Obligatorisk A-kassa.

Medlem
Obligatorisk A-kassa.

Alliansen slänger ännu en näve grus i ansiktet på dom som har ont om pengar.

Om det nu blir obligatoriskt, hypotetiskt, om jag när jag slutar på mitt arbete känner för att tex åka nånstans ett tag (några månader alltså), som det är nu får man ingen a-kassa isåfall eftersom man måste av-anmäla sig under semestertiden. Hur blir det med det nu? Kanske finns nåt enkelt svar men kl är 9 och jag kan inte tänka ordentligt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Är det någon mer som börjar ångra sig?

Göran Persson sitter säkert med ett stort flin på läpparna nu.

Medlem

Förhoppningsvis börjar en del alliansen röstare inse vilket misstag dom gjort.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Suck, det är ert fel, era moderat-älskare

Nej, det ska helt klart vara frivilligt enligt mig, att göra det obligatoriskt är bara irriterande.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

det här fattar jag faktiskt inte... varför alliasen vill tvinga människor till att betala för a-kassa...

*fotnot* hittar inget om detta i vare sig expressen, dn eller svd


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

har inte bestämt mig för vad jag tycker ännu. kan inte säga att det är helt galet iaf, egentligen är det ju i linje med a-kassans funktion. de som inte är med i a-kassa får pengar genom det sociala skyddsnätet, därför kan man ju säga att de som betalar blir lurade. "varför ska jag betala när andra inte gör det" är ju trygghetsdevisen i skattesamhället sverige.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

*fotnot* hittar inget om detta i vare sig expressen, dn eller svd

Har märkt det också, lite småkonstigt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Vissa vill ju inte ha a-kassa för att man tycker att man inte tjänar nått på det. Tycker inte man ska tvingas till det om man inte vill.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

nej, det kan jag förstå. jag vill inte heller ha a-kassa. problemet är att det finns folk som inte vill betala a-kassa, men sen tacksamt tar emot andra pengar när de blir arbetslösa...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jo då känns det lite fel, men om man tänker på studenter osv, det blir inte roligt för dom.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Vore trevligt med lite andra källor än aftonbladet, de är ju inte kända för bra info


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Sant, som sagt lite konstigt att det inte står om det nån annanstans.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

*fotnot* hittar inget om detta i vare sig expressen, dn eller svd

Naturligvis inte, då DN, Expressen och SVD alla är Höger tidningar.


signatur
Inaktiv

Obligatorisk och höjd A-kasseavgift. Får vi någon skattesänkning som kompensation då? Jag vågar inte hoppas längre...

Medlem

Blir ju en skattesänkning, men alla andra höjningar gör ju så att man förlorar pengar allafall tyvärr.


signatur
Medlem

Jag avvaktar tills vidare med kommentarer, tills det dykt upp källor från ett mer seriöst håll.

Varför ska man ångra sig? Iofs, alla från den intellektuella vänstern har ju redan sett jämförelserna med Ragnarök, jag får väl ta och hålla tummarna så inte jorden går under...

Medlem

Lite osäker på detta vill ha lite mer källor, men i princip ren akassa tjänar alla på att vara med i ,däremot facket är det ganska ointressant o vara med i´.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Jag avvaktar tills vidare med kommentarer, tills det dykt upp källor från ett mer seriöst håll.

Varför ska man ångra sig? Iofs, alla från den intellektuella vänstern har ju redan sett jämförelserna med Ragnarök, jag får väl ta och hålla tummarna så inte jorden går under...

Om vi säger så här. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag har gjort fel, men det är fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser.

Inaktiv

har tittat en del på det hära ett par dagar... med a-kassan osv.
jag har kommit fram iaf till att jag idag tänker ringa och gå ur mitt fack och endast vara medlem i a-kassan.

anser att det kommer kosta för mkt att vara med i båda, speciellt då man går hemma och stämplar.

Alliansen vill ju tydligen få folk att gå ur facken.

Ska bara dricka ur kaffekoppen så ringer jag facket.

Medlem

Ja det är väl förmodligen det, borgarna har ju aldrig direkt gillat facken.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

URK
Medlem

så klart att de inte gör efter som de är ett rikemansparit som stödjer företagare och rika. om de tvingar ut folk ur facket så blir facket svagare om facket blir svagare så kan företagarna ha större makt över arbetarna. det gynnar de rika ännu mera.

så har har det varit hela tiden.

moderna har väl inte lyckas hålla sig till regeringen 2 perioder i rad. sen kommer sossarna och har den 8 till 12 år lagom till att folk har glömt hur det var när moderaterna har makten. man får dra åt svång remmen leva under 4 år som förbrukad och värdelös efter som man inte är rik. nästa val så kommer enbart sossarna säga hej så vinner de med en storm seger som vanligt efter en moderat regering.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Låter ju idiotiskt. Varför ska jag som arbetslös behöva betala a-kassan när jag inte ens behöver den?

Medlem

info om a-kassetvånget här http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%...

Kul också att de nästan höjt min avgift med 400%.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

En snabb tanke bara, om A-kassan blir obligatorisk, alla betalar, borde inte avgiften kunna sänkas då? Eller iaf bibehållas på den nivån den ligger på idag då A-kassan ska klara sig själv.

Medlem
Skrivet av astie:

Låter ju idiotiskt. Varför ska jag som arbetslös behöva betala a-kassan när jag inte ens behöver den?

Hur tänker du? Har du aldrig arbetat så finns det ju alltid socialunderstöd att vända sig till.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av astie:

Låter ju idiotiskt. Varför ska jag som arbetslös behöva betala a-kassan när jag inte ens behöver den?

Hur tänker du? Har du aldrig arbetat så finns det ju alltid socialunderstöd att vända sig till.

Jag är arbetslös men nyttjar inte min rätt till a-kassa då jag inte är i behov av den. Så återigen; varför ska jag behöva betala för den ändå? Det som jag tycker låter idiotiskt.

Medlem

men om du är arbetslös behöver du ju inte betala väl? det är när du får ett jobb du kommer bli tvungen att betala...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av teX:

En snabb tanke bara, om A-kassan blir obligatorisk, alla betalar, borde inte avgiften kunna sänkas då? Eller iaf bibehållas på den nivån den ligger på idag då A-kassan ska klara sig själv.

Nej A-kassan kommer höjas mellan 300 till 400kr per månad för alla samtidigt som de gör det obligatoriskt! I mitt fal en ökning med 3900kr per år BARA för att vara med i A-kassan. De kan stoppa upp sina skattesänkningar nånstans. Vanligt folk tjänar inte på dem ändå.

Har man sedan bil så kommer det kosta 5-8000kr mer per år det också iom de nya reglerna!! Helt sjukt!

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

men om du är arbetslös behöver du ju inte betala väl? det är när du får ett jobb du kommer bli tvungen att betala...

Nej jag vet, nu har jag och andra sidan inte läst artikeln utan bara kommentarerna här men jag missuppfattade väl det hela då jag trodde att det blir obligatoriskt även för de arbetslösa/arbetssökande att betala a-kassaavgiften. Nåja, my bad. Borde i vilket fall som helst vara valfritt om man vill vara med eller inte.

MFC
Medlem

Jag citerar moderaternas egen kampanjsida..

(Påstående) Moderaterna kommer att sänka lönen för alla.

(Svar) Nej. Vi har inga som helst förslag om sänkta löner. Tvärtom har vi en politik som leder till fler jobb. Vi vill att fler ska ett jobb ? och en lön. Våra skattesänkningar är också utformade så att vi sänker skatten mest för dem som tjänar minst. Med vår politik får alla behålla 1000 mer i månaden av sin lön.

(Påstående) Moderaterna kommer att göra jobben otrygga genom att göra det svårare att vara fackmedlem.

(Svar) Nej. Vi tycker att fackförbunden spelar en viktig roll och vi föreslår inget som skulle göra det svårare att vara medlem i facket. Tvärtom vet vi att många av våra sympatisörer är fackligt aktiva och att de uppskattar det stöd de får från facket.

Källa: http://www.moderat.se/(S(s4xbqkzt2tktpi45vniy1y55))/microsite...

Alltså.. bara så ni vet.. NI HAR BLIVIT BLÅSTA!

Och ja, A-kassan blir obligatorisk för den som har jobb.. inget annat.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

12
Skriv svar