Analys: tolv miljoner WoW-spelare om ett år

Medlem

Absolut imponerande siffror. Men de borde separera EU och US ifrån Asien i statistiken.

Varken AoC eller Warhammer är på den Asiatiska marknaden. Att Asien ökar lavinartat är inte konstigt, de har en helt annan månadskostand än de övriga världsdelarna för att Blizzard skall kunna konkurera med andra asiatiska mmo. En kines betalar idag 2$ i månadskostnad.

Jag är inte övertygad om att WoW ökat i EU och US senaste året. Av AoCs lite drygt 400.000 prenumeranter och Warhammers 700.000 registrerade användare, kommer säkert majoriteten ifrån just WoW.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv
Skrivet av warh0g:

Dom borde skriva 12 miljoner prenumeranter. För det är ju det som det handlar om.

Spelar WoW själv förresten

Antar att du menar prenumerationer eftersom prenumeranter är samma sak fast en annan betäckning än det som används i artikeln.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Inaktiv
Skrivet av Pettson87:

Jag har spelat WoW, sen ptja, någon månad efter det släpptes tror jag. Spelade Pre-TBC och raidade stenhårt hardcore. Men blev trött och slutade innan TBC. Sen så gjorde jag ny char i TBC och tyckte det sög totalt. Har börjat nu igen. Men inte för TBC utan för att jag hoppas att WOTLK blir bra. Då TBC inte var någon höjdare.

Hatar att blizzard försöker göra så att alla kan få allt. Inget att kämpa för när alla springer runt i full epic och har stekar gearen. Det ska vara lite unikt att ha skitbra items. Men så är det inte längre. Tycker det är synd. Men visst dom får 10 miljoner spelare för att dom ger bort allt som man kämpade för förr i tiden.

Har ingen aning om hur WOTLK är, men hoppas att det blir bättre än TBC, lite som Pre-TBC. Det hade varit guld.

Vadå svårt att skaffa gear innan TBC? Vad lipar alla om? Om tidskrävande nu för tiden kallas "svårt" visst, pre-TBC var ASSVÅRT! Det enda som jag ansåg svårt innan TBC var att döda t2-nissar när jag själv hade gear från lvl 20-40 eftersom jag aldrig brydde mig om att göra quests, kanske några få instanser då och då. Och ja, jag fick till slut full t1 själv, det var Jääätteeesvååårt. Kom sedan på att pve var tråkigt. Tänkte skaffa high warlord-rangen istället för det är ju också "jättesvårt", *host* tidskrävande *host*.

Det enda som kanske någonsin har varit svårt i WoW är att försöka besegra druid/warlock med kombon priest/mage. Det folk lipar på, enligt mig, är att folk sedan började få de där epicsen som det tog dem själva flera veckors guildarbete att få. Nu i TBC blev det ju inte bättre heller, epicsen är överallt! "Boohoo, people can buy gladiator gear for honor, it's so unfair, I want to make the arenas even more unbalanced!".

Får jag även fråga om det skulle göra er gladare om allt blev blå gear istället för epics, förutom t5-6 och brutal/vengeful? Och ifall ni svarar ja, får jag även fråga vad det är för skillnad mer än att det blir en tuff liten rosa färg på tooltipen (enligt mig är dock den blå texten mycket fräckare)?

Rogue: "It was so hard to get to 2200 rating but now I finally have the brutal shoulders!"

Mage som heter Fèar: "Let me guess, druid/rogue?"

Rogue: "Yeah, so?"

Fèar: "Nothing, nothing else than the fact that that combo is as easy like chewing gum."


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Warhammer verkar bra mkt roligare än WoW.
Synd bara att man har dåligt ställt och inte vill bli fast i spelet. Men man suktar efter WAR.

Inaktiv
Skrivet av Snake:

En kines betalar idag 2$ i månadskostnad.

Det där drog du bara ur röven va?

Såvitt jag vet kostar det $4 för 66 timmar speltid.

Medlem
Skrivet av TheAnte:

sjukligt ju...fan vad glad jag är att jag la av med det där skräpet.

Ja tänk om du hade varit en av dem! Mainstreamspelare! USCH! Jag är också glad att du ville öppna ditt hjärta och få ut denna stenen som du tungt burit runt på... Något mer spel du är glad att du inte spelar längre? *nyfiken*


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Inaktiv

WoW är bra arkad och jag både hatar och älskar det det enda som är nått att se ner på är alla andra spelutvecklares inkompetens och sketna EQ2 kloner som har gameplay från 1997.

Medlem

Gött Blizzard. Wow är i särklass. :heart:

soi
Medlem

Kul för Blizzard.

Gen
Medlem
Skrivet av Fetsvenne:

WoW var bättre innan TBC.

Sant, men tror LK kommer att vara bättre än TBC vilket för oss närmare WoW Classic. Classic hade känslan men var inte speciellt utvecklat. Tycker WoW mognat en del och många viktiga förbättringar har lagts till på sistonde. Saker som är självklara idag som inte var det då.

Medlem

Snake:

Du är medveten om att AoC har ca 80-150 000 subscribers nu ungefär. Det är de flestas bedömning av vad man kan räkna fram utan att få bekräftat från Funcom. Vilket de ju givetvis inte kommer göra eftersom det är så negativt för dem.

Sen lär inte Warhammer Online ha 750 000 spelare heller. Fast gratis månaden är väl inte slut än. Dock har de sålt 750 000 kopior, behåller de hälften av dem har de gjort ett mycket bra jobb. WAR är ett skoj spel, men var för mycket PvP fokus för min del. AoC däremot har jag inte mycket till övers för. Det är fortfarande beta-stadie på det.

Medlem

Wotlk förbokat! Blir till att aktivera kontot igen på releasedagen!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

@Repet
Jag tar inget ur luften. Siffran 2$ representerar kostnaden för den genomsnittlige spelaren på den kinesiska marknaden enligt de sista undersökningarna som går att tillgå. Den faktiska kostnaden är 0.45 Yuan/timme (ca 50 öre). Vilket för att ta ditt exempel innebär att 66 speltimmar kostar 33kr. Kineserna har också den fördelen att de inte behöver köpa spelet, utan de kan ladda ner det gratis. Är ni förvånade att Asien är den största marknaden för WoW?

@Altair4
Nej, jag är absolut inte medveten om att AoC har 80-150.000 prenumeranter just nu. Jag föredrar att hålla mig till fakta och inte spekulationer från nätet. Precis som alla aktienoterade bolag, släpper Funcom kvartalsrapporter. Enligt den sista rapporten har de 415.000 prenumeranter den 14/8 - 2008. Länk till senaste kvartalsrapporten: http://www.funcom.com/funcom/frontend/files/CONTENT/Funcom_Q2...

Mythic har vidarebefodrat 1,5 miljoner kopior av Warhammer till återförsäljare världen över. 750 000 av dessa har nu blivit registrerade. Det är möjligt att det finns de som har mer än en kopia av spelet, och det var därför jag skrev "registrerade spelare". Så tills nästa gång, läs vad jag egentligen skriver!


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Med alla dessa nördar kan man köpa ett helt land och kalla det WoW landet! hela landet körs av WoWekonomin!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Snake:

Gällande WAR så var det jag skrev inget från vad jag läst av dig utan bara en uppskattning från min sida.

Angående AoC så kommer de inte släppa fler uppgifter om subscribers dessvärre. Det folk använder för att försöka räkna ut antalet spelare är X-fire. Och där har de sjunkit avsevärt mycket sedan senaste rapporten. Några 400k har de inte, väldigt osannolikt att de ens har hälften av det. Tråkigt är det att vi aldrig kommer få veta exakt nummer igen. Ja om det nu inte skulle hända något så osannolikt att det skulle vända totalt och de skulle komma upp i höga siffror igen, då skulle de vara snabba på att tala om hur många de har.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Störst är inte lika med bäst.
Kom ihåg det.

precis, alla spelar ju för att det är dåligt...

Medlem

@Altair4

Funcom kommer att släppa en kvartalsrapport strax innan årsskiftet precis som de gjorde i mitten av augusti. Det är något deras finansiärer kräver, och inget de kan välja bort.

X-fire registrerar endast andra spelare med X-fire. Hur stor procent av alla AoC spelare använder X-fire? Med den statistiken kan man absolut bedömma en pågående trend, men däremot inte det totala antalet spelare.

Om Funcom nämner 415.000 prenumeranter i deras rapport, måste de kunna backa upp de siffrorna inför sina finansiärer. Det handlar om verkliga affärsrelationer och deras överlevnad, inte några spekulationer på ett forum.

Men du väljer naturligtvis vilken källa du väljer att tro på.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Snake:

De behöver inte uppge några siffror på subscribers för sina finansiärer. Ja X-fire visar på en trend och är ingen stor % av spelarna. Men när man gör undersökningar om saker så frågar man inte alla utan kanske 1000 personer som exempel och det brukar stämma rätt bra även om man plockar en mindre grupp personer.

Den stora frågan angående 415k prenumeranter var om det gällde för Q2 dvs. 30:e juni eller den 14:e augusti när de presenterade den siffran. Fast spelar mindre roll, är hur många de har nu som är intressant.

Hursomhelst så har de tappat rejält med spelare, sparkat Gauge Godader m.m. Deras Q3 rapport kommer, utan att kräva en större gissning, att visa att de gått mycket sämre än förväntat.

Pansarknekt
Skrivet av marcus_w:

Har en del kompisar som spelar WoW, men nästan ingen av dem kör på samma server. Går det inte ut på att köra med både kompisar man känner irl och helt nya random personer som man sen lägger under sin kompislista?

Har samma dilemma, men ibland funkar inte alla kompisar på samma server heller. Vissa e hardcore spelare och andra mer casual så dom tillhör inte samma klick om man säger så.

Plus att det kan vara jobbigt att spela med bara irl vänner för då e det alltid någon som behöver hjälp någonstans och man måste fara land o rike runt för att hjälpa till. Annars får man uthärda dåligt humör och massa gnäll i guildchat och det blir i längden värre


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Hmm 12 miljoner. Hur många av dom är dubble konton i så fall.

Jo, som sagt:

Skrivet av conthox:

Sedan är inte antalet accounts = antalet spelare. Iaf så länge det finns snubbar som han här.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av altair4:

Snake:

De behöver inte uppge några siffror på subscribers för sina finansiärer. Ja X-fire visar på en trend och är ingen stor % av spelarna. Men när man gör undersökningar om saker så frågar man inte alla utan kanske 1000 personer som exempel och det brukar stämma rätt bra även om man plockar en mindre grupp personer.

Den stora frågan angående 415k prenumeranter var om det gällde för Q2 dvs. 30:e juni eller den 14:e augusti när de presenterade den siffran. Fast spelar mindre roll, är hur många de har nu som är intressant.

Hursomhelst så har de tappat rejält med spelare, sparkat Gauge Godader m.m. Deras Q3 rapport kommer, utan att kräva en större gissning, att visa att de gått mycket sämre än förväntat.

Jag arbetar som platschef inom IT-branschen sen mitten av 90-talet, så jag har en ganska god uppfattning om vad finansiärer kan tänkas kräva och inte. Antalet abonnenter och trenden är av största intresse för en finansiär då det visar produktens potential.

Nog om det, hade du tagit dig tid att läsa kvartalsrapporten som jag länkade till, så hade du kunnat se att de 415.000 abonnenterna gällde för den 14/8-2008.

Vad nästa kvartalsrapport kommer att visa, får framtiden utvisa. Dock tror jag snarare på en liten ökning än minskning, av det enkla faktum att de öppnar upp på tre nya marknader; Polen, Ryssland och Asien.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

är servrarna uppe än? allt verkar vara offline i mitt wow.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Nu blir de rabiata wowfansen ännu värre. Ärligt talat någon borde starta "anonyma wow spelare" så vi kan bota denna farsot.

Mhm.

Medlem

Varje gång jag provar ett nytt MMORPG så slutar det med att jag återaktiverar Everquest och lirar det lite för det iaf inte är någon mainstream light produkt.

All Kredit till WoW. De har lyckats fånga massan. Men inte riktigt my cup of tea

Leandred Cerwelan
High Elf Paladin from The Nameless

12
Skriv svar