Fantasy - Böcker

Medlem
Fantasy - Böcker

Har precis avslutat att läsa Tolkiens bok, Silmarillion. Jag har läst hans andra böcker, och har drabbats av en sjuk fantasymani det senaste året.

Då min insikt i Fantasygenren gällande böcker, är ytterst begränsad, så undrar jag om det finns andra fina fantasyhistorier att upptäcka. Ni får gärna posta några egna favoriter.

Skall tilläggas att jag avskyr Terry Pratchett.

Medlem

Wheel of time böckerna, kanske är ett bra tips...

nj
Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Wheel of time böckerna, kanske är ett bra tips...

QFT, kan förvisso kännas som att vissa böcker (eller delar av böcker) blir lite väl mycket transportsträcka, men den är väldigt bra. Dock så rekommenderas det verkligen den engelska utgåvan då varje engelsk bok är översatt till två svenska...

Du kan även snegla på Tad Williams böcker om Memory, Sorrow and Thorn samt Otherland om du kan tänka dig scifi-fantasy (nog bästa beskrivningen som går att ge på Otherland).
Katherine Kerrs böcker om landet Deverry var en av serierna jag gick vidare till efter att ha läst diverse böcker av Tolkien (samt andra, mer lättsmälta fantasyböcker av tex David Eddings och Terry Brooks) och fortfarande tycker är riktigt bra läsning.
Elizabeth Moons trilogi om Paksenarrion är riktigt bra med samt Roger Zelaznys serie om Amber.
Så kan jag avrunda med en av mina personliga favoriter, R.A. Salvatores böcker i Forgotten Realms-världen som handlar om Drizzt, för att läsa dem i korrekt tidsmässig ordning så ska du börja med The Dark Elf Trilogy, och sedan gå vidare till The Icewind Dale Trilogy (IWDT skrevs tidsmässigt före DET, men DET utspelar sig före IWDT och förklarar hela bakgrunden). Hans Demon Wars Saga är även den bra läsning.

Medlem

Jag tycker väldigt mycket om Sagor från Midgård (Unfinished Tales). Passar jättebra att läsa efter Silmarillion. Innehåller bl.a. en historia som nog är det mest tragiska han skrivit, och som förövrigt kommer som egen bok i vår!

Annars är Neil Gaiman en av mina favoriter: Stardust, Neverwhere, American Gods. Förstnämnda är mer traditionell fantasy, de andra två är en sorts fantasy i modern miljö. (Skräms inte av att han skrivit en bok tillsammans med Terry Pratchett)

Medlem

Själv har jag läst alla David Eddings böcker.
Många fina timamr har det varit.
Ska absolut rekomendera serien Althalus, De utvalda och knivens sång, sjukt bra.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Som folk har nämnt. Wheel of time (eller "Sagan om drakens återkomst" på svenska) av Robert Jordan. Tolv, tretton böcker på engelska. Gånger två på svenska.

David Eddings alla verk (Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea, Sagan om Elenien, Sagan om Tamuli, Belgarath Besvärjaren, Polgara Besvärjerskan, tjuven Althalus) är också att rekomendera.

Terry Brooks tre serier; Shannara-trilogin, Arvet efter Shannara och Demonserien, är dessutom läsvärda. Speciellt de två shannara-serierna är grymt bra, och numera klassiker inom Fantasyn.

De tre tillsammans med Tolkien utgör, hur ska jag säga... "Massan" av fantasyböcker. Om du läser alla deras böcker på svenska får du runt 24+27+11= 62 böcker att läsa. Dessa böcker är ofta runt fyrahundra sidor långa, och det blir således mycket text.

En bok läser man vid sträckläsning på en dag (d.v.s man sitter från åtta på morgonen till typ sex på eftermiddagen med pauser bara för toa och mat), eller kanske på en vecka annars. Lägg därtill alla Tolkiens texter så får du en del (Härskarringen, de förlorade sagornas bok 1+2, Silmarillion, Ringens Värld, Sagor från midgård, Bilbo, Blad av Niggle (finns dessutom i Sagor från midgård)).

Det där blev visst jättekrångligt med alla paranteser? Hojta till om du inta fattar nått.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

The Farseer Trilogy av Robin Hobb är riktigt bra den också. Bör såklart läsas på engelska men har hört att översättningen ska vara bra också.

Medlem

Farseer om man orkar med en huvudperson som gnäller sig igenom sitt liv. Roligt i övrigt. Robin Hobbs andra är läsvärda också. Hon skriver lite annorlunda.

Själv gillar jag George R. R. Martin som skriver lite mer low fantasy medeltid. Tyvärr höll senaste boken inte riktigt måttet imo, men de föregående är mumma. Speciellt de första två.

Salvatore och Tad Williams är ju att anse som klassiker, och de har skrivit väldigt bra böcker, även om jag inte är jätteförtjust i Salvatore.

Jordan är överskattad imo. De första sex, fjärde boken undantaget, är bra, men efter det är det enormt ojämnt och trådar avslutas inte, men det tillkommer en massa o s v. man får ha ett enormt minne om man ska hålla isär allt.

Eddings och Brooks är lightböcker. För de som spelar D&D om är 10 år.

Ska tilläggas att jag älskar Pratchett.

Medlem

Narnia Narnia


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Krönikorna om Thomas Covenant, den klentrogne av Stephen Donaldson finns ju med. Lite "annorlunda" fantasy där huvudpersonen är mer av en antihjälte. Inga fina rusningar och stora svärd här inte, men rekomenderas dock ändå! Finns 6 böcker (2 krönikor) på svenska afaik, men antar att den sista krönikan är på väg.

Edit: Skrev författaren med

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Själv gillar jag George R. R. Martin som skriver lite mer low fantasy medeltid. Tyvärr höll senaste boken inte riktigt måttet imo, men de föregående är mumma. Speciellt de första två.

Jordan är överskattad imo. De första sex, fjärde boken undantaget, är bra, men efter det är det enormt ojämnt och trådar avslutas inte, men det tillkommer en massa o s v. man får ha ett enormt minne om man ska hålla isär allt.

Eddings och Brooks är lightböcker. För de som spelar D&D om är 10 år.

Ska tilläggas att jag älskar Pratchett.

Håller med om Jordan, men tycker att, än så länge, har den sista boken i Gorges serie varit riktigt bra. Har dock bara kommit genom halva skiten, vilket kanske talar emot den då jag inte kunde släppa de andra.

Måste säga att fantasygenren är ganska botten i regel, har läst massvis och ångrar att jag läst mycket. Tycker inte om all fantasy light som vissa har kallat det.

Läs harry potter!


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Wheel of time - Robert Jordan som redan nämnts, var inte alls förtjust i att läsa innan jag blev påtvingad denna bokserie, sedan dess var jag fast.

David Gemmell skriver en hel del bra böcker, Belägring (The Legend på engelska tror jag det är) är jävligt bra, kanske lite väl tunn men bra action.

R.A Salvatore gillar jag men det är också lite tunt kanske, tycker dock att hans serie "The Dark Elf Trilogy" är riktigt mörk, normalt inget jag söker men det var passande just då.

Läser just nu Terry Goodkind Sword of truth, rätt bra så det kan jag rekommendera också.

Medlem

Den bästa författaren Terry Pratchett har exakt min sorts humor och utöver hans verk så gillar jag R.A. Salvatores Icewind Dale-Trilogi. Har dock inte läst The Dark Elf-trilogin ännu. Men jag tycker att underhållning gör sig bäst i levande form.

Medlem

Läste de första två tre böckerna i sword of the truth serien, ganska coolt, men tröttnade ända jävligt mycket. Tyckte att skiten utvecklades alldeles för sakta för att ha så få huvudroller.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av Budolicious:

Själv har jag läst alla David Eddings böcker.
Många fina timamr har det varit.
Ska absolut rekomendera serien Althalus, De utvalda och knivens sång, sjukt bra.

Mmmm David Eddings, mycket bra böcker. Lagom barnsliga också :heart:


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jag håller med nj om att Paksenarrion trilogin är MYCKET bra. Absolut bästa samling böcker jag läst. Rekommenderas starkt!


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Medlem

Inte för att vara mr apdryg, men de är jag, men tycker in sab och Nj att paksenarrion var alldeles överdrivet ultraodramatisk? Ja menar, hon skriver helt ok.. men det var så in i helvete känslokallt att jag rös. För övrigt jävligt najs.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Tycker paksenarrion är spännade o precis lagom sentimental.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Chief, varför avskyr du Terry Pratchett? Under en lång period så vägrade jag själv läsa något från honom, speciellt när det gällde Discworld-serien. Men nu älskar jag honom totalt, Discworld-serien är riktigt bra och man måste läsa den. Dock är min favoritbok från Pratchett "Goda Omen" som han skrev med Neil Gaiman; Handlingen utspelar sig när den bibliska Apokalypsen är nära förestående och Antikrist har dykt upp. (Fast han skulle egentligen inte alls vara intresserad av att fullfölja profetian.) En ängel (Aziraphale) och en demon(Crowley), och några människor som blir inblandade gör vad de kan för att stoppa den, eftersom de inte anser jorden inte är så illa ändå.

Sen håller jag med de flesta här om t.ex allt från Tolkien till David Eddings, som jag precis har börjat läsa :).

PS: Jag är en stor, STOR Harry Potter fan, men äldre personer tenderar att vara väldigt hatiska emot Rowlings fina verk, så jag avstår att skriva hur mycket jag älskar dessa böcker.

Medlem

Är hmp lite äldre till åren hehe men har alla Harry Potter böckerna

Iaf om det inte sagts tidigare följande är bra också

Allt med David Gemmel
George R.R. Martin skriver bra bäcker med kan vara svårläst för vissa men det är bara att läsa om böckerna den flera ggr.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Raymond E Feist och hans böcker om Midkemia är mycket, mycket bra. Hans böcker ihop med Janny Wurts om världen som anfaller Midkemia är också mycket bra, något annorlunda.

Robin Hobbs Liveship traders är också bra, inte några sword and sorcery men det finns drakar i dem!

David Farlands Runelords gillar jag skarpt, handlar om Gaborn som är både kung och Earth King och hans krig mot det som hotar hans rike. Intressant för att allt är inte svart/vitt som i Tolkien t ex.

Visst är Harry Potter bra, senaste är helt suverän.

Medlem

Harry Potter funkar för alla åldrar

Hoppas att sista boken kommer nästa år


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Kan rekomendera Stephen Kings epos The Dark Tower vilket är en skön blandning Western/Fantasy/Mystery i sju delar.

Själv är jag grymt sugen på att läsa Wheel of Time men det känns jobbigt att börja. Kommer det några mer böcker i den serien?

Medlem

En till kommer eller har kommit lite osäker..

Har köpt all böckerna på engelska billigare så


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Tony:

Själv är jag grymt sugen på att läsa Wheel of Time men det känns jobbigt att börja. Kommer det några mer böcker i den serien?

Har ryktats om att det skall bli 15 böcker på engelska..Ingen vet väl riktigt..
Tydligen så kommer det ett antal böcker som handlar om tiden innan den första boken.
Tycker de 5 första var grymt bra sen blev de tråkigare och tråkigare. Nu har jag lagt ner den tillsvidare, skall läsa hela klabbet när/om det blir klart.
Död åt Nynaeve förresten, en mer osympatisk "hjälte" har jag aldrig läst om, hennes personlighet skulle få en sten att börja gråta....

Medlem

Har slutat läsa böcker sedan jag flyttade och blev av med badkaret. Det måhända vara en smula gay med skumbad men det är bästa stället att läsa böcker på.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Har slutat läsa böcker sedan jag flyttade och blev av med badkaret. Det måhända vara en smula gay med skumbad men det är bästa stället att läsa böcker på.

haha, ser det framför mig, inte en helt vacker syn

OnT: Wheel of Time föll mig inte på läppen. Läste de första tre/fyra böckerna men sen tröttnade jag ganska ordentligt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Lite som sagan om ringen böckerna visa gillar dom andra tycker inte om dom.

Finns ju han som skriver sword of truth serien också men den är lite skum..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Terry Goodkin skriver Sword of truth, men den är ingen höjdare imo.

Medlem

Sir Thomas Malory - Le Morte d'Arthur

Är denna för tung kan man läsa omskrivningen av T.H White - The Once and Future King


signatur

Space for rent.

12
Skriv svar