Övervåld av Polis?

Youtube-proffs
Övervåld av Polis?

Satt med en kompis och diskuterade häromdan om en händelse beträffande vad han kallade "polis-brutalitet"

Det var 2 poliser som åkte och patrullerade en stad på natten, dom får syn på en person som kör mot en stoppskylt och blinkar inte vid sväng, samt att ljusen inte funkar på bilen.

Dom åker efter och dom kommer till ett bostadsområde där dom väljer att stanna billisten. Dom tutar med sirener och signalerar att bilen skall stanna, bilen stannar inte utan åker vidare ett par 100 meter och svänger in vid vägkanten. Polisen går ut ur bilen och går långsamt fram till bilen, personen i bilen går ut varav polisen skriker "stanna sitt i bilen" men personen går vidare och utan tvekan går ifrån dom, polisen skriker en än gång och personen i fråga går vidare utan att bry sig varav polisen hoppar på och brottar ner personen och håller fast honom medans han gör motstånd.

Min fråga är då, är detta övervåld? Personen gjorde motstånd, därav var det lite mer brutalt, men inga knytnävar eller liknande, rent polisjobb dvs, dom tog ner personen på marken oavsett vad.

Var detta rätt? enligt min kompis så använde dom övervåld.

Hur ser ni det?

PS dom hittade en hagelbössa i bilen och en hel del crack plus annan skit han slängde till sin "familj" som stod och skrek på polisen och tog emot det han kastade mot dom.
(han hade stannat vid familjehuset antagligen)

Eller ta till exempel Göteborgskravallerna, var det rätt av polisen att skjuta?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

ehh din kompis verkar inte veta vad övervåld är.....

EDIT: enlig mig var det inte rätt att skjuta. stenar mot sköldar och kulor mot en tröja är inte i samma nivå. gummikulor får dom gärna avfyra


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Låter som taget från "Cops" med Crack, hagelbössa och domestic dispute.


signatur
Youtube-proffs

Ja det är cops men det hör inte hit

Jo men Scarface, nu var det ju så att polisens kollega fick en gatusten i huvudet. Det kunde lika varit ett vapen som sköt kollegan, en sten i huvudet kan vara livshotande.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

visst men fortfarande är det ett stort steg att ta. jag tror ingen vill ta det steget och ha det som i Palestina


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Varför pratar vi om amerikansk polis?

Men att dumhet inte kan straffas är ju fel. Klart det kan. Idioten som går och kastar sten på beväpnade personer är uppenbarligen helt jävla dum i huvudet.
Det är inte meningen att det ska vara samma sak, eller på samma villkor eller något sådant. Det är hemskt vad folk förväxlar funktioner med sport.

Youtube-proffs

Alltså, gosh, vi pratar polis helt enkelt. ^^

Ingen polis vill avfyra sitt vapen men detta var i extremt fall, att få en gatsten i huvudet måste bestraffas, om han inte hade skjutit vad hade hänt då? hade han kastat mer stenar i huvudet på poliser?

jag håller med Karmalicious, har man vett i huvudet att kasta sten mot poliser så får man skylla sig själv.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Varför pratar vi om amerikansk polis?

Men att dumhet inte kan straffas är ju fel. Klart det kan. Idioten som går och kastar sten på beväpnade personer är uppenbarligen helt jävla dum i huvudet.
Det är inte meningen att det ska vara samma sak, eller på samma villkor eller något sådant. Det är hemskt vad folk förväxlar funktioner med sport.

men tycker inte du att dom kunde använt gummikulor istället?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

om det inte händer nåt när folk kastar stenar på poliser kommer fler och fler göra det och fortsätta göra det (vid ett sånt tillfälle). Kasta inte sten mot poliser så blir du garanterat inte skjuten

Samma sak med vad din kompis snacka om, sitt kvar i bilen om poliserna säger att du ska göra det så har dom ingen anledning att brotta ner dig.

poliserna kan använda gummikulor när dom kastar gummistenar.

Inaktiv

Gummikulor är bättre men man ska skadas rätt så allvarligt av de med.

Förövrigt var det nog inte övervåld det du sa, men angående Göteborgskravallerna så var det nog det. Det var USA som bestämde

Å andra sidan så skjuter polisen om det tex är en person som springer fram med kniv och säger att han sak döda (polisen). Elpistol o dyl är nog att föredra än en sig saur då...


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av ScarFace:

men tycker inte du att dom kunde använt gummikulor istället?

Synd bara att svenska polisen bara har 2 vapen att välja på, Batong och pistol.


signatur
Youtube-proffs

Man ska lyda polisen, dom är till för att hålla lagen, om man inte lyder polisen så får man ta smällen, och om man inte lyder polisen SAMT kastar sten på dom, då får man fan ta en fet smäll.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag anser det då rakt inte som övervåld.
Och angående göteborgskravallerna - tycker jag inte där heller, visst var det onödigt, men försåtr polisen så grymt mycket.
Och angående gummikulor har de också rätt hög "dödlighet" på nära håll.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Angående första exemplet: hur i helvete kan man få det till övervåld? Allt i berättelsen pekar på att de höll sig väl inom ramarna för det poliser är berättigade att göra mot en person som upprepade gånger vägrar lyda order och dessutom gör motstånd.

Medlem

Det första var inte övervåld, poliser måste göra sitt jobb.
Sen angående göteborgskravallerna, för det första så har väl inte svensk polis någon större erfarenhet av såna upplopp? Och om nån jävel kastar sten för att döda så måste man sätta hårt mot hårt, man kan fan inte börja be personen lägga av.

Men mer användning av ickedödliga metoder borde användas.
För övrigt så ska man ha respekt för polisen, dom hjälper oss när vi behöver hjälp och skyddar oss (oftast) mot alla tänkbara hot en civilperson kan tänkas ha.

Fast sveriges polis är väl inte direkt bäst på att lösa brott, vilket är synd


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Polish:

Man ska lyda polisen, dom är till för att hålla lagen, om man inte lyder polisen så får man ta smällen, och om man inte lyder polisen SAMT kastar sten på dom, då får man fan ta en fet smäll.

Men polisen ska också lyda lagen. Man ska inte behöva bli skjuten för att man slänger en sten, knappast "relativt".


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:
Skrivet av Polish:

Man ska lyda polisen, dom är till för att hålla lagen, om man inte lyder polisen så får man ta smällen, och om man inte lyder polisen SAMT kastar sten på dom, då får man fan ta en fet smäll.

Men polisen ska också lyda lagen. Man ska inte behöva bli skjuten för att man slänger en sten, knappast "relativt".

Sen kanske du reset två ska se skillnade mellan att "slänga sten" och medverka i en jävla stor trupp med huliganer som kastar sten i syfte för att VERKLIGEN skada folk och förstöra byggnader


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Ja, herregud "hulliganerna" fick ju va de förtjänade, och det fick de som inte var "hulliganer" också...

Sen kan ju en polis kan ju komma till skada om man slänger stenar... too bad... och just det, polisen skjuter dig om man gör så det är verkligen ingen bra idé. :roll: :roll: :roll:


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Bra att huliganerna fick lite pisk, mer sånt.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Youtube-proffs
Skrivet av reset2:
Skrivet av Polish:

Man ska lyda polisen, dom är till för att hålla lagen, om man inte lyder polisen så får man ta smällen, och om man inte lyder polisen SAMT kastar sten på dom, då får man fan ta en fet smäll.

Men polisen ska också lyda lagen. Man ska inte behöva bli skjuten för att man slänger en sten, knappast "relativt".

Sjukaste jag hört.

Sten och sten. Alla får fan kasta sten var dom vill, speciellt ut i havet. Men om du träffar någon i huvudet så han däckas, och är sedan beredd att göra om det, då måste något stoppa dig och i detta fallet blev det en kula, inte fan kan polisen "springa fram och gripa" när det är dubbelt så många personer som dom som är beredda att fucking slå ihjäl polisen. jag menar, det kom ju för fan busslaster från tyskland o europa till Götet för att endast vandalisera och skada.

EDIT: Var drar du gränsen då? När kan en polis skjuta om dom nu inte får när dom får stenar i huvudet?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Ja, herregud "hulliganerna" fick ju va de förtjänade, och det fick de som inte var "hulliganer" också...

Sen kan ju en polis kan ju komma till skada om man slänger stenar... too bad... och just det, polisen skjuter dig om man gör så det är verkligen ingen bra idé. :roll: :roll: :roll:

Är du alvarlig?

så ska polisen bara stå och titta på och inte ingripa när det sker brott? eller när dom får stenar mot sig?

något som borde ges tillbaka till polisen är vatten kanoner för att skingra folkmassor som i göreborg.

en fråga till, hur hadde ni reagerat om en folk massa kom mot er med stenar i full vetskap att dom kommer att flyga er väg, skulle ni bara stå och ta emot dom?

Medlem

Vad som hände i Göteborg går väl och diskutera fram och tillbaka. Men när 100pers (eller fler) går till attack mot Polisen, har sönder skyltfönster, bränner bilar och sånt, så måste dom få ta till vad som behövs för att ta kontroll över läget.

Sen att dom skjuter skarpt går väl lite över gränsen, men vad jag vet så får väl inte Polisen använda sig av vattenkanoner med tårgas osv, pga av visa lagar vi har i detta land.

Själv tycker jag det är självklar att Polisen ska kunna använda "non leathal weapons" i just den typen av "huliganism" som förekom i Göteborg.

Medlem

Polisen borde ha rätt att skjuta skarpt mot stenkastarpöbeln.
Haha, är alltid lika roligt när någon ska försvara Hannes, som sekunden innan han blir skjuten, drar iväg en stor gatusten. Blev ganska tufft för han i tingsrätten efter det.

Medlem

fuck the police?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Kastar man sten eller annat mot polisen hoppas jag att man får ett rejält kok stryk.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Det finns en film som visar när han blir skjuten (borde ligga på youtube) och som jag ser det så springer han fram ensam och slänger en sten som inte träffar, han blir skjuten och vacklar tillbaka. Jag har bara svårt att se hur poliserna kunde känna sig hotade, uppenbarligen har de fått va med om värre under dagen en just den händelsen.
Andra medel borde vara tillgängliga för polisen tex.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Youtube-proffs
Skrivet av reset2:

Det finns en film som visar när han blir skjuten (borde ligga på youtube) och som jag ser det så springer han fram ensam och slänger en sten som inte träffar, han blir skjuten och vacklar tillbaka. Jag har bara svårt att se hur poliserna kunde känna sig hotade, uppenbarligen har de fått va med om värre under dagen en just den händelsen.
Andra medel borde vara tillgängliga för polisen tex.

Spelar ingen roll, han kastade en sten mot polisen, han kan ha kastat en innan som träffade. Folk måste fatta att man får stå för konsekvenserna när man kastar STEN mot polis. STEN är lika farligt som ett hårt slag mot huvudet, polisen kunde lika gärna blivit handikappad som träffades.

Enligt vissa lagar så är vattenkanon och dylikt inte andvändbart tyvärr..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Bara för att stenen inte träffar, så är det synd om killen? Kunde lika gärna träffat illa på någon polis(som också är människor,grannar,vänner osv). Släpp sargen och kom in i matchen, han får stå sitt kast.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Inget övervåld i denna situation. Killen borde lära sig lyda polismans order istället.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Bara för att stenen inte träffar, så är det synd om killen? Kunde lika gärna träffat illa på någon polis(som också är människor,grannar,vänner osv). Släpp sargen och kom in i matchen, han får stå sitt kast.

Klockrent skrivet. Folk verkar hela tiden bortse från det faktum att polisen också är människor. De är ju inga programmerade robotar.
Etik eller inte, om någon kastar en sten mot mig så är det väl solklart att man kastar tillbaks/försvarar sig?

Skriv svar