Sålt ett kylskåp, nu säger gubben att det är trasigt :/

Inaktiv
Sålt ett kylskåp, nu säger gubben att det är trasigt :/

Sålde det gamla kylskåpet som stod i huset vi köpte. Funkade perfekt, bara två år gammalt.

En gubbe kommer och köper det, testade först och knölar in det i hans volvo. Han ville inte ha kvitto. Sedan 2 dagar efteråt säger han att det är trasigt. Vad göra?

Inaktiv

det är ju hans problem...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Det funka när det lämnade huset, efter det så är det hans problem.

Medlem
Skrivet av anon_389:

A deal is a deal.

Köplagen gäller när man säljer begagnat. Dock vet jag inte exakt vilka bestämmelser som gäller, kolla konsumentverket för mer information.


signatur
Medlem

Sätt han på din ignorelist


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Privatperson till privatperson = du har endast skyldighet att se till att hålla din del av dealen.
D v s, du sålde en, så vitt du visste, fullt fungerande kylskåp. Köparen har, så vitt du kan förstå, tagit sönder kylskåpet och nu vill han sälja tillbaka det till dej för samma pris han köpte det för. Det låter som en dålig affär tycker jag


signatur

yolo

Medlem

Utan kvitto så är det väldigt svårt för köparen att hävda att det är just dig han har köpt kylen av .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Testade han det först så ska du absolut stå på dig och inte ge honom några pengar tillbaka. Han har nog haft sönder kylskåpet i transporten eller liknande och fiskar nu efter ett sätt att få tillbaka pengarna.

Medlem

No refund.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jag blir förvånad av allas inställning måste jag säga... Hur vill ni själva bli bemötta om ni köpt något via blocket som visar sig vara trasigt?

Visste du om kylskåpet var trasigt eller inte?
Vad är trasigt enligt "gubben"?
Fungerade kylen när du "knölade in den i volvon"?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Han skriver ju att köparen tilläts testa kylskåpet innan han köpte det. Köparen har ingenting att komma med i det här fallet. Garanti är något man frånsäger sig när man köper begagnat.

Medlem

nä precis, om produkten fungerade när den såldes, och efter 2dagar går sönder så är det bara otur.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag blir förvånad av allas inställning måste jag säga... Hur vill ni själva bli bemötta om ni köpt något via blocket som visar sig vara trasigt?

Jag skulle vilja att alla hälsade artigt och bemötte mej på bästa sätt, de skulle vara tillmötesgående och hjälpsamma, generösa, låta mej gå före i kön etc. Men ojdå, de är inte det! Buhu!! :baby:
Skämt åsido;

Citat:

Visste du om kylskåpet var trasigt eller inte?
Vad är trasigt enligt "gubben"?
Fungerade kylen när du "knölade in den i volvon"?

- Han skrev att den fungerade.
- Det var "gubben" som knölade in den i Volvon.
Alltså, han sålde en fungerande pryl, som köparen tog sönder. No refunds, som någon skrev.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Visste du om kylskåpet var trasigt eller inte?
Vad är trasigt enligt "gubben"?
Fungerade kylen när du "knölade in den i volvon"?

Du kanske borde läsa första inlägget innan du svarar?


signatur
Medlem

Döbringer, cammo - det finns många saker som kan vara trasiga på ett kylskåp. "Fungerar perfekt" i "annonsiska" kan betyda att det står jättestadigt eller att det är riktigt blankt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Behåll pengarna.

Medlem

Som sagt behåll pengarna som folk säger.

Köparen gjorde flera fundamentala misstag.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Skojjar CastorFiber? Jag hoppas det iaf.

Och precis som andra säger, behåll pengarna, du har inte gjort något fel.


signatur

En styck signatur.

Medlem
Skrivet av Tarin:

Sålde det gamla kylskåpet som stod i huset vi köpte. Funkade perfekt, bara två år gammalt.

En gubbe kommer och köper det, testade först och knölar in det i hans volvo. Han ville inte ha kvitto. Sedan 2 dagar efteråt säger han att det är trasigt. Vad göra?

Om allt det du skriver stämmer överrens med verkligheten så ser jag ingen som helst anledning att ge honom pengarna tillbaka. Visst, det kanske var något fel på det när du hade det men uppenbarligen så visste du inte om det så gubben har ingenting att komma med. Själv hade jag bett honom att våldta en randig bäver men det är upp till dig... 8)

Medlem

signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

När du säljer så INSISTERA på att de skall ta ett kvitto där det står att han/hon/den /det köpt "i befintligt skick". Annars kan de köpa trasiga prylar och sen hävda att de var hela osv..
Har för mig att det finns färdiga kontraktsmallar på konsumentverkets site samt på alla seriösa köp/sälj sidor typ Tradera och Blocket.

Medlem

Du kan ju sträcka dig till att försöka hjälpa han att hitta felet och fixa det om det skulle vara något lättfixat och enkelt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Du kan ju sträcka dig till att försöka hjälpa han att hitta felet och fixa det om det skulle vara något lättfixat och enkelt.

Va? Hjälpa någon man inte känner.. frivilligt? Utan att få något för det? Det låter kommunistiskt. Säker på att man inte ska be den jäveln våldta en randig bäver?

Medlem

Beror ju på hur snäll du är, själv hade jag get pengarna tillbaka. Inte för att jag är snäll, men jag hade iaf gjort det. Tänker mer på om det var jag som köpte saker.

Medlem
Skrivet av C.A.B-05:

Beror ju på hur snäll du är, själv hade jag get pengarna tillbaka. Inte för att jag är snäll, men jag hade iaf gjort det. Tänker mer på om det var jag som köpte saker.

Samma här.

Hade jag den bestämda uppfattningen att gubben förstört skåpet själv hade han fått reparera det innan han lämnade tillbaka det dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Eftersom han testade kylskåpet innan han tog med det hem och itne ville ha något kvitto tycker jag han får skylla sig själv, jag skulle inte gjort mycket för att hjälpa honom. Visserligen vet jag inte vad felet är och är det ett mindre fel kanske jag skulle hjälpa till.
för att citera konsumentverket.
"När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt."

Nu står det inte nått om ifall det inte fanns avtal eller kvitto, men jag tror du har all rätt på din sida.

Tarin, Hur går det förresten?

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av Naraccas:

Du kan ju sträcka dig till att försöka hjälpa han att hitta felet och fixa det om det skulle vara något lättfixat och enkelt.

Va? Hjälpa någon man inte känner.. frivilligt? Utan att få något för det? Det låter kommunistiskt. Säker på att man inte ska be den jäveln våldta en randig bäver?

Nä, man kan ju ta tillfället i akt och försöka sälja han sin TV också


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av andman:
Skrivet av Naraccas:

Du kan ju sträcka dig till att försöka hjälpa han att hitta felet och fixa det om det skulle vara något lättfixat och enkelt.

Va? Hjälpa någon man inte känner.. frivilligt? Utan att få något för det? Det låter kommunistiskt. Säker på att man inte ska be den jäveln våldta en randig bäver?

haha
those damned reddies are everywhere!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar