Värnplikten No More!

Youtube-proffs
Värnplikten No More!

Läste ett inlägg av Castor som jag tyckte va grymt intressant.

Man borde lägga ner Värnplikten, jag anser det och säkert många andra, då detta är onödigt och drar väldigt mycket skattepengar.

Jag anser att Sverige inte har en suck om de skulle bli krig, OM vi ens kommer hamna i krig.

Hur som helst, vad hade ni helst gjort med pengarna? Vad hade ni lagt dom på istället för värnplikten, om ni va Reinfeld tex.

Jag hade lagt allt på Polisen iaf, börjat kämpa mot krigen som pågår inne i vårt land, inne i Sverige.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Värnplikten är bra, imo, då det försvar vi får av det antagligen blir lite mer blandat än om det bara skulle vara frivilliga som for dit.

Men å andra sidan, jag är för oinsatt för att veta något rejält.

Youtube-proffs
Skrivet av peak_performance:

Värnplikten är bra, imo, då det försvar vi får av det antagligen blir lite mer blandat än om det bara skulle vara frivilliga som for dit.

Men å andra sidan, jag är för oinsatt för att veta något rejält.

exakt, för jag börjar gå om dig i inlägg!

Jag ser ingen användning som sagt för krig med andra länder, vi har tillräckligt med krig i Sverige. fixa det sedan så kan vi börja oroa oss om andra länder.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Att avskaffa försvaret skulle bara leda till en militarisering av polisen, för polisen klarar ju i dagens läga inte ens av (nästan) obeväpnade demonstranter (tex Göteborg).
Så vad tror du skulle vara skillnaden annat än att carabinieri med rakade skallar grep fyllon snarare än trevliga farbröder i blått?

Medlem

Om värnplikten avskaffas, borde en stor del av pengarna gå till räddningstjänsten.

Värnpliktiga springer inte bara runt i skogen och skjuter/runkar ikapp i duschen - de fungerar även som insatspersonal vid katastrofer.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Youtube-proffs
Skrivet av lovikavantar:

Att avskaffa försvaret skulle bara leda till en militarisering av polisen, för polisen klarar ju i dagens läga inte ens av (nästan) obeväpnade demonstranter (tex Göteborg).
Så vad tror du skulle vara skillnaden annat än att carabinieri med rakade skallar grep fyllon snarare än trevliga farbröder i blått?

Det är många som vill bli poliser men kommer inte in pga platsbrist, bara för att polisstyrkan kommer att öka så kommer dom INTE att sänka intagningskraven.

Man tar knappast in vem som helst i poliskåren ska du veta.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av Polish:

Det är många som vill bli poliser men kommer inte in pga platsbrist, bara för att polisstyrkan kommer att öka så kommer dom INTE att sänka intagningskraven.

Man tar knappast in vem som helst i poliskåren ska du veta.

Det var inte så jag menade. Jag tror att avveckling av alla stridande förband leder till att man tvingas ha tungt beväpnad polis för att kunna skydda riksdagshuset, kraftverk odyl och ,även om det är mycket osannolikt, slå ner uppror eller liknande. Då är frågan om det ändå inte blir samma sak, förutom att det inte är någon distinktion mellan militär och polis.

Så här trevliga ser tungt beväpnade poliser ut

Dessutom skulletillbakadragandet av utlandstyrkorna försämra våra diplomatiska relationer.

Medlem

värnplikten är ju mer eller mindre borta, det skiftar varannat år mellan ~5500 och ~11.000 antal värnpliktiga... och vad kan en årskull ligga på? 50.000? (nee fan, måste vara mer, 23.000 klarar inte grundskolan varje år och det är ju inte i ~hälften av niorna varje år...)

jag är otroligt glad för de erfarenheter jag fick i lumpen och både önskar och i några fall ser att alla människor skulle genomföra något liknande, det man lär sig om andra och främst sig själv under vissa förhållanden är nåt man tidigare mycket troligen inte visste, eller på annat sätt kan ta reda på.

sen om man läser hela ditt inlägg så hoppar du snabbt över till hela den militära grenen (utan att nämna det) - och i korthet utan att det, utan fredsstyrkor utomlands m.m skulle många fler länder kunna vara i likhet med Nordkorea. Det krävs att många länder håller koll på varandra för att demokrati och mänskliga rättigheter ska finnas (tyvärr).

(vill du ta bort bara värnplikten eller hela vår militär?)

*edit*

vad jag skulle vilja göra med våran militär är att specialicera den mer, klart GSU krävs och en och annan fältvecka ute i skogen är lärorik (och hård) - men mer SIB (Strid I Bebyggelse) och mer SISU's och mindre 122'or - ja, allt för att efterlikna utlandstjänst mer än "ut i skogen och försvara sig".


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Jag anser att värnplikten bör stanna, men pliktverket ska läggas ned omedelbart!

(Ja, jag blev frikallad )


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Värnplikten har ju tidigare varit vad som gjorde pojkar till män, en upplevelse för livet helt enkelt. Nu är det ju inte riktigt så längre, men självklart måste ett land ha en försvarsmakt, speciellt i tider där världen förändras över en natt.


signatur
Inaktiv

Aldrig. Värnplikten borde utökas och inefatta alla, tjejer och killar, och ingen skulle komma undan. Tror detta skulle vara mycket bra. Värnplikt är bra.

Läget i världen kan ändras mycket snabbt, även fast det värkar lång borta nu.

Edit: Nej, jag är inte nån lill-Stalin men det är vad jag tycker.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Aldrig. Värnplikten borde utökas och inefatta alla, tjejer och killar, och ingen skulle komma undan. Tror detta skulle vara mycket bra. Värnplikt är bra.

Läget i världen kan ändras mycket snabbt, även fast det värkar lång borta nu.

Edit: Nej, jag är inte nån lill-Stalin men det är vad jag tycker.

Värnplikten ska vara helt frivillig! Värnplikten kan förstöra folks liv.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Att tvinga människor att lära sig hur man dödar andra människor är grundläggande fel på mer än ett plan, tycker jag. (Och ja, det finns olika sorters tjänstgöring och yada yada, men det är principen)

Inaktiv
Skrivet av SoniC:
Skrivet av reset2:

Aldrig.
...
Edit: Nej, jag är inte nån lill-Stalin men det är vad jag tycker.

Värnplikten ska vara helt frivillig! Värnplikten kan förstöra folks liv.

Det kan oroligheter, krig och allmän idioti också göra. Dessutom tas de som har psykologiska eller fysiska problem inte ut till tjänstgöring...

Någon undrade hur många pojkar som är mönstringsskyldiga, och det är ca 55000 plus frivilliga kvinnor.

Medlem

värnplikten ska enligt mig blir mer effektiv, lägga ner resurser att hitta dom som verkligen passar för utlandsuppdrag och utbilda folk just imot detta och skicka iväg dom eller ha dom i beredskap för kommande missioner. Såg någonstans att utlandsstyrkan ska fördubblas i storlek, vilket är i helt rätt riktning. Sen att vissa inte verkar fatta vilken stor betydelse militärpersonal har utomlands utanför jätte stora sverige är ju nästan lite sorligt, men men.

Medlem

De skulle ju iallafall kunna ta reda på om huruvida de som mönstrar ens vill göra lumpen redan innan man kommer dit. Eftersom alla som inte vill kan slippa skiten så jädrans enkelt ändå. Det skulle ju plocka bort en nedrans massa pengar som läggs på de som bara tas dit för att inte villja ändå.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Budolicious:

De skulle ju iallafall kunna ta reda på om huruvida de som mönstrar ens vill göra lumpen redan innan man kommer dit. Eftersom alla som inte vill kan slippa skiten så jädrans enkelt ändå. Det skulle ju plocka bort en nedrans massa pengar som läggs på de som bara tas dit för att inte villja ändå.

Håller med Budo fullständigt.

Bakom detta resonemang träder en yrkesarmé fram som det enda rimliga alternativet.

Medlem

skippa lumpen är löjligt lätt idag.
Var hur simpelt redan 92.

Militärmakten håller ju sakta på att krympas ner och mer fokusering på special bitar.

Sånt tar tid .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Youtube-proffs
Skrivet av Budolicious:

De skulle ju iallafall kunna ta reda på om huruvida de som mönstrar ens vill göra lumpen redan innan man kommer dit. Eftersom alla som inte vill kan slippa skiten så jädrans enkelt ändå. Det skulle ju plocka bort en nedrans massa pengar som läggs på de som bara tas dit för att inte villja ändå.

De skall ju göra ås nu, att dom skickar blanketter man fyller in innan mönstringen, så man kan slippa det om man har bra anledning tror jag eller nått sånt.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

problemet med allt detta är ju att personer som är mest lämpliga för t ex utlandstjänst är oftast dom som inte vill göra lumpen eller går in med en neutral inställningen, mest ändrar sig folk efter utbldningsgång! Detta talar jag utifrån erfarenhet

Medlem

Drunken_monkey_boxer: jag var/är en av dom, gjord mönstringen med en neutral inställning, visste inte riktigt vad jag ville göra i framtiden - nu i efterhand önskar jag att jag hade kollat upp (fått mer?) information och tänkt över möjligheterna samt kämpat på mer mönstringen, men men, tiden i lumpen var helgrym, både det positiva och negativa.

har kompisar som skickade in läkarintyg och bad arbetsgivare att ringa in för att dom skulle få slippa lumpen, ungefär hälften av dom ångrar sig och den andra hälften inte - jag önskar alla av dem hade gjort lumpen, speciellt några av dem (de mer "brats"-liknande, lever på farsan, har glassiga jobb, allt i deras liv handlar om status och pengar, aldrig haft skit under naglarna och skulle aldrig ens tänka tanken på att själva byta till vinterdäck eller ens fixa punka på någon cykeln)
(själv har man gjort både lumpen och jobbat på golvet/industri till och från, så jag är väl medveten senare i livet vad jag pluggat och pluggar för att (försöka) slippa och alltid minnas hur mycket sämre det skulle kunna vara)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Folk borde skaffa sig en bredare uppfattning om vad värnplikten verkligen är innan man slänger ur sig en massa. Och så mycket som dom redan skurit ner på försvaret tycker jag nästan tvärtom.

Har man brist på pengar kanske man ska överväga om det är så lönsamt att lägga ner alla dessa resurser på att fånga fildelare...

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av Budolicious:

De skulle ju iallafall kunna ta reda på om huruvida de som mönstrar ens vill göra lumpen redan innan man kommer dit. Eftersom alla som inte vill kan slippa skiten så jädrans enkelt ändå. Det skulle ju plocka bort en nedrans massa pengar som läggs på de som bara tas dit för att inte villja ändå.

De skall ju göra ås nu, att dom skickar blanketter man fyller in innan mönstringen, så man kan slippa det om man har bra anledning tror jag eller nått sånt.

Jo, sant. Men det ska helt enkelt finnas en Jag-vill-inte-ruta.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

jag vill inte basha det svenska folket men om det skulle bli krig så tror jag majoriteten skulle fega ur, eller kanske ni redan vet det.

Medlem

att undvika krig handlar inte om feghet.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

att undvika krig handlar inte om feghet.

Inte att undvika krig innan det händer nej, att undvika det under en konflikt som rör landet där ens nära och kära bor, det är feghet för mig.

Medlem

fan, jag ska mönstra i november. tänk om dom skickar mig långt åt helvet? jag vill ju va hemma och gejma

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av ScarFace:

att undvika krig handlar inte om feghet.

Inte att undvika krig innan det händer nej, att undvika det under en konflikt som rör landet där ens nära och kära bor, det är feghet för mig.

och om det i slutändan lönar sig att vara feg?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

MFC
Medlem
Skrivet av Polish:

Hur som helst, vad hade ni helst gjort med pengarna? Vad hade ni lagt dom på istället för värnplikten, om ni va Reinfeld tex.

Vården i form av forskning. Med den nya regeringen minskar anslagen till forskning.. Grattis!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av ScarFace:

att undvika krig handlar inte om feghet.

Inte att undvika krig innan det händer nej, att undvika det under en konflikt som rör landet där ens nära och kära bor, det är feghet för mig.

och om det i slutändan lönar sig att vara feg?

Menar du att det inte är fegt om det lönar sig?? Your dill makes no sense.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Skriv svar