Robot
Fifa 09

Jag blir förbannad när jag börjar spela Fifa 09. Är det här det bästa EA Sports kan åstadkomma efter 16 års skapande av fotbollsspel? De borde ju nått perfektion vid det här laget.

#konami, #ea-sports, #fifa-08, #football-manager-2009


Medlem
Recension - Fifa 09

Tycker du missa i recensionen att ta upp bollens nya fysik och fysiken i spelarna (krockar osv) även att fotarbetet blivit smidigare sku jag säga.. Den störande kameran i frisparksläge osv.. fattig recension tyvär.

Inaktiv

Bollens fysik suger enligt mig, varför? Jo det känns som att bollen är fylld med sand.
Att spelarna krockar hade pes08
Tyckte även bättre om bollens fysik i pes08 så mina pengar lutar nog åt pes09 i år.

Medlem

hmm Fotboll spel.... nej jag vet inte riktigt... inget för mig... dock är ser grafiken Helt ok ut


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Skott har blivit bättre, lång skott osv.. Går inte lika lätt upp till skyn o dom har lite mer tryck i skotten.. Men frisparks skruvar e ju helt sjukt weird, sätter man överskruv så kommer den halva sträckan mot 08.. Precis som du säger, sand i bollen.

En sak till som inte togs upp i recensionen, den "nya bättre målvakten", tycker nästan dom är sämre än i 08.. Mycket lättare o göra mål på långskott.

Håller med dig i stort sett allt.


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem

Kan man inte ändra matchtempot, eller är det bara nåt jag fått för mig?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Om inte ens recensenten kan skilja på X360/PS3-spelet och PC-spelet som inte ens görs utav samma team (=nej, det är inte bara grafiken som skiljer utan även spelmotorn), så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Det går helt enkelt inte att recensera de i samma recension eftersom det inte är samma spel, ungefär som att lägga in Wii-versionen också..

Sen vet jag inte vad du menar med buggar. Jag har spelat en hel del med de allsvenska lagen och har aldrig märkt av att spelarna blir för trötta, någon kanske håller ner sprintknappen lite mycket? De andra buggarna har jag inte märkt av, men passningstempot är väl avvägt för att vara underhållande men ändå verkligt.

Medlem

Som vanligt ska man ju ta FZ.s recensioner med en stor nypa salt.
Jag har inte heller märkt av någon bugg med de allsvenska lagen som gör de trötta på nolltid. Passningsspelet är ju det som jag vart mest glad över att det fungerar bra nu.

Medlem

"Få rejäla nyheter"
- Skotten
- Målvakterna
- Löpningarna
- Fysiken i tacklingssituationer ( krockar, fallningar etc )
- Linjedomare
- Grafiken ( hör det inte till ett framsteg? )
- BAP: Seasons
- FIFA09 Clubs
- Frisparkarna inte löjligt enkla längre, har iofs med skotten att göra

E dehär inte nyheter? Kanske mera framsteg, men jag tycker inte man ska förvänta sig nyheter, utan framsteg. aka improvements.


signatur

If you want to infrigment on my life, please leave a message.
Intel Q6600, 4GB RAM, Asus 9600GT, 1.5 TB HDD, Xilence 600W PSU, Antec 182p.

Medlem

adidas live season e ju nå nytt också. Higuaín och Tranquillo Barnetta fattigt att inte komma på bättre en de =D Då föredrar jag nog Rooney.

Medlem
Skrivet av BlackBurn:

Som vanligt ska man ju ta FZ.s recensioner med en stor nypa salt.
Jag har inte heller märkt av någon bugg med de allsvenska lagen som gör de trötta på nolltid. Passningsspelet är ju det som jag vart mest glad över att det fungerar bra nu.

Man ska aldrig lita på någon rescension till 100% då det endast rör sig om en persons åsikt.
Man kan kritisera en rescensent för att skriva för innehållsfattigt eller liknande, men ska man kritisera någons åsikter blir de bara dumt.

Redaktör
Skrivet av Leo:

Om inte ens recensenten kan skilja på X360/PS3-spelet och PC-spelet som inte ens görs utav samma team (=nej, det är inte bara grafiken som skiljer utan även spelmotorn), så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Det går helt enkelt inte att recensera de i samma recension eftersom det inte är samma spel, ungefär som att lägga in Wii-versionen också.

Vi, och många andra, är fullt medvetna om att det skiljer mycket mellan pc- och 360/PS3-versionerna. Jag tycker det framgår av denna text, men det kanske kunde ha gjorts tydligare. Recensionen handlar i huvudsak om PS3-versionen och pc-verren får ett kort omnämnande; så har vi recenserat flera gånger förut och det har uppskattats.

Skrivet av BlackBurn:

Som vanligt ska man ju ta FZ.s recensioner med en stor nypa salt. Jag har inte heller märkt av någon bugg med de allsvenska lagen som gör de trötta på nolltid.

Om recensenten märker ett problem måste han/hon ta upp det, allt annat är tjänstefel. Du och recensenten kanske värderar "problemet" annorlunda.

Hur mycket salt du tar våra recensioner med är helt upp till dig. Men recensioner - våra och andras - speglar inte nödvändigtvis läsarnas åsikter.


signatur
Inaktiv

Vadå stor bugg i allsvenskan?
man ska inte kunna springa allt man kan i 90 minuter, du kan ju prova själv så får du se hur lätt det är! ARGHH! ; )

Medlem

De Rossi är väl så fan mycket mer att hänga i julgranen än fuskare som Messi. Och skådespelare som Cristiano. Alla har olika syn på fotboll dock.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Jag är mycket väl medveten om att man inte alltid håller med recensenten, men det känns som om jag aldrig läst en recension på denna sida som speglar mitt omdömme.

Medlem

Tycker inte att dem allsvenska spelarna ska vara långsammare bara för att dem spelar i en lägre liga. :\ Dem kan ju vara lika snabba för det!


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Kan man inte ändra matchtempot, eller är det bara nåt jag fått för mig?

Nej, du har rätt. Man kan ändra matchtempot
Iallafall i dem tidigare spelen:\


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Redaktör
Skrivet av sebbe_theo:

Vadå stor bugg i allsvenskan?
man ska inte kunna springa allt man kan i 90 minuter, du kan ju prova själv så får du se hur lätt det är! ARGHH! ; )

Det är inte det som är hans poäng (om jag fattat rätt), utan att de allsvenska spelarna inte orkar lika mycket som spelarna i andra ligor.

Skrivet av BlackBurn:

Jag är mycket väl medveten om att man inte alltid håller med recensenten, men det känns som om jag aldrig läst en recension på denna sida som speglar mitt omdömme.

Vi har nära 1000 recensioner i arkivet, skrivna av... tja, åtminstone 20-30 skribenter. Låter märkligt om du skulle ogilla precis alla.


signatur
Inaktiv

Jag har spelat Fifa 09 i några timmar nu och jag måste säga att jag är hemskt besviken.. det jag inte gillar är hur dumma spelarna är och att hur de rör sig när man har bollen. kanske har för lite timmar bakom spelet med första intrycket är inte bra

Det var dock pc versionen jag spelade, det kanske förklarar saken.

Medlem

Vill ha Henke på framsidan


signatur

B lup

Inaktiv

Varför har inte svenska upplagan Zlatan på framsidan när andra länder har sina ikoner på sina upplagor? :S

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av sebbe_theo:

Vadå stor bugg i allsvenskan?
man ska inte kunna springa allt man kan i 90 minuter, du kan ju prova själv så får du se hur lätt det är! ARGHH! ; )

Det är inte det som är hans poäng (om jag fattat rätt), utan att de allsvenska spelarna inte orkar lika mycket som spelarna i andra ligor.

Spelarnas ork och kondition i Allsvenskan går inte att jämföra med dom som spelar i t.ex. La Liga, Premier League eller i ett landslag, så självklart gäller samma sak i FIFA.

Jag tycker recensionen va väldigt fattig på information. Det nämns på tok för lite om nyheterna, t.ex. Adidas live season. Buggar har jag aldrig stött på i 360-versionen, och bra tempo tycker ja att de är, de gäller bara att veta hur man bygger upp tempot.

Medlem

Jag håller med skribenten om att nyheterna i spelet är få. Men Fifa 08 var ju ett riktigt bra fotbolls spel, så varför ändra på så mycket?
Har själv spelat Fifa 09 några timmar nu och är väldigt förtjust i det.
Tacklingarna, nick duellerna, hörnorna för att bara nämna några positiva saker ur 09. Keep it up EA.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Pansarknekt

Jag har testat både PES09demo och Fifa09 och jag måste säga att något till PC versionen av Fifa gått på tok.
Det är visserligen en liten grafikuppdatering, och det finns härligt många lag men spelkänslan är fortfarande otroligt fattig.
PES vinner igen och verkar ha avhjälpt vissa av de klantiga problem förra upplagan hade. Menyerna ser för en gångs skull fräsha ut.
Av att läsa denna recensionen får jag en känsla av att jag måste testa PS3/XBOX360 versionen av spelet för det måste vara en helt annan upplevelse än PC versionen av denna recension att döma.
Förövrigt en bra recension tycker jag även om jag läste den med PC versionen i åtanke i början.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Klagar man på hur spelarna rör sig vet man ingenting om fotboll, samtidigt som man per automatik lyckas såga Pro Evolution 09 ganska ordentligt då rörelse utan boll i det spelet är katastrofalt.

Om inget annat kan man ju utforska spelet lite och fatta att man kan ändra taktiker, däribland hur spelarna ska röra sig i uppbyggnads- och anfalls-spelet.

Medlem

Enda buggarna jag har märkt av är:
1. När jag drev (sprang in med) bollen i mål så precis innan linjen slängde sig min spelare för att hålla kvar bollen i spel. Lite korkat att de gör det även när det gäller mållinjer. (och nej, det var inte mitt egna mål)
2. När en spelare blir tacklad och sedan får eller "fejkar" en skada kan spelaren hacka till i animationen. T.ex. tacklad så att han ramlar på magen *POFF* så ligger han på ryggen och håller sig om benet.

Saker som att allsvenska spelare inte orkar och inte är lika snabba som proffsligorna är väl HELT naturligt? Det har man ju t.ex. sett i kvalmatcherna nu när allsvenska spelare inte orkar 90min. ALLA är ju inte sämre, men överlag så är det så det är.

I det stora hela gillar jag FIFA09 väldigt mycket. Hur spelarna tar löpningar (dock inte lika fint som på PES-demot imo), spelarnas fysik, målvakterna, och att det är sand i bollen håller jag inte riktigt med om.
Svårare att göra mål vilket jag tycker är jävligt bra!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag nöjer mig med min upplaga av FIFA 2005. Fotboll spelas ändå bäst utomhus på gräs och med boll.

Medlem

skulle vilja ha ett styrsystem som skate eller nhl 2009 (med klubbkontroll) hade varit coolt om man styrde överkroppen med en styrspak och benen med den andra. Då hade man kunnat göra tittfinter ;). Problemet med dagens fotbollsspel är att styrningen inte har förbättras så mycket, grafiken ser helt ok ut satsa på spelkänsla och styrning nu snälla EA

Medlem

Håller ju dessvärre inte med recensenten alls, i mitt tycke var FIFA 08 ett riktigt bottennapp medan 09 är helt suveränt. Om ni funderar på spelet tycker jag nog att ni ska kika på lite andra recensioner!

12
Skriv svar