Ny annonstyp på FZ

JB
Medlem

Gräslig reklam = Ingen reklam. Inga annonspengar för FZ för folk skyddar sig med ad blockers.

OK reklam som INTE HORAR SIG så mycket det går = Folk behöver inte skydda sig.

tompa:
"Reklammakarna hittar på nya sätt att synas - entré interstitials. Det kan ses som en ond cirkel: båda parter (annonsörer, läsare)skriker allt högre för att få sin vilja igenom."
Ja. Men andra ord: HORA SIG så mycket de kan.
Om ni inte sa ifrån så hade väl FZ bara varit ett annonsblad. Och jämför man på det sättet så är gräslig reklam helt ok, så länge man har en site. Men det är FEL TÄNKT. För att: GRÄSLIG REKLAM = INGEN REKLAM (för många).

"vi kämpar för att ge läsarna en så trevlig upplevelse som möjligt."
.... På en nivå mellan 0 och 10, där 10 är högt. Hur mycket har ni kämpat mot gräsliga annonser?

"FZ kostar skitmycket pengar att driva och utveckla, annonserna är en av de saker som gör det möjligt."
Självklart. Men utformingen av annonserna, kan bli annonserna död. Igen (det är trögt att få fram): GRÄSLIG REKLAM = INGEN REKLAM.

"Vad folk gör privat kontra professionellt är fullständigt irrelevant; vi är anställda, inte folkvalda."
Håller jag inte med om.
Det är bara skillnaden att ni har tappar era pungkulor när ni är anställda, för att ni är beroende av era annonsörer.

Vad jag föreslår:

Våga ta en fight med era annonsörer.
Skapa en "SIAG" Svensk Internet Annonsering Group" med ANDRA stora svenska siter, och för fram era RIKTIGA åsikter *tillsammas*.

Syftet är att annonsörerna skall förstå att det era riktiga åsikter är överlag sanning host de flesta, och att de inte kan halv-köra över siter med gräslig reklam mot siterna vilja.

Kom igen nu, visa vem som har ballarna.

JB
Medlem

Har jag fel???? Om det var typ grafiska versioner av google ads (still bilder, diabildslideshows, andra typer av lugn, fin, informativ reklam), vem fan skulle vilja blocka fz, sweclockers, etc då? Jag är intresserad av spel och datorprylar. Men om reklamen är gräslog, så blockar jag den, och kollar själv på webhallen eller prisjakt, eller andra siter när jag själv vill.

Jag har faktiskt precis köpt en laptop, via en Dustin Home annons som jag såg på prisjakt.

Annonsen innehöll:
- Bild på produkten
- Namnet på produkten
- Pris
- Företagets namn (dustin home)
- Lugn design (inte skrikiga färger, ingen animering, dvs stillbild)

Annonsen var alltså informativ och hade balanserad design.

Att jag klicka på annonsen berodde på annonsens innehåll. Dvs jag såg vilken produkt det var och till vilket pris.

Hade annonsen varit HORIG / GRÄSLIG designad hade det INTE påverkat annonsen positivt.

Det var informationen om produkten och dess pris som var kärnan i annonsen.

Motsatsen till lugn & informativ reklam:

- "hjälp vi har inget bra erbjudande i annonsen."
- "ok, men HORA till annonsen bara, så den blinkar och flashar, och har häftig design så säljer det som smör. Det vet ju alla."

Och dessa 'smarta' personer skall bestämma hur annonser skall se ut på stora svenska siter?

Kom igen. Skapa en allians grupp med andra stora svenska siter, och visa fakta (gräslig reklam = ad blockers).

Är ni smartare än annonsörerna.
Ni kan ju berätta om begreppet "orsak och verkan". Med andra ord, GRÄSLIG REKLAM = INGEN REKLAM. Kom igen nu, mantra på detta. Få in det i deras huvuden.

Edit: Stavfel.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Antar att det bara gäller att ha lite sunt förnuft när man skriver. Vi vet att tipsa om bottar, hackingprogram eller liknande saker inte är tillåtna på en seriös spelsajts forum, så varför vore adblock tillåten? Som det står så är det DIN ensak ifall du har en, men tipsa inte andra om den.

Skillnaden med de punkter du tar upp är att de är uttalat och tydligt förbjudna enligt reglerna på FZ:

Skrivet av FZ :: Regler:

1.5. Inga wareztips eller multiplayerfusk
Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet. Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som t ex bottar eller olika exploits.

Regler ska vara uttalade och tydliga. Skulle det stå något i form av "Vi godtar inte heller länkar eller tips om program som filtrerar bort reklam från hemsidor" skulle jag förstått varför folk blir varnade för att snacka om just sådana program.

Medlem

Det var länge sedan jag såg reklam alls, men just att klicka vidare är väl lite jobbigt.
Kollade just i IE och FZ är helt FYLLT av reklam, wow.

Redaktör

Fanta: du tycks utgå från att reklamfria medier och ideellt arbete är normen. Så funkar det inte i praktiken, inte för någon sajt (eller tidning) av någorlunda storlek. I FZ:s fall är det rätt länge sen entusiasm och miditower-datorer under ett skrivbord räckte till (typ det du kallar "ballar").

Jag har besökt FZ i tio år och jobbat här sen 2001. Det har alltid klagats på reklamen - fel utformad, för stor, felplacerad, ful, för mycket - och det har alltid tipsats om hur man undviker den. Det är det som är den onda cirkeln, läsarna försöker undvika den och annonsörerna kontrar med att göra den tydligare. Vi som jobbar med sajten måste ta hänsyn till båda parter. Därför skrevs nyheten som denna tråd handlar om, vi förklarar och kollar vad ni tycker.

Du måste förstå att reklam är priset du och övriga läsare måste betala för att få fri tillgång till allt det FZ erbjuder. Tror du något annat lever du tyvärr i en svunnen tid.


signatur
Medlem

Så länge ni har mindre reklam än GR bryr jag mig inte nämnvärt.


signatur

Jaha.

Reklam är ju i dagens samhälle ett nödvändigt ont. Det genererar även en massa jobb åt folk. Man behöver inte gilla läget det bara är så.


signatur
Inaktiv

för mig är det helt ok fast bara det inte är nåt ljud på reklamerna

JB
Medlem
Skrivet av Tompa:

Massa text

Du slog dövörat till märker jag.

När det sker är det ingen mening att diskutera / utbyta åsikter mer.

Det du inte förstår om mig, är att jag tom gillar reklam, om den är informativ utan att vara horig.

Tex, jättemycket nyheter på både fz och sweclockers kan anses vara reklam. Men att det är i nyhetsformat. Och det gillar folk, om det handlar om saker som är intressanta.

Men det folk inte gillar är:

All reklam ni har på er site, är
"OMG TITTA PÅ MIGG!! HALLÅÅ!!! *visar brösten*"

Bara för det är blinkande stora skyltar i vegas betyder inte det är det är reklam i dess bästa form.

Positionering och information är det viktigaste. Se hur prisjakt "annonserar" / använder sin tjänst på sweclockers artiklar. Utmärkt form att positionering.

MEN NÄ!!!
MER STORA SKYLTAR!!!!
MUSCLES BEFORE BRAIN!

8)

Notera:
Jag förväntar mig faktiskt att FZ skall vara med i tåget om reklamens renässans på internet.

Vi får väl se hur vi har det år 2020. Det kanske är ännu större skyltar som gäller då på internet. Haha.

Medlem
Skrivet av Fanta:

Hej Fanta,

Du får detta meddelande som en varning för att du brutit mot våra forumregler. Moderatorerna bedömer att du har gjort följande misstag:

Om du har adblock är din ensak, men du tipsar inte andra om det.

Du har fortfarande kvar dina rättigheter på sidan då regelbrottet inte var allvarligt nog för temporär avstängning. Hörsammas inte varningen kommer vi vidta ytterligare åtgärder såsom temporär eller permanent avstängning av ditt konto. Vill du komma i kontakt med ledningen kan du använda formuläret under "Kontakta oss".

Med vänliga hälsningar,
FZ:s forumadministration

-------------------

Dubbel moral: Ni använder säkert som de flesta, som känner till det, ad blockers när ni surfar som privat person.

Att ni har andra åsikter när det handlar om er egen site, är dubbel moral.

Förstår varningen, då era intressen är andra än läsarnas intressen. Jag tycker ändå inte annorlunda... Gräslig reklam är gräslig. Ingen gillar det, förrutom de som endast gör reklamen, och slipper påverkas av den när de besöker siten. Folk vill skydda sig från påträngande reklam.

Att det inte rimmar bra i era öron, är en annan sak.

Men andra ord: Lame!

Våga ställa krav på era annonsörer istället. Fan om inte ni vågar det, vem skall då göra det. Se till nu att utvecklingen går framåt istället för bakåt. Börja en bättre dialog med era annonsörer. Berätta för era annonsörer att de gör så inkräktande banners, att folk skaffar ad blockers för att slippa dom. Vilken i slutändan gör att annonsörer på internet skjuter sig själva i foten.

Mvh Fanta

PS.
Server error vid kontakta oss formuläret.

inte för att jag försvarar fz men i det fallet så tycker jag att det var rätt att du får en varning.

ta ett exempel, om du är inne på volvos hemsida och gör reklam för saab så är det självklart att du blir varnad eller nåt annat.

du gör reklam för en sak som stoppar hemsidan från att tjäna pengar och du kan inte kalla det för dubbelmoral för att fz är ett företag och du är en privat person.

tjälv tycker jag inte om den nya reklamstilen, när jag skriver så vill jag bara gå in direkt i hemsidan och inte nåt annat


signatur

i want you

JB
Medlem

Åh näe. Inte få säga ordet saab på vovlos site. Förbjud volvo anställda att äga en saab med. LOL. Vilket jävla skämt. Snacka om vara paranoid. "Åh nej tänk om någon köper en saab nu bara för det". Haha.

Edit: Vill tacka för diskutionen ändå. Intressant ämne.
Jag bråkar inte med er. Jag bara säger min åsikt.

Redaktör

Fanta: vi har inte möjlighet att påverka vilken reklam som ska visas (framför allt inte att anpassa den efter specifika önskemål, som dina), i viss utsträckning inte heller hur den presenteras (undantag är bland annat såna med ljud eller extremt prestandakrävande tingestar). Om alla klickade på ett par banners varje dag skulle allt vara frid och fröjd, men annonsblockerare och annat gör att reklammakarna söker nya vägar att nå ut. Vi är som bekant beroende av dem. Och du med - annars skulle inte FZ finnas till.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Fanta: du tycks utgå från att reklamfria medier och ideellt arbete är normen. Så funkar det inte i praktiken, inte för någon sajt (eller tidning) av någorlunda storlek. I FZ:s fall är det rätt länge sen entusiasm och miditower-datorer under ett skrivbord räckte till (typ det du kallar "ballar").

Jag har besökt FZ i tio år och jobbat här sen 2001. Det har alltid klagats på reklamen - fel utformad, för stor, felplacerad, ful, för mycket - och det har alltid tipsats om hur man undviker den. Det är det som är den onda cirkeln, läsarna försöker undvika den och annonsörerna kontrar med att göra den tydligare. Vi som jobbar med sajten måste ta hänsyn till båda parter. Därför skrevs nyheten som denna tråd handlar om, vi förklarar och kollar vad ni tycker.

Du måste förstå att reklam är priset du och övriga läsare måste betala för att få fri tillgång till allt det FZ erbjuder. Tror du något annat lever du tyvärr i en svunnen tid.

Jo fast ni måste också förstå att startsidan inte avhjälper problemet.

Inga som blockar reklam idag, kommer se mer reklam bara för att ni lägger det på en extra förstasida. Reklambilderna blir fortfarande blockerade med pluginnet ********.

Det enda det nuvarande reklamgreppet skapar är extra och onödig frustration, både för de som blockar och inte blockar reklam. Båda får en extra, rätt onödig första sida att klicka sig förbi och de med reklamblockering ser fortfarande ingen reklam.

Lose - Lose, så att säga....


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av dalle:
Skrivet av Kleptomaniac:

Antar att det bara gäller att ha lite sunt förnuft när man skriver. Vi vet att tipsa om bottar, hackingprogram eller liknande saker inte är tillåtna på en seriös spelsajts forum, så varför vore adblock tillåten? Som det står så är det DIN ensak ifall du har en, men tipsa inte andra om den.

Skillnaden med de punkter du tar upp är att de är uttalat och tydligt förbjudna enligt reglerna på FZ:

Skrivet av FZ :: Regler:

1.5. Inga wareztips eller multiplayerfusk
Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet. Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som t ex bottar eller olika exploits.

Regler ska vara uttalade och tydliga. Skulle det stå något i form av "Vi godtar inte heller länkar eller tips om program som filtrerar bort reklam från hemsidor" skulle jag förstått varför folk blir varnade för att snacka om just sådana program.

Jag har också funderat över detta och blev själv "varnad" för att jag pratade om (det man inte får prata om). Tycker helt klart att dem i så fall ska skriva in det i reglerna att man inte ska UPPMUNTRA folk att skaffa det. Däremot att diskutera kring "den saken" ska man få göra.

Just my opinion

Medlem

Fanta, du verkar ta priset med dina inlägg.
Tyvärr bottenpriset.

Tror att jag förstår ungefär vad det är du försöker att nå fram med för budskap, men sättet du väljer att förmedla det skulle jag kalla allt annat än seriöst och professionellt.
Att använda ett ord som http://sv.wikipedia.org/wiki/Hora och hytta med hårda ord till höger och vänster kan inte ses som något annat än oseriöst, oavsett vilka åsikter du försöker få fram med detta.

Mvh Fredrik

Medlem

Angående det jag tidigare skrev så kanske det inte står i reglerna... men använd lite sunt förnuft istället och tänkt innan ni häver ur er en sådan sak. Ifall en sajt kommer med ett nytt sätt att få in lite reklamintäckter så borde man rimligtvis inte tipsa om hur man förbi-går dom, och därigenom gör så att sajten förlorar på intäckerna vilket resulterar (möjligtvis) i sämre/färre förtittar, besök på mässor eller liknande saker. Alla dessa saker+ själva driften av Fz kostar som Tompa tidigare sa, multum.

Därför, är det egentligen för mycket begärt att bara klicka på en länk för att göra en redan bra spelsida bättre genom ett par sekunder av din tid EN GÅNG OM DAGEN?


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

Lite småjobbigt, men ändå okej ^^


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Jag håller med (vem det nu var).
Så länge det inte är något ljud i reklamen håller jag mig lugn. Jag har alltid på väldigt hög musik ('cuase I'm cool!) så när det kommer oförberedda ljud blir det galet och jag blir arg.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

JB
Medlem
Skrivet av Tompa:

Fanta: vi har inte möjlighet att påverka vilken reklam som ska visas (framför allt inte att anpassa den efter specifika önskemål, som dina), i viss utsträckning inte heller hur den presenteras (undantag är bland annat såna med ljud eller extremt prestandakrävande tingestar).

Ja, det är synd att det är på det viset. Vill du gå in på varför det är så här? Jag ser det som positivt om ni hade mer att säga till om.

Skrivet av Tompa:

Om alla klickade på ett par banners varje dag skulle allt vara frid och fröjd, men annonsblockerare och annat gör att reklammakarna söker nya vägar att nå ut. Vi är som bekant beroende av dem. Och du med - annars skulle inte FZ finnas till.

Jag kan klicka på banners. Men efter jag gjort det så disablar jag dom, för jag tål inte blinkande banners.

fiend: Jag tyckte de ord jag nämnde förut var lämpliga i sammanhanget, pga hur jag kände att annonsörerna agerar.

Medlem

Alltså att snacka reklam och internet å inte få nämna adblock är ju som att prata om kravallerna i Göteborg men inte få prata om polisen...

Medlem
Skrivet av Fanta:

fiend: Jag tyckte de ord jag nämnde förut var lämpliga i sammanhanget, pga hur jag kände att annonsörerna agerar.

När kan h*ra vara ett lämpligt ord att använda i dessa sammanhang?
Personligen så tycker jag bara att man sänker sig till en mycket lägre nivå om man måste ta till skällsord och vara grov i mun.

För att få fram vettiga budskap som verkligen höjer på ögonbrynen och får RESPEKT så använder man helt andra infallsvinklar, val av ord och upplägg.
Sådant imponerar på dem som lyssnar.

Hela ditt budskap faller så långt bort från "detta ska vi lyssna på och ta till oss" om det haglar anklagelser och skällsord. Då blir det mycket lättare för dem som mottager kritiken att sopa det under mattan, eller gå in i försvarsställning.

Jag håller dock med i dina grundtankar om att störande reklamer inte är något som är en fröjd för ögat och som oftast mer stör än främjar några positiva känslor.
hela reklam-historien har blivit en form av moment 22 tyvärr. Då gäller det hitta nya vägar att gå, på ett vettigt sätt

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Alltså att snacka reklam och internet å inte få nämna adblock är ju som att prata om kravallerna i Göteborg men inte få prata om polisen...

Haha, ganska fin liknelse.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

ARGH!
En stor jävla Marky Mark som inte ens försvinner när man scrollar ner

DET GÅR FETBORT

Medlem

Det här är ju bara löjligt... först en fet blaffa som jag måste trycka bort innan jag ens kommer till förstasidan sen Max Payne över hela bakgrunden... kan ju inte ens njuta av morgonkaffet på jobbet och läsa fz nyheterna längre. Reklamen tar ju så mycket prestanda att det hackar som fasen när jag scrollar. Denna reklam måste ju gå att lösa på ett annat sätt? Börjar att bli lite less nu...


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Känner att jag nu måste skriva lite.

Jag har varit aktiv på FragZone i välldigt många år.
Reklam är förstårligt, men det finns faktist en gränns...

Just nu är jag hoss min syster, och jag ser att det är nån Max Payne reklam här "bakom" FZ sidan, och vad händer?
jo FragZona _laggar_ det är helt otroligt, det är välldigt svårt att navigera runt, riktigt riktigt störande, Måste man ha en monser dator för att kunna surfa nu förtiden?
syrrans dator är en xp2000, G2ti200. Det ska väll gå att kunna surfa med kan man tycka.

Reklam behövs för att dra in pengar så sidan kan rulla på det förstår jag, men vet företagen om att en iretrande reklam gör att man låter bli att köpa saken pga man bara blir arg när man ser den?

syrran har ingen addblock på reklam, och nu här ser jag all reklam som är i alla dess former får mig faktist att börja fundera,
Är det här rätt? Måste stor bli större?

Surfa runt i ett hav av reklam gör mig lite små galen, reklam i alla dess former får mig att må illa, så länge det inte är reklam ifrån mitt jobb eller som promotar mig själv. (jag är iallafall ärlig här)

Jag kommer vara kvar på Fragzone, alla gånger, men med en mera negativ syn? och troligen mindre på www.Fragzone.se och mera på #fz.se, för där är ingen reklam, MEN allt underbart folk som jag gillar är där

oh, en grej till Crew, bara för att man är stor, är man per aoutomatik inte bäst.
se på hur det gick för heig-score (fast rättstavat) Företaget EA.

Man måste tänka på vad vill vi? bli stora för att...? tjäna pengar? tydligen gör man inte det så, man måste se, varför bli jätte stora, när kanske folk gillar sidan mera när det är mindre?

säger inte att jag har rätt i det jag säger, men mina åsikter och jag gillar mindre saker, är lite konservativ och ogillar giganter som kör över folk (även att jag röster på högern :> )

FragZone <3


signatur

R.I.P The_maxx

Dax
Medlem

Snälla FZ skaffa en paid services då så vi som vill kan slippa all dessa #¤%" reklam.

Medlem

Tips till alla: Klicka lite banners ibland så är det ju lugnt. Tar både mindre tid och kostar dig mindre pengar än nån "paid service".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar