dagens irritationsmoment

Medlem
dagens irritationsmoment

1.
sitter och läser Metro nu under lunchen och noterar att frågan vid "4 tycker till" är

Citat:

Tror du att en säkning av a-kassan ger färre arbetslösa?

och snacka om att jag blir förvånad (eller okej, jag blir inte förvånad över människors okunskap, men endå) när en människa svarar

när jag några timmar tidigare idag vid frukosten läser första sidan på Dagens Industri:

Citat:

Rekordmånga lediga jobb
(anm: närmare bestämt 46.242 stycken)

alltså, samtidigt som folk klagar över att det inte finns jobb, FINNS DET över 40.000 lediga tjänster som skriker efter sökningar...
har själv aldrig haft problem att skaffa jobb då jag behövt det, men det kanske är för att jag inte är kräsen och klarar av att låta några år av mitt liv vara att jobba "på golvet" men med mål att senare fixa utbildning, kontakter m.m för ett fria och bättre jobb (för min del, eget företag inom grafisk design)

(DI's förstasida: http://di.se/PDFTidning/Ettan/20061108Ettan.pdf)

2.
dagens Metro har även någon flersidig-artikel från Fryshuset som handlar om unga män och deras känslor m.m
vid en massa smårutor så ställs frågan "Vilken är den viktigaste frågan för unga killar idag?"
många ger bra svar i stil med "Hur ska jag få respekt för den jag är och hitta någon att älska?", "Ju innehållrikare personlighet desto rikare liv"
sen kommer nöten Gustav Fridolin med kommentaren:

Skrivet av Mr. Politisk Korrekt:

Feminism. Jag vill inte bli betraktad som mansgris, dreglande porrkonsument och potentiell våldtäktsman bara för att jag är född som man. Och därför måste mansrollen förändras.

vilken drömvärld lever han (och Fi) i?
en sån skum kommentar och utstickande från resten av den flersidiga artikeln att jag inte ens orkar skriva några direkt kommentarer om den...

---

så, kommentarer? eller varför inte skriva ett eget inlägg om vad du har irriterat dig på idag!?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Herr Fridolin kanske redan känner att han har respekt för den han är och hittat någon att älska, men denne någon kanske ser honom som en dreglande mansgris osv?

Medlem

man börjar ju undra om det där med allmän rösträtt är någon bra idé


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

alltså, samtidigt som folk klagar över att det inte finns jobb, FINNS DET över 40.000 lediga tjänster som skriker efter sökningar...

Ja, och dessa tillsätts i hög utsträckning snabbt. Det kan vara hundratals sökande på varje tjänst. Faktum är att en stor andel av arbetskraften inte har möjlighet att arbeta därför att det inte finns tillräckligt många lediga arbeten. Hur någon ens kan komma på att börja tänka tanken att arbetslösheten skulle bero på att folk inte vill jobba känns då för mig väldigt overkligt. Du är overklig.

Sedan att det finns dem som väljer att inte ta vilket jävla skitjobb som helst (slavvikarie inom vården och telefonförsäljningsjobb går bort för mig, om så någon pekade en pistol mot mitt huvud) påverkar inte arbetslösheten nämnvärt. Det finns nästan alltid någon som fyller i luckan. Ett större problem är brist på kompetens inom vissa få yrken. Där krävs utbildning.

Inaktiv

coolt... mina arbetslösa kompisar som söker som idioter måste leva i en annan dimension!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

1. jag måste bara påpeka att alla dom jobben som finns idag är fortfarande grundad på förra regeringens arbete, borgarna har ju inte kommit igång med sina ändringar än, blir kul att se om dom värkligen kan hålla det dom lova...

2. jo Fi vill ju få alla att tro att alla män är äckel och måste spärras in, alla kvinnor blir misshandlade/nertryckta och diskriminerande...

jag håller med om att det ska bli ett jämnare samhälle, men man behöver ju förfan inte få det till att låta som att det har aldrig varit sämre än idag, det är ju det Fi vill få det till att låta som...

------

sen blev jag besviken att jag inte hamna på 3e platts med mina inlägg i SVT tråden då det va du som starta denna tråden Werzion

Medlem

Vad spelar det för roll om det finns 46 000 jobb när det samtidigt finns runt en miljon arbetslösa? För att inte tala om att mer än hälften av alla dessa lediga jobb kräver arbetslivserfarenhet och krav på utbildning.

Inaktiv

Nu vet jag inte hur det ser ut i Halmstad och övriga sverige, men i staden där jag bor ligger arbetslösheten väldigt högt, trots det har jag skaffat mig 2 extrajobb som jag utan problem skulle kunna jobba heltid och försörja mig med, jag pluggar på heltid så just nu kan jag inte det.

många vill inte ta vilka jobb som helst, visst det kan jag förstå. jag tar inte heller vilket jobb som helst men jag skulle utan problem sätta mig i kassan på ica eller städa trappor för någe städföretag om jag var arbetslös. sen leder många extrajobb till heltid om man visar framfötterna, och om inte annat så ser din eventuella nästa arbetsgivare att du försökt att göra något när du varit arbetslös.

men jag ser förhoppnignsfullt fram emot nästa år då jag är klar med studierna om det finns fler jobb som alliansen lovat.

Medlem

Anågende kommentarerna om A-kassan och Fridolin, så instämmer jag fullständigt Omega.

Mitt eget "dohmoment" idag var när jag låste in min jacka i ett skåp tillsammans med nyckeln. Ordet dumhet fick en ny innebörd.

Inaktiv
Skrivet av Mr. Politisk Korrekt:

Feminism. Jag vill inte bli betraktad som mansgris, dreglande porrkonsument och potentiell våldtäktsman bara för att jag är född som man. Och därför måste mansrollen förändras.

Har aldrig upplevt det som Herr Fridolin talar om. De flesta män tittar på porr, men aldrig har jag blivit dömd på förhand av något av det han nämner. Måste vara ett tufft liv han lever på Riksdagshuset bland alla kvinnor.

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Mr. Politisk Korrekt:

Feminism. Jag vill inte bli betraktad som mansgris, dreglande porrkonsument och potentiell våldtäktsman bara för att jag är född som man. Och därför måste mansrollen förändras.

Har aldrig upplevt det som Herr Fridolin talar om. De flesta män tittar på porr, men aldrig har jag blivit dömd på förhand av något av det han nämner. Måste vara ett tufft liv han lever på Riksdagshuset bland alla kvinnor.

Fast nu jobbar han väl för tv4, har han inte lagt politiken på hyllan?

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Fast nu jobbar han väl för tv4, har han inte lagt politiken på hyllan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Fridolin

Du har helt rätt. Frågan är om korridorerna på TV4 är mycket tryggare för män än riksdagshusets.

Medlem

Werzion - håller med dig i det stora hela, ett krux som många V anhängare verkar ha är att "jag ska bli vd direkt, annar får det vara" om vi ska överdriva lite,
idag får man så pass bra A-kassa att man kan skita i att ta ett skit jobb pga att man inte vill ha det, så man går och väntar på nått bättre.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av astie:

Vad spelar det för roll om det finns 46 000 jobb när det samtidigt finns runt en miljon arbetslösa? För att inte tala om att mer än hälften av alla dessa lediga jobb kräver arbetslivserfarenhet och krav på utbildning.

ska man räkna med EU-standard så är det cirka 150.000 människor arbetslösa i Sverige, det är inte i närheten av en miljon.
ska man räkna med förra regeringens mått så blir det bra mycket mindre

Skrivet av ThreeZool:

sen blev jag besviken att jag inte hamna på 3e platts med mina inlägg i SVT tråden då det va du som starta denna tråden Werzion

haha, jag ber om ursäkt :$
men jag hade bara 10 min kvar på lunch-tiden så det blev som det blev
(hade jag haft några timmar hade jag lugnt kunnat få ner en 100-200 punkter)

*förhandsgranskar inlägget*

3.
jävla cp-forum och cp-nick - går inte att quota [ThreeZool] korrekt! :heart:


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Werzion, har du en lite smådålig dag idag? :heart:


signatur

Snus är snus och mus är mus

Inaktiv
Skrivet av Werzion:
Skrivet av astie:

Vad spelar det för roll om det finns 46 000 jobb när det samtidigt finns runt en miljon arbetslösa? För att inte tala om att mer än hälften av alla dessa lediga jobb kräver arbetslivserfarenhet och krav på utbildning.

ska man räkna med EU-standard så är det cirka 150.000 människor arbetslösa i Sverige, det är inte i närheten av en miljon.
ska man räkna med förra regeringens mått så blir det bra mycket mindre

Skrivet av ThreeZool:

sen blev jag besviken att jag inte hamna på 3e platts med mina inlägg i SVT tråden då det va du som starta denna tråden Werzion

haha, jag ber om ursäkt :$
men jag hade bara 10 min kvar på lunch-tiden så det blev som det blev
(hade jag haft några timmar hade jag lugnt kunnat få ner en 100-200 punkter)

*förhandsgranskar inlägget*

3.
jävla cp-forum och cp-nick - går inte att quota [ThreeZool] korrekt! :heart:

:heart::)

Medlem
Skrivet av *:

Bla, bla, bla...

*

[ThreeZool]

Du får byta nick helt enkelt. Na-na-na-na-na-na.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av *:

Bla, bla, bla...

*

[ThreeZool]

Du får byta nick helt enkelt. Na-na-na-na-na-na.

om dom tillåter [] så får dom fixa så det går att quota nick med dom också

1
Skriv svar