Bästa skräckfilmen?

Medlem
Bästa skräckfilmen?

Tänkte höra om någon har tips på bra skräckfilmer. Kan tillägga att jag inte gillar patetiska monster som springer runt a la Silent Hill


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hellraiser. Grymt bra skräckis enligt mig. Sen kan jag tillägga att Silent hill inte var så bra som du säger


signatur

Videomupp

Medlem

hehe, oldschool. kanske ska se hellraiser, såg den när jag var en liten palt men kommer inte ihåg så mycket

edit: är uppföljarna nåt att ha då?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hellraiser 3 är bäst.

"OH MY GOD!"

"Not quite"

Medlem

Är det inte typ, alla över femman som är kass? Fast så är det väl med alla skräckserier.


signatur

Videomupp

Medlem

ja, det finns ju en fin linje mellan skräckfilm och ofrivillig komedi. uppföljare brukar luta åt det senare


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Sen med klassiker så gillar jag faktiskt "terror på elm street". Gammal go en ^_^ Mkt klassiker, men som någon sa till mig en gång "Real horror fans dont remake, they rewatch."


signatur

Videomupp

Medlem

Första SAW filmen.

Medlem

elm street ja, har också sett för länge sedan. kanske dags igen...

SAW är riktigt bra


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har aldrig sett en bra skräckfilm i hela mitt liv


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Horror:

* The Shining - Har väl dock alla sett.

* Jacob's Ladder - Psykologisk skräck, rent bokstavligen. Ska ha inspirerat Silent Hill (spelen alltså, inte filmen, som var kass ja).

* A Tale of Two Sisters - Ska försöka inte ha alltför mycket asiatiska skräckfilmer med i listan, men denna måste jag ändå inkludera. Inte superläskig, men har en väldigt bra story.

* The Wicker Man - Orginalet från 73 alltså. Lite seg, men jag älskar slutet.

* May - Svårt att säga något om utan att avslöja för mycket. Börjar som ett drama där något är lite fel, och blir sedan en riktigt bra skräck.

Horror/comedy:

* American Psycho - Omöjligt att ogilla! Välspelad, vågad och rolig.

* Severance - många som jämfört med Shaun of the Dead, och jag tycker den är minst lika bra.

* Quiet Family - Koreansk film som är upplagan för Happiness of the Katakuris. Lite mörkare, men ändå rolig.

* Ravenous - Välgjord, inte så oerhört skrämmande men ändå sevärd.

Horror/Thriller:

* Haute tension - Fransk. Otäck stämning genom hela filmen, lite blodig.

* Spoorloos - Holländsk. Möjligen lite mer åt thrillerhållet. Sorglig och lämnar en otrevlig känsla efteråt.

* Funny Games - Tysk. Möjligen Hanekes bästa.

* Henry: Portrait of a Serial Killer - Otäck på samma sätt som Hanekes filmer.

* Cannibal Holocaust - Listan kändes inte komplett utan den. Vissa lär väl hata den, andra hatar den ännu mer. Hur som helst är den rätt otrevlig om man lyckas leva sig in i den.

Konstigt att jag inte kunde komma på fler bra... skräck är ändå lite av en favoritgenre. Finns ju en del mer asiatiskt som är OK, lite mer Haneke, och ett fåtal bra zombiefilmer. Men tycker jag täckt det jag gillar rätt väl.

Medlem

ah, amitiös lista och många jag inte sett så det är perfekt. tackar


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hostel är ganska bra också.

Medlem

2003 remaken av the texas chainsaw massacre man var ju helt fastklistrad framför tvn. Första orginalet är ju också bra andra var bara överdrivern.

tror ni farfrarn va lite äcklig första gången man såg han när han börja slicka på fingret med blod på man trodde ju att han var död

Medlem

Braindead! Så slipper man se fler zombieskräckrullar sen i alla fall..
Otäckast är nog The Shining.

Medlem

Maniac, av William Lustig.

-En riktigt sjuk psykoskräck.

The last house on the left.

-Wes Cravens genombrottsfilm.

Cannibal Holocaust är imo mer av en "chockfilm", i samma kategori som Men behind the Sun.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Cannibal Holocaust är imo mer av en "chockfilm", i samma kategori som Men behind the Sun.

Canibal Holocaust är en av de sämsta filmer jag sett och min favoritkategori är skräck så jag har sett en hel del... Hitta på en kategori så är denna filmer med på bottenlistan. (Sorry chief men det är så dålig, sedan plågar de djur i den också)

White Noise är en skön skräckrulle.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

men kille, varför har ingen sagt The Ring, jag tycker den borde finnas här den med. både japanska och amerikanska är helt ok, :an har jag inte sett.

MFC
Medlem

"Aliens" med tyska röster utan textning, gärna klockan 02:00 och ensam!

GODDAMN! säger jag bara!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Killer Clowns!


signatur

- PiDuT

Inaktiv

Halloween är bästa klassikern och bästa remaken är Dawn of the dead

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Hellraiser 3 är bäst.

"OH MY GOD!"

"Not quite"

Tror jag måste märka ord,

"- Jesus christ!"

"- Not quite..."

För att lägga till en helt fantastisk sci-fi/skräck kan jag nämna "Event Horizon"

Med på listan bör även tidiga "Elm street" rullarna ligga.

Sen finns det så mycket härliga skräck/komedier från "Tales from the crypt" serien.


signatur

Pc, Xbox, Xbox360. PSP, Dreamcast, Gamecube, Nintendo64, NES, Sega Megadrive II, Playstation, Gameboy Color, Gameboy Classic, Intellevision.

Medlem
Medlem

Event Horizon!!! bloody awesome
Relic
Exorsisten 2
Huset som gud glömde ,grymt dorky och mer rysare men var ganska scary när man var liten..

Typ det mesta i skräck väg som japan släpper är ju brutalt så det räcker o blir över, man blir dock inte lika skrämd på äldre dar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

annars finns Masters of Horror som fått sverige premiär nu. Jag gillade den serien extremt. 13 avsnitt från olika skräck regissörer vars story inte sitter ihop. Love ^_^


signatur

Videomupp

Inaktiv

Masters of Horror var rätt bra, fast väldigt ojämn. Vilket är rätt naturligt med tanke på att varje avsnitt är som en separat film i sig. Har för mig bland annat att första avsnittet inte var någon höjdare, så döm inte ut hela serien efter det!

Medlem

the descen var ruggig.

the machinist var bra, men kanske mer thriller än skräck...

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Cannibal Holocaust är imo mer av en "chockfilm", i samma kategori som Men behind the Sun.

Canibal Holocaust är en av de sämsta filmer jag sett och min favoritkategori är skräck så jag har sett en hel del... Hitta på en kategori så är denna filmer med på bottenlistan. (Sorry chief men det är så dålig, sedan plågar de djur i den också)

White Noise är en skön skräckrulle.

Jo det är väl just djurscenerna man inte riktigt gillar. Samma sak i Men behind the Sun, där en ensam katt blir middag åt några 1000 råttor.

Sämsta skräckfilmen jag haft otur att bevittna är ändå King's Sometimes they comeback. Ett urexempel på hur en bra story kan förstöras helt och hållet.

Medlem

älskar skräckisar! har dock inte blivit "rädd" för nån sedan jag var 2år eller så
man sitter bara å säger "å ball effekt" när nått händer
Men helt klart är SAW1&2 bra pga den psykiska biten.
om man ska gå efter det man ser, well hmm allt splatter är bra, inlk Hellrasier filmerna


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Lite Offtopic kanske men, vad heter den där äckliga filmen som handlar någon galen vetenskapsman som gör hybrider av djur och människor på en öde ö?


signatur

<3

12
Skriv svar