dyra hobbies?

Medlem
dyra hobbies?

för att försöka få lite fart på forumet, få lära er bättre och allmänt skriva ner mina fungeringar så kommer här en skum tråd:

jag har ett bra tag funderat på hur fasen människor får sin vardag att rulla på, och vad detta kostar dem.
medan min flickvän inte har några direkta hobbies, och därmed inte spenderar några direkt pengar "i onödan på det" så har jag insett att jag har icke-nödvändiga intressen som kostar mig åtskilja tiotusen om året... (specellt noterat dessa lyx aktiviteter sen man börjar plugga igen efter både värnplikt och arbetat/haft lön)

så min lista på hobbies blir:
MC
en hoj med tillbehör och utrustning för runt 45.000-50.000 kr
Airsoft
säkerligen lagt ut 10.000 kr på vapen, utrustning m.m sen så är det ju kostnad för varje tillfälle man lirar, samt dessa kulor som ständigt tar slut hehe
Longboard
2800 kr för en bräda... (haha, så nära gratis hobby jag verkar kunna komma)

Snowboard
kommit fram till att jag sparar pengar på att hyra bräda och skor de få tillfällen jag åker, och i framtiden verkar det bli att hyra en vecka varje vinter i fjällen samt några tillfällen på mer lokala ställen... totalt kanske 5000 kr året

Datorn väljer jag att inte ta med då den är 3-4 år gammal plus att jag inte spelar några spel direkt utan använder datorn i studier, jobb och till allmän nytta främst (samt forum... hehe)

hur ser era listor ut, och hur mycket pengar spenderar ni på era hobbys? (come on, skryt på, och försök få andra att joina era hobbys hehe)

*edit* stavfel


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

sprit och min 360 är det som sväljer mina pengar.

Medlem

Warhammer 40k. Darn plastic soldiers. Fast så dyrt är det inte för mig so far. Men jag antar att WoW har sväljt mest Får se om man ska fixa airsoftprylar. Funderar på det.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Mina pengar går åt på

sprit
Hårvax (190 kr för varje)
Och ps2 (spel spel spel..)
Datorn (tillbehör med ca 20.000)
blir även mer med datorn
köper en massa dit..
Lägenheten :S ( 3200 månaden)
Airsoft (spelar aledes för mycket
blir lite väl mycket..)

Min inkomst är ca 90.000 kr
jag jobbar på sommarna
då jobbar jag mån-fre i 13.30 timmar dagen :S

Altså är min inkomst på 90.000 utan lån
när sommaren börjar igen har jag ca 300 kr kvar på banka

klå den du !?


signatur

My way is better than yours :D

Medlem

ahh, när Zampa skrev hårvax kom jag på en grej jag sparar in pengar på...

Mitt hår!
kör på snaggat, köpt två trimmers (först gick sönder efter ca 3 år), kostade ca 150-200 kr styck detta sen jag gick i åttan typ... runt 8 år sedan


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Var inte Zampa 13 år eller något? Har du åkt i en tidsmaskin grabben ?

Medlem

Har inga särskilt dyra hobbies.
Det mesta av mitt studiebidrag går till busskort och diverse böcker jag måste köpa nuförtiden. (jävla dyra läroböcker. tacka vet jag bibliotek)
mat måste man också skaffa sig själv nuförtiden. trevligt i grundskolan/gymnasiet när man fick mat

Annars blir det väll en del till datorn och gitarren.

Medlem

Förr i tiden var det datagrejer, senaste två åren har det mest varit fotorelaterade prylar. 2005-2006 har jag lagt omkring 20 000 på enbart kameror/objektiv, och nära 10 000 på film/papper/mörkrumsgrejer/kemikalier/tillbehör. Fast samtidigt har jag de senaste månaderna också sålt fotogrejer för omkring 4000, och förhoppningsvis snart 8000 till. För att sen kunna köpa en ny kamera... Variation är iallafall roligt.

Jag tjänar inte många kronor, men jag håller nere på t.ex. klädinköp, dricker ytterst sällan och köper aldrig kurslitteratur (bibliotek och kopiatorer ftw), så det funkar.

Inaktiv
Skrivet av Famest:

Var inte Zampa 13 år eller något? Har du åkt i en tidsmaskin grabben ?

aha nä jag är 21 hört en person som kallat sig hampa (tror jag) eller zlampa kanske dem ni blandar ihop med eller?


signatur

My way is better than yours :D

Medlem

Ni snackar..Skaffa tre barn, fru och hus så får se att det inte finns några pengar kvar till hobbies...;)

Inaktiv

men då behöver man inga heller. :heart:


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Zampa:
Skrivet av Famest:

Var inte Zampa 13 år eller något? Har du åkt i en tidsmaskin grabben ?

aha nä jag är 21 hört en person som kallat sig hampa (tror jag) eller zlampa kanske dem ni blandar ihop med eller?

BS, du är den sanna 12 åringen, vi har alla sett dina trådar. Är du 21 så är jag 79 och heter Hugh Hefner

Just nu har jag inte råd med nån hobby överhuvudtaget, men förr slösade man ju maffigt mycket på Warhammer men det man börjat slösa mest på nu är väl Manga antar jag, nydligen köpt 4 pockets.

eller iof, räknas mat?
äter ute lite väl ofta för min ekonomi, mat är kul och gott

Men sen när man får lite pengarull så ska det slösas som fan!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv
Skrivet av Olivaw:

Ni snackar..Skaffa tre barn, fru och hus så får se att det inte finns några pengar kvar till hobbies...;)

men jag får ju ca 300 kr över varje år ju ( och jag bara sommarjobar) yea okej man kanske inte köper 3 tv:ar å så men 1 tv 1 dator 1 ps2.. har man ju alltid, jag kommer få 120 kr billigare månaden nu i hela 4 månader
undra vad man ska slösa dem igentligen
480 kr kanske blir det airsoft lite extra laddning nädå pengarna går väll till mat jag har gjort en "undersökning" och kollat vad jag slösar genom i en vecka (kan låta töntigt men bra..)

Så här var det
Frukost: 150 kr
Middag: 100-600 kr
Annat/Övrigt: 100-900 kr

det går cirka på en vecka det..
så det blir 1650 kr och dom 4 månaderna
frammåt så det bara blir ca 1200 kr yea!:):P

Och för ett tag sedan tog jag ut nästan så mycket så jag villa bli rik..:down::down:

Jag tog ut HELA 2000 kr
och köpte shampoo + vax + nya batterier
(laddningsbara)
Och hadde kvar 900 kr i plönken
och för det köpte man en bräda :S
med spik å 2 saker så att det håller sig uppe
och skruvade fast hyllan och läggde
en massa saker där

2900 kr slösa man på en dag.. inte bra för budgeten :(:down:

ja snart ska man väll köpa sig papper så jag kan skriva ut en massa så man har till tentan
+ pennor och sudd detta är ABSOLUT inte bra..:\


signatur

My way is better than yours :D

Medlem

Fyfan vad du är bra på att ljuga Zampa :).

Medlem
Skrivet av Famest:

Fyfan vad du är bra på att ljuga Zampa :).

Jag skulle då inte skriva som en tio-åring om jag låtsades vara äldre än 12.
Testa att skriva normalt uppbyggda meningar och uteslut "asså", "åsså", "frammåt" och "väll".

Jag skulle kunna tyckt att det du skrev var roligt men du skrev det för "seriöst" för att jag inte skulle tro att du är mytoman.

Inaktiv

haha shit
en 12-årig mytoman
this thread delivers

edit: shit asså.. vax.. schampo.. uppladdningsbara batterier... 1100 kr.. sucker for brands antar jag


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Bara spel som tar mina pengar, och all utrustning runt om.
Det släpps så många riktigt bra spel över flera format och jag vill lira dem alla, då har jag inte tid med några andra hobbys :).


signatur

<3

Inaktiv

En snusdosa+/dag i ~12år, iofs kanske bara dom senaste fem åren jag snusat mer än en dosa/dag. Vill(vågar) inte räkna på vilka enorma summer det måste röra sig om.
Ganska sjukt egentligen...

Medlem

hmm, har en XC-cykel. Lagt 3000-4000 på den i år. var ute idag faktiskt, riktigt skönt väder


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Det enda jag slösar pengar på är väl, hm snowboard fast jag köpte en riktigt bra snowboard + pjäxor för enbart 1000:-
Sen så går inte så mycket pengar åt till min basgitarr, måste köpa en bättre amp då jag bara har en dålig peavey träningsamp :S
Sen kostar ju "drikke" ganska mycket pengar (då man väl drar ut dvs )

Sen så har jag inga större utkomster (har ingen flickvän atm ) just nu


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

guitars! lots of em!

makes my wallet go ;-((((


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av ginyu:

En snusdosa+/dag i ~12år, iofs kanske bara dom senaste fem åren jag snusat mer än en dosa/dag. Vill(vågar) inte räkna på vilka enorma summer det måste röra sig om.
Ganska sjukt egentligen...

Åtminstone 113880:- (en per dag för 26kr)

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av ginyu:

En snusdosa+/dag i ~12år, iofs kanske bara dom senaste fem åren jag snusat mer än en dosa/dag. Vill(vågar) inte räkna på vilka enorma summer det måste röra sig om.
Ganska sjukt egentligen...

Åtminstone 113880:- (en per dag för 26kr)

och du kunde inte ha besparat oss den siffran, va?!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Få se nu...

Musikproduktion - Knappt någon kostnad alls om man bortser ifrån inköp av midiklaviatur, högtalare och ljudkort. ~20 000:-

Grafisk formgivning - Ingen kostnad här heller om man bortser från de sjukt dyra licenserna för photoshop och maya som jag så klart har köpt! *host* Wacom Intuos3 för ~2000:-

Styrketräning - Gymkort och regelbundet inköp av kosttillskott. ~10 000:-/år.

Bujinkan Budo Taijutsu - Träningsavgift och redskap/vapen som sällan behöver bytas ut. ~2000:-/år.

Aggressive Inlines - Beroende på hur mycket jag åker så måste grindskenor etc bytas ut 1-2ggr året. ~2000:-/år

Datorspel - Köper knappt spel längre men 500-1000:-/år iaf.

Nätpoker - Det jag spenderar allra mest tid på nu sen ett tag tillbaka. Spelar NL $5/$10 med +30 inköp. Inga växelpengar vi pratar om här, you do the math. Spelar även live med kompisar om mindre summor.

Böcker - Ingen stor kostnad här heller då jag antingen lånar av kompisar eller biblioteket. Funkar också att be föräldrarna köpa ett presentkort i present så kan man gå och plocka ett gäng böcker. ~0-1000:-/år

Sen går det ju så klart en massa pengar på annat men jag anser inte att godis, alkohol, kläder, hyrfilm, benis osv hör till ens hobbies. Såvida du inte dricker mer eller mindre regelbundet eller shoppar kläder flera gånger i veckan t.ex. Good for you i så fall.

Inaktiv

*låtsas som att jag inte läste siffrorna skrivna ovan*

Oj... hobbies...
Tja, nr1 är väl PCn. 25k+ spenderas på diverse hårdvara om året, minst. Och det naturliga steget därifrån är mitt spelande som kostar åtskilliga tusen till om året. Detta har dessutom tagit ett extra språng nu när jag skaffat mig xbox360.
En annan hobby jag har är ljud och bild i form av hemmabio. Men här handlar det ju mer om stora klumpsummor mer sällan och några mindre utgifter i form av kablage och tillbehör mellan klumparna.
Sen har vi paintball. Här rinner slantarna iväg när man är aktiv. Runt en 500kr hostar jag upp för bara bollar per gång man är ute och öser. Utrustning kostar många tusenlappar. I år har det dock inte blivit mycket spelande och inget nyköp av utrustning. Förra året var dock raka motsatsen, vill inte ens tänka på hur många tusenlappar jag sköt bort den sommaren...

Sen ska det tilläggas att jag är farligt nära att fastna i ännu en extremt dyr hobby. Allt började med att jag insåg att jag behövde ett svärd. Nu har jag ett. Det kostade mig 7000kr och nu vill jag ha mer...

Medlem

Kyokushin: 1500:-/år för medlemskap.
Skydd varierar från termin till termin, förra la jag typ 2k på det, denna kommer jag kansek lägga 30 pix för nytt tandskydd.

Datorn: tja, köpte ny förra året var det väl, kanske året innan, 10k då typ. Men köper ny matta och minnen lite då och då. Varierande.

Longboard: Fick min grymt billigt, för 1.5, skulle kostat 2.6 egentligen, fellappad i den affären

hmm, har jag nåt mer? Mina t-spel kanske? Kostar ju bara mycket de åren en ny plattform kommer.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Min enda hobby som verkar kosta mig ansenligen summor är prylbehovet, ett ytterst litet sådant dessutom.
Lägger nog ner 2-3000 per år på mp3 lirare, högtalare och shyssta prylar som verkar najs, tyvärr är jag lat och pajjar mycket så jag har inte så mycket kvar.
Utöver det så lirar jag ps2, men har hyrtjänst på ca 100 pix/månad, lirar gura, men har haft samma gitarrer i tre fyra år nu och sitter på en sunklaptop för 1000 spänn som endast används till studier + slösurf och film/serie tittande.

Kommer nog börja lägga lite mer stålar på hobbies då jag har lite mer att röra mig med nuförtiden.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Hmmm få se nu...

Hemmabio/musikljudandläggningen audiofilbög som jag har blivit X-Fi musik ljudkort + Ljudandläggningen ink. kablage ca 16 000:-

Konsolerna chippad xbox, gc, chippad ps2a vill jag inte ens tänka på hur mycket pengar jag har lagt ner på att köpa en massa gc spel och xbox spel men spelkostnaderna sjönk rejält sen jag skickade in xboxen på chippning och slängde in en 200gigs hd konstigt nog... och ps2an köpte jag chippad som den var.

Datorn burken som jag köpte i höstas gick på 14 papp. Men så jäkla roligt var det inte som jag minns det var det betydligt roligare förra gången jag uppgraderade burken.

Styrketräning vill inte ens tänka tanken på hur mycket pengar jag har lagt ner på gainers...

Bilen hade en 92as Honda Accord 2.2 som gick som en dröm och underbar körglädje men som jag nyligen kvaddade totalt och dum som jag var hade jag bara halv försäkring så jag fick inte ut ett smack så då la jag ner det intresset. Så nu puttrar jag omkring i en liten jävla lancer lika mycke körglädje som att sitta och pimpla... Men men soppasnål och billig att äga. Känns förjävligt varje gång man ser bilen saknar den fruktansvärt så många roliga timmar man har haft i den själv och tillsammans det polarna. Och vtek:en fyfan vad man njöt när den kom man bara svishade förbi bilarna. Men dock så kostade den mig ganska mycke pengar.

Inaktiv

Jag har en 2 dyra hobbys. Spelar trummor och pillar med datorer.

Spelar trummor i 2 band dvs. det finns 2 set.

1. Pearl MMX ca. 20-25 000:-
Cymbaler till det ca 10 000
Hardware till det (stativ ect.) ca. 4000

2. DW Satin Finish set, ca 38-40 000:-
Cymbaler till det ca. 9000:-
Harware till det (stativ ect) 2000:-

+ alla replokal kostnader, lite nya skinn då & då. Trumstockar, kringutrustning (clamps mm). Sen går cymbalerna sönder ibland...

Datorn kostar lite men prioriterar inte den lika mkt som förut.

Läskigt att tänka efter hur mkt det egentligen kostar.

Medlem

Jag har köpt hus så som stolt singel blir det inte mycket pengar över efter
-Skatt
-Fack
-Försäkringar
-Bensin
-Mat
-Internet
-Fast telefon
-Mobiltelefon
-Avbetalningar billån
-Avbetalningar huslån
-El
-Vatten
-Sophämtning
-Renoveringsprojekt
-Avbetalningar hempc
-CSN

...jag sparar i alla fall 2x25=50, 50x7=350, 350x4=1400... ca 1400 i månaden på att sluta snusa. Två dosor general portion white om dagen, det är bra för magen.

Renovering är det som kostar mest just nu för mig, har varit så i ett år typ... Önskar jag hade råd att köpa nya skor typ...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

123
Skriv svar