Sverige på femtonde plats när det gäller pressfrihet.

Inaktiv
Sverige på femtonde plats när det gäller pressfrihet.

---

Medlem
Skrivet av dosman:

Sverige hamnade efter länder som Tjeckien, Estland, Slovakien, Ungern och Slovenien enligt Reportrar utan gränser. Finland hamnade på förstaplats följd av Island, Irland och Holland.

Iran hamnade på plats 162, Irak på 154, Syrien på 153, USA på plats 119, Lebanon på 107, Israel på 50.

Nordkorea hamnade sist på plats 168.

Dom mäter det genom att kolla hur många journalister som blivit mördade, kidnappade, fängslade, hotade, attackerade osv. i varje land.

Jag har gjort en lista över vilka pizzerior som har godast kebab och El Padrino i Huskvarna vann över alla andra med 90 poäng.

...att lista saker funkar sällan imo.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Kan bli bättre då men fortfarande bra.

Värt att nämna... Spanien på 42. Sämre en tex Mali och Ghana.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag har gjort en lista över vilka pizzerior som har godast kebab och El Padrino i Huskvarna vann över alla andra med 90 poäng.

fel, min undersökning visar att Pizzeria Bella på Liljeholmen är bäst och därmed även godast

intressant att Nordkorea var med på listan... undrar hur dom fått information från det landet... och hur dom kan verifiera att det är sanning dom får...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Hmm 15:e plats? Vilka journalister har åkt i fängelse osv? Tones "utvik"?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Det finns inga journalister i Mongoliet. Är de bäst då?

Medlem
Skrivet av dosman:

RSF har 50 olika kriterier som går att mäta till skillnad från din lista som endast bygger på din egen smak.

Du har fel då "min smak" omfattar långt utöver 50 kriterier, och dessutom om man kollar deras kriterier så inser man ju hur sned listan är...

Alltså... Vad som uppfattas och registreras som hot måste ju skilja sig från land till land och hur kan man lita på statistik från smutsiga länder?

Ligger sverige efter något land så kan jag tänka mig att det är Norge, finland, danmark... annars tror jag inte på den.

Omega, Bella är stark tvåa - lunchar där ofta.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Det finns inga journalister i Mongoliet. Är de bäst då?

Jag ser att flera är ombord på vad jag menar. Skönt att någon kan sätta ord på det jag inte fixar själv.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Dessutom ska det väl påpekas att ett år naturligtvis är en alldeles för kort tid.

Naturligtvis är de jornalister som gjort denna lista. Ska vi chansa på att antalet journalister på Island, på delas första plats, med sina 300k (?) invånare har färre bloggare totalt än vi har fjortisar som bloggar?

Medlem

RSF verkar inte vara för det här med öppenhet själva då deras hemsida tar ett år att ladda.

Vi hade väl nån expressen-reporter och expressen-chefredaktör och expressen-x och expressen-x som åkte i fängelse/blev bötfällda/såg ut som idioter för att de hittar på nyheter. Räknades det in i listan?

Medlem

Överdriven politisk korrekthet kanske spelar in?

Medlem

Ja, det som kan bli mycket bättre i Sverige är ägardominansen. Det är inte bra mediesituation när exempelvis Bonnier är så överdrivet dominanta och äger största delen av alla medier.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av reset2:

Värt att nämna... Spanien på 42. Sämre en tex Mali och Ghana.

Haha, är väl inte så märkvärdigt. Finns så pass lite folk i Mali så att de få journalister i landet inte har någon att bli hotad av ;););)

Medlem

CastorFiber: är du helt galen? Birkastans Pizzeria (i Birkastan, Stockholm) är bäst!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Idioter man får ta detta som en finger visning.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv
Skrivet av Famest:
Skrivet av reset2:

Värt att nämna... Spanien på 42. Sämre en tex Mali och Ghana.

Haha, är väl inte så märkvärdigt. Finns så pass lite folk i Mali så att de få journalister i landet inte har någon att bli hotad av ;););)

13,518,000 invånare i Mali...

Vad är det som är "Haha"?

Till er övriga, hade Sverige legat på första plats hade ni älskat den...


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Ja, det som kan bli mycket bättre i Sverige är ägardominansen. Det är inte bra mediesituation när exempelvis Bonnier är så överdrivet dominanta och äger största delen av alla medier.

mmm undrar hur många svenskar det är som vet det igentligen


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Bonnier äger DN, City, Expresen och TV4 för att nämna några stora... så "dominanta" är de nog inte på det området hur som helst...


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

hahah
fan vilken sjuk brist på "självkritik" människor verkar ha

reset2: ? det gör väl dom väldigt dominanta?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av prikk:

reset2: ? det gör väl dom väldigt dominanta?

Hur då? Finns ju en massa andra stora tidningar och kanaler... eller?

edit: stavfel


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Citat:

Dom försöker norskifiera väldigt subtilt oss så att det blir enklare att ta över Sverige i framtiden.

det hade jag välkomnat.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

3. Were arrested or sent to prison (for however long)?

Detta pekar endast på hur många kriminella journalister det finns i ett land. Inget annat.

46. ISPs forced to filter access to websites?

Finns väl en en spärr mot barnporr nu, om jag inte minns fel. Det skulle isåfall påverka resultatet negativt? Det är ju knappast en dålig grej...

47. Websites shut down over the period?

SDs webbsida låg väl nere ett tag, för att rädda Sverige från stora ekonomiska förluster såsom dom Danmark råkade ut för då nån rasse retade upp muslimerna. Bra agerat också.

Det här är väl de grejer jag kunde komma på drog ner "betyget". Men det får man väl ta, knappast dåliga saker...
Journalister whinar ju alltid så fort nån säger åt dom att hålla käften.


signatur

yolo

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Döbringer:

SDs webbsida låg väl nere ett tag, för att rädda Sverige från stora ekonomiska förluster såsom dom Danmark råkade ut för då nån rasse retade upp muslimerna. Bra agerat också.

I det stora hela håller jag med dig och vi behöver inte reta någon med flit men att böja oss för en sak som detta var ställer jag inte upp på. FundaMENTALister skall INTE daltas med.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Döbringer:

3. Were arrested or sent to prison (for however long)?

Detta pekar endast på hur många kriminella journalister det finns i ett land. Inget annat.

46. ISPs forced to filter access to websites?

Finns väl en en spärr mot barnporr nu, om jag inte minns fel. Det skulle isåfall påverka resultatet negativt? Det är ju knappast en dålig grej...

47. Websites shut down over the period?

SDs webbsida låg väl nere ett tag, för att rädda Sverige från stora ekonomiska förluster såsom dom Danmark råkade ut för då nån rasse retade upp muslimerna. Bra agerat också.

Det här är väl de grejer jag kunde komma på drog ner "betyget". Men det får man väl ta, knappast dåliga saker...
Journalister whinar ju alltid så fort nån säger åt dom att hålla käften.

Vad skulle du säga om staten stängde ner 'FZ' av nån bullshit-anledning som att 'rädda Sverige från stora ekonomiska förluster'. Låter lite som planekonomi nästan. Att dom drog ner SDs hemsida men inte alla andra hemsidor i Sverige som hostade liknande bilder visar att SD diskrimineras för att det är en obekväm politisk grupp.

Man skulle kunna göra en liknelse med hur obekväma judarna var i Nazi-Tyskland och frihet är i Nordkorea men det tänker jag inte göra.

Man gjorde ju det med motiveringen att man såg en möjlig hotbild mot Sverige om bilden skulle fått ligga kvar. Att man helt enkelt ville visa sig handlingskraftiga.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

3. Were arrested or sent to prison (for however long)?

Detta pekar endast på hur många kriminella journalister det finns i ett land. Inget annat.

Du menar att journalister inte fängslas för obekväma åsikter?

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Döbringer:

3. Were arrested or sent to prison (for however long)?

Detta pekar endast på hur många kriminella journalister det finns i ett land. Inget annat.

Du menar att journalister inte fängslas för obekväma åsikter?

Exakt, Dawit Isaak någon?

Inaktiv

Man bör skicka SSG och frita honom.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

12
Skriv svar