Övervåld av Polis?

Inaktiv

Kastar man sten mot polis får man leken tåla.

Medlem

Det är en knepig balansgång det där... Å ena sida tycker jag att polisen skall ha rätt att gå ganska hårt fram för att både förhindra och avsträcka men å andra sidan kan vi nog få maktberusade nazidrägg lite här och där... Kan det vara värt dock.

Polish, din fråga: Nej, det var absólut inte övervåld, din kompis är ghey.

Om göteborg: Polisen gjorde absolut inte fel. Demonstrera gärna men när du börjar kasta sten så begår du ett brott i klass med "mordförsök" så...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ni kanske inte kommer ihåg hur illa det faktiskt var i GBG, var ju rena krigsstämningen.

http://www.youtube.com/watch?v=yPjMs4VFa9g

Personligen tycker jag polisen borde använd sjutvapen mer än vad dom gjortde.


signatur
Inaktiv
Skrivet av cammo:

Ni kanske inte kommer ihåg hur illa det faktiskt var i GBG, var ju rena krigsstämningen.

http://www.youtube.com/watch?v=yPjMs4VFa9g

Personligen tycker jag polisen borde använd sjutvapen mer än vad dom gjortde.

Stenkastarvänstern, just snygga killar.

Inaktiv
Skrivet av Polish:

Satt med en kompis och diskuterade häromdan om en händelse beträffande vad han kallade "polis-brutalitet"

Det var 2 poliser som åkte och patrullerade en stad på natten, dom får syn på en person som kör mot en stoppskylt och blinkar inte vid sväng, samt att ljusen inte funkar på bilen.

Dom åker efter och dom kommer till ett bostadsområde där dom väljer att stanna billisten. Dom tutar med sirener och signalerar att bilen skall stanna, bilen stannar inte utan åker vidare ett par 100 meter och svänger in vid vägkanten. Polisen går ut ur bilen och går långsamt fram till bilen, personen i bilen går ut varav polisen skriker "stanna sitt i bilen" men personen går vidare och utan tvekan går ifrån dom, polisen skriker en än gång och personen i fråga går vidare utan att bry sig varav polisen hoppar på och brottar ner personen och håller fast honom medans han gör motstånd.

Min fråga är då, är detta övervåld? Personen gjorde motstånd, därav var det lite mer brutalt, men inga knytnävar eller liknande, rent polisjobb dvs, dom tog ner personen på marken oavsett vad.

Var detta rätt? enligt min kompis så använde dom övervåld.

Hur ser ni det?

PS dom hittade en hagelbössa i bilen och en hel del crack plus annan skit han slängde till sin "familj" som stod och skrek på polisen och tog emot det han kastade mot dom.
(han hade stannat vid familjehuset antagligen)

Eller ta till exempel Göteborgskravallerna, var det rätt av polisen att skjuta?

Eh, näe, det första låter ju inte som något övervåld, mer som poliser som misstänkte att personen nog hade mer fuffens för sig än att bryta mot några simpla trafikregler mitt i natten, och de hade tur. Var ju Cops. Off topic, men det programmet är verkligen uruselt.

Angående Göteborgskravallerna så är det ju tämligen klarlagt (bland annat i rapporten från Göteborgskommissionen, tack Google) att polisens agerande osade av inkompetens rakt igenom och förvärrade det inträffade.

När de sköt den där ensamme parveln (vad var han, 15-16 år?) så var det ju speciellt suspekt också. Polisen avfyrade varningsskott, alla sprang i väg utom en som stod kvar och kaxade och slängde någon småsten (som missade) mot polisen, och de svarade genom att helt sonika skjuta honom i magtrakten. Det är ganska mycket Nordkorea över det.

Inaktiv
Skrivet av teX:
Skrivet av cammo:

Ni kanske inte kommer ihåg hur illa det faktiskt var i GBG, var ju rena krigsstämningen.

http://www.youtube.com/watch?v=yPjMs4VFa9g

Personligen tycker jag polisen borde använd sjutvapen mer än vad dom gjortde.

Stenkastarvänstern, just snygga killar.

Mm, för de som brukar orsaka upplopp etc vid demonstrationer o dyl. är ju väldigt ofta de som står bakom demonstrationen... inte. Huliganer i allmänhet ställer till bråk och upplopp närhelst de kan det, men vill du påstå att det var "vänstermänniskor" som låg bakom, så "ok".

Inaktiv

suck. that would be all.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av JAJAJA:

Mm, för de som brukar orsaka upplopp etc vid demonstrationer o dyl. är ju väldigt ofta de som står bakom demonstrationen... inte. Huliganer i allmänhet ställer till bråk och upplopp närhelst de kan det, men vill du påstå att det var "vänstermänniskor" som låg bakom, så "ok".

Du menar att dessa stenkastare är helt utan parti-tillhörighet och bara är där för att kasta sten oavsett vilket?

Inaktiv
Skrivet av Namron:

När de sköt den där ensamme parveln (vad var han, 15-16 år?) så var det ju speciellt suspekt också. Polisen avfyrade varningsskott, alla sprang i väg utom en som stod kvar och kaxade och slängde någon småsten (som missade) mot polisen, och de svarade genom att helt sonika skjuta honom i magtrakten. Det är ganska mycket Nordkorea över det.

Det är ytterst korkat att stå kvar och kasta mer sten när polisen först skjuter varningsskott.

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av JAJAJA:

Mm, för de som brukar orsaka upplopp etc vid demonstrationer o dyl. är ju väldigt ofta de som står bakom demonstrationen... inte. Huliganer i allmänhet ställer till bråk och upplopp närhelst de kan det, men vill du påstå att det var "vänstermänniskor" som låg bakom, så "ok".

Du menar att dessa stenkastare är helt utan parti-tillhörighet och bara är där för att kasta sten oavsett vilket?

För många är eventuell uttalad partitillhörighet bara en förevändning för att få en kick av att slåss, precis som med fotbollshuliganer med sina fotbollslag. Politiken eller laget är bara ett sorts alibi för att legitimera det hela.

Medlem
Skrivet av Namron:

När de sköt den där ensamme parveln (vad var han, 15-16 år?) så var det ju speciellt suspekt också. Polisen avfyrade varningsskott, alla sprang i väg utom en som stod kvar och kaxade och slängde någon småsten (som missade) mot polisen, och de svarade genom att helt sonika skjuta honom i magtrakten. Det är ganska mycket Nordkorea över det.

Parveln? Skojar du med mig? Är man så jävla dum att man fortsätter kasta sten, efter polisen har skjutit varningsskott, då förtjänar man nästan inte att leva.

Sedan till det andra. Det finns alltså folk som hävdar att det är en ren tillfällighet att denna "stenkastargrupp" allt som oftast är vänsterorienterade? Haha, helt priceless.

De kan ju fortsätta bekämpa kapitalismen med att slänga sten, det lär ju verkligen hjälpa.

Under G8-mötet i Italien samma år(2001), skjöt de först ihjäl en demonstrant, sedan backade de över honom med en jeep. Nästan så jag önskar alla dessa stenkastare samma behandling.

ro
Medlem

Bah, Eu-kravallerna. Jag minns när man kom hem och slog på Tvn, blev riktigt förvånad faktiskt. Hade jag missat något? Det såg betydligt värre ut än var det var.

Borde polisen skjutit? Nej... Kan man klandra dem att de sköt? Knappast. Nu minns jag inte riktigt hur många skott det var men det var bra många knallar (rakt in i folkmassan), var ju 2 stycken till som blev skjutna, och LÅNGT IFRÅN ALLA som var vid vasaplatsen var "kravallister". Galet mycket förortskids som sprang omkring och kastade skit.

...Sen att polisen började kasta sten, misshandla, spärra in och förnedra folk, är en annan sak.

Inaktiv
Skrivet av andman:

För många är eventuell uttalad partitillhörighet bara en förevändning för att få en kick av att slåss, precis som med fotbollshuliganer med sina fotbollslag. Politiken eller laget är bara ett sorts alibi för att legitimera det hela.

Konstigt nog är det mest bara ett "lag" inom politiken som syns när det kastas sten.

Medlem

extrem-vänster och extrem-höger är väl ungefär lika illa vad gäller stenkasning, upplopp, våld osv...

det är väl ingen i ung vänster, unga moderater eller några av de mer "städade" partierna gör såhär, bara extrema som nsf eller afa...

Medlem
Skrivet av lave:

extrem-vänster och extrem-höger är väl ungefär lika illa vad gäller stenkasning, upplopp, våld osv...

det är väl ingen i ung vänster, unga moderater eller några av de mer "städade" partierna gör såhär, bara extrema som nsf eller afa...

Nejdu. Jag är verkligen ingen nazist, men stenkastning är ett vänsterfenomen, det kan ingen med hyffsad insyn i politiken förneka.

Däremot är nazisternas moral så mycket värre. De brukar dock uppföra sig vid demonstrationer, de leker ju SA, formerar led, står med sköldar, etc.

Medlem

nu pratar jag allmänt om våldsbrott, inte specifikt om stenkastning mot polis.

saxat rakt från Wikipedias entry om NSF:
"Flera personer med anknytning till organisationen har dömts för våldsbrott och hets mot folkgrupp[2]."

extremister har sönder saker de inte förstår. detta gäller både vänster och höger, politiska eller religiösa...

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Parveln? Skojar du med mig? Är man så jävla dum att man fortsätter kasta sten, efter polisen har skjutit varningsskott, då förtjänar man nästan inte att leva.
[..]
Under G8-mötet i Italien samma år(2001), skjöt de först ihjäl en demonstrant, sedan backade de över honom med en jeep. Nästan så jag önskar alla dessa stenkastare samma behandling.

Nästan trollvarning. Hur fan kan du stå för det där?

Youtube-proffs
Skrivet av ro:

...Sen att polisen började kasta sten, misshandla, spärra in och förnedra folk, är en annan sak.

Angående att spärra in folk. Om det är ett hus med 200 personer i. Och 5 % av dessa har farliga vapen, hur ska man gå tillväga, hur hade du gjort?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Parveln? Skojar du med mig? Är man så jävla dum att man fortsätter kasta sten, efter polisen har skjutit varningsskott, då förtjänar man nästan inte att leva.
[..]
Under G8-mötet i Italien samma år(2001), skjöt de först ihjäl en demonstrant, sedan backade de över honom med en jeep. Nästan så jag önskar alla dessa stenkastare samma behandling.

Nästan trollvarning. Hur fan kan du stå för det där?

Jag hatar dumhet, jag hatar ignorans, och framförallt så hatar jag arrogans.

Dessa grupper är samhällets avskum, enemy of the state, vad fan du nu vill kalla de för något.

Trollvarning? Njae, att förespråka nationalstatens sönderfall och predika någon A.C.A.B-smörja, skulle jag vilja klassifiera som "trollprat".

Medlem

Funamental regel:
om du behandlar dumhet, ignorans och arrogans med våld så föder du bara MER dumhet, ignorans, arrogans och framförallt mer våld.

shit, har du inte lärt dig NÅGOT av 10000 års historia samt bamses skola?

Inaktiv
Skrivet av lave:

Funamental regel:
om du behandlar dumhet, ignorans och arrogans med våld så föder du bara MER dumhet, ignorans, arrogans och framförallt mer våld.

shit, har du inte lärt dig NÅGOT av 10000 års historia samt bamses skola?

Jag behövde inte ens Bamse för att lära mig något så självklart som att inte kasta sten på polisen.

Medlem

det var duktigt, men min poäng handlade om det mest effektiva sättet att bemöta extremister, och inte om det är rätt eller fel att kasta sten på polis...

Medlem
Skrivet av lave:

shit, har du inte lärt dig NÅGOT av 10000 års historia samt bamses skola?

Du menar alltså att en kravallpolis lugnt skall acceptera en skur med gatustenar, och resonera med "demonstranterna", "efteråt"?

Nu får du förklara lite för mig. Hur ska en polis kunna resonera med extremister samtidigt som de får gatustenar kastat emot sig?

Medlem

Det är inte alltid det går att diskutera med en pöbel. Har du inte lärt dig det av 10 000 års historia? Jag tror inte att demonstranterna hade gått med på en liten pow wow med polisen.
Jag förespråkar inte att man ska jaga idioterna vanligtvis, och man behöver inte spöa skiten ur ensamma individer, men står man och kastar sten och 10 gånger fler än polisen så har man vid det tillfället förbrukat sina fredspoäng.

Medlem

1: Hur gammal han var har ingen betydelse, enligt mig
2: Hur många stenar han kastat har ingen betydelse, enligt mig
3: Hur många stenar han träffat har ingen betydelse, enligt mig

Att han va med i upploppet därimot har betydelse.

Tror ni polisen ser vilka som kastar vilka stenar? Dom ser en sten slå in skallen på en polis, dom ser en maskerad människa i färd att kasta en sten till.. Är man med i ett sådant upplopp så får man stå för vad dom andra gör också på sätt och vis.

Säger inte att det va rätt att skjuta honom, även om det kanske va det. Men något måste dom ju få göra. Att enbart ha polisen som mänskliga sköldar är idiotiskt..

Medlem

Polisen var inte utrustad eller hade doktriner för att klara av upplopp, så enkelt är det. Det är klart obra att skjuta demonstranter, men det kanske inte fanns nåt annat sätt att freda sig. Den direkta skulden ligger enligt mig på stenkastarna, den indirekta på polis- och politikerledning som inte insåg problemen förrän det var försent. Danska polisen t ex vet hur man hanterar upplopp medelst vattenkanoner och chockbilar och allt vad det nu är. Bevare mig väl för EU-toppmöten. Håll dem i ett tält i Norrlands inland = lättare att bevaka, ingen hittar dit, kostar inte så mycket skattepengar, inte så mycket att kasta sten på och man behöver inte störa en massa vanligt folk med tjafs. För allvarligt talat, blev det så mycket gjort på det där toppmötet egentligen?

Naturligtvis spårade diskussionen ur och det var inte övervåld av polisen att brotta ner nån som inte lydde som i det här fallet om du frågar mig.

Nu kan det inte vara långt kvar tills nån nämner Hitler i den här tråden!!!! Oj, där gjorde nån det.

Medlem

det borde finnas åtminstonde två-tre steg mellan "lungt resonera" och "skjuta skarpt mot folkmassa" i polisens utrustningslista. grova brister vad gäller utrustning/träning här.

jag gillar hellre inte puckade vänsterungar med aprika föräldrar och dyra märkeskläder som tror att de gör något nyttigt för ett mer rättvist samhälle (vilket de uppenbarligen inte gör, våldsmetoder är ineffektiva som sagt!)

att jag inte håller med om deras åsikter eller metoder innebär inte att jag önskar mig ett samhälle som slår överdrivet hårt mot allt som är olagligt (jag önskar inte att vi inför dödsstraff/våldsstraff för våltäktsmän, pedofiler, nazister eller mördare heller!)

"spöa skiten ur individer", "skjut ihjäl och backa över idioten" är handlingar som ALDRIG hör hemma i ett civiliserat samhälle.

först och främst för att det är opraktiskt (våld minskar inte brottslighet om det inte är REJÄLA doser våld. typ stalin-doser!).

(Dessutom tycker jag att det är moraliskt fel, men jag anser också att "moral" är ett subjektivt begrepp, så den åsikten kan jag inte argumentera för.)

EDIT: för att förtydliga. puck-vänster demonstranter gjorde uppenbarligen "fel", men det hindrar inte att snuten OCKSÅ gjorde "fel" (som andra har sagt, på ledningsnivå, med utrustning osv. den enskilda polisen som skjöt säger jag inget om). den enas fel mildar inte den andres i det här fallet...

Medlem

Skjuta varningskott anser jag vara tillräcklig förvarning om att slutar man inte så får man en kula eod.
Finns inget o diskutera där.

Sen kan man diskutera lednings hantering i ex gbg men det har inget med att denna polis sköt)stavning)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Att skjuta varningsskott hamnar mellan "lugnt resonera" och "skjuta skarpt mot folkmassa", något som jag har för mig och skedde.
Klart att saker kan bli bättre och att man ska sträva efter det, men under rådande omständighet har jag inga större problem med händelseförloppet.

Skriv svar