alla skämt är roliga, tills de berör en själv (eller ens empati). Hur många svenskar skrattar när utlänningar skämtar om att svenskar är korkade?
Jepp, "dum som en svensk" är ett vanligt uttryck utomlands.

Är det ens ett skämt? Jag trodde det var allmänt känt att svenskar är dummast på planeten och samtidigt lyckligt troende att hon är smartast?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Alla skämt är roliga, tills de berör en själv (eller ens empati). Hur många svenskar skrattar när utlänningar skämtar om att svenskar är korkade?
Jepp, "dum som en svensk" är ett vanligt uttryck utomlands.

Är det ens ett skämt? Jag trodde det var allmänt känt att svenskar är dummast på planeten och samtidigt lyckligt troende att hon är smartast?

Kan ju bero på att svenskar generellt sett inte är så inskränkta, utan att man faktiskt bryr sig om vad utomstånde folk tycker, tillskillnad mot... resten av världen?

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Alla skämt är roliga, tills de berör en själv (eller ens empati). Hur många svenskar skrattar när utlänningar skämtar om att svenskar är korkade?
Jepp, "dum som en svensk" är ett vanligt uttryck utomlands.

Är det ens ett skämt? Jag trodde det var allmänt känt att svenskar är dummast på planeten och samtidigt lyckligt troende att hon är smartast?

Kan ju bero på att svenskar generellt sett inte är så inskränkta, utan att man faktiskt bryr sig om vad utomstånde folk tycker, tillskillnad mot... resten av världen?

Njae... man kan nog inte besluta om ett folks dummhet baserat på vilket land de bor i. För mig är den som säger "Amerikaner är så jävla blåsta" den som är blåst... catch my drift?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Alla skämt är roliga, tills de berör en själv (eller ens empati). Hur många svenskar skrattar när utlänningar skämtar om att svenskar är korkade?
Jepp, "dum som en svensk" är ett vanligt uttryck utomlands.

Är det ens ett skämt? Jag trodde det var allmänt känt att svenskar är dummast på planeten och samtidigt lyckligt troende att hon är smartast?

Kan ju bero på att svenskar generellt sett inte är så inskränkta, utan att man faktiskt bryr sig om vad utomstånde folk tycker, tillskillnad mot... resten av världen?

Njae... man kan nog inte besluta om ett folks dummhet baserat på vilket land de bor i. För mig är den som säger "Amerikaner är så jävla blåsta" den som är blåst... catch my drift?

Absolut. Håller med fullständigt.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Alla skämt är roliga, tills de berör en själv (eller ens empati). Hur många svenskar skrattar när utlänningar skämtar om att svenskar är korkade?
Jepp, "dum som en svensk" är ett vanligt uttryck utomlands.

jag kan skratta åt sådant, dock så ska personen som sagt det kunna ta tt jag gör ett liknande skämt fast mot han.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar