Svart på vitt, den nya budgeten.

Inaktiv
Svart på vitt, den nya budgeten.

Tagit lite snabba punkter av vad som kan vara anmärkningsvärt.
(jag kommer inte att lägga några pikar i denna tråden då det finns anndra trådar som är bättre lämpade för det )

Billigare:

- Fastighets skatten, då med mark eller attraktiva lägen.

- anställa unga/långtidsarbetlösa

- att anställa hemhjälp

- Förmögenhets skatten halveras

Dyrare:

- Att gå arbetslös/hemma pga sjukdom/barn

- Trafik försäkringen blir dyrare

- Höja skatten på snus

- Elskatten höjs (brutet val löfte)

- Bensin skatten blir dyrare (brutet val löfte)

Övrigt att anmärka på:

- "För att finansiera skattesänkningarna föreslås en rad besparingar. Till exempel minskas dagens arbetsmarknadspolitiska åtgärder med 52 000 platser. Plusjobb, utbildningsvikariat, datortek och akademikerjobb slopas."

http://www.n24.se/dynamiskt/sverige/did_13862338.asp

- "Budgeten antas ge 67.000 nya jobb. Det baseras på förhoppningar om nya dynamiska effekter, samtidigt pekar alliansen på att en miljon människor står utanför arbetsmarknaden"

http://www.n24.se/dynamiskt/samhallsekonomi/did_13869495.asp

- "Enligt Mats Lindbäck på Sveriges bostadsrättscentrum (SBC) rör det sig i många fall om avgiftssänkningar på mellan 500 och 1 000 kronor i månaden för en vanlig trerumslägenhet i storstan.

........

För hyresrätten blir det i genomsnitt betydligt lägre hyressänkningar till följd av en sänkt fastighetsskatt. 27 kronor mindre i månaden får en familj boende i vanlig tvårumslägenhet på 60 kvadratmeter betala, enligt Hyresgästföreningens beräkningar."

http://www.n24.se/dynamiskt/samhallsekonomi/did_13865893.asp

PDF av den nya budgeten: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0610/16/budget2007.zip (20Mb)

Skriv gärna era tankar om den nya budgeten.

Medlem

Som sagt, inget är fullkomligt, ge dem tid. Fundamentet är lagt, nu börjar själva uppfyllandet.

Om 4 år vet vi om det gav effekt.

Youtube-proffs

om 2.4 år är det världskrig och jag lever i karibien utan skatter eller diverse partiledare.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Bortsett från El och Bensinskatt så ser det bra ut.

Inaktiv

som karma sa...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Omodernt, konservativt och för den med tjock plånbok. Precis som en borgerlig budget bör se ut, jag ser fram emot en brakseger för vänstern om fyra år


signatur
Medlem

Höja skatten på snus <-- underbart! varför inte höja siggen med?

blir spännande och se här om man får mera pengar över i pungen här sen


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Höja skatten på snus <-- underbart! varför inte höja siggen med?

blir spännande och se här om man får mera pengar över i pungen här sen

Den höjs också men inte med lika mycket

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,909207,00....
"Snuset kommer att kosta tre kronor mer i skatt per dosa för portionssnus och det dubbla för lössnus.
Ett cigarettpaket kommer att kosta 1,60 kronor mer i skatt."

Tycker att budgeten ser helt ok ut. El-skatten kan blir llite farlig

Edit: Jag erkänner att jag sagt att det är lite tröttsamt med denna typ av trådar. MEN jag måste ändå berömma [ThreeZool] för sitt engemang (stavning?) även om vi har olika åsikter på det politiska planet!

Medlem

Lite tröttsamt var ordet. Intressant att nästan hälften av alla trådar på allmänt prats förstasida har med politik/religion att göra.

Medlem

Ta ifrån Zool förmågan att skapa nya trådar...
Du låter som en trasig skiva... ingen lyssnar på en trasig skiva.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

De som redan har det bra får det bättre medans de som har det sämre får det ännu sämre. Så allt verkar som det ska än så länge.

Inaktiv

till skillnad från dom övriga trådarna så var detta inget whine på borgarna, utan ville bara ha en diskution om va folk tycker om budgeten som har lagts fram, som jag skrev längst upp i inlägget ^^

Medlem

^-- diskussion i syfte att?

Inaktiv

om ni tycker att fördelningen av pengar går dit ni trodde/ville tex.

skulle dom ha mer till vården eller är det lönt att höja skatten på snus och hur kommer bensin priserna att bli nu...

Medlem

whina på borgarna så att borgarna kan whina tillbaks såklart


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Hur i helvete kan dom höja snusskatten med 100% men cigaretter med bara 40%? Borde det för satan inte vara tvärtom?

Det har nu blivit en principsak som gör att jag inte kan sluta snusa. Ska inte låta dem vinna!

Men hur ska jag ha råd?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Hur i helvete kan dom höja snusskatten med 100% men cigaretter med bara 40%? Borde det för satan inte vara tvärtom?

Det har nu blivit en principsak som gör att jag inte kan sluta snusa. Ska inte låta dem vinna!

Men hur ska jag ha råd?

Tycker också detta verkar lite knäppt, Cigaretter borde ju vara det som priset höjs mest på?

Nu har jag ingen aning om vad de går efter och så men snus skadar ju absolut ingen annan än dig själv.
Ditt val din mun. Cigaretter däremot, de skadar andra och kräver en hel del, Rökbås, speciella vagnar på tåg och liknande med mera, med mera.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Soulless:

Hur i helvete kan dom höja snusskatten med 100% men cigaretter med bara 40%? Borde det för satan inte vara tvärtom?

Det har nu blivit en principsak som gör att jag inte kan sluta snusa. Ska inte låta dem vinna!

Men hur ska jag ha råd?

Tycker också detta verkar lite knäppt, Cigaretter borde ju vara det som priset höjs mest på?

Nu har jag ingen aning om vad de går efter och så men snus skadar ju absolut ingen annan än dig själv.
Ditt val din mun. Cigaretter däremot, de skadar andra och kräver en hel del, Rökbås, speciella vagnar på tåg och liknande med mera, med mera.

Det är väl mer människor som snusar, eller är jag helt fel ute? Jag har själv snusat en gång i tiden, tack och lov lade jag av.

Allting kretsar kring att sätta människor i arbete, det är verkligen total fokus på det denna gången. Säga vad man vill om prioriteringar, men att sysselsätta människor är en regerings viktigaste uppgift, det klarade inte sossarna av.
Övergången från ett medvetet bidragsberoende till att aktivt söka jobb/jobba, kommer bli långtifrån smärtfri, men om resultat börjar visa sig på arbetsmarknaden om 2.5 år, så är chansen till att de blir omvalda, stor.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Hur i helvete kan dom höja snusskatten med 100% men cigaretter med bara 40%? Borde det för satan inte vara tvärtom?

Jo, det borde det.

Jag slutade för en eller två månader sedan att snusa för jag tyckte det var för dyrt. Ganska lägligt att man är "klar" nu...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Det enda possitiva är ökade anslag till försvaret, bla ska utlandsstyrkarn dubbleras (hörde det).


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Rätt så positivt att dom höjde snusskatten, dags och höja cigarett skatten också, så kanske man slipper illaluktande människor och andrahands rökning.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

VAD I HELVETE?! Dyrare snus, nä nu..... okej, kan vara dags att sluta och lägga allt på öl istället, dessa prioriteringar ^^


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Rätt så positivt att dom höjde snusskatten, dags och höja cigarett skatten också, så kanske man slipper illaluktande människor och andrahands rökning.

dom höjer på cigg också, men inte lika mycket. jag har väl inte mycket att säga om det.

Men jag tycker det vore bra om dom höjde skatten på godis och annat onyttigt för tjockisar. Jag skulle garva ihjäl mig om jag gick ner på stan och det stog en klunga tjockisar och sa "kom igen, schyssta kan du itne köpa ut lite godis och läsk till oss för det är så dyrt".

haha, skarattar bara jag tänker på det.

Medlem

ahahha fan va taskit


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Ganska logiskt att snuskostnaden blir högre, då det är mer människor som röker. Det jämnar ut sig i procent.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Ganska logiskt att snuskostnaden blir högre, då det är mer människor som röker. Det jämnar ut sig i procent.

Vad är det som jämnar ut sig?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Själv anser jag det högst ologiskt att höja skatten på snus mest när det är främst cigaretterna som kostar samhället pengar.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Ganska logiskt att snuskostnaden blir högre, då det är mer människor som röker. Det jämnar ut sig i procent.

Vad är det som jämnar ut sig?

Då det är fler som röker behöver man inte ha en lika hög skatt, som på snuset, som ligger i minoritet. Man jämnar ut det?

Visst kostar rökning indirekt samhället mer, det tror jag vi alla kan vara överens om. Cigaretter påverkar också dina tänder.

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Ganska logiskt att snuskostnaden blir högre, då det är mer människor som röker. Det jämnar ut sig i procent.

Fler kvinnor än män röker.
Fler män snusar än röker.

Ska vi stämma staten för diskriminering då skatten mest drabbar män?
Sen tvivlar jag på att skatten höjs för att utjämna någon procent mellan antalet rökare och snusare.
Och cigg är ju fortfarande dyrare än snus, rätt myccket oxå, så att det jämnar ut sig vet jag inte om jag skulle hålla med om.

Skriv svar