Septembers storsäljare
I dom 41 Miljarder dollarna räknas även hårdvaran som säljs in (TV-konsoller samt handburna). Förra året såldes det PC spel för ca 3.5 miljarder dollar jämnfört med ca 25 Miljarder $ för konsoller.
De 4 miljarderna från rapporten är bara retail, kolla länkarna i mitt förra inlägg för mer detaljer om onlinebiten.
I dom 41 Miljarder dollarna räknas även hårdvaran som säljs in (TV-konsoller samt handburna). Förra året såldes det PC spel för ca 3.5 miljarder dollar jämnfört med ca 25 Miljarder $ för konsoller.
De 4 miljarderna från rapporten är bara retail, kolla länkarna i mitt förra inlägg för mer detaljer om onlinebiten.
Det är ju pengar som till stor del kommer från prenumerationsavgifter från spel typ WOW,WAR etc och har inget med PC-spels försäljningen att göra. Faktum är ju att PC-spel är den enda branch- grenen inom spel industrin som man spår kommer att minska i försäljning under de kommande åren till förmån för konsollerna.
XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine
WAR kommer garanterat att floppa efter ett tag. AoC kommer få mer spelare med tiden.
Det är ju pengar som till stor del kommer från prenumerationsavgifter från spel typ WOW,WAR etc och har inget med PC-spels försäljningen att göra. Faktum är ju att PC-spel är den enda branch- grenen inom spel industrin som man spår kommer att minska i försäljning under de kommande åren till förmån för konsollerna.
Varför stirrar alla sig blinda på retail?
Som jag sagt tidigare, online revenue är inte bara MMO's det är alla spel som säljs online, Direct 2 Drive, EA store (Bioware, Crytek, etc), Blizzard store, EBgames (CoD4, GoW, etc). Men ett par av anledningarna till att single player inte är PC'ns starka sida är att SP spelen kommer ett halvår efter console, och/eller att de inte har online-distribution/verifiering (alá Valve/Steam).
Som Peter Zetterberg, Microsoft Game Studios Europa, säger (citerad i mitt tidigare inlägg) så är det ett strategiskt beslut av MS att inte släppa spel till PC först för att de får högre andel av kakan om det släpps på konsoller först, gissningsvis gör de även allt de kan för att få andra förläggare att skippa PC'n så mycket som möjligt. Inte helt förvånande att retaildelen inte växer då.
Online-delen verkar fortsätta växa dock:
In Asia-Pac, rising broadband penetration will drive online gaming in general and MMOGs in particular, especially in China. Across the region, online games will increase at a 13.3 percent CAGR, reaching $5.6 billion in 2012
Finns väldigt dåligt med siffror för Europa/USA från just den rapporten, men de tidigare sakerna jag länkat till visar att online-marknaden över lag växer väldigt bra.
platforms like Steam and GameTap will continue to enjoy growth
Men varför ska man inte räkna med revenue som spelen genererar efter att de sålts? Och man kanske borde dra bort lite på konsollernas game revenue för att kompensera att konsolltillverkarna subventionerar hårdvarukostnaden. Eller lägga till revenue på PC'n för de miljoner GPU's som Nvidia sålt, och de för ATi, sen lite mer för processorer och liknande.