Stockholms filmfestival

Medlem
Stockholms filmfestival

Filmfestivalen i Stockholm drar igång den 16 november, håller på i tio dagar och är ett måste för alla filmälskare som har möjlighet att närvara. Massor av roligt! Någon annan som ska gå?

Perfekt tillfälle att se ny film hyfsat billigt - kort för 100:- (om du är under 21 eller student) krävs, sen 60:- per film (40:- vardagar före 16) - i gamla fina biografer och generellt sett med folk som faktiskt gillar film i publiken och således inte pratar och prasslar en massa. Ibland dyker t.ex. regissören upp och presenterar.

Min lista hittills:

The Host
Clerks II
Paris, je t'taime
Surprisefilmen
The Science of Sleep
Little Miss Sunshine
Wristcutters: A Love Story
A Scanner Darkly
The Sasquatch Dumpling Gang

Som vanligt en blandning av "säkra" kort (t.ex. Clerks 2) och såna där jag bara går på beskrivningen. Spännande blir det, inte minst med surprisefilmen - ett år var det Fight Club, ett annat School of Rock.

Medlem

Clerks 2, det blir ett måste. Skulle vilja vara där, men kan inte. får se den då den kommer till Dalarna. Ettan är helt underbar dock.


signatur

Videomupp

Medlem

Önskar jag kunde gå, Clerks 2 och The Host är väl dom man ser fram emot mest.

Medlem

Är osäker i år. Brukar alltid vara underhållande, men känner mig lite pressad.

Vill iof inte missa "HOW MANY DICKS HAVE YOU SUCKED?"

Medlem

Verkar kul det där - tyvärr har jag aldrig pallrat mig iväg på festival... vi har en egen här i jönköping.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

I Jesu fotspår och Stockholm Film Festival är inte riiiktigt samma sak Castor.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

I Jesu fotspår och Stockholm Film Festival är inte riiiktigt samma sak Castor.

Jesus är alpha och omega. Run human.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Karmalicious:

I Jesu fotspår och Stockholm Film Festival är inte riiiktigt samma sak Castor.

Jesus är alpha och omega. Run human.

Nej det är ju gud som är det 22:13 Uppenbarelseboken


signatur

Internet är din vän

Medlem

haha, varför denna jesus-koncentration helt plötsligt. vi kanske ska starta en ny tråd: "Jesus bor i Jönköping?"


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Karmalicious:

I Jesu fotspår och Stockholm Film Festival är inte riiiktigt samma sak Castor.

Jesus är alpha och omega. Run human.

Nej det är ju gud som är det 22:13 Uppenbarelseboken


signatur

Internet är din vän

Medlem
Skrivet av Kråkan:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Karmalicious:

I Jesu fotspår och Stockholm Film Festival är inte riiiktigt samma sak Castor.

Jesus är alpha och omega. Run human.

Nej det är ju gud som är det 22:13 Uppenbarelseboken

*kollar upp...*
hur fan (ordval) kunde du veta det? :crazy:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Kråkan:

Nej det är ju gud som är det 22:13 Uppenbarelseboken

Jesus är min gud.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jesus äger.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av klossen:

Jesus äger.

Indeed

Medlem

va? har vi en egen filmfestival?
* Werzion tittar upp från sin grotta


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

va? har vi en egen filmfestival?
* Werzion tittar upp från sin grotta

Jodå... de har kört några år nu. Det blir kanske bättre när nya filmstaden är färdigbyggd... mmm... film.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

En liten sammanfattning av det jag såg:

-Surprisefilmen, som visade sig vara Brick - "film noir i high school-miljö". Underhållande att se på, snyggt gjord, men inget som satte några bestående spår.

-The Host - blandning av skräck, komedi och tårdrypande drama med ett stort jävla monster? Bara i Korea.. och det funkade.

-Clerks II - Älskade första filmen, och det här var en värdig uppföljare. Kanske årets roligaste. Favoritcitat om filmen: "If anything, the sequel is more defiant in its disdain for the rat race, elevating the white-guy-doing-nothing prerogative from a lifestyle choice to a moral principle."

-Paris, je t'taime - episodfilm där 18 regissörer gjort varsin kortfilm på temat kärlek i Paris. Allt från vampyrkärlek (med Frodo!) till dystra elegier till en Steve Buscemi som vilsen amerikan turist. Helskön.

-The Science of Sleep - av regissören till "Eternal Sunshine..". Surrealistisk, söt, rolig, vacker film om en kille som har svårt att skilja på dröm och verklighet. Visuellt underbar.

-Little Miss Sunshine - roadmovie med en dysfunktionell familj (bestående av bl.a. en självmordsbenägen homosexuell Proust-forskare och en kokainsniffande farfar) som ger sig ut på en resa för att lilltjejen i familjen vill vara med i en skönhetstävling. Bästa (och mest okonventionella) feel good-filmen jag sett på väldigt länge, fegar aldrig ur. Rekommenderar alla att se den!

-Wristcutters: A Love Story - olyckligt kär kille tar livet av sig och hamnar i ett liv efter detta med enbart andra självmördare. Inte så bra som jag hade hoppats, men den har sina ögonblick, och Tom Waits är med!

-A Scanner Darkly - boken var grymt bra, filmen når inte upp till samma nivå men är ändå en bra film som gör boken rättvisa.

-The Sasquatch Dumpling Gang - jag har inte sett Napoleon Dynamite, men den här sägs vara i samma stil. Trevlig komedi 80-talets nördar och rednecks

-Zidane: A 21st Century Portrait - 17 kameror följer Zidane (och bara Zidane) från början till slut under en enda match. Väldigt experimentell, tekniskt fascinerande. Förmodligen en älska-eller-hata-film, jag tillhör den första kategorin (att ett av mina favoritband, Mogwai, står för musiken skadar inte ).

Medlem
Skrivet av andman:

-Wristcutters: A Love Story - olyckligt kär kille tar livet av sig och hamnar i ett liv efter detta med enbart andra självmördare. Inte så bra som jag hade hoppats, men den har sina ögonblick, och Tom Waits är med!

Tack för tipsen - prefekt rapporterat och Tom Waits filmen blir ett måste i filmsamlingen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

The Host MÅSTE jag försöka se. Ser grymt bra ut.


signatur

Videomupp

Inaktiv

jag har inte sett clerks 1/x, men tycker den verkar intressant..
var jävligt besviken på tvåan, tycker den kändes som en enda lång american pie-film typ.. och nej, jag hatar verkligen inte jay & silent bob, tycker dom hör till det positiva i filmen
deras "kvicka" och "smarta" dialoger handlade om så jävla "wannabe-fula" grejer att prata om.. men det kanske är äckligare att höra om ATMs om man inte gjort det själv, jag vet inte ;P
jag var besviken iaf.. och "nörden" i filmen var jättedålig skådis


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Såg clerks 2 nyligen och den var nog lika bra som 1an imo.
Dialoger som knäcker allt. Man får vad man vill ha.

Inaktiv

nej! du tycker fel! tyck som jag!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Hehe för att vara lite efterklok så är nog 1an bättre men 2an levererade helt klart. Som sagt, jag fick det jag ville ha

1
Skriv svar