Hälge strikes back?

Medlem
Hälge strikes back?

3 älgjägare mördade

Hur tragiskt detta än är kan man inte undgå ironin i att jägare som mördar älgar själva blir mördade.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Samtidigt i verkligheten där Rissan t ex använder en dator...

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Samtidigt i verkligheten där Rissan t ex använder en dator...

?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Mjo för att skjuta vilt är ju samma sak som mord O.o

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Mjo för att skjuta vilt är ju samma sak som mord O.o

Förklaring nog? Ska vi ha civilization måste vi å andra sidan hålla viltstammarna kontrollerade.

Medlem

Ja för det är ju så stort överflöd av älgar i Sverige.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Ja för det är ju så stort överflöd av älgar i Sverige.

tja, beror på vad du menar. Ca 2-300 000 finns det vintertid, och då har man skjutit av ca 30% av stammen. Dock har intresset för jakt avtagit lite så man är orolig att det ska bli svårare att hålla den i schack.

Skogsstyrelsen vill halvera stammen för att minska olyckor och betskador. Uppskattningsvis skulle en halv miljard sparas på det.
Det sker 4 500-5 000 trafikolyckor med älg inblandat varje år. Det är ett pris av att ha civilization. Normalt sett värderas människoliv högre än djurliv, och därför anser väldigt många att det är viktigt att hålla efter stammarna, dels för att minska antalet olyckor, men det finns även andra samhällsekonomiska aspekter på det.
Att du jämställer det med att mörda är ju beklagligt, men å andra sidan tillhör du en väldigt liten minoritet, så det är inte så mycket att oroa sig för.

Edit: Jag jagar inte själv om det nu var någon som tyckte att det ryckte i den tarmen.

Medlem

Jag måste medge att jag ser ironin även om jag inte har några större betänkligheter kring huruvida man skall skjuta älg eller inte... däremot tror jag att en hög procent av de som jagar älg borde göra något annat istället, något utan vapen... En hög procent uttråkade klåpare helt enkelt. Jag håller mig långt från skogen i dessa tider och jag blir lite stött när jag ser varningsskyltar utmed vägarna "Jakt pågår"... Vadfan... skall jag behöva varnas när jag kör bil på allmän väg?! Håll er borta, ffs... Man bara väntar på kula genom rutan på bilen.

"Oj, det var ingen visst ingen älg. Spring, Börje - Spring!"


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Skrev mord mer för ironins skull. Men tycker ändå inte riktigt om jakt överhuvudtaget, tycker att jägare är riktigt fega.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Nej, Castor. I fortsättningen ska du inte behöva varnas när du kör på allmän väg. Du får istället för en kula, en älg genom rutan...

Medlem

Man kan ju fråga sig i hur många av bil olyckorna som föraren kör för fort också.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Nej, Castor. I fortsättningen ska du inte behöva varnas när du kör på allmän väg. Du får istället för en kula, en älg genom rutan...

Min poäng missar dig. Kula, älg, jägare är ju skitsamma - varför skall jag behöva varnas för något som inte har där att göra? Finns det inga älgar där det inte finns vägar? Orkar de inte gå in i skogen?

Tänk om några raggar skulle ställa till med fest brevid vägen och satte upp skyltar "VARNING, FULLA RAGGARE PÅ VÄGEN!"
Skulle du då, som du nu gör med jägarna, tycka att det var bra att de varnade oss bilister eller skulle du bli sur för att raggarna inte har där att göra? Förmodligen det senare?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

fan va sorgligt. min morfar är själv jägare där uppe, han måste vara jävligt deppig nu :evil:

hoppas dom fångar psykopathoran


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av Rissan:

Man kan ju fråga sig i hur många av bil olyckorna som föraren kör för fort också.

För att se vad? Folk har iaf kört likadant i dessa skogar sedan 70-talet då statistiken varit densamma sedan då.

Medlem

Alltså kanske många körde för fort då också?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Karmalicious:

Nej, Castor. I fortsättningen ska du inte behöva varnas när du kör på allmän väg. Du får istället för en kula, en älg genom rutan...

Min poäng missar dig. Kula, älg, jägare är ju skitsamma - varför skall jag behöva varnas för något som inte har där att göra? Finns det inga älgar där det inte finns vägar? Orkar de inte gå in i skogen?

Tänk om några raggar skulle ställa till med fest brevid vägen och satte upp skyltar "VARNING, FULLA RAGGARE PÅ VÄGEN!"
Skulle du då, som du nu gör med jägarna, tycka att det var bra att de varnade oss bilister eller skulle du bli sur för att raggarna inte har där att göra? Förmodligen det senare?

Raggarna fyller ingen som helst funktion, något som både älg och jägare (och därmed kula) gör. Hur du lyckas med den jämförelsen förstår jag verkligen inte.

Nä, man kan utrota alla älgar, och annat vilt, så behöver du inte se varken jägare eller vilt i skogen. De orkar inte gå in i skogen, för att det är varmare runt vägen än det är i skogen och därför hänger de runt vägarna. Sedär, nu har du lärt dig något om naturen också. Inte illa.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Alltså kanske många körde för fort då också?

Det är tydligen så människor gör, och har gjort i 30 år. Det kallas civilization, på gott och ont. Om du har någon "då får de väl skylla sig själva" på g, så undrar jag vad du menar med det. Behövs det inte jagas då längre?

Du får gärna utveckla hela feghetsgrejen, för det låter som en högstadieelevs naiva syn på saker och ting.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Raggarna fyller ingen som helst funktion, något som både älg och jägare (och därmed kula) gör. Hur du lyckas med den jämförelsen förstår jag verkligen inte.

Läser du allt jag skriver eller hoppar du till de delarna du gillar bäst? De behöver inte jaga älg vid vägarna eller där det finns folk så händer det inte olyckor som drabbar folk som inte "sig i leken gett".

Skrivet av Karmalicious:

Nä, man kan utrota alla älgar, och annat vilt, så behöver du inte se varken jägare eller vilt i skogen.

Skön slutsats. Jag arkiverar den under "ok...?"

Skrivet av Karmalicious:

De orkar inte gå in i skogen, för att det är varmare runt vägen än det är i skogen och därför hänger de runt vägarna. Sedär, nu har du lärt dig något om naturen också. Inte illa.

Låt älgarna som står vid vägen vara vid vägen då som vanligt - alla andra dagar när det inte är älgjakt går det utmärkt att köra samma sträcka utan behöva akta sig för skitiga volvo 240's parkerade i vägrenen, halvdementa jägare som snubblar runt i skogsbrynen och skjuter på varandra och jagar upp vilt på vägen.

Jag antar att man inte skjuter älg för att de inte skall stå nära vägen och om du tror att älgen "inte orkar gå in i skogen" för att det är varmare vid vägen så är det kanske du som behöver en lektion i djur och natur?

Vad får dig att tro att du kan lära någon om någonting när det gäller naturen? Vem är du, vad har du för erfarenheter? Är du jägare själv, vad vet du om jakt? Vad vet du? Vad gör du nu för tiden, varför hör du aldrig av dig? Det var alldeles för länge sedan vi såg...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

du har spelat för mycket datorspel karma, civilisation heter det (kunde inte hålla mig)

i övrigt håller jag med dig. människan har satt naturen ur balans, därför är det vårt ansvar att hålla efter den. och nej, det går inte att släppa naturen fri om vi ska bo kvar här

edit: Castor, anledningen till att de skitiga volvobilarna och de dementa gubbarna står vid vägen är att man normalt sett vid drevjakt börjar vid vägen för att driva älgarna in i skogen - för din trevnads skull.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

edit: Castor, anledningen till att de skitiga volvobilarna och de dementa gubbarna står vid vägen är att man normalt sett vid drevjakt börjar vid vägen för att driva älgarna in i skogen - för din trevnads skull.

Vem har kastat drev i naturen och varför behöver de jagas? Typ...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hwergelmer:

edit: Castor, anledningen till att de skitiga volvobilarna och de dementa gubbarna står vid vägen är att man normalt sett vid drevjakt börjar vid vägen för att driva älgarna in i skogen - för din trevnads skull.

Vem har kastat drev i naturen och varför behöver de jagas? Typ...

vet inte hur långt din ironi sträcker sig, så jag väljer att vara övertydlig. drevjakt går ut på att massa "dementa gubbar" går i led genom skogen och därmed driver viltet framför sig. på lämplig plats sitter en eller flera skyttar och väntar på att älgen ska komma in i deras markerade och säkra skjutzon - pang! att jägarna är vid vägen är alltså för att driva älgen från skogsbrynet in i skogen, där du förhoppningsvis inte kör

edit: la till citat pga ny sida...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag antar nu att du inte har den blekaste om hur jakt går till, eller hur det ser ut i naturen... Man står inte vid vägkanten och jagar, men eftersom att kulor går långt så måste man varna ute på vägen även om jakten sker en bra bit in i skogen. Men du får gärna visa om det finns något mer konkret, som flera fall av beskjutning av bilar.
Att du inte gillar jägare lämnar jag. Jag har stött på många otrevliga svin till jägare, så jag kan förstå det.

Du skrev att du inte ville behöva blir varnad för något som inte har där att göra. Då antar jag (kanske felaktigt, men du nämnde älg) att älgar inte har vid vägen att göra.
Tro det eller ej, men värmeskillnaden på vintern (sommaren med, men det har mindre betydelse då) är faktiskt klart påtaglig på vägar.

Man skjuter älg för att de inte ska orsaka olyckor bl a, vilket de gör när de ränner runt på vägar, men även skogsbruket är helt beroende av jakten. Sedan är det naturligtvis en fritidssysselsättning och källa till kött för många.

meriter dårå
Jag är jaktutbildad, har tagit granens märke, f d scout och scoutledare, och jag har hållt i Rambos kniv.

Edit: Haha, ja, jag är Civilization skadad. Skriver det ordet för ofta. Fastnat Damn j00 Hwergelmer!

Medlem

finns inget godare än mormors älgköttbullar!


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

Offtopic: Halstrad brax och rimmad bäver går inte av för hackor heller.

Medlem

the rimjob on the beaver...

Medlem
Skrivet av Ninadar:

Offtopic: Halstrad brax och rimmad bäver går inte av för hackor heller.

haha, låter ju jättegott. brax är en av de finaste fiskarna som finns, inga ben alls bäver verkar ju också trevligt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Synd att älgarna inte kan skjuta tillbaka, då hade blivit riktigt kul och genast mer sport. Som det är nu är det på tok för lätt att skjuta en älg. Kanske vi kan korsa älgen med järven och få ett stort elakt monster med vassa tänder och klor. Det skulle bjuda på lite motstånd.

Medlem

De som är intresserade av sådant får göra som Arklöv och söka sig till Strid. Strid och jakt är inte ämnat att vara samma sak. Det finns möjligheter för alla.

Inaktiv

Om jag vill jaga jägare då? Då blir det ju strid och det vill jag inte.
Nä, jag ska kunna sitta i mitt torn med kaffegök och plocka en orange gubbe eller två.

Medlem

Haha, det är en del som känt som du teX. Kanske inte just gällande jägare, men invandrare (Lasermannen), kvinnor (Hagamannen) o s v. Man har bedömt det vara osunt och därför spärrar vi in dem. Men egentligen handlar det ju bara hur mycket man brinner för det man vill göra. Do the crime, and do the time så att säga.

123
Skriv svar