Fildelning, Fälld?

Medlem
Fildelning, Fälld?

Hörde nyss på radio och TV att den första fällande dom angående fildelning har utdelats.

80 dagsböter/20 000 kr.

Tror ni denna snubbe kommer få hjälp av t.ex TPB? som jag har hört haft en insamling för att kunna hjälpa folk utifall detta skulle ske.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

var det inte 2.400 kr han skulle böta? en från norrköping?

Inaktiv

Hoppas han får det iallafall.


signatur

FZ rehab

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

var det inte 2.400 kr han skulle böta? en från norrköping?

Jag hörde 20 000 :S
2 400 låter lite lite för 80 dagsböter... men jag vet egentligen inte ett skit så, vad ligger en dagsböter på vid normal lön? (15-20k/m?)


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Detta är ju bara en droppe i havet, varför försöka att ta fasst fildelare, finns värre saker dom kan lägga ner energi på, som mord o sånt.

Medlem

Att jaga fildelare är väl lika fel som att jaga missbrukare, jaga programmen som används istället.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av sno0zer:

Att jaga fildelare är väl lika fel som att jaga missbrukare, jaga programmen som används istället.

Helt fel paralell enligt mig. "jaga programmen" är ju ungefär som att jaga sprutorna. Jaga istället de som la ut sakerna från början. Å inte det som cirkulerar.

Youtube-proffs
Skrivet av Alcr:
Skrivet av sno0zer:

Att jaga fildelare är väl lika fel som att jaga missbrukare, jaga programmen som används istället.

Helt fel paralell enligt mig. "jaga programmen" är ju ungefär som att jaga sprutorna. Jaga istället de som la ut sakerna från början. Å inte det som cirkulerar.

Alltså, programerarna som gör programmen som gör att det går att fildela, det är dom som man ska jaga . Så som sno0zer säger. Programerarna är dom som gör "drogen"


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

var det inte 2.400 kr han skulle böta? en från norrköping?

Jag hörde 20 000 :S
2 400 låter lite lite för 80 dagsböter... men jag vet egentligen inte ett skit så, vad ligger en dagsböter på vid normal lön? (15-20k/m?)

här är 2 st vart dömda idag
1
&
2

Medlem
Skrivet av Alcr:
Skrivet av sno0zer:

Att jaga fildelare är väl lika fel som att jaga missbrukare, jaga programmen som används istället.

Helt fel paralell enligt mig. "jaga programmen" är ju ungefär som att jaga sprutorna. Jaga istället de som la ut sakerna från början. Å inte det som cirkulerar.

True


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

jaga inte nån alls och acceptera framtiden
sjukt att "jaga" nån för att dom ser till att folk kan dela med sig av musik
tur det finns vettiga människor som använder sina färdigheter till bra saker
intressant att dom börjat ramla in soulseek.. trodde det var såpass litet för tillfället att dom inte brydde sig
kan rekommendera det för övrigt, utmärkt nätverk för att hitta udda musik som normalt är lurig att få tag på osv

*sharar ännu mer*
länge leve musiken!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Genom att ingen betalar musikerna?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Så länge det är enklare att surfa in på TPB eller starta upp DC och göra en sökning än att använda mer legala metoder så kommer det alltid finnas fildelning.

Gör det enklare att köpa filmer, musik, spel legalt och fildelningen borde sjunka, dvs. om det inte redan gått för långt. Rotar metoderna in sig i konsumenterna kommer det antagligen krävas en del för att bryta gamla vanor.

Som det är nu kan du köpa lastgamla filmer från SF med ett system som inte fungerar speciellt smidigt. Köpa musik via iTunes är så absurt att de blivit stämda av konsumentverk från olika länder.

Gör bio-filmer tillgängliga för gemene man att ladda ner mot en avgift. Sänk priserna på musik/film/spel som laddas ned över internet för att öka konsumptionen, ingen kommer betala samma pris som i butik för att ladda ner en film, det är inte vettigt då enhetskostnaden försvinner vid distrubition över internet.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

MPAA med flera har ju vägrat att acceptera teknikens utveckling. 60-talet är över för länge sedan.

Det är miljövänligt att fildela.

Inaktiv
Skrivet av Polish:
Skrivet av Alcr:
Skrivet av sno0zer:

Att jaga fildelare är väl lika fel som att jaga missbrukare, jaga programmen som används istället.

Helt fel paralell enligt mig. "jaga programmen" är ju ungefär som att jaga sprutorna. Jaga istället de som la ut sakerna från början. Å inte det som cirkulerar.

Alltså, programerarna som gör programmen som gör att det går att fildela, det är dom som man ska jaga . Så som sno0zer säger. Programerarna är dom som gör "drogen"

Så du menar att vi ska förbjuda all typ av programvara där man kan skicka filer till varandra? Jag använder dc och torrent inte bara för olagliga filer utan även demos, videoklipp osv som är helt lagliga.

Medlem

Ska man förbjuda alla typer av programvara där man kan skicka filer till varandra lär man väl börja med att förbjuda internet? TCP/IP-implementationer som används i alla datorer och routrar och switchar och hubbar är såvitt jag vet "programvara som gör att det går att fildela".

Inaktiv

Programmen som delar filer kan de aldrig förbjuda, möjligen tvinga dem att filtrera på något sätt men jag tror icke!

Det dem ska sätta åt är dem som rippar/crackar program, filmer musik osv.

Pözz

Medlem

Köpa musik via nätet och sen ladda ner är super lätt idag så där behövs det ingen direkt förbättring möjligtvis kanske mer konkuranns inom dom svenska tjänsterna.

Däremot film är ju nått som är intressant att köpa online och ladda ner, där saknar man så vitt jag sett dom stora titlarna .

Musik köper jag o laddar ner ,men film föredrar jag faktiskt att köpa som retail


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

de som dömmer, vet dom om att i precip alla svenskar har lyssnat/sett på en film/musik som inte är "laglig" ?
de kan ju ta och sätta in några miljoner av oss i fängelset om det nu är på det här viset.
DOCK är det bra att det bara blev böter, pga då att de ej kan begära ut IP ifrån leverantörerna.
Vidare, OM det nu blir så att flera kommer att bli fälda kommer detta ske:
Folk skaffar dolt ip via såna därna mojs grejor.
vilket leder till att alla kan göra vad som helst, utan att myndigheterna har nån koll på vem det är, förutom att tanka saker, kommer det även drabba barnporr, haxare, spam osv....
de måste tänka på det innan deras små hjärnor bröjar att fisa runt luft ifrån 1920 talet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

"– Det tycker vi är ett steg framåt och visar att man kan sluta mystifiera den här typen av brott, säger antipiratorganisationen Ifpis jurist Henrik Pontén till TT."

hmm, visste inte att Pontén jobbar på Ifpi? aftonbladet....


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Och det ska ha vad för någon effekt? När ska dom inse att det inte hjälper med att sätta dit ett fåtal fildelare när miljoner svenskar fortfarande fildelar precis som förut? Och hur stor är sannolikheten att en vanlig svensson åker dit för att han/hon laddar hem ett par låtar ett par gånger i månaden?

Lägg för helvete ut pengar på vettigare saker än att jaga fildelare.

1
Skriv svar