Hur självkritiska är ni borgare?

Inaktiv
Hur självkritiska är ni borgare?

En lite fråga till alla som gnäller på alla (S) skandaler, är ni självkritiska nog att se vad som har hänt nu dom senaste dagarna med den nya regeringen?

Citat:

Den nye miljöministern Andreas Carlgren lämnade felaktiga uppgifter om sin inkomst när han lämnade riksdagen 1998. Det gav honom 130.000 kronor för mycket.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=579937&previo...

Citat:

Kulturministern hade inte tid att svara på varför hon struntat i tv-avgiften.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=579838&previo...

Citat:

Fler ministrar lät bli att betala.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=579913&previo...

Troligen kommer ni bara försvara er, men hur skulle ni reagera om det va (S) på tapetern?

jag slår vad om att det inte skulle vara samma reaktion.

och efter som jag vet att aftonbladet är bara skit så länka jag till DN istället, så behöver vi itne diskutera källa ^^

Medlem

Bra fråga, skulle jag också vilja veta. Några Borgare här?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Kulturministern måste avgå, ingen diskussion.

Miljöministern är lite mer tveksam men det är på näppen att han ska gå också faktiskt.

Jag röstade på moderaterna.

Medlem

Jag anser inte att någon bör avgå. Alla har de gjort dessa saker _innan_ de blev ministrar. Dessutom vet jag av egen erfarenhet att inbetalningskortet till tv-licensen lätt kan försvinna i byråkratiskt krångel. Det förklarar säkert en del av deras situation.

Sedan så tycker jag det är bra att de har bett om ursäkt. Om det inte finns någon förklaring, så finns det väl inte det. Bättre då att erkänna sina fel.

Egentligen är jag dock inte förvånad, tycker faktiskt det är uppfriskande med skandaler ifrån ickesossar för en gångs skull.

Bosse "Belagio" Ringholm, Mona "Toblerone" Sahlin, Jan O "Kräftan" Karlsson, Jens "Hästen" Orback, Leila "Teater-Lägenhet" Freivalds, the list goes on...

Det är lite för tidigt att göra en seriös jämförelse.

Medlem

Nä! är ju inte många politiker som har rent mjöl i påsen, spelar ju ingen roll vilket pak som sitter i riksdagen, de är ju alla myglare och lögnare ändå ;).


signatur

<3

Medlem

jodå, jag är medveten om att det är felaktiva handlingar (ska jag vara allvarlig så vet jag inte om det är olagligt att inte betala eller inte)
och visst ska dom göra rätt för sig - vilket alla gör eller har gjort.

men så andra saker som ingen artikel har tagit upp
1. dessa handlingar går i linje med partiets visioner, och vissa av dom håller fortfarande fast vid det.
(vilket jag tycker är bra, behövs en diskution om krävande av licensavgift när stor del av befolkningen anser att det man får för pengarna är dåligt och därmed inte använder sig utav det)

2. detta är handlingar som gjordes under runt 90-talet, alltså mellan 7-17 år sedan ungefär. dom gjorde det inte i sina nuvarande roller eller som ministrar - mycket händer med en människa på 7-17 år, minst sagt.

(3. medan vissa (S)-människor åker fast för skattefusk och användande av regeringens kontokort osv. under tiden som sitter som ministrar SAMT att deras politiska visioner är tvärtom deras handlingar, hycklare/dubbelmoral)

men, likabra att skriva det igen, jag tycker/kräver att dom betalar tillbaka det, något dom gör/gjort.
en avgång kräver jag när dom bevisat att dom inte kan göra sitt jobb - inte p.g.a. personliga handlingar sen förra milleniumet som inte har med deras nuvarande ministerarbete att göra.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Jag anser inte att någon bör avgå. Alla har de gjort dessa saker _innan_ de blev ministrar. Dessutom vet jag av egen erfarenhet att inbetalningskortet till tv-licensen lätt kan försvinna i byråkratiskt krångel. Det förklarar säkert en del av deras situation.

Ja det kan lätt försvinna i 16 år i rad, skitsnack

och vad spelar det för roll om dom gjorde det innan dom blev ministrar?

Om jag rånar en bank, och sedan blir bank direktör, borde jag sitta kvar då?

Skrivet av Chief Red Cloud:

Sedan så tycker jag det är bra att de har bett om ursäkt. Om det inte finns någon förklaring, så finns det väl inte det. Bättre då att erkänna sina fel.

Jag vill höra dig säga samma sak om det va någon från (S) som gjorde samma sak och bad om ursäkt.

vet itne varför men alla skandaler från borgarna så säger alltid alla borgarna "äh, det va ju inte så farligt" medans om det va från (S) så skulle det mer se ut som "fan va skamligt, dom borde avgå!".

EDIT: jag nästan förvänta mig att du skulle föstava dom omega|werzion...

EDIT2: radera mitt tillägg och posta det längre ner.

Medlem

Hon har ju inte betalat nåt förrens nu, när hon blev minister. Hade hon inte blivit påkommer skulle hon väl ha fortsatt att inte betala som minister.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

trådskaparen och andra (S)-anhängare får mer än gärna länka till trådar/inlägg där ni står och säger att era ministrar gjort fel, eller tycker att hycklare och annat folk med dubbelmoral kan fortsätta sitta kvar (vilket många gjort i både ett och två år för att sedan självmant avgå...)

Skrivet av [ThreeZool:

"]Om jag rånar en bank, och sedan blir bank direktör, borde jag sitta kvar då?

hej hå, här ökar vi brottskalan från krav på återbetalning till 12 års fängelse...

*edit*

ThreeZool: som jag ser det styrker bara dina konstanta trådar innehållandes skit efter skit mot alliansen att ni (S)-anhängare verkligen är dåliga förlorare - ge förändringar en chans för fan.
(själv som delvis student kan jag lugnt säga att jag röstade (M) för att efter studierna kunna fortsätta jobba och inte gå ut med en examen och hamna på A-kassa, vare sig den är hög eller låg, jag vill jobba, tror jag varje målmedveten och kämpande individ vill också!)

och återigen, deras handlingar för något decinium sedan går inte MOT deras politik - skulle en (S)-are göra något liknande skulle det vara att betala för mycket i skatt - men det gör dom ju knappast...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Flakmonkey

Känns som att partitillhörighet kvittar när det kommer till politiska skandaler. Tror inte något parti är bättre än något annat för i grunden handlar det om människor och de val som de gör och då blir det ofta väldigt fel ^^

Inaktiv
Skrivet av omega|werzion:

trådskaparen och andra (S)-anhängare får mer än gärna länka till trådar/inlägg där ni står och säger att era ministrar gjort fel, eller tycker att hycklare och annat folk med dubbelmoral kan fortsätta sitta kvar (vilket många gjort i både ett och två år för att sedan självmant avgå...)

Skrivet av [ThreeZool:

"]Om jag rånar en bank, och sedan blir bank direktör, borde jag sitta kvar då?

hej hå, här ökar vi brottskalan från krav på återbetalning till 12 års fängelse...

*edit*

ThreeZool: som jag ser det styrker bara dina konstanta trådar innehållandes skit efter skit mot alliansen att ni (S)-anhängare verkligen är dåliga förlorare - ge förändringar en chans för fan.
(själv som delvis student kan jag lugnt säga att jag röstade (M) för att efter studierna kunna fortsätta jobba och inte gå ut med en examen och hamna på A-kassa, vare sig den är hög eller låg, jag vill jobba, tror jag varje målmedveten och kämpande individ vill också!)

och återigen, deras handlingar för något decinium sedan går inte MOT deras politik - skulle en (S)-are göra något liknande skulle det vara att betala för mycket i skatt - men det gör dom ju knappast...

uppdatera mitt inlägg efter du posta, men skriver det igen:

jag nästan förvänta mig att du skulle fösvara dom omega|werzion...

Skrivet av omega|werzion:

jodå, jag är medveten om att det är felaktiva handlingar (ska jag vara allvarlig så vet jag inte om det är olagligt att inte betala eller inte)
och visst ska dom göra rätt för sig - vilket alla gör eller har gjort.

Jag kan säga direkt att det är olagligt, och kan leda till böter om dom fälls.

Skrivet av omega|werzion:

men så andra saker som ingen artikel har tagit upp
1. dessa handlingar går i linje med partiets visioner, och vissa av dom håller fortfarande fast vid det.
(vilket jag tycker är bra, behövs en diskution om krävande av licensavgift när stor del av befolkningen anser att det man får för pengarna är dåligt och därmed inte använder sig utav det).

om jag skapar en politisk parti som har i sina handlingar att alla kvinnor inte är värda något och kan misshandlas hur som hellst eller tom våldtagna, är det rätt då?

ta en diskution, vist! men fan inte bryt lagen för att bevisa att du inte tycker om den.

Skrivet av omega|werzion:

2. detta är handlingar som gjordes under runt 90-talet, alltså mellan 7-17 år sedan ungefär. dom gjorde det inte i sina nuvarande roller eller som ministrar - mycket händer med en människa på 7-17 år, minst sagt.

Nu motsäger du dig själv, först så va det deras politiska åsikter som rättfärdiga dessa handlingar, sedan så hadde dom helt plöttsligt ändrat sig när dom blev upptäckta?

en politisk åsikt ändrar man inte över en dag, skulle du helt plöttsligt bli en vänster medlem över samma period?

Skrivet av omega|werzion:

(3. medan vissa (S)-människor åker fast för skattefusk och användande av regeringens kontokort osv. under tiden som sitter som ministrar SAMT att deras politiska visioner är tvärtom deras handlingar, hycklare/dubbelmoral).

ja vist är det skit också, håller med dig, det jag ville få fram va just detta, det är bara (S) som gör fel och (M) eller borgarna så är det inte så farligt, Va självkritiska förfasen!

Skrivet av omega|werzion:

men, likabra att skriva det igen, jag tycker/kräver att dom betalar tillbaka det, något dom gör/gjort.
en avgång kräver jag när dom bevisat att dom inte kan göra sitt jobb - inte p.g.a. personliga handlingar sen förra milleniumet som inte har med deras nuvarande ministerarbete att göra.

Som dom sa på DN.se´s web-tv: Hur kan man lita på att kulturministern vill ha kvar SVT, SR? om hon inte betalar så förlorar dom pengarna som behövs för att driva public service.

public service ekonomi kommer från tv-licensen, om inte äns kan lita på kulturministern att betala för det hur kan man lite på att hon vill ha kvar det?

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Känns som att partitillhörighet kvittar när det kommer till politiska skandaler. Tror inte något parti är bättre än något annat för i grunden handlar det om människor och de val som de gör och då blir det ofta väldigt fel ^^

Håller med.

omega|werzion: S fick massa skit för det vissa politiker gjorde då dom var vid makten, nu är Alliansen vid makten, nu är deras politiker i rampljuset. Därför pratar vi om det här just nu, i den här diskussionen är det vissa S politiker gjorde förut irrelevant.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Det är väl lika fel när vilken politiker som helst inte sköter sig.
Ge er för fan.

"ThreeZool: som jag ser det styrker bara dina konstanta trådar innehållandes skit efter skit mot alliansen att ni (S)-anhängare verkligen är dåliga förlorare"


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Nosnos:

Känns som att partitillhörighet kvittar när det kommer till politiska skandaler. Tror inte något parti är bättre än något annat för i grunden handlar det om människor och de val som de gör och då blir det ofta väldigt fel ^^

Håller med.

omega|werzion: S fick massa skit för det vissa politiker gjorde då dom var vid makten, nu är Alliansen vid makten, nu är deras politiker i rampljuset. Därför pratar vi om det här just nu, i den här diskussionen är det vissa S politiker gjorde förut irrelevant.

Det är högst relevant, då man påstår att Alliansen är myglare. Jag konstaterade bara att man bör sopa rent framför sin egen dörr innan man kommer med ett så chauvinistiskt påstående.

Medlem

ThreeZool:
jag försvarar dom inte - jag anser att dom ska betala tillbaka sina skulder...

däremot anser jag inte att dom ska avgå för en handling dom valde att göra för över ett decenium sedan.
(många S-politikers skandaler skedde medan dom var ministrar och satt antingen kvar något år eller två, alternativt fick ett nytt snarlikt jobb inom regeringen/partiet.)

jag tycker ministrarna ska visa om dom kan sköta sitt jobb eller inte, om inte, byt ut dom, vilket parti dom än tillhör.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Men att det har varit myglare i S vet alla (även jag som röstade på S), dom senaste 12 åren har S politiker haft mediernas brännjärn i röven. Nu är det alliansen som har makten, nu är det alliansen som ska ha brännjärn i röven för att avslöja alla myglare, så att vi kan få bra politiker som bestämmer. (även om dom nu är medlemmar av alliansen )


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av [ThreeZool:

"]

Skrivet av omega|werzion:

(3. medan vissa (S)-människor åker fast för skattefusk och användande av regeringens kontokort osv. under tiden som sitter som ministrar SAMT att deras politiska visioner är tvärtom deras handlingar, hycklare/dubbelmoral).

ja vist är det skit också, håller med dig, det jag ville få fram va just detta, det är bara (S) som gör fel och (M) eller borgarna så är det inte så farligt, Va självkritiska förfasen!

'

Quotar mig själv för att visa igen vad jag ville nå med denna tråden!!

Medlem

exakt Rissan

och som jag ser det så bör inte en sådan här liten sak kunna tvinga en minister att avgå när folk ansvariga under tsunamikatastrofen gjort grava fel men suttit kvar vid sitt jobb i mellan 1-2½ år.

när en minister gjort ett fel med sitt jobb, då kan ni börja fundera på avgång.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

exakt Rissan

och som jag ser det så bör inte en sådan här liten sak kunna tvinga en minister att avgå när folk ansvariga under tsunamikatastrofen gjort grava fel men suttit kvar vid sitt jobb i mellan 1-2½ år.

när en minister gjort ett fel med sitt jobb, då kan ni börja fundera på avgång.

Quoted for truth.

Medlem

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=574&a=579957&previou...
"Detta medans man grinar om att någon inte betalt sin tv-licens-avgift..."

haha, egentligen inget med trådens ämne att göra, men jag kunde inte låta bli, man kan ju inte annat än skratta åt... ironin(?)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Bröjar bli lite tröttsamt med denna typen av trådar.

Men här kommer min åsikt i varje fall.
Jag tycker att en politiker ska föregå med gott exempel och att skylla på "det stämmer inte med min idiologi att betala tv-licens" är tunnt. Man blir väl politiker för att kunna förändra saker som man tycker är fel.
Nu vill dom dock betala tv-licensen i efterhand vilket kan vara bra. Sen kan man ju ha åsikter om licensen (åt helvete med tv-licensen om ni frågar mig!).
Ska dom avgå? Verkligen inte. Ser inget skäl alls till det.
Pinsamt? Ja det kan man tycka.
Storm i ett vattenglas? Ja faktiskt

Medlem

Det som förvånar mig mest är att det inte finns större affärer här.
Jag tycker förvisso att man ska följa lagstiftningen, inte minst som ledande politiker. Det försvaras inte av att deras ideologi är annorlunda, men det visar att de inte är sådana extrema hycklare om man jämför med sossarna, eftersom folk nu envisas med att dra upp dem.
Där har vi haft folk som förklarat hur viktigt det är att hyresrätter finns kvar samtidigt som man ser till att göra egna klipp. Det är affärer i miljonklassen. De är inte olagliga, men allt snack om att borgarna skulle vara någon överhet faller helt platt. På det planet har sossarna redan gått om borgarna. Kanske får vi lite fetare skandaler längre fram, men just nu... ett par hundra k i fusk.
Som nosen skriver tror jag inte att det har någon större betydelse om politisk tillhörighet. Det myglas lika mycket överallt.

Medlem

Om alla tar och lugnar ner sig så ska ni se att moderaterna och deras allierade kommer att rada upp i stort sett samma antal skandaler i olika storlekar som alla andra styrande har gjort genom åren.

Spelar ingen roll vilket parti som chefar över sverige, alla partier styrs utav människor och sist jag kollade så är ingen människa felfri.

Sen kan man ju tycka vad man vill om den senaste skandalen, men avgå tycker jag inte att dom ska göra.

Däremot ska dom precis som alla andra medborgare i detta land utredas för det dom gjort och betala tillbaka varende korvöre med ränta.
Samma lag gäller för alla. Eller rättare sagt SKA gälla för alla. Brukar vara lite si och så med den saken när det gäller politiker och annat löst folk.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Jag tycker precis som senil skrev att det är ju skitsamma vad man har för partianknytning - gör man fel så skall man antingen göra bot eller avgå.

Det är barnsligt att tro att det är "socialdemorkatiskt" att fuska med medlemsantal eller att det är "moderat" att inte betala tv-licens. Löjligt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag tycker precis som senil skrev att det är ju skitsamma vad man har för partianknytning - gör man fel så skall man antingen göra bot eller avgå.

Det är barnsligt att tro att det är "socialdemorkatiskt" att fuska med medlemsantal eller att det är "moderat" att inte betala tv-licens. Löjligt.

Håller helt och hållet med.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Som sagt det dom gjorde var innan dom blev ministrar och det dom gjorde får ju ändå ses som ringa brott .

Var ju bara bra att detta kom ut så kan dom fokusera på sitt jobb bättre.

slutsats detta tycker jag inte ska kräva någons avgång det är ju bara patetiskt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Citat:

Kulturministern hade inte tid att svara på varför hon struntat i tv-avgiften.

Jag skiter i vad hon anser om TV-avgiften.
Hon ska betala sin skuld samt avgå med omedelbar verkan.

Citat:

Den nye miljöministern Andreas Carlgren lämnade felaktiga uppgifter om sin inkomst när han lämnade riksdagen 1998. Det gav honom 130.000 kronor för mycket.

Betala tillbaka varenda öre plus ev. ränta.

Jag har inget till övers för politiker som missköter sig oavsett färg.

Inaktiv

[ThreeZool] ge upp nu, ni får ta krafttag till nästa val istället.
Tommy Johnsson "You're boring mate" du tråkar ut oss, sluta spamma forumet med dina antiallianstrådar, nog är nog.

Får hoppas att du inte är en lika dålig förlorare i datorspel för då kommer t-bord/muskostnaderna blir höga.

Jag vet väldigt skarpt skrivet men jag är trött på att var tredje tråd är en av dina försök till nerklank på vår regering.

Och som jag skrev tidigare, avgång med omedelbar verkan på kulturministern. Man kan inte som kulturminister strunta i att betala en avgift som SR/SVT är uppbyggd på. Även om detta är tidigare så kan ingen med en sådan mentalitet sitta som kulturminister.

*edit stavning+tillägg*

Medlem

Måste säga att alliansen har förstärkt mina fördomar mot vissa moderater, de skattefuskar, tjänar massor, skiter i tv-licensen, osv. Säger inte alla gör så men det verkar vara endel ändå.

Medlem

Att Public Service högste chef inte betalat tv-avgift på 16 år är givetvis ren skandal.
Reinfeldt och hans sympatisörer kommer märka att det inte alls är som att sitta i opposition, all fokus är på regeringen och granskningen av dem som individer och deras arbete kommer aldrig att upphöra.

Är ett mirakel att ingen börjat gråta offentligt ännu.


signatur
Skriv svar