Ännu ett spel anklagat för att förespråka våld

Medlem
Ännu ett spel anklagat för att förespråka våld

http://www.expressen.se/index.jsp?a=733901

Visserligen är det här spelet inte den bästa iden men om ni läser kommentarerna under artikeln så finns det en del som tycker att alla spel borde förbjudas, om ni har ett login på expressen får ni gärna gå in och säga vad ni tycker, verkar mest vara personer i medelåldern som säger vad dom tycker om dom förgrömade ongarna.

Försöker få dom att fatta att dom flesta som spelar våldspel fattar att det bara är på låtsas men dom verkar tro att alla "gamers" är borderline killers.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Kan även påpeka att man får mer poäng i spelet genom att sköta sig och hålla sig ifrån bråk.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

nj
Medlem
Skrivet av Rissan:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=733901

Visserligen är det här spelet inte den bästa iden men om ni läser kommentarerna under artikeln så finns det en del som tycker att alla spel borde förbjudas, om ni har ett login på expressen får ni gärna gå in och säga vad ni tycker, verkar mest vara personer i medelåldern som säger vad dom tycker om dom förgrömade ongarna.

Försöker få dom att fatta att dom flesta som spelar våldspel fattar att det bara är på låtsas men dom verkar tro att alla "gamers" är borderline killers.

Ännu ett är väl lite fel beskrivning då Canis Canem Edit är Bully, dock omdöpt för den europeiska och australiensiska marknaden.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Försöker få dom att fatta att dom flesta som spelar våldspel fattar att det bara är på låtsas men dom verkar tro att alla "gamers" är borderline killers.

Jo, fast jag tycker att det är bra att det finns krafter som verkar för att hålla ungdomen borta från "skit", rent ut sagt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jo men som sagt så fattar dom flesta att det inte är på riktigt och ger sig inte ut för att döda folk med en ak.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Jo men som sagt så fattar dom flesta att det inte är på riktigt och ger sig inte ut för att döda folk med en ak.

Didn't even have to use my AK, today was a good day.

//Icecube

Rissan, jag är ombord på vad du menar.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Bra

För jag tycker det är löjligt att skylla på tv-spel, och såvitt jag kan komma på har det bara hänt i USA efter dödsskjutningar, som hände pga mobbning.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

dödskjutningarna i columbine var ju 2 st bowlare, det bevisar ju bara att bowling skapar människor som likt käglorna vill kasta/skjuta en projektil mot klungor av människor och se dom falla.

Att skylla på dataspel och tv, musik osv är bara stört då det är mer att dom vuxna inte bryr sig lika mycket som förr då man var mindre.

Det som skulle kunna skada folk skulle väl vara att alltfler unga spelar för våldsamma spel, alltså såna som är under 12 år :/

Edit : Men nu tänkte jag lira lite defcon, ett råd är att ni kanske ska köpa upp ett större föråd och gömma er i en bunker


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Som förälder är jag övertygad om att dataspel är jättefarliga och förorsakar mycket av det våld som finns i samhället, NOT !! Dessa våldsdåd utförs av ungdomar som har föräldrar som inte bryr sig ett skit om sina barn i ett samhälle som inte heller bryr sig/tappat kontrollen. Ett barn som blir uppfostrat av föräldrar på ett vettigt sätt kan utan problem spela "våldsspel" i viss mängd, RTS i viss mängd osv, osv..IMHO så är allt upp till föräldrarna, vettig uppfostran ger vettiga barn som inser att det är totalt sjukt att slåss, råna mm mm. Ett dataspel i sig kan aldrig vara farligt då vi gamers VET att det inte är på riktigt.
Då tror jag att filmer som Ondskan är värre, plus det faktum att sådan pennalism nog är vanligare än vi tror.
Spelar Company of heroes så klä inte ut er till Panzer IV, för då får ni en sticky bomb på er...;)

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Edit : Men nu tänkte jag lira lite defcon, ett råd är att ni kanske ska köpa upp ett större föråd och gömma er i en bunker

Vänta lite så jag hinner bunkra upp med konserver, porr och kexchoklad.

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Greger:

Edit : Men nu tänkte jag lira lite defcon, ett råd är att ni kanske ska köpa upp ett större föråd och gömma er i en bunker

Vänta lite så jag hinner bunkra upp med konserver, porr och kexchoklad.

Hmm...vilken porr funkar bäst inlåst i en bunker?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Krig, olyckor, digerdöden, allt ont i världen kan tydligen, enligt vissa, kopplas till spel. Många som själva inte spelar verkar ha en förvriden syn på TV spel, de som spelar dem och framför allt de som tillverkar dem. Och givetvis är det de, som aldrig rört ett spel i hela sitt liv och inte har en aning om hur de fungerar, som tror sig veta bäst.

Jag har väldigt svårt att förstå mig på dessa människor med sin "överlägsna" klibbiga moral som är så ivriga att totalförbjuda saker som de själva inte gillar eller förstår sig på. Så vitt jag vet så kommer inte en specialstyrka att slå in dörren på samtliga bostäder i landet, binda fast familjen i soffan, bända upp ögonen med tandpetare och sen under pistolhot tvinga dem att mot sin vilja i tur och ordning spela igenom spelet. Det ÄR faktiskt VALFRITT. Man MÅSTE inte spela det och man MÅSTE inte låta sina barn göra det heller. Varför ska detta vara så svårt att förstå?

Sen tycker jag att det börjar bli tjatigt att man alltid ska använda våra stackars lättpåverkade barn i sina argument mot TV spel. Det är i och för sig lätt att förstå varför eftersom ingen då vågar säga emot. Gör man det så höjs ögonbryn: "Va, vill du inte skydda våra stackars små barn?! Vad är du för ett psykfall?". Barn är inte så dumma som många vill få dem att framstå och de kan oftast skilja på fantasi och verklighet. Det är mer än man kan säga om vissa vuxna. Sen behöver man ju inte heller köpa spel som GTA, Saints Row, Manhunter till sina småbarn. Kollar man lite närmare på spelomslaget så är det faktiskt märkt med en åldersrekommendation. Ja, det är sant! Siffran nere i hörnet är faktiskt inte där som dekoration! Men det är klart, köper en förälder ett 18+ spel till sin femårige son så är det väl på något långsökt och underligt sätt fortfarande spelindustrins fel.

Medlem

"- Jag vill inte moralpredika mot spel, men det som är tråkigt är att detta ger signalen att det är rätt att ge igen, säger Magnus Jägerskog."

Nån annan som reagerade på den kommentaren? =/

Medlem
Skrivet av Marv:

Krig, olyckor, digerdöden, allt ont i världen kan tydligen, enligt vissa, kopplas till...

Bra skrivet.
Du borde skicka in det där till... ja alla tidningar, så dina kloka ord sprids över landet.

Inaktiv
Skrivet av kozzak:

"- Jag vill inte moralpredika mot spel, men det som är tråkigt är att detta ger signalen att det är rätt att ge igen, säger Magnus Jägerskog."

Nån annan som reagerade på den kommentaren? =/

Lex Talionis

Medlem

Gillar det ironiska i att stora varuhus såsom elgiganten inte vill sälja såna spel när jag VET att dom säljer filmer såsom Deathrace.
En (dålig) film där Stallone och några andra muppar åker runt och kör över människor och dessutom får högre poäng för tex barn och pensionärer.
Är det verkligen i linje med vad Elgiganten står för?


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Bra

För jag tycker det är löjligt att skylla på tv-spel, och såvitt jag kan komma på har det bara hänt i USA efter dödsskjutningar, som hände pga mobbning.

Det var en i Sverige som hade planer på en liknande skolmassaker, men han blev stoppad. Hans planer var detaljerade men domaren sa att det var ett "pojksträck". Men det hade det nog inte varit om han inte had blivit stoppad! Om han blev mobbad eller ej vet jag inte, men intressant är det, om det handlar om ett stort utanförskap, ilska osv.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Förbjud allt! När man ändå är i farten kan vi förbjuda ActionMan och Bikermice! Hur vet man att barnet i fråga inte inbillar sig leva i en autistisk värld där dessa konkreta superhjältar massmördar människor?

*SUCK*

Folk som blir påverkade av spel, och som beslutar sig för att mörda människor, gör inte det pga av spelet som utlösande faktor. De hade förmodligen mördat människor/tagit livet av sig(syftar på det kinesiska barn vars föräldrar stämde blizzard, efter det att barnet hoppat ifrån ett 120 meter högt stup då han försökte använda levitate, men snarast upptäckte att han varken hade korrekt gravitation, eller fjädrar, för att uppnå detta) i alla fall...

Om man går efter fakta, så ser man istället en motsats...

Deranged, Psycho, Motorsågsmassakern, Silence of the lambs etc, blev alla inspirerade av IRL-bonden Ed Gein. Inte fan satt han och pressade Postalserien dagarna till ända, han bodde på en gård i 50-talets Wisconsin.

Blir så trött på att dessa censurmänniskor aldrig lär sig. Flytta gärna till Nordkorea/Kina, där kan ni njuta av att aldrig träffas av "farlig" kultur.

Medlem

"- Det är illa om elever drar slutsatsen att våld är rätt."

Jo, för alla vet att är man inte över 30 år gammal så har man intelligens som fickludd och faktiskt påverkas av sådant här. När ska folk lära sig att spel är en fiktig verklighet som låter oss göra sådant som inte går/är etiskt accepterat i den verkliga världen?

"Kritikerna skrattar inte."

Jo, för kända kritiker är ju kända just för deras humoristiska anda och glädje som de ideligen sprider till sina medmänniskor.

Dessutom så brukar förbud bara fungera som reklam för spelet/filmen i fråga. När jag läste på expressen att spelet fått skit för att vara våldsamt fick jag direkt lust att testa det. Postal 1/2 hade aldrig blivit så känt om det inte vore för moraltanter och media i övrigt.

Det finns det mycket idioter överallt och av någon anledning så är det alltid de som media väljer att prata med just av den enkla anledningen att den politiskt korrekta vägen är svaret på allting.

ro
Medlem

Varje gång jag poppar någon i skallen med ett hs, höjs min anger-meter och jag kommer ett steg närmare att göra det i verkligheten, jag lovar.

Medlem
Skrivet av Slacker:

"- Det är illa om elever drar slutsatsen att våld är rätt."

Jo, för alla vet att är man inte över 30 år gammal så har man intelligens som fickludd och faktiskt påverkas av sådant här. När ska folk lära sig att spel är en fiktig verklighet som låter oss göra sådant som inte går/är etiskt accepterat i den verkliga världen?

"Kritikerna skrattar inte."

Jo, för kända kritiker är ju kända just för deras humoristiska anda och glädje som de ideligen sprider till sina medmänniskor.

Dessutom så brukar förbud bara fungera som reklam för spelet/filmen i fråga. När jag läste på expressen att spelet fått skit för att vara våldsamt fick jag direkt lust att testa det. Postal 1/2 hade aldrig blivit så känt om det inte vore för moraltanter och media i övrigt.

Det finns det mycket idioter överallt och av någon anledning så är det alltid de som media väljer att prata med just av den enkla anledningen att den politiskt korrekta vägen är svaret på allting.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Är less på alla moraltanter som ska säga vad vi får och inte får spela/se på.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Inaktiv

Om man ska förbjuda spel får man förbjuda böcker och film annars är man så okonsekvent att man skall hjärnopereras. punkt slut.

1
Skriv svar