Högsta skattetrycket...

Inaktiv
Högsta skattetrycket...

http://www.n24.se/dynamiskt/sverige/did_13843881.asp

Vet inte om jag blev förvånad...
Men det fick mig att börja tänka på vad vi får för det. Vägar, vatten och sånt... Men ja sen då

JB
Medlem

Du vet mycket om skatt? Du kan väl göra upp budgeten för nästa år?

Medlem
Skrivet av Fardion:

Vet inte om jag blev förvånad...
Men det fick mig att börja tänka på vad vi får för det. Vägar, vatten och sånt... Men ja sen då

...men sen då!? Du har gått i skolan? Du har fått barnbidrag? Legat på sjukhus gratis? Tandvård? Polisen vaktar dig när du sover, någon tömmer dina sopor, soppar din gata, klipper gräset utanför din tomt, ger dig hjälpmedel om du blir skadad osv, osv, osv, osv...

Det är så klart inte roligt att betala för någonting men saker och ting kostar pengar, smakar det så kostar det.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Fardion:

Vet inte om jag blev förvånad...
Men det fick mig att börja tänka på vad vi får för det. Vägar, vatten och sånt... Men ja sen då

...men sen då!? Du har gått i skolan? Du har fått barnbidrag? Legat på sjukhus gratis? Tandvård? Polisen vaktar dig när du sover, någon tömmer dina sopor, soppar din gata, klipper gräset utanför din tomt, ger dig hjälpmedel om du blir skadad osv, osv, osv, osv...

Det är så klart inte roligt att betala för någonting men saker och ting kostar pengar, smakar det så kostar det.

Frågan är dock om kostnaden verkligen representerar smaken. Kom osökt att tänka på att "det går bra för Sverige". Kan det gå bättre, kanske tänker jag då?

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Frågan är dock om kostnaden verkligen representerar smaken. Kom osökt att tänka på att "det går bra för Sverige". Kan det gå bättre, kanske tänker jag då?

I kvalitetsteknikens förlovade land brukar vi säga att man alltid kan uppnå en högre kvalitet till en lägre kostnad. Alltid.

...så... visst kan saker och ting alltid bli bättre men att som svensk skriva att man inte fattar vart våra skattepengar tar vägen, eller vad vi får för dem tyder på att man inte är så ...uppdaterad.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Uppdaterad på vad? Vad är det som Sverige erbjuder som gör att vi betalar 14% mer än t ex Storbrittanien?

Jag vet var pengarna tar vägen. Frågan är om de verkligen ska ta den vägen.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Uppdaterad på vad?

Vet du inte vart dina skattepengar används till? I sverige... ?

Skrivet av Karmalicious:

Vad är det som Sverige erbjuder som gör att vi betalar 14% mer än t ex Storbrittanien?

Jag vet var pengarna tar vägen. Frågan är om de verkligen ska ta den vägen.

Jag vet i princip ingenting om det sociala skyddsnätet och andra skattefinansierade i storbritanien så att be mig förklara skillnaderna är ingen idé - min poäng är att om man skriver att man inte vet vart våra skattepengar tar vägen då kanske man inte skall klaga? Sedan kan det givetvis blir bättre som allt annat.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

20. Schweiz 30,0

Usch vad dåligt de måste ha det i Schweiz.

Medlem

det finns nog inte mer än ett hundratal människor i sverige som faktiskt vet vart skattepengarna tar vägen. visst, i stora lag vet alla det, vi vet ju att allt kostar pengar. frågan är hur mycket, och om vi betalar rimliga summor för de olika bekvämligheterna. hur mycket pengar går åt till onödig respektive nödvändig byrokrati? vem här kan på rak arm säga att 70 mdr till offentlig förvaltning är mycket eller lite?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

...vem här kan på rak arm säga att 70 mdr till offentlig förvaltning är mycket eller lite?

Inte mer? Uh, så billigt!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Castor: Du utgår ifrån att eftersom vi slänger in massor av pengar i statskassan så måste allt i Sverige fungera tiptop. Det är tycker jag är en lite naiv syn på det. Det slängs inte in så lite pengar i NKs statskassa, som vi pratar om i annan tråd, men de har lite andra prioriteringar än vi och därför inget fungerande socialt skyddsnät. De har inte en bättre McD i Norge än Sverige, men deras hamburgare är jävligt mycket dyrare. Men jag antar att du tror att de faktiskt är bättre.

Jag skrev att jag vet var pengarna tar vägen... hur missade du det? Det är bara att kolla i riksdagens budget. Kan alla göra.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Castor: Du utgår ifrån att eftersom vi slänger in massor av pengar i statskassan så måste allt i Sverige fungera tiptop. Det är tycker jag är en lite naiv syn på det. Det slängs inte in så lite pengar i NKs statskassa, som vi pratar om i annan tråd, men de har lite andra prioriteringar än vi och därför inget fungerande socialt skyddsnät. De har inte en bättre McD i Norge än Sverige, men deras hamburgare är jävligt mycket dyrare. Men jag antar att du tror att de faktiskt är bättre.

Jag orkar inte kolla men jag har skrivit på ca tre ställen att skattesituationen kan bli bättre, hur kan du missa det? Jag har inte ens skrivit att det är bra som det är... What's up, liksom?

Skrivet av Karmalicious:

Jag skrev att jag vet var pengarna tar vägen...

Vart känner du dig träffad? Jag har inte sagt något om vad du har sagt såvida du inte har skapat tråden och skrivit "Än sen då?..."
Jag förstår att man måste vara riktigt tydlig med dig idag så jag skriver så här istället:
Trådskaparen borde uppdatera sig en smula om denne inte förstår varför vi betalar så mycket i skatt. (Finns ingen Karmaspecifikt där)

Skrivet av Karmalicious:

...hur missade du det? Det är bara att kolla i riksdagens budget. Kan alla göra.

Hänger du där ofta eller?

Fritt översatt: Skaffa en hobby.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hwergelmer:

...vem här kan på rak arm säga att 70 mdr till offentlig förvaltning är mycket eller lite?

Inte mer? Uh, så billigt!

hehe, men då kan du börja med att stycka upp "allmän offentlig förvaltning" så att jag också förstår vad det utgörs av och att 70 mdr är billigt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Fanta:

Du vet mycket om skatt? Du kan väl göra upp budgeten för nästa år?

Det sa jag aldrig. Det jag funderar över är vart tar alla pengarna vägen. Sånt som man kan "se" som sjukvård skola o.s.v. känns rätt självklara.

Kan det höga skattetrycket bero på att Sverige är ineffektivt som land?

Medlem

Castor: Du citerade mig och skrev därefter "Vet du inte vart dina skattepengar används till? I sverige... ?" Det var det som jag tolkade som att det var riktat till mig. Men då är jag med igen.

Vidare tycker jag att du verkar ganska nöjd med situationen och inte ens tycker att det är uppseendeväckande att vi har så höga skatter, utan att "kostar det så smakar det". Det är det jag reagerar på, inte att du skulle ha sagt att inget går att förbättra.

Medlem

Höga skatter visar omvärlden att vi är ett välfärdsland, sen kan man debattera hur effektivt vi använder pengarna, behövs verkligen alla myndigheter som suger pengar etc.

Har däremot inget emot att betala höga skatter, eftersom jag och många andra fortfarande får mycket för pengarna. Hur många länder har gratis skolmat för ungarna, som faktiskt till och med får betalt för att gå i skolan, hur många har gratis/fri/väldigt billig vård för ungar/vuxna/pensionärer? Osv.

Finns väldigt många exempel på hur bra vi faktiskt har det i Sverige, även fast många gillar att måla oss svarta.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Gullefjun:

Höga skatter visar omvärlden att vi är ett välfärdsland

Varför skryta i onödan?

Medlem

tycker att vi får för lite för den summan vi betalar för, vi har inget som är "världens bästa" tex värdens bästa skola, sjukvård.
om vi har världens högsta skatter borde vi ju ha världens bästa av mycket


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Har ni kollat på andra länder där skatten är lägre? Där är det bara sämre. Jag tycker det är bra att skatten är hög. Det är med den Sverige kan ha en sån bra välfärd. Sen att det kan bli bättre är en annan sak. Men knappast med sänkta skatter.

Medlem

Sverige kanske inte har världens bästa, men det är i princip väldigt billig eller helt gratis sjukvård i världsklass.
Jämför man med de flesta andra länder så är den "bästa vården" väldigt, väldigt dyr.


signatur
Medlem

I England har man billigare sjukvård, man har gratis skollunch, och kostnaden för högskoleutbildningen är från 0kr. Kvaliten på den kan jag inte utvärdera, men det kan jag knappast i Sverige heller.
Jag tror inte man ska snöa in sig på specifika saker. Man ska se till vad pengarna används till. Är det så att det är dyrare att driva Sverige p g a hur Sverige ser ut (9 miljoner, stor yta o s v), so be it. Då får det väl kosta då. Tough break bara.
Är det så att vi spenderar mer pengar på sjukvården än motsvarande i andra länder, ska vi också ha kortare köer, annars är det ju bara som det är nu "billigt, men tillgängligt först om 15 år". o s v.

Fargos "det är bara sämre..." motsätter jag mig på så många sätt att det är svårt att börja. Snacka om abstrakt uttalande.

Medlem

Eh ja england är ju bara en av världens dyraste länder, säkert billigt att bo och äta där. Tror knappast att det ser bättre ut i England än Sverige när vi snackar välfärd.

Medlem

Saker som ni inte borde betala för är i.a.f. små utflykter som lärare & rektorer gör för att ha sina möten. Över 500.000 kr kostade det vid ett tillfälle (det skall ha kostat så mycket för en relativt liten grupp människor från en stad).

Kompetensutveckling finns för lärare som saknar kompetes, vad finns då att utveckla?!
Det är som att börja plugga matte D när man inte ens kan addera och subtrahera.
Ibland har inte ens de som undervisar i ämnet tillräckliga kunskaper i ämnet. Ändå får de betalt.
Pengarna försvinner och ingen lär sig något = fler kurser = pengar försvinner = ingen lär sig något o.s.v.

Rektorer fixar resor utomlands, jobbet betalar (ni)... ojojoj. Om ni bara visste.
Hoppas Lejonborg och Björklund rensar ut den korrupta skiten en gång för alla...

Medlem

Skulle dom två rensa ut korruptighet? HAH, tror jag inte förens jag ser det.

Medlem

Jag sa att jag hoppas.

Medlem

det är många som tror mycket i denna kanalen...

själv tycker jag att man ser eller hör inte alls så mycket om sveriges underbara välfärd, varken på antalet ungdomar som inte klarar grundskolan varje år (23.000), infrastrukturen/vägarna, vårdköerna, hur våra pensionärer har det med mera...
dock hördes det en massa från Perssons mun innan valet hur bra det gick för Sverige och hur bra det är att bo här, hörde aldrig någon källa eller fakta gällande samma sak från honom...

*edit* rättstavning


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Kan ju bara tillägga att skolmaten var inte gratis för mig när jag gick i gymnasiet. Vi fick pröjsa 15kr per måltid.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Fargo:

Eh ja england är ju bara en av världens dyraste länder, säkert billigt att bo och äta där. Tror knappast att det ser bättre ut i England än Sverige när vi snackar välfärd.

Har bott och arbetat i London, en av världens dyraste städer att bo i. Boendet var förvisso dyrare, p g a att jag bodde inne i London. Man kan bo billigare, men då utanför "tullarna", precis som i Sverige. Maten håller samma/lite lägre priser som här hemma. Skillnaden är att maten kostar exakt lika mycket oavsett om du handlar på snabbköpet eller stormarknaden.
Med 14% lägre skatt räknat på 20k lön så har jag iaf 2,800 mer att lägga på boende för att komma upp i samma summa att i övrigt leva för. El är billigare, telefon är billigare.

Var har du fått informationen om att det är så dyrt att leva i England?
Det är dyrt jämfört med Sverige på restauranger och dyl. men det är det nästan överallt. Deras löner motsvarar dessutom lite mer pengar att röra sig med som sagt.

Medlem

Om du blir arbetslös i england då vad händer då? Eller om du är sjuk? Knappast gratis sjukvård i England.

123
Skriv svar