Septembers storsäljare

Medlem

"Ryktet om pc-spelens död är uppenbarligen betydligt överdrivet, åtminstone i gamla Svedala förra månaden."
nej pcspelens död har man ju pratat om med jämna mellanrum sedan 80talets början och än lever ju pcspelsbranschen.

Medlem

Vem tusan sitter och spelar CS fortfarande? Det var banne mig inte ens bra när det begav sig.

Medlem
Skrivet av Sito:

I dom 41 Miljarder dollarna räknas även hårdvaran som säljs in (TV-konsoller samt handburna). Förra året såldes det PC spel för ca 3.5 miljarder dollar jämnfört med ca 25 Miljarder $ för konsoller.

De 4 miljarderna från rapporten är bara retail, kolla länkarna i mitt förra inlägg för mer detaljer om onlinebiten.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Sito:

I dom 41 Miljarder dollarna räknas även hårdvaran som säljs in (TV-konsoller samt handburna). Förra året såldes det PC spel för ca 3.5 miljarder dollar jämnfört med ca 25 Miljarder $ för konsoller.

De 4 miljarderna från rapporten är bara retail, kolla länkarna i mitt förra inlägg för mer detaljer om onlinebiten.

Det är ju pengar som till stor del kommer från prenumerationsavgifter från spel typ WOW,WAR etc och har inget med PC-spels försäljningen att göra. Faktum är ju att PC-spel är den enda branch- grenen inom spel industrin som man spår kommer att minska i försäljning under de kommande åren till förmån för konsollerna.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Gen
Medlem

AoC toppade också försäljningslistorna när det släpptes trots att det inte är ett speciellt bra spel. WAR verkar iaf bättre än AoC vilket kommer att bevisas om det lyckas hålla första platsen fram till WoW expansionen (och efter).

WAR kommer garanterat att floppa efter ett tag. AoC kommer få mer spelare med tiden.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

WAR kommer garanterat att floppa efter ett tag. AoC kommer få mer spelare med tiden.

Lustigt, jag trodde det var precis tvärtom...


signatur

- r4z0r -

Medlem
Skrivet av Sito:

Det är ju pengar som till stor del kommer från prenumerationsavgifter från spel typ WOW,WAR etc och har inget med PC-spels försäljningen att göra. Faktum är ju att PC-spel är den enda branch- grenen inom spel industrin som man spår kommer att minska i försäljning under de kommande åren till förmån för konsollerna.

Varför stirrar alla sig blinda på retail?

Som jag sagt tidigare, online revenue är inte bara MMO's det är alla spel som säljs online, Direct 2 Drive, EA store (Bioware, Crytek, etc), Blizzard store, EBgames (CoD4, GoW, etc). Men ett par av anledningarna till att single player inte är PC'ns starka sida är att SP spelen kommer ett halvår efter console, och/eller att de inte har online-distribution/verifiering (alá Valve/Steam).

Som Peter Zetterberg, Microsoft Game Studios Europa, säger (citerad i mitt tidigare inlägg) så är det ett strategiskt beslut av MS att inte släppa spel till PC först för att de får högre andel av kakan om det släpps på konsoller först, gissningsvis gör de även allt de kan för att få andra förläggare att skippa PC'n så mycket som möjligt. Inte helt förvånande att retaildelen inte växer då.

Online-delen verkar fortsätta växa dock:

Citat:

In Asia-Pac, rising broadband penetration will drive online gaming in general and MMOGs in particular, especially in China. Across the region, online games will increase at a 13.3 percent CAGR, reaching $5.6 billion in 2012

Finns väldigt dåligt med siffror för Europa/USA från just den rapporten, men de tidigare sakerna jag länkat till visar att online-marknaden över lag växer väldigt bra.

Citat:

platforms like Steam and GameTap will continue to enjoy growth

Men varför ska man inte räkna med revenue som spelen genererar efter att de sålts? Och man kanske borde dra bort lite på konsollernas game revenue för att kompensera att konsolltillverkarna subventionerar hårdvarukostnaden. Eller lägga till revenue på PC'n för de miljoner GPU's som Nvidia sålt, och de för ATi, sen lite mer för processorer och liknande.

12
Skriv svar