Medlem
Spöken...

Såg på aftonbladet att av dess läsare tror över hälften på spöken...(enligt deras omröstning)
Beror detta på att folk röstar oseriöst på aftonbladet eller är svenska folket verkligen så vidskepliga?

Tillägger att jag själv inte tror på varken spöken, gudar, väsen eller liknande övernaturliga "fenomen".


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Såg på aftonbladet att av dess läsare tror över hälften på spöken...(enligt deras omröstning)
Beror detta på att folk röstar oseriöst på aftonbladet eller är svenska folket verkligen så vidskepliga?

Tillägger att jag själv inte tror på varken spöken, gudar, väsen eller liknande övernaturliga "fenomen".

Lätt att sitta framför datorn mitt på dagen och säga "jag tror inte på sån't"... Det är lite svårare när man är ensam i mörkret och dörren till sovrummet glider sakta upp och man undrar om man vaknade för att någon drog i täcket eller om man drömde det...

Men... jag tror inte på det men jag älskar att leka med tanken. Fira Haloween!:)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Med tanken på att vi i världen har ~5000 miljoner religösa människor som går runt och dagligen tror på något så förvånar det mig inte alls att så många tror på spöken utav aftonbladets läsare.

Medlem
Skrivet av astie:

Med tanken på att vi i världen har ~5000 miljoner religösa människor som går runt och dagligen tror på något så förvånar det mig inte alls att så många tror på spöken utav aftonbladets läsare.

Jag tror inte på aftonbladets läsare!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Och ni tror inte på de ~5000 (finns det inte bara sådär 4,8 miljarder människor på jorden? Är resten odöda? ) som tror på diverse gudar heller?

Nä, men spela roll. Människor har trott på gudar och spöken sen människan uppfanns. Man tror inte på spöken förrän man råkat ut för dem. Diskussionen är som alltid meningslös, de som tror, de tror och de som inte tror, tror inte. Ingen sida kan överbevisa den andra eftersom det inte går att bevisa.

Inaktiv

Det är kul med spöken osv, men ofta känns det som att folk som är rädda för att dö måste tro "på en andra chans", eller att det liksom inte riktigt tar slut när man dör. Av samma anledning som man är religiös kanske.
Jag tror inte på spöken eller gudar, jag behöver inget påhittat för att berättiga min existens...
Men det är en fasen så kul tanke

Jag tror snarare det speglar Aftonbladets läsarkår än vad folk i allmänhet tycker...

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:

Ingen sida kan överbevisa den andra eftersom det inte går att bevisa.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Eftersom det inte finns några konkreta bevis för dess existens är det redan motbevisat imo.

Ungefär som i en domstol. Den åtalade är oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av m0rfar:

Ingen sida kan överbevisa den andra eftersom det inte går att bevisa.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Eftersom det inte finns några konkreta bevis för dess existens är det redan motbevisat imo.

Ungefär som i en domstol. Den åtalade är oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Så om 90% av världens befolkning tror på andliga väsen (Gud eller Allah eller häxor på Blåkulla eller vad du vill) så har dom fel och du rätt? Man är rätt tuff som kommer med ett sånt påstående.

Medlem

Har ni inte tittat på Arkiv x

Medlem

många röstar oseriöst på aftonbladet...


signatur
Medlem

När jag frågar om jag har monster under sängen när jag skall sova så svarar de alltid "Nej".

Tror för övrigt på spöken, då jag både hört och sett dörrar öppnas efter att "något" tryckt ned dörrhandaget osv.

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av m0rfar:

Ingen sida kan överbevisa den andra eftersom det inte går att bevisa.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Eftersom det inte finns några konkreta bevis för dess existens är det redan motbevisat imo.

Ungefär som i en domstol. Den åtalade är oskyldig tills motsatsen är bevisad.

ahh, just vad jag tänkte säga :D! Ett exempel är att om jag säger "jag kan flyga" för mina kompisar, men sedan inte kan bevisa det, då kan man dra slutsatsen att jag inte alls kan flyga. Samma gäller här, till en viss grad. dock har jag en smula tro när det gäller spöken, dock är jag väldigt skeptisk.

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av m0rfar:

Ingen sida kan överbevisa den andra eftersom det inte går att bevisa.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Eftersom det inte finns några konkreta bevis för dess existens är det redan motbevisat imo.

Ungefär som i en domstol. Den åtalade är oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Så om 90% av världens befolkning tror på andliga väsen (Gud eller Allah eller häxor på Blåkulla eller vad du vill) så har dom fel och du rätt? Man är rätt tuff som kommer med ett sånt påstående.

90% av världens befolkning tror att du mördade Olof Palme, gör det dig till en mördare? Det du försöker påstå är att bara man tror tillräckligt hårt på något fiktivt så blir det verkligt. Det finns en jävla massa ungar som seriöst tror på tomten och enligt ditt tänkande så är alltså det i sig bevis för hans existens?

Inaktiv

Spöken, gudar. Same shit different name

Nej jag tror inte på troll heller..


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem
Citat:

90% av världens befolkning tror att du mördade Olof Palme, gör det dig till en mördare?

Ah, liknelse.

Citat:

Det du försöker påstå är att bara man tror tillräckligt hårt på något fiktivt så blir det verkligt. Det finns en jävla massa ungar som seriöst tror på tomten och enligt ditt tänkande så är alltså det i sig bevis för hans existens?

Jag "försöker" inte påstå saker, jag bara påstår.

För att svara på din fråga: Ja, för dessa jävla massa ungar som tror på tomten så finns tomten.

Inaktiv

jag varken på gudar eller spöken och jag förstår inte hur någon kan göra det.
Kristendomen är det jag ogillar mest, att det faktist finns folk som tror att noak plockade upp 2 av alla djurarter på jorden, behöver man göra matematisk uträkning?

Medlem

fast då måste du ju inkludera judendomen, och även islam till viss del då de i stort accepterar gamla testamentet och i viss del även nya. sedan finns det ju de som tolkar bibeln bildligt snarare än bokstavligen.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

En viss skillnad tycker jag det är mellan religiösa och de som tror på spöken och andar. (till "spökjägarnas" fördel)

De som tror på spöken och liknande har i regel upplevt något som övertygat dem. De påstår (jag måste använda ordet påstår då jag själv inte tror) åtminstone att de sett, hört eller talat med något övernaturligt.

Religiösa, å andra sidan, nöjer sig med vad som stor i "boken" och vad gubben längst fram i kyrkan säger. Frågar man dem om de har sett Gud så svarar de oftast kryptiskt "gud finns överallt runt oss". De har pratat TILL gud, men aldrig med honom (eller henne).


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

jo, håller med. men å andra sidan grundar sig väl båda föreställningarna på samma behov av att tro på "något".


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

fast då måste du ju inkludera judendomen, och även islam till viss del då de i stort accepterar gamla testamentet och i viss del även nya. sedan finns det ju de som tolkar bibeln bildligt snarare än bokstavligen.

absolut, men som sagt så ogillar jag kristendomen mest, antar för det är den största religionen.
Och självklar vet jag att det finns folk som inte behöver tro på noaks ark, men nu pratade jag om att det också finns otroligt många som tror på det.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

jo, håller med. men å andra sidan grundar sig väl båda föreställningarna på samma behov av att tro på "något".

Nja, tror det är mer religion som får stå för den biten, men när det gäller spöken och dylikt tror jag att folk helt enkelt kan bli "skrämda" till att tro, utan att de egentligen vill eller inte vill.

Medans religion i stort sett pekar på att något mycket "bättre" kommer efter detta liv, så verkar ju de flesta "spöken" inte vara helt nöjda med sina liv efter detta och vad är det att tro på egentligen?
"Gu va bra, efter 75-85 år i det här livet kommer jag vandra runt ensam, genomskinlig och va förbannad och endast en handfull människor kommer se mig vid ytterst ensamma tillfällen där kameror inte finns inom en kilometers radie"


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

"Gu va bra, efter 75-85 år i det här livet kommer jag vandra runt ensam, genomskinlig och va förbannad och endast en handfull människor kommer se mig vid ytterst ensamma tillfällen där kameror inte finns inom en kilometers radie"

haha, så sant. å andra sidan kanske man föreställer sig att de snälla spökena får åka någon annan stans. spökhuset på gröna lund?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Soulless:

"Gu va bra, efter 75-85 år i det här livet kommer jag vandra runt ensam, genomskinlig och va förbannad och endast en handfull människor kommer se mig vid ytterst ensamma tillfällen där kameror inte finns inom en kilometers radie"

haha, så sant. å andra sidan kanske man föreställer sig att de snälla spökena får åka någon annan stans. spökhuset på gröna lund?

mjo fast om man lyssnar på vad alla medium och spöktalare säger så verkar det ju bara va folk som blivit mördade, brunnit inne, drunknat, kvävts o.s.v. som spökar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag vet för mycket om hur den mänskliga hjärnan fungerar för att tro på något så ogrundat som spöken. För många människor tror på vad deras hjärnor tolkar som sanning.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:

Jag "försöker" inte påstå saker, jag bara påstår.

För att svara på din fråga: Ja, för dessa jävla massa ungar som tror på tomten så finns tomten.

Får se om jag lyckats tolka detta rätt. Poängen är alltså inte huruvida spöken, gudar, tomtar, etc, existerar eller inte utan poängen är att jag inte ska ifrågasätta/motbevisa folks tro oavsett om den grundar sig på skitsnack eller ej? Helt enkelt för att jag tillhör en minoritet?

Medlem

Jag tolkar det som att morfar jämför spöken med tomten, det finns folk som tror på båda, tomten finns inte därför finns inte spöken. Denna sorts resonemang är vad man kan kalla för "The Fallacy of the Questionable Analogy". tihi.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Fan, kom ihåg gamla spöktråden i gamla forumet och då tyckte jag mycket flera här var öppna till detta fenomen. Då både jag och flera andra här på FZ hade haft någon slags närkontakt med "spöken".

Men då det finns flera människor världen över som kan lämna sin fysiska kropp (Utomkroppslig Upplevelse) och färdas vart de vill, genom väggar och flyga m.m. Så tror jag det är en stor chans att det kan också vara dessa personer som kan misstas som "spöken" om de skulle sänka sin vibrationsnivå till nära 3:e dimensionen.

Jag menar, det finns paranormala forum nätet runt som sitter och diskuterar alla deras "udda" upplevelser som att skrämma en annan människa igenom UKU eller hur de har flyttat en hel stol på jobbet via telekinesis. Tror ni seriöst att alla dessa människor sitter och ljuger?

Istället för att undvika det "okända" i våra liv så har dessa människor tagit det i hand och kolla om det verkligen är möjligt att resa ur sin fysiska kropp eller flytta objekt med tanken.

Och för den som nu vill lära sig flytta objekt eller resa ur kroppen så har jag lagt till några länkar nedan:

http://www.soultravel.nu/UKU_KD.shtml
http://www.psipog.net/articles.php?cat=301

Inaktiv

brukar säga så här.. jag påstår inte att jag vet nån absolut sanning om andar/själar/osv
tror man gör ett misstag om man storsinnigt säger att man vet allt liksom

sen "dejtar" jag en tjej atm som vart med om extrema former av det där sen hon var liten, dagligen.. och det får stå för henne, MEN.. har fan vart med om jävligt skumma grejer hemma hos henne på natten å sånt som skrämt upp mig O_o


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Lika kontroversiell som vanligt primo, måste säga att soultravel var en alldeles underbart knepig sida. Även om jag förstår att "the absence of evidence is not the evidence of absence" så tror jag att dom bara snackar gojja.. Extra lustigt var ju detta

Citat:

Tid och rum blir ett
När du befinner dig i ditt ickefysiska tillstånd är du inte längre bunden till ordinär linjär tidsuppfattning, som kan kallas fysisk tid. Rummet och tiden smälter samman till en rumtid och din rörelseförmåga är kraftigt utökad. Du kan vara och verka i ett tidlöst tillstånd, som omfattar potentiell tid och potentiellt rum.

Nu är mina fysikkunskaper mycket bristande så jag är inte säker på min sak.. men eh, rör vi oss inte i rumtiden, typ JÄMT? du vet, höjd bredd djup och tid? RUMTID

Menmen, andra får gärna slösa sin tid på sånt här, personligen så vill jag se lite faktiska bevis. "Extraordinary theories demand extraordinary evidence" som man ibland säger.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

12
Skriv svar