Om spelgrafik.

Medlem
Om spelgrafik.

OBS!

(Varning, Ämnet kan orsaka filosofiska diskussioner. Är inte filisofi din grej, sluta läs och gör något annat vettigare )

OBS!

Jag har en liten fundering som jag funderat över och som jag skulle vilja höra eran åsikt om..(Varför skulle jag annars skriva här? )

Vi är ju alla medvetna om att spelgrafik blir snyggare och snyggare. (Alt. Vackrare och vackrare)
Men vad är grafikutvecklarnas mål ? Att få grafiken så realistisk så att ett spel ser ut som världen ser ut i från våra egna ögon?
Jag antar att det är grafikutvecklarnas mål.

Med hu den lede, vad händer, då (om 50-100 år kanske) när detta mål är uppnått? Vilket synsätt är vackrare än det vi ser med våra egna ögon?

Kommer då grafikutveckling stanna? Kommer då alla gejmers köpa budget-utgåvan av grafikkortet RealLifeGraphics för 1000 kr och sedan kommer ATI och nVIDIA att sluta utveckla kort?

Kom igen, filifera på, jag vill höra (Läsa) era åsikter och filifieringar.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

det kommer alltid något nytt.

ta mobiltelfoner som exempel, ny design, nya funktioner - som om ringa (och SMS-funktionen... hehe) inte skulle räcka

spelgrafik som kan hantera eller visuellt visa saker som våra ögon inte kan se kanske är framtiden? så som kameror idag har macro-läge osv. visa detaljer som vi själva inte kan se.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

det kommer alltid något nytt.

ta mobiltelfoner som exempel, ny design, nya funktioner - som om ringa (och SMS-funktionen... hehe) inte skulle räcka

spelgrafik som kan hantera eller visuellt visa saker som våra ögon inte kan se kanske är framtiden? så som kameror idag har macro-läge osv. visa detaljer som vi själva inte kan se.

Hehe, det har du rätt i Att jag inte tänkte på det..Advancerad Virtual Reality ?


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Inaktiv

Kanske kommer alla att fastna så hårt framför datorerna och att världen faller sönder runt oss eftersom världen inte längre är bättre än dataspelvärlden. Kanske håller något Matrix liknande på att utvecklas

Medlem

Svårt att veta, ny teknik, nya saker som ingen tänkt på förrut dyker konstant upp så det är ganska omöjligt att säga igentligen. För länge sen var det nån snubbe som sa att det inte fanns något mer att uppfinna. (om nån kommer på namnet på killen kan ni gärna skriva det)


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

vet att för något år sedan höll det på att utvecklas en doftmaskin, men av okänd anledning las projektet ner (undra om man verkligen vill känna doften av brinnande lik medan man smyger runt som soldat under andra världskriget)

Virtual Reality (framförallt dess hjälmar) kanske kommer tillbaka


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

även om grafikmarknaden stagnerar kommer det ju alltid att finnas något annat, vad sägs om en egen g-kraftsimulator eller matlagningssimulatorer där man kan smaka på maten

Skrivet av Cable Guy:

The future is now! Soon every American home will integrate their television, phone and computer. You'll be able to visit the Louvre on one channel, or watch female wrestling on another. You can do your shopping at home, or play Mortal Kombat with a friend from Vietnam. There's no end to the possibilities!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Youtube-proffs

Hmm, intressant att filosofera i.. sanningen är faktiskt att jag tror när man har NÅTT den grafiknivån man kan komma till, och dom vet att det inte går mer så kanske dom börjar advancera till lite andra avdelningar. Tex touch and feel. Man känner mer saker, man sätter små pads över hela kroppen så man får en stöt när man ramlar från ett högt berg eller blir skjuten, magen pirrar när man ramlar ner för ett stup OSV OSV. Detta tror jag.

Den ultimata spelvärlden är spelet där ALLT är möjligt, dvs ett IRL 2.

(sjysst gamenamn) <- IRL 2 -> in stores august 14 2098.

Det tror jag iaf. Så det ultimata spelet är ungefär som matrix. Fast man kan inte DÖ och sånt skit änna. Men dom har säkert utvecklat feta sensorer som skickar impulser til hjärnan som framkallar bilder osv osv. Detta är vad jag tror, grafiken kommer inte att spela roll längre, folk kommer inte kunna bli mer och mer fascinerade utan dom kommer att bli mer och mer fascinerade över hur mycket man kan göra i ett spel istället. (köpa mat, kasta tomatburken på tanten i affären eller typ sno en ferrari OSV)

Det är en riktig spelvärld, det är mina damer och herrar. Framtiden inom spelindustrin.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

varför IRL 2? varför inte spel i IRL (zombies i mataffären haha)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Youtube-proffs
Skrivet av omega|werzion:

varför IRL 2? varför inte spel i IRL (zombies i mataffären haha)

Gah, för att EA döpte om sitt spel The sims 45 till IRL istället. Så kom ett FETT spelbolag som hatar EA och allt dom gör och gjorde IRL2.

DÄRFÖR!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Haha Mycket intressant och roligt att läsa om era filosoferingar


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Everybody was KUNG FU FIGHTING !

Langa IRL fightingspel nu plz


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Polish:

Hmm, intressant att filosofera i.. sanningen är faktiskt att jag tror när man har NÅTT den grafiknivån man kan komma till, och dom vet att det inte går mer så kanske dom börjar advancera till lite andra avdelningar. Tex touch and feel. Man känner mer saker, man sätter små pads över hela kroppen så man får en stöt när man ramlar från ett högt berg eller blir skjuten, magen pirrar när man ramlar ner för ett stup OSV OSV. Detta tror jag.

Den ultimata spelvärlden är spelet där ALLT är möjligt, dvs ett IRL 2.

(sjysst gamenamn) <- IRL 2 -> in stores august 14 2098.

Det tror jag iaf. Så det ultimata spelet är ungefär som matrix. Fast man kan inte DÖ och sånt skit änna. Men dom har säkert utvecklat feta sensorer som skickar impulser til hjärnan som framkallar bilder osv osv. Detta är vad jag tror, grafiken kommer inte att spela roll längre, folk kommer inte kunna bli mer och mer fascinerade utan dom kommer att bli mer och mer fascinerade över hur mycket man kan göra i ett spel istället. (köpa mat, kasta tomatburken på tanten i affären eller typ sno en ferrari OSV)

Det är en riktig spelvärld, det är mina damer och herrar. Framtiden inom spelindustrin.

Föresten, jag har för mig för att jag inte allt för länge sedan (läs 2-3 år kanske) läste någonstans om en kevlar-liknande väst som du satte på dig.

Denna väst var utrustad med någon sorts mekanik som gav dig små impuls-liknande stötar när du blev skjuten i spel.
Iden bakom det hela var väl att du fick en liten stöt i bröstet när du blev skjuten i bröstet i ett FPS.
Men, alas, denna väst blev aldrig någon hit och projektet marknadsfördes aldrig så vitt jag vet.

Tur är väl det, för så kass som jag är i Quake så skulle jag väl ha blåmärken i magen efter jag spelat igenom det med denna väst.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Youtube-proffs

Problemet är ju att man ska kunna få det lätt o smidigt, att dra på sig en väst som säkert kostar flera tusen för att få ONT när man spelar. Det känns lite onödigt. Hade kunnat tänka mig någon sorts väst som har små motorer som vibrerar när man tex spelar bilspel. Ska även vibrera så att man dras bakåt eller framåt med tanke på broms och accelration, till exempel.

En fet soffstol med inbyggda vibratorer och små motorer som gör att hela skiten fungerar oms om du skulle köra en riktig bil, det är häftigt det.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag tror iaf att målet med nygg grafik i spel är göra spelet mer trovärdigt, göra upplevelsen mer verklig och att det helt enkelt ska vara snyggt.
Det är nog mycket möjligt att dagens sitta vid datorn med WASD helt dör ut när dom ultimata spelupplevelserna kommer. Ja menar, vem skulle inte vilja ha ett hologram rum ala Star Trek?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Flera områden har vi redan nått gränsen till vad som behövs;

Om vi tittar på antal färger som kan visas samtidigt var det inte så många år sedan 4096 färger var mycket. Fler färger behövdes för att vi skulle kunna visa fotorealistiska bilder och till slut sitter vi här med 16.77 miljoner färger. Fler behövs inte.

Samma sak med ljudet. Från 8 Khz / 8-bitar till 44 Khz och 16-bitar. Att öka uppspelningskvalitén är inte aktuellt för oss som inte sysslar med ljud.

Vad ska hände sen när vi, som trådskaparen säger, kan skapa
realistisk grafik så billigt att den typens GPUer sitter som standard på moderkorten. Har själv tänkt i dessa banor en hel del. Kanske kommer det att fokuseras mer på AI vilket nu som kommer först.

Medlem

Stop beating around the bush! Vi är ute efter virtual pr0n och då duger bara det bästa! Det vet vi alla.

Inaktiv

Är inne på samma linje som de flesta är här och särkilt det Polish skriver.
Jag har många gånger stått på jobbet och reflekterat kring hur spelen kommer se ut i framtiden. Och som jag ser det kan detta utvecklas åt två håll. Antingen information som matas direkt till våran hjärna utan att vi faktiskt gör något fysiskt. Ligger där i soffan och blir stimulerade på ett så verkligt sätt att vi faktiskt tror att vi lyfter det där stora svärdet, känner lukten av brandrök, osv. Alá Matrix med andra ord.
Det andra alternativet är ett direkt semi-fysiskt interagerande med spelet. Avancerad mekanik i samspråk med avancerad digital teknik. Vilket då alltså inte bara skulle simulera upplevelsen utan också den fysiska påfrestningen (inom hälsosamma ramar naturligtvis). Man lyfter alltså inget svärd men utrustningen simulerar påfrestningen perfekt.

Det finns också en del negativa bieffekter man kan tänka sig. Med alternativ ett torde följa att en hel del människor går ner sig helt både fysiskt och mentalt. Att fastna i en perfekt virtuell värld som inte utsätter kroppen för någon som helst påfrestning (mer än liggsår) kan omöjligt vara bra i längden.
Alternativ två skulle eliminera problemet ovan då kroppen skulle få sin motion samt automatiskt reglera spelandet då det finns gränser för hur mycket fysisk aktivitet kroppen klarar. Men eventuellt skulle ett nytt problem dyka upp. När en stor mängd personer tillbringar en massa tid framför spel som simulerar verkligheten perfekt både fysiskt och mentalt borde detta leda till att dessa personer får en väldig massa väldigt verklig erfarenhet. Och då merparten populära spel är spel som baseras på våld kan det tänkas att den nya underhållningen fostrar generationer av väldigt farliga och avtrubbade individer.
Föreställ er exempelvis perfekta simuleringar i spel som Battlefield, Tekken och World of Warcraft. Spelnördar skulle helt plötsligt ha hundratals, kanske tusentals, timmar av erfarenhet inom olika områden som handlar om att döda andra människor. Timmar som dessutom spenderats på att slåss mot motståndare som långt överstiger medeln i erfarenhet i dagens verklighet. Framtidens gamers skulle få vårans tids elitsoldater se ut som kanonmat i jämförelse.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

[...]Framtidens gamers skulle få vårans tids elitsoldater se ut som kanonmat i jämförelse.

och det är dåligt på vilket sätt?

skämt å sido, bra skrivet


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Varit inne lite på samma sak som rogge skriver och jag måste säga att det är en aning skrämmande. Får se vad framtiden har att erbjuda i spelväg men en sak som är säker är att vi kommer inte att sitta och stirra in i en skärm och knappa på ett tangentbord/mus iaf.

Medlem

jo jag. bakåtsträvaren Hwergelmer spelar fortfarande MegaDrive till och från


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Redaktör

Grafikkorttillverkarnas mål är att få utseendeknarkande gamers att för dyra pengar uppgradera datorn två gånger om året. Den dagen korten levererar fullt ut verklighetstrogen grafik är de i princip dödsdömda. Så filosofisk är jag.

Skrivet av Polish:

Hmm, intressant att filosofera i.. sanningen är faktiskt att jag tror när man har NÅTT den grafiknivån man kan komma till [...]

Inte på långa vägar. Vid första anblicken av en välgjord kattbild på Amiga 500, visad på en tanig teveskärm, tyckte jag att det var fotorealism. Tog inte lång tid innan den åsikten dumpades.... Dagens spel är förstås mångfalt snyggare än just den bilden, men samma fenomen råder; ser man något som sticker ut tillräckligt mycket från rådande standard häpnar man och tycker det är fotorealism. Sen tar det ett år eller så innan samma sak upprepas. Exempel: hur läckra var inte dessa herrar i #Doom 3 för 3-4 år sen? Eller vattnet i #Far Cry?

Windows Vista/DirectX 10 blir intressant.


signatur
Medlem

håller med. tycker inte att dagens spel är så snygga att det är läge att slå sig själv för bröstet. visst, bilspel är helt ok, men fps och rpg ser ju fortfarande ut som stryk. tom de animerade delarna i filmer, som är renderade mot oändligheten, ser ofta halvkassa ut.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Personligen så har jag inte haft en top o the line dator på 6-7 år, hmm och den var inte så jävla lysande heller, köpte ett ps2 för en månad sen och kommer nog inte köpa någon ny konsoll. Jag känner inte något behov av att skaffa ny dator då de gamla spelen har underhållit mig så in i helvete. Under de senaste tre åren har jag i princip endast lirat q3 och under ett halvår så var det WoW som gällde.
I skrivande stund sitter jag på en tre år gammal sunklaptop och börjar nästan längta efter en ny dator, har gjort planer på att skaffa en jävligt najs en när jag kommer hem nån gång nästa år och undrar hur det känns.
Ibland ser jag på snygg grafik som socker, tar man det hela tiden vill man självklart ha mer, men om man lägger av ett par månader så försvinner suget.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

haha, sno0zer: trodde det skulle stå "tar man det hela tiden så blir man äcklad

Trackmania Nations och Defcon FTW!
(grafik är överskattad, spelkänsla avsaknad i de flesta spel!)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Intressant tråd. Själv tror jag inte att det går att uppnå den "perfekta grafiken", verkligheten är alldeles för komplex för att framställas perfekt i en dator. Vi behöver modeller och sådana är alltid förenklade. För de som är lite bekant med flervariabelanalys i matematik: tänk en funktion med oändligt antal inparametrar. Men det är ju bara min teori

Inaktiv
Medlem

Jo, det är sannerligen en intressant utveckling vi har att vänta oss på spelfronten om man läser igenom era inlägg och tänker efter lite själv


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

och om vi har tur, så kanske det satsas på spelkänsla igen, men jag tvivlar, pengarna och kåtheten finns i grafiken och fysiken...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

1
Skriv svar