Förkylningsfråga.

Medlem
Förkylningsfråga.

Ok, på gränsen till "icke-trådvärdigt material" här men så här i skuggan av fredagsskolkandet skapar jag en tråd ändå.

Jag har funderat på en sak som retar mig med förkylning... Alltså, kan kallt väder smitta?

Person A befinner sig utomhus utan jacka och blir förkyld.

Person A bjuder sin kamrat person B på lite läskeblask direkt ur flaskan.

Person B blir förkyld.

Slutsats: Person B har blivit förkyld pga person A inte tog på sig jackan? wtf, liksom...

Om man blir förkyld på ett sätt som inte smittar genom att vara ute i kallt väder och ett annat genom att slicka i sig andras virus borde dessa sjukdommar inte ha olika namn då?

Ungefär som hepatit A, B och C, kanske? Förkylning A, B och C.

A - Var ute utan jacka.
B - Slickade på en kompis bacilliga glasspinne
C - Den förkylningen man får på söndagen efter en lördags hårt festande... smittas oftast inte.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Har för mig att man blir förkyld pga att näsan blir kall och då trivs "förkylnings bakterierna" väldigt bra där.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Förkylningar smittas oftast genom hosta och nysningar.

Står mer utförligt här http://en.wikipedia.org/wiki/Common_cold


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

förkylning orsakas av ett virus... så man blir inte förkyld för att man blivit kall, däremot kan det påskynda processen, om du redan har viruset i kroppen...

Medlem
Skrivet av Wikipedia:

The winter season, because of the cold weather, can induce a cold more readily than the summer seasons.

Så kylan är blott en katalysator för latenta baciller som redan är på plats.

...peiuhw... Baciller.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Wikipedia:

The winter season, because of the cold weather, can induce a cold more readily than the summer seasons.

Så kylan är blott en katalysator för latenta baciller som redan är på plats.

...peiuhw... Baciller.

Precis.


signatur
Medlem

Fan vad skönt. En fråga, en tråd, ett svar.
Livet kunde inte flyta bättre.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

1
Skriv svar