Läsvärt om SVT

Inaktiv
Läsvärt om SVT

Jag är inte den som brukar posta trådar eller länka till Aftonbladet dagarna i ända, men det här var tusan inte allt för tråkigt att ödsla tid på. Så om ni har en kvart över, läs: http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,913080,00.h...

Smakprov:

Citat:

Huset är så enormt att människor kan försvinna i det. [...] En person berättar hur han en gång sökte sig till en känd producents tjänsterum. Producenten hade inte producerat något på typ tio år. När min sagesman öppnade dörren möttes han av en märklig syn. I rummet fanns inget skrivbord, blott en säng där producenten antingen sov eller tillbringade sina dagar med att skumma tidningarna efter uppslag som aldrig blev mer än lösa idéer.

Medlem

shit pommes, 3155 människor för att driva två kanaler... effektivt och billigt...

härligt att en högt uppsatt på ett TV-bolag har kämpat emot färgteve tidigare i sitt liv...
föresten är det väl olagligt att bo på sin arbetsplats!?!?!? (har en kompis som delvis jobbar som frilansande fotograf, och han fick då inte bo/sova i sin fotostudio...)

härligt att dom plockar bort 30 miljoner för nyheterna... händer det att jag någon gång kollar på SVT så är det nyheterna


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Arbetslokaler har andra krav än bostäder. Därav förbudet mot att bo på sig arbetsplats.
Men nog vore det ibland, under hektiska tider skönt att få slagga på sitt jobb.

Inaktiv

Vi hade en soffa på jobbet innan. Den har jag sovit i ett par nätter.
och en och annan lunch.

Inaktiv

det har alltid förvånat mig att det kan kosta lika mycket för svt att driva fyra kanaler och lite radio, som man kan få trettiotalet kanaler för om man skaffar kabeltv...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

iofs får de andra sina huvudsakliga inkomster genom reklam, men jag håller med om att svt/sr verkar vara en studie i slöseri...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

svt kommer ju ifrån staten, och det är som vi alla vet en extremt seeg inneffektiv soppa!
hehe som tex kommunal arbete, hehe älskar 1står och gräver, 3tittar på, 1säger vad han som gräver ska göra, 1åker och fikar, 1är bas, 5st är sjukskrivna.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

det spelar ju ingen roll om de får pengar genom reklam, det är ju avgiften de tar av mig som tittare som är intressant för mig.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av IceMan:

svt kommer ju ifrån staten, och det är som vi alla vet en extremt seeg inneffektiv soppa!
hehe som tex kommunal arbete, hehe älskar 1står och gräver, 3tittar på, 1säger vad han som gräver ska göra, 1åker och fikar, 1är bas, 5st är sjukskrivna.

haha, nästa gång du ser dem, stick ut huvudet genom rutan och skrik: TITTA DET VÄXER

Skrivet av nolimitsoya.:

det spelar ju ingen roll om de får pengar genom reklam, det är ju avgiften de tar av mig som tittare som är intressant för mig.

helt riktigt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Förekommer säkert en del slöseri och byråkrati på SVT, men min högst personliga åsikt i det stora hela är att det SVT (och SR, för den delen) producerar/sänder totalt knäcker alla kommersiella motsvarigheter kvalitetsmässigt. Samma sak med BBC vs. resten i Storbritannien.

Media är alldeles för viktigt för att lämnas helt i händerna på marknadskrafterna. Se bara på USA, där det verkligen är helt åt helvete med mediekoncentrationen och vad det innebär för oberoendet och demokratin. För 20-25 år sedan förfasade sig folk (såväl liberala som konservativa) där borta över att mediemarknaden huvudsakligen bara bestod av 50 aktörer. Nu är de fem.

Och visst, det finns en massa betalkanaler, men där har vi en till grej: tv/radio spelar en stor roll i hur människor formar sina tankar om sig själva, samhället och världen i stort och kvalitetstv bör således inte vara en klassfråga där som inte har råd får nöja sig med reklamfinansierad skittv enligt "lägsta gemensamma nämnare"-principen. Vilken världsbild tror ni man får av att växa upp och leva med TV3/Aftonbladet jämfört med SVT/DN?

Sådär, en massa bensin i ännu en politiktråd

Inaktiv

nej, helt riktigt. fattiga människor som inte har råd med kvalitetstv borde tvingas - oavsett de vill eller inte, under hot om sträng bestraffning - att köpa den dyraste tvkanalen vi öht har. good thinking.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

nej, helt riktigt. fattiga människor som inte har råd med kvalitetstv borde tvingas - oavsett de vill eller inte, under hot om sträng bestraffning - att köpa den dyraste tvkanalen vi öht har. good thinking.

Jag håller ändå med Andman. Icke-kommersiella TV-kanaler är viktiga. Se bara på USA och tv3 och tv5. Att se på dessa kanaler är snudd på (i vissa fall mer än snudd på) degenererande.

Inaktiv

nyhetsrapportering är viktigt och efterfrågat. om det sker i privat regi eller statlig spelar mindre roll, så länge kvalitén finns. imo borde alla andra kanaler än svt24 och svt europa läggas ner, (ja, radion också) och dessa två kvarvarande slås ihop.
vidare ska detta vara fullt skattefinansierat.

edit: svt bör även tvingas visa på texttv hur mycket de har kostat ett svenskt hushåll varje månad, så människor kan hålla koll på hur det faktiskt ser ut.
tyvärr är ju de där två tusenlapparna om året bara en liten del av vad svt får... nej, rättning: tar, av våra pengar.

edit2: justerade upp summan för tvavgift till rätt nivå.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag är övertygad om att om alla svenskar tvingades kolla på enbart amerikansk tv i en månad skulle vi förstå hur jävla bra vi faktiskt har det i jämförelse och glatt betala de 164:- i månaden som SVT/SR och dess kanaler (plus UR) kostar .

Skrivet av nolimitsoya.:

tyvärr är ju de där två tusenlapparna om året bara en liten del av vad svt får... nej, rättning: tar, av våra pengar.

Det var en nyhet. Utveckla gärna.

Inaktiv

om jag inte missförstått något allvarligt får de även en ganska rejäl slant direkt av staten.:)

edit: till första biten svarar jag bara att om folk verkligen ville det så skulle de komersiella bolagen göra just så, dvs ta ut en högre månadsavgift mot mindre reklam och mer påkostade produktioner.
det är lixom så det fungerar...
vidare är det ju inte helt okänt med dedikerade nyhetskanaler även där borta, utöver all underhållning i de mest varierade former.
nu när jag tänker efter så kom jag på att vi ju faktiskt bara har en enda dedikerad nyhets- och samhällskanal i sverige, och den är det bara ett litet gäng som kan se - dvs de med digitalbox eller kabel.

var det inte de utan sådant vi skulle hjälpa med lite bildning, och därför skulle betala denna avgift till svt?

edit2: efter en kik på wikipedia syns att svt/sr har en budget på 6.7miljarder per år, vilket skulle fungera med endast tvavgift och 3.4miljoner hushåll.
hm... jag har nog blivit felunderrättad.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av dosman:
Skrivet av andman:

Jag är övertygad om att om alla svenskar tvingades kolla på enbart amerikansk tv i en månad skulle vi förstå hur jävla bra vi faktiskt har det i jämförelse och glatt betala de 164:- i månaden som SVT/SR och dess kanaler (plus UR) kostar .

Skrivet av nolimitsoya.:

tyvärr är ju de där två tusenlapparna om året bara en liten del av vad svt får... nej, rättning: tar, av våra pengar.

Det var en nyhet. Utveckla gärna.

Colbert Report, The Daily Show, House, Scrubs, Lost för att nämna några få serier som jag gärna skulle föredra framför SVT/UR.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Medlem
Skrivet av andman:

Jag är övertygad om att om alla svenskar tvingades kolla på enbart amerikansk tv i en månad skulle vi förstå hur jävla bra vi faktiskt har det i jämförelse och glatt betala de 164:- i månaden som SVT/SR och dess kanaler (plus UR) kostar .

Quoted for truth.


signatur
Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av andman:

Jag är övertygad om att om alla svenskar tvingades kolla på enbart amerikansk tv i en månad skulle vi förstå hur jävla bra vi faktiskt har det i jämförelse och glatt betala de 164:- i månaden som SVT/SR och dess kanaler (plus UR) kostar .

Skrivet av nolimitsoya.:

tyvärr är ju de där två tusenlapparna om året bara en liten del av vad svt får... nej, rättning: tar, av våra pengar.

Det var en nyhet. Utveckla gärna.

Colbert Report, The Daily Show, House, Scrubs, Lost för att nämna några få serier som jag gärna skulle föredra framför SVT/UR.

Öh? SVT visar ju/har visat flera serier från samma liga: Sopranos, Six Feet Under, Nip/Tuck, Chappelle's Show, Veronica Mars, Vita Huset, osv.. reklamfritt! (Räkna på hur många timmar reklam som är inbakat i en månad av House/Scrubs/Lost, hur väldans kort livet är, och vad din tid är värd )

Sen kan man ju ladda ner allt reklamfritt, men det är en annan femma..

Medlem

å dethär ska man betala licens för, fyfan säger jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av andman:
Skrivet av dosman:
Skrivet av andman:

Jag är övertygad om att om alla svenskar tvingades kolla på enbart amerikansk tv i en månad skulle vi förstå hur jävla bra vi faktiskt har det i jämförelse och glatt betala de 164:- i månaden som SVT/SR och dess kanaler (plus UR) kostar .

Skrivet av nolimitsoya.:

tyvärr är ju de där två tusenlapparna om året bara en liten del av vad svt får... nej, rättning: tar, av våra pengar.

Det var en nyhet. Utveckla gärna.

Colbert Report, The Daily Show, House, Scrubs, Lost för att nämna några få serier som jag gärna skulle föredra framför SVT/UR.

Öh? SVT visar ju/har visat flera serier från samma liga: Sopranos, Six Feet Under, Nip/Tuck, Chappelle's Show, Veronica Mars, Vita Huset, osv.. reklamfritt! (Räkna på hur många timmar reklam som är inbakat i en månad av House/Scrubs/Lost, hur väldans kort livet är, och vad din tid är värd )

Sen kan man ju ladda ner allt reklamfritt, men det är en annan femma..

Jag gillar reklamer, men däremot gillar jag i princip inga program på SVT. Kunde lätt skippa de kanalerna. P3 däremot tycker jag är bra. Radio är fint, det ska finnas kvar enligt mig.

Inaktiv
ro
Medlem

Äh vadå, företagslägenhet-med-övernattningsmöjligheter, billigt, centralt, olagligt.. Ahhh.. *myser i sina 200kvm

Inaktiv

uhm.. dosman.. vill du ha TiVo eller dyligt är det ju bara att köpa en jävla hårddiskinspelare? vad är problemet?
hur det kommer sig att inte SVT infört ett "liknande system"..? räcker det inte med att vi tvingat alla gamlingar att köpa en digitalbox för att få in svt?

"Alla av de ovanstående serier är producerade av amerikanska tvstationer så man kan lika gärna se det på amerikansk TV eller ladda hem det. "
..
vi pratade väl om tv?
vad är det som gör dom andra kanalerna bättre än svt om man lika gärna kan ladda ner det? (vilket man kan)

du är snurrig


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Ang att alla är amerikanska produktioner. Eftersom de är producerade av amerikanska TV-bolag kan det väl inte vara så hemskt, med tanke på att SVT gett oss vad? Varuhuset?

Medlem
Skrivet av dosman:

I USA så finns det något som heter TiVo eller MythTV. Ingen reklam och man kan se på det när som helst.

Hur kommer det sig att inte SVT infört någon liknande lösning?

Tänk efter lite.

TiVo är inte en tjänst som tv-kanalerna erbjuder utan en avancerad digital videoinspelningsapparat, varken mer eller mindre. (Faktum är att TiVo dragits in i rättsprocesser just för att man kan skippa reklamen.)

Om det inte finns i Sverige är det marknaden du ska "skylla" på. Tillgång och efterfrågan och allt det där. Kanske är efterfrågan inte lika stor här i Sverige där SVT redan är reklamfritt och de andra kanalerna inte är riktigt lika reklamförstörda som motsvarigheterna i USA?

..men liknande grejer verkar komma även här, kolla in Viasat+ som tydligen lanserades förra året.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Ang att alla är amerikanska produktioner. Eftersom de är producerade av amerikanska TV-bolag kan det väl inte vara så hemskt, med tanke på att SVT gett oss vad? Varuhuset?

Det där är bara löjligt.

http://imdb.com/company/co0029490/
http://imdb.com/company/co0079546/

Att jag tidigare bara nämnde amerikanska produktioner var ju för att det var enbart sådana som dosman nämnde i sitt ursprungliga inlägg som jag svarade på.

Medlem

Synd att det inte finns fler reklam-fria kanaler!

Inaktiv

starta en. om fler tycker som du kommer verksamheten gå jättebra.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

svt kommer ju ifrån staten, och det är som vi alla vet en extremt seeg inneffektiv soppa!
hehe som tex kommunal arbete, hehe älskar 1står och gräver, 3tittar på, 1säger vad han som gräver ska göra, 1åker och fikar, 1är bas, 5st är sjukskrivna.

OT: Kom bara tänka på den dåliga visten:)

"Vad får man om man korsar en Taliban och en Kommunalarbetare?...
..
..
..
Svar: En Mördarsnigel

12
Skriv svar