Hellday @ work

Inaktiv
Hellday @ work

Efter en riktigt pissig dag på jobbet känns det som att jag behöver lite feedback.
För ett par månader sen började jag jobba kväll och fick då också det fulla ansvaret över skiftet. Lyckligtvis är nästan samtliga av de anställda som ingår i kvällstruppen glada, trevliga killar och tjejer som är lätta att ha och göra med. Olyckligtvis finns det en person som bekfräftar regeln om undantaget.
Det tog inte mer än ett par dagar innan han helt oprovocerat fick ett utbrott varpå jag sakligt försökte lugna ner honom och förklara situationen. Efter en väldig massa verbala övningar lyckades jag tillslut nå honom och han kom sedan och skakade hand samt bad om ursäkt för sitt uppträdande.

Sen dess har det blivit grinigare och grinigare efter varje pass från hans håll. Jag har hela tiden fått vara så diplomatisk att jag äcklat mig själv och alltid försiktigt fått stryka honom medhårs med silkesvantar. Och tacken man fått för det har varit en evig kniv i ryggen. Situationen blir inte direkt bättre av att han har en bror (som delar många av hans "kvalitéer" btw) som jobbar på dagskiftet vem han gärna ventilerar sina åsikter, klagomål och korkade idéer för. Det är alltså inte mig han vänder sig till (vilket han borde) när han har en synpunkt utan sin partiska bror som sedan tar ärendet till någon annan samordnare.
Vidare kan nämnas att det mesta han väljer att ventilera är fullkomligt ogrundat, felaktigt och orättvist. Detta grundar sig i att han inte vet ett skit om produktionen bortom sin egna lilla station, vilket också är anledningen till att det var jag som blev tilldelad ansvaret och inte han.

Jag har känt på mig att ännu en konfrontation med honom varit oundviklig ett tag nu och idag brast det slutligen. Det blir för krångligt att gå in på detaljer i situationen men en av de utlösande faktorerna var att jag fick reda på en rejäl jävla backstab via en annan arbetskamrat. Den här griniga individen hade under kvällen kontaktat sin bror med ett ärende som också innehöll en åsikt om mig. Detta skulle hans bror vidarebefodra till högsta hönset på fabriken, helt utan min tilltänkta kunskap. Han bekymrade sig inte ens om att föra en dialog med mig om läget så jag kunde förklara mitt agerande. Så jag konfronterade honom, gav honom en utskällning varpå han drog sitt gamla vanliga ältande om en massa skit som vi redan gått igenom. Vidare valde han att ge mig en åsikt om min arbetsinsats i produktion vilket tvingade mig att lägga stora kättingar kring mitt humör för att förhindra mig från att placera en armbåge över hans tandrad.

Det är väldigt sällan jag hamnar i konflikter med andra personer och snackar vi jobbrelaterat är det här den enda personen jag hamnat i konflikt med någonsin. Vilket borde tala för min tolerans och mitt förstånd att hålla låg profil.
Men även jag har en gräns för hur mycket skit jag kan ta och den gränsen har den här trevliga lilla mannen inkräktat på.

Jag är nu rätt överygad om att bror duktig och hans lojala ryggsmekare till bror kommer ta en massa skitsnack till högre ort. Frågan är hur jag ska agera.
Personligen tror jag chefen min kommer se rakt igenom dimmorna men bör jag ändå försäkra mig om detta? Ska jag ta ett snack med honom och försiktigt lägga fram situationen eller hur ska jag agera?
Jag är inte knäckt, jag kommer inte knäckas, jag kan med lätthet hantera detta men det jag vill försäkra mig om är fortsatt förtroende från min arbetsgivare.

Kände bara för att släppa ut lite ånga och skriva av mig. Har ni orkat läsa ändå hit får ni ett tack :heart:

Medlem

Varsågod.

Edit: 1st


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

trist, men nästan oundvikligt verkar det som. konstigt att man aldrig träffar på såna typer privat...

alltid svårt att veta hur man ska göra. risken är ju att det har en negativ effekt om du går till chefen. jag skulle nog vänta på en reaktion, om du känner att chefen blir negativt inställd till dig är det läge att prata med honom. sen är det ju svårt att veta vad man ska säga. om du inte vet exakt vad den här personen sagt är det ju svårt att bemöta det...

edit: attans vad snabb sno0zer var på att svara då. trodde jag skulle vara först >_<


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Smäll aldrig av för att någon annan sagt något. Jag vet egentligen inget om arbetskamraten som berättade om backstabbandet men det finns gott om fjäskare på andra hållet som gärna kör över en del folk för att nå sitt eget mål (och verkar hjälpsamma).
Det är lätt att man går på det bara för att beteendet är typiskt för personen du har problem med (dock behöver det inte ha hänt något just vid det tilfället).

Själv hade jag gått till högsta instans och frågat hur mycket otrevligt bemötande man måste tolerera som skiftledare innan man kan säga stopp och ge personen en skriftlig varning (nästa gång, byebye!).

Edit: Det sista rådet vet jag inte riktigt om jag borde ge då jag aldrig varit "ledare för något lag någonsin".
Är inte ledartypen så att säga. En ledare kanske bara viftar bort problemet.

Medlem

Du kan ju kanske bara kolla med högsta hönset och se hur läget ligger och vad han sagt om dig.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Har inte så mycket chefserfarenhet, men mina föräldrar har varit chefer hela mitt liv och efter att ha lyssnat på en hel del wajn osv. så kan jag råda dig att försöka lösa det utan inblandning av din chef, var ödmjuk och snacka med snubben och försök lösa skiten. Visar det sig att han inte gillar dig helt enkelt eller att ni inte kan lösa det alls, verkar nästan så, kanske det är dags att relocatea snubben


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

har du bra relation med din närmsta chef , så skulle iaf jag pratat med han.

Ju snabbare du löser det desto bättre.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

URK
Medlem

gå till din närmaste chef och fråga han hur han skulle ha gjort och råd fråga han utan att säga den lilla otrvliga mannens namn. då blir din chef mera uppmärksam och ger dej tips hur han skulle ha gjort och sedan följer du hans tips om det inte går så har du med dej din chef i ryggen som hjälper dej om det skulle gå vidare. då dum förklarar sig oftast personen i fråga som du inte kommer överens med.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

snacka med chêfen..
om du har båda fötterna på jorden och gjort någorlunda rätt för dig å killen i fråga bråkar med dig så vill han säkert se till att ni slutar bråka


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Ni verkar ha för lite att göra på er arbetsplats.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs
Skrivet av Notumforce:

har du bra relation med din närmsta chef , så skulle iaf jag pratat med han.

Ju snabbare du löser det desto bättre.

Word.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Bara jag som blir nyfiken på var RoGGe jobbar?

Ta upp det med din chef innan bråkmakaren hinner göra det. Så vet chefen i varje fall vad som gäller. Och min erfarenhet säger mig att det alltid är bäst att ha fått bådas version.

MFC
Medlem

Ta det med chefen, och koppla in facket om det blir mer infekterat.. hade jag gjort om ni har en klubb dvs..

för övrigt så skulle jag passa mig för att skriva arbetsrelaterat på detta forum.. kan snappas upp av folk oavsett om de själva inte är här o läser.. bara ett tips.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar