Den nya regeringen vill skrota Djurskyddsmyndigheten.

Inaktiv
Den nya regeringen vill skrota Djurskyddsmyndigheten.

Den nya regeringen vill skrota Djurskyddsmyndigheten. I sin första budgetproposition meddelade regeringen att man vill att den ska vara avvecklad till den 1 juli 2007. Idag är det Djurskyddsmyndighetens uppgift att se till att djurskyddslagen i Sverige genomförs.

Vad tycker ni om detta och skriv gärna på:

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,2040255&_dad...


signatur

FZ rehab

Medlem

Är det inte så att jordbruksverket ska ta över det ansvaret? Man tycket att det kostade onödigt mycket med en extra myndighet?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

djurskydd är viktigt, så jag blev lite förvånad när jag hörde detdär. å andra sidan vet jag inte exakt vad djurskyddsmyndigheten gör, och varför inte någon annan myndighet kan göra det. deras uppgifter kan kanske tas över av någon annan myndighet inom Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet eller Jordbruksdepartementet. om man kan spara pengar utan att göra avkall på djurskyddspolitiken är jag bara glad. en förklaring från regeringen skulle vara intressant...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

"Djurskyddsmyndigheten inrättades i Skara den 1 januari 2004. Den kom till efter flera års påverkansarbete från Djurens Rätt. Myndigheten har det övergripande ansvaret för att säkerställa ett gott djurskydd. Tidigare låg ansvaret för djurskyddsfrågorna på Jordbruksverket och på Centrala försöksdjursnämnden. Ansvaret var alltså uppdelat på två myndigheter. Jordbruksverket hade dessutom samtidigt i uppdrag att främja lantbruket, vilket innebar att deras olika uppdrag kom i konflikt med varandra. Vad skulle Jordbruksverket prioritera först; Bönderna eller djuren? I praktiken innebar det att djurskyddet allt som oftast ställdes åt sidan."


signatur

FZ rehab

Medlem

Har ju klagats lite på DSM att dom ibland lägger sig i saker där dom inte behövs.

Men djurättslagar ska definitivt upprätthållas.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Myndigheter är till för att lägga sig i

Inaktiv

Helt ärligt tycker jag det är bra, Djurskyddsmyndigheten kostar bara pengar. Jag är säker på att jordbruksverket kan sköta samma arbete utan problem. Se till att skippa Landstingen oxå när vi är igång, de kostar bara massa pengar.

edit: stavning

Medlem
Skrivet av jimmi:

Helt ärligt tycker jag det är bra, Djurskyddsmyndigheten kostar bara pengar. Jag är säker på att jordbruksverket kan sköta samma arbete utan problem. Se till att skippa Landstingen oxå när vi är igång, de kostar bara massa pengar.

edit: stavning

Amen. Jag håller med.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Medlem

Om det påverkar djurens rätt och skydd i samhället negativt är det ju förjävligt, men annars så...

På tal om djur:
En söttsak


signatur

<3

Inaktiv
Medlem

tycker det bara är bra, kostar en massa pengar, och det var väll jordbruksverket som hadde om det förut, och de kan göra det igen.
ju mindre saker man har desto bättre å billigare.


signatur

R.I.P The_maxx

PaZ
Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av urken:

Om det påverkar djurens rätt och skydd i samhället är det ju förjävligt, men annars så...

Centrala försöksdjursnämnden i Stockholm och Jordbruksverkets djurskyddsenhet i Jönköping gjorde ett bra arbete innan 1 januari, 2004.

Finns det någon form av bevis för det påståendet? Nu är jag verkligen ingne djurrättsivrare, men det där kändes väldigt taget ur luften...

Medlem

Jag tycker det är helt rätt. Pappersvändandet i det här landet är på tok för omfattande och kostar ofattbart stora mängder pengar.

// edit

Jag ser hellre att barnen får böcker i skolan och utbyggd vård med kortare köer samt en lokal polisstation i glesbygden än att ha X antal snubbar som lobbar 24/7 för att minkfarmarna skall läggas ned och för att Wilbur skall ha en angenäm transportsträcka till slakteriet. Människor är i mina ögon så mkt mer värda än djur, då borde man lägga pengarna därefter också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av jimmi:

Helt ärligt tycker jag det är bra, Djurskyddsmyndigheten kostar bara pengar. Jag är säker på att jordbruksverket kan sköta samma arbete utan problem. Se till att skippa Landstingen oxå när vi är igång, de kostar bara massa pengar.

edit: stavning

Ja herregud som Sverige är fattigt... de pengarna som nu går till Djursk. kanske kommer till något effektivare... typ public service.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:
Skrivet av jimmi:

Helt ärligt tycker jag det är bra, Djurskyddsmyndigheten kostar bara pengar. Jag är säker på att jordbruksverket kan sköta samma arbete utan problem. Se till att skippa Landstingen oxå när vi är igång, de kostar bara massa pengar.

edit: stavning

Ja herregud som Sverige är fattigt... de pengarna som nu går till Djursk. kanske kommer till något effektivare... typ public service.

Så länge våra äldre knappt kan betala sin mat och/eller inte får plats på sjukhusen så anser jag att vi är ett fattigt land. Djuren har sitt på det torra utan att några övervintrade svampplockare skall ha "plusjobb" på en påhittad myndighet....

Börja skära ner antalet politiker nu också....


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

http://www.djurensratt.se

hel hel sida! jisses.

Ice undrar - vad är deras åsikter för fiskar, flugor, bakterier, mördar bin?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ice: http://sv.wikipedia.org/wiki/Djur

Och du kallar dig bonde... pfft. Eller det kanske är andra som kallar dig bonde... :$

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Ice undrar - vad är deras åsikter för fiskar, flugor, bakterier, mördar bin?

var det inte samma myndighet som menade att det var djurplågeri att meta med mask?

lägg ner skiten! >_<
centrum mot rasism ryker också, vilket jag är lika glad för. fast åas, nu kanske man inte får se fler rolika kokoskon-bilder, eller stämningar över chakladbollar med afrikanskt ursprung. (puss på dig mullinss:heart:)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av IceMan:

http://www.djurensratt.se

hel hel sida! jisses.

Ice undrar - vad är deras åsikter för fiskar, flugor, bakterier, mördar bin?

Bara att läsa på deras sida.

Djurens rätt är en intresse organisation inte att förvilla med militanta veganer inte samma människor.

Var på en av deras kongresser flera år sen och det var ruggigt intressant o se samarbetat man har med forskare som försöker hitta alternativ till att döda ex antal hundra apor om året för att slå fast rökning är farligt eller dylika forskningar.

Själv köttätare men finns ingen anledning att plåga djur o onödan bara för att man slaktar dom.

Jordbruksverket är ju till för bönderna så klart det blir en konflikt om du ena handen ska smörja bonden och i andra försöka få till bättre vilkor för djuren.

Det är därför Djurens rätt är emot nedläggningen.

Ska tillägga är inte medlem i djurens rätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Hm jag vet inte om jag är rätt ute när jag tänker så att om man
lägger ner en massa myndigheter så kommer dessa myndigheters uppgifter hamna i händerna på någon annan apparat och ändå kosta ganska mycket pengar, och ni kan ju inte komma och säga att det svider i plånboken för att ni vet att era pengar går till Djurskyddsmyndigheten. Men jag kan hålla med om att vissa saker kan vara onödigt att vi har kvar. Men Djurskyddsmyndigheten tycker jag ändå är ganska viktig, jag skulle kunna t.om. ge lite extra pengar igenom skatt till dom för att de ska fungera bättre, för så jättebra fungerar det inte nu. Men så att det blir fler skötsel kontroller på bondgårdar mm.


signatur

FZ rehab

Medlem

eliizar: http://video.google.com/videoplay?docid=3131814649006604738&q...

jag tror att ett skifte av regering behövdes (vare sig det varit ett blått eller rött tidigare) - när folk suttit på sina platser i tolv år har mycket "skit" hänt.

många "skandaler", mycket "hjälpa en kompis till ett soft jobb", otroligt antal (dyra) myndigheter som sköter skumma småsaker... mycket annat än bra politik sker då.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Ugh, vad är det för film? 1 timme lång orkar inte jag kolla på.


signatur

FZ rehab

Medlem
Skrivet av eliizar:

Ugh, vad är det för film? 1 timme lång orkar inte jag kolla på.

Det är en film om vart skattepengarna går.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av eliizar:

Ugh, vad är det för film? 1 timme lång orkar inte jag kolla på.

Det är en film om vart skattepengarna går.

vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser det d är

Medlem

kultur YEAH


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

kultur! dra in på alla konstnärs pegna bidrag och dra ner på alla bidrag när det gäller kultur, jag får inte betalat för min hobby och de skall inte de heller ha.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Städa upp bidragen ja men inte ta bort


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

så ni säger att djurplågeri INTE är en viktig fråga?
djurskyddsmyndighetens lyckade eller inte lyckade existens åsido.
hela detta forumet verkar krylla av sadistiska egoistiska dödsstraffsivrande inåtriktade aftonbladetläsande erimiter som helst av allt vill se så lite av världen utanför som möjligt


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

12
Skriv svar