Upplopp på fängelse

Medlem
Upplopp på fängelse

http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,904048,00.ht...

"Enligt honom var anledningen att en intagen inte fått ringa sin sjuka mamma i Rumänien.
- En annan får inte ringa sin döende bror, en tredje får inte ta emot besök av sin gravida tjej.
- Vi får inte ha tv och vi får skitmat. De vill bara djävlas med oss på den här skitavdelningen."

Om dom inte begått brott så kunde dom besöka sina familjemedlemmar personligen! Vilka jäkla iq befriade idioter. Det är inget jävla spa dom är på, du har begått ett brott så du ska sitta i fängelse, det är inte meningen att man ska få göra vad man vill.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Telefon samtal borde man få ringa till döende anhöriga, det verkar lite för hårt.

dock

- Vi får inte ha tv och vi får skitmat. De vill bara djävlas med oss på den här skitavdelningen.

Tycker jag är helt rätt, men undrar var dom sitter för det är inte insikten jag fått hur svenska fängelser ser ut idag.

Inaktiv

Den som fått för sig att svenska fängelser är lyxhotell har surfat runt på nazistiska hemsidor för mycket. Skaffa en mindre felaktig världsbild. Ett faktum att lägga på minnet är ju att svenska fängelser och häkten ofta är överfulla (folk som får dela små celler och sova på madrasser direkt på golvet, låses in på toaletter etc.).

Att inte få ringa gravida, sjuka och till och med döende anhöriga låter ju bara riktigt puckat. Hur kan det på något sätt leda till att återfallsfrekvensen bland de kriminella minskar eller att de till exempel blir motiverade att sluta knarka och börja studera o.s.v.? Övernitiska fångvaktare kostar samhället pengar.

Att sitta inlåst kanske 23 timmar per dygn och till råga på allt inte ens kunna se på TV eller äta acceptabel mat skapar ju bara ännu mer frustration ovanpå det. Några TV-apparater och bättre mat kostar inte många kronor.

URK
Medlem

maten kostar ca 50kr i fängelse / intagen. skol maten kostar 4,5kr /ingaten elev. vad har dessa ungdomar gjort för brott för att förtjänna att få 10% av den mat kosnaten som en mördare har.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Vda fan spelar det för roll, skolmaten är ju bra för liten penning (oavsätt vad eleverna säger) åtmiståne där jag går/gått.

Håller helt med Namron för övrigt.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Hoppas de få riktligt med spö efter upploppet och äta lite dammdrottor. Det kanske får dem att uppskatta maten.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Skicka ner dom på isoleringen med skorpa och vatten!


signatur

Meep!

Inaktiv
Skrivet av URK:

maten kostar ca 50kr i fängelse / intagen. skol maten kostar 4,5kr /ingaten elev. vad har dessa ungdomar gjort för brott för att förtjänna att få 10% av den mat kosnaten som en mördare har.

maten kostar 45:-/dygn på ett fängelse då ingår frukost, lunch, middag samt mellanmål. och i skolan är det 1 mål.

men missförstå mig inte, jag tycker absolut inte det är rätt.

Medlem
Skrivet av Namron:

Att sitta inlåst kanske 23 timmar per dygn och till råga på allt inte ens kunna se på TV eller äta acceptabel mat skapar ju bara ännu mer frustration ovanpå det. Några TV-apparater och bättre mat kostar inte många kronor.

Det kanske är sånt man ska tänka på innan man begår brott?

"If you can't do the time, don't do the crime"


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Visst borde man få ringa döende anhöriga men ser ingen anledning till att starta upplopp, finns andra vägar man kan gå för att få sånt uppmärksammat. Att starta upplopp visar ju bara att dom borde sitta där dom sitter.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Namron:

Den som fått för sig att svenska fängelser är lyxhotell har surfat runt på nazistiska hemsidor för mycket. Skaffa en mindre felaktig världsbild.

Vad har påstådda nazistiska hemsidor med ämnet att göra? Kanske du som har en snedvriden och felaktig världsbild.

Skrivet av Namron:

Ett faktum att lägga på minnet är ju att svenska fängelser och häkten ofta är överfulla (folk som får dela små celler och sova på madrasser direkt på golvet, låses in på toaletter etc.).

Ett annat faktum är att våra fängelser är oerhört humana jämfört med resten av världen.

Skrivet av Namron:

Övernitiska fångvaktare kostar samhället pengar.

Tur att mina skattepengar går till något vettigt iaf istället för att klema med brottslingar.

Skrivet av Namron:

Att sitta inlåst kanske 23 timmar per dygn och till råga på allt inte ens kunna se på TV eller äta acceptabel mat skapar ju bara ännu mer frustration ovanpå det. Några TV-apparater och bättre mat kostar inte många kronor.

Tror inte på för en sekund att de sitter inlåsta på sina rum 23 timmar om dagen, såvida de inte är isolerade, och är verkligen maten så dålig att den är oätlig?

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Vda fan spelar det för roll, skolmaten är ju bra för liten penning (oavsätt vad eleverna säger) åtmiståne där jag går/gått.

Håller helt med Namron för övrigt.

Spelar det ingen roll? Om barnens mat kan kosta 5 kr per portion och vara god och näringsrik som du säger varför kan då inte internerna få samma mat som barnen? Äter de 10 ggr mer?

Inaktiv

Ja, jag har aldrig sagt att upploppet var bra, men som du själv konstaterar är det kriminella som sitter där inne och det är alltid en jävligt dum idé att reta upp stora, starka, frustrerade män. Om man inte är Max Payne förstås.

Skrivet av Rissan:

Det kanske är sånt man ska tänka på innan man begår brott?

Alla som begår brott gör det med avsikten att inte åka fast. All forskning visar att hårdare straff inte minskar brottsligheten. Tvärtom gör det att kostnaderna ökar (p.g.a. längre fängelsestraff, tightare säkerhet etc.) och att mindre pengar blir över till vård, som i sin tur leder till en högre återfallsfrekvens. Tuffare förhållanden på fängelserna gör också att dessa blir mera av "brottsskolor". Åker man in kommer man ut sju gånger värre.

Det är dock enkelt för politiker att få stöd för hårdare tag. Se bara på några av inläggen i tråden här.

UPPDATERAT:

Skrivet av teX:

Vad har påstådda nazistiska hemsidor med ämnet att göra? Kanske du som har en snedvriden och felaktig världsbild.

Jag skojade. Det räcker med att läsa på socialdemokratiska Aftonbladet.se för att få för sig att det är rena rama himmelriket.

Skrivet av teX:

Ett annat faktum är att våra fängelser är oerhört humana jämfört med resten av världen.

Ett annat faktum är ju att tiotusentals människor svälter ihjäl varje dag i resten av världen, men jag vet inte riktigt vad det har med ämnet att göra...

Skrivet av teX:

Tur att mina skattepengar går till något vettigt iaf istället för att klema med brottslingar.

Korkat. Ju sämre fängelserna är (d.v.s ju hårdare de är) desto mer av våra skattepengar kommer gå åt.

Skrivet av teX:

Tror inte på för en sekund att de sitter inlåsta på sina rum 23 timmar om dagen, såvida de inte är isolerade, och är verkligen maten så dålig att den är oätlig?

Nej, vissa kanske får spatsera omkring på ett inburat tak i ett par timmar eller något... Suger maten rätt ofta i skolorna, inom äldrevården och på sjukhusen så är den nog rätt sunkig på fängelserna också.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Skicka ner dom på isoleringen med skorpa och vatten!

Quoted for truth.

Eller gör som de gjorde med psykiskt sjuka på medeltiden. I brist på resonerande terapi så slängde de ner de "djävulsdrabbade" i trånga kistor, där det ibland var fler än två personer. Där fick de ligga tills de var renade från, "onda andar".

Medlem

Det skall inte vara vilohem att sitta i fängelse, rättigheten till kontakt med omvärlden förlorade man i samband med att man begick brottet.

Ok, det är skillnad på fängelser och fängelser men snackar vi våldsbrott eller karriärsförbrytare så... sitt ner och håll käften.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Skulle brottslingar sluta begå brott om dom hade det bättre i fängelset? Det tvivlar jag på.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Namron:

Ett annat faktum är ju att tiotusentals människor svälter ihjäl varje dag i resten av världen, men jag vet inte riktigt vad det har med ämnet att göra...

För att förtydliga tar vi allt i sitt sammanhang igen:

Skrivet av Namron:

Ett faktum att lägga på minnet är ju att svenska fängelser och häkten ofta är överfulla (folk som får dela små celler och sova på madrasser direkt på golvet, låses in på toaletter etc.).

På det svarade jag:

Skrivet av teX:

Ett annat faktum är att våra fängelser är oerhört humana jämfört med resten av världen.

Du menar kanske att det är fel att jämföra med andra länders anstalter? Jag menar att Sverige har de i särklass mest humana som finns.

Skrivet av Namron:

Nej, vissa kanske får spatsera omkring på ett inburat tak i ett par timmar eller något...

Ja, det var ju inga lyxhotell.

Skrivet av Namron:

Suger maten rätt ofta i skolorna, inom äldrevården och på sjukhusen så är den nog rätt sunkig på fängelserna också.

Skillnaden är att våra barn och gammla inte sitter i fängelse. Barnen behöver bra mat för att växa och de gamla ska ha bra mat för de förtjänar lite gott på ålderns kant.

Inaktiv
Skrivet av Namron:

All forskning visar att...

Sjukt bra koll du måste ha Namron.

Medlem
Skrivet av teX:

Jag menar att Sverige har de i särklass mest humana som finns.

O´really?

Klick
(Från WTF?!)


signatur

<3

Inaktiv

Sverige kan ju börja hyra lite fängelseutrymme i Ryssland vettja. ifall det nu är så att det finns för lite fängelseutrymmen för "kunderna"
Kan dom inte bygga några fängelsehålor i gammla gruvor osv. Fixa lite arbetarfängelsen där de kan stå och bryta malm för hand. Folk blir bortskämda vad som än händer, hur bra de än får.

Att få prata med sin familj över telefon är dock något som alla borde få göra.... ifall nu inte den som sitter inne har gjort något dumt i fängelset och kanske blivit varnad för att "om du gör det igen så får du inte använda telefonen på ett halvår".

Finns säkert mkt fattigt folk som inte sitter i fängelsen i andra länder drömmer om att få sitta i fängelse i Sverige. Sjukt. Nu kan man ju inte jämföra på det viset,...då skulle man ju knappast kunna äta sig mätt hemma på god mat utan att få ångest för att andra inte ens har rent vatten.

Men nog fan har dom det "bra" på fängelsen i Sverige alltid om man ser till helheten.

Inaktiv
Skrivet av urken:
Skrivet av teX:

Jag menar att Sverige har de i särklass mest humana som finns.

O´really?

Klick
(Från WTF?!)

YARLY!

Som jag påpekade i en annan tråd för ett tag sen.
Lösningen i Flykten från New York är inte helt dum.

Inaktiv

im with namron.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

För er som vill veta så var jag på plats under stormningen. Allt utspelade sig i Malmö på Kirseberg. Värt att nämna är att _precis_ bredvid fängelset(typ fem meter bredvid) så ligger en stor skola, fel ställe att ha ett fängelse på med andra ord :).

Medlem

sitter många skitar där. att vi andra ska bry sig om dom får dålig mat eller inte få ringa sin sjuka mormor förstår jag mig bara inte på. iaf 1 där förtjänar värre mycket värre


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv
Skrivet av Famest:

För er som vill veta så var jag på plats under stormningen. Allt utspelade sig i Malmö på Kirseberg. Värt att nämna är att _precis_ bredvid fängelset(typ fem meter bredvid) så ligger en stor skola, fel ställe att ha ett fängelse på med andra ord :).

Nej, fungerar avskräckande för er smågangsters i skolan.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av Hunken:
Skrivet av Famest:

För er som vill veta så var jag på plats under stormningen. Allt utspelade sig i Malmö på Kirseberg. Värt att nämna är att _precis_ bredvid fängelset(typ fem meter bredvid) så ligger en stor skola, fel ställe att ha ett fängelse på med andra ord :).

Nej, fungerar avskräckande för er smågangsters i skolan.

haha, nä än så länge har fängelset inte hjälpt än, men det finns andra sätt att få bort smågangstrarna :).

Medlem

nått som gör mig förbannad är att de slår sönder grejorna där inne.
och vem får betala? jo JAG och DU! våra pengar, de slår sönder och får nytt..
varför? vill de ha trasiga saker ska de oxså få leva med det.
trasig tv, trasig säng, trasiga möbler, DERAS val, och de ska leva med skiten. Inte faan har jag lust att betala en mördares möbler om och om igen.
och vidare, de gnäller? wtf? det är ett fängelse, inte ett jävla dagis för 10åringar, dålig mat? skolan har det sämmre, de kanske whinar över att de inte får glass varje dag.... tänk på VARFÖR ni sitter där i stället.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Namron:

Den som fått för sig att svenska fängelser är lyxhotell har surfat runt på nazistiska hemsidor för mycket. Skaffa en mindre felaktig världsbild. Ett faktum att lägga på minnet är ju att svenska fängelser och häkten ofta är överfulla (folk som får dela små celler och sova på madrasser direkt på golvet, låses in på toaletter etc.).

Att inte få ringa gravida, sjuka och till och med döende anhöriga låter ju bara riktigt puckat. Hur kan det på något sätt leda till att återfallsfrekvensen bland de kriminella minskar eller att de till exempel blir motiverade att sluta knarka och börja studera o.s.v.? Övernitiska fångvaktare kostar samhället pengar.

Att sitta inlåst kanske 23 timmar per dygn och till råga på allt inte ens kunna se på TV eller äta acceptabel mat skapar ju bara ännu mer frustration ovanpå det. Några TV-apparater och bättre mat kostar inte många kronor.

Du har fel Namron.
Inlåst 23 timmar om dygnet... sällan. De väcks tidigt och har möjlighet till att lämna sina celler (efter att de visiterats om jag minns rätt). Sedan pysslar de med sitt under dagen. Sortera topz typ och får betalt för jobbet (småsummor). De läser böcker (ett bibliotek finns) och även en eller flera datorer av något äldre modell finns.
Familjen kunde besöka personen en gång i veckan. Permis fick han också. Minns inte om TV fanns men i cellen fick han ha sin dator och en mindre stereo (gott uppförande belönas).
Sedan finns en kiosk i vilken man kan handla choklad och säkert annat gott.
Låter det hemskt?
(Detta gäller Kirsebergsanstalten, på Kumla var det något sämre har samma person sagt).
Vilket/vilka fängelser talar du om?

Visst gnäller en del som är instängda. De vill ju att man skall tycka synd om dem.

Medlem

En släkting till mig har ju suttit inne på Kirsebergsanstalten och han var helnöjd när han kom ut. Sa att det var riktigt skönt där inne, så dessa pojks som gjorde detta måste ha varit på typ ovanligt tråkigt humör :D.

Medlem

Vet en som under sin fängelsetid fick åka på ett antal fiskeresor ^-^ åka ut och fiska lite!

12
Skriv svar