Test: Jolicloud Pre-Beta

Medlem
Test: Jolicloud Pre-Beta

Som jag tipsade er för 5 dagar sen så har företaget Jolicloud släppt sin Pre-Beta av deras Operativsystem Jolicloud. Jolicloud är ett Linux/Ubuntu/Debian-baserat Operativsystem som direkt konkurrerar med det kommande Google Chrome OS. Syftet med Jolicloud, är som skaparen Tariq Krim sa, att göra ett snabbt, smidigt, snyggt, enkelt operativsystem främst till netbooks, och mini-netbooks. Han ville ha ett operativsystem som var lätt, smidigt och med kommunikation samt internet i fokus. Han skapade Jolicloud. Så jag ska snabbt bara gå igenom summan av kardemumman!

Testsystem:
Asus Eee PC 900
Intel Celeron M 900Mhz
1 Gb RAM
16Gb SSD
Linux Xandros dist.

Installation
Du hittar installationsguiden här. Det är väldigt lätt, och funkar med alla dagens operativsystem, men för att vara på den säkra sidan så kan du kolla om din dator stöds här. Eftersom att jag inte har en CD-läsare på min dator så gjorde jag en USB-image istället. Dock funkade inte Joliclouds egna usb-creator, så jag använde UNetbootin istället. Första gången jag försökte installera dök det här otrevliga problemet upp. Detta resulterade i att 1/3 USB-portar stängde av sig. Så jag stängde av datorn och provade i en annan USB-port, som funkade. I övrigt är det en vanlig boot, med formatering och partitioner som vanligt, du kan välja mellan att använda hela utrymmet, eller dela upp operativsystemet på en egen partition. Efter det så får du välja språk, tid och datum etc. Allt står på hemsidan.

Prestanda
På mitt system så ligger uppstarttiden på ungefär 15 sekunder, och min batteritid har förlängts med nästan 50%, vilket är skitbra. En klar förbättring mot det annars också slicka Xandros. Ni som byter från XP lär märka en ännu större skillnad.

Utseende och funktioner
Man kan snabbt dela in Jolicloud i tre delar:

  1. Filhanteraren (File Browser)

  2. Skrivbordet (Home)

  3. Joliclouds app- och communityplattform (My Jolicloud)

Här ser vi filhanteraren där alla dina filer sparas, ungefär som Windows Mina Dokument.

Här har vi själva skrivbordet där du sköter allt ifrån. Wine är inbyggt, vilket är väldigt skönt, då du kan starta de flesta Windows-applikationer. Det mesta finns det inställningar för, och de inbyggda funktionerna och programmen är standard.

Sist då har vi Joliclouds geniala plattform. Den funkar litegrann som en gratis app-marknad där du kan välja och vraka mellan ett hundratal verktyg, spel, musikprogram mm. Appsen installeras föredömligt lätt genom att klicka på "Install" sen lägger dom sig på skrivbordet under respektive flik. Dom har även byggt in ett litet mini-community där man kan hjälpa eller kommunicera med varandra.

Slutsats

  • Installation: 2

  • Prestanda: 5

  • Utseende: 4

  • Funktioner: 5

Betyg: 4
Ett klockrent operativsystem till mindre bärbara datorer med lite kraft, eller bara till dig som inte använder mycket mer än ditt internet. Min installationsprocess blev onödigt lång och krånglig med en slarvig mjukvara (jolicloud-usb-creator) samt en st. installations-fail. men man får ha i åtanke att detta endast är en Pre-Beta, så stabilare blir det nog. I slutändan finns det nog bara en sak att säga - Tummarna upp!:up::up:

#blogg

Medlem
Test: Jolicloud Pre-Beta

Det verkar riktigt trevligt faktiskt! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, hade jag haft en netbook så hade jag garanterat testat detta!


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Ja, det funkar över förväntat faktiskt! Min Asus Eee har legat och dammat i ett år för att Xandros har varit så onödigt dåligt, och jag har inget XP. Men nu när jag har Jolicloud tar jag med mig den överallt! Det är så lätt att installera, och det är snyggt och så:) Ska bli kul att se hur Google tar itu med detta!:)

1
Skriv svar