Sony-medarbetare: "DRM ger fler pirater"

Robot
Sony-medarbetare: "DRM ger fler pirater"
Inaktiv
Sony-medarbetare: "DRM ger fler pirater"

Sony äger SecuROM som ligger bakom det omdiskuterade skyddet på Spore och Warhead bland annat.

Medlem

Words of wisdom. Now we're talking.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Bra att de själv inser det!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Dessutom får företaget en större fanbas s.s.a, där kanske 10% av alla nedladdningar leder till köp som aldrig skulle ha ägt rum. Detta innebär att företaget TJÄNAR 200 miljoner extra på piratnedladdningarna. Varför blir de så ledsna av att TJÄNA MER pengar?

Inaktiv
Skrivet av Alarcron:

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Och varifrån får du dessa siffror?

Visst får man tycka att piratkopiering är bra om man nu vill det, men släng inte ur dig saker tagna ur luften.

Medlem

Ganska logist. Eftersom drm-skydd krånglar till det för vissa så tankar dom spelet. Så det är väl kanske inte jättekonstigt.

Medlem

LOL har de redan fattat detta. Verkar som att de har börjat "brainstorma" i styrelserummen igen. Ehm....eller inte de är lika korkade som innan!


signatur
Medlem

Alacron: Vore det inte för att man kan ladda ned, så skulle dom flesta nog hyrt eller köpt filmer/spel/musik. Om man nu inte tycker om vad som visas på TV och sänds på radio.
Svårt att säga något om deras siffror. Man måste ju kolla hur mycket Sony släpper under året m.m. Men kan nog inte vara en omöjlig siffra.

Medlem
Skrivet av Alarcron:

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Dessutom får företaget en större fanbas s.s.a, där kanske 10% av alla nedladdningar leder till köp som aldrig skulle ha ägt rum. Detta innebär att företaget TJÄNAR 200 miljoner extra på piratnedladdningarna. Varför blir de så ledsna av att TJÄNA MER pengar?

Haha, och jag som tyckte att musik och spelbolagen tog siffror ur luften

Medlem

Noshit, vakna för fan detta har ju varit så i åratal att folk som köper spel behandlas som kriminella med värdelös kopieringsskydd som inte gör annat är sabbar för användaren med max antal installation etc bullshit.

Medlem

Well duuuuuuuh Sherlock (syftar på nyheten).

Medlem

Om uttalandet speglar John McMahons egna synpunkt är det då inte lite knepigt att i rubriken skriva att det är Sony(som ett helt företag) som hävdar det?

Ändra rubriken till något annat för just nu är det missvisande eller så har jag uppfattat allt fel!

Jag brukar inte påpeka saker som dessa men just nu drar ni ett helt företag över en kam när det är en person som tydligt uttrycker att det är hans synpunkt och inte Sonys officiella.

Medlem

No shit!? Har dom äntligen fattat det? Lägga mindre pengar på DRM och sänka priset är vad som är bra!

Medlem
Skrivet av Håkan:

Alacron: Vore det inte för att man kan ladda ned, så skulle dom flesta nog hyrt eller köpt filmer/spel/musik. Om man nu inte tycker om vad som visas på TV och sänds på radio.
Svårt att säga något om deras siffror. Man måste ju kolla hur mycket Sony släpper under året m.m. Men kan nog inte vara en omöjlig siffra.

Har mycket svårt för att tro att de flesta nedladdningar görs av personer som faktiskt vill ha spelet (dvs dom hade köpt spelet om inte nedladdning var ett alternativ). Inga personer i min kompiskrets faller inom denna kategori, dom laddar ner för att det är ett snabbt och billigt sätt för att se om spelet är något att ha.

Hur stort intäktsfall som bolagen VERKLIGEN har är svårt att bedöma, det borde vara betydligt fler än 1% nedladdningar som Alarcron drog till med.

Skrivet av Marabou:

No shit!? Har dom äntligen fattat det? Lägga mindre pengar på DRM och sänka priset är vad som är bra!

Exakt att sänka priser skulle definitivt öka försäljningen.

Jag har ingen lust att köpa en skiva för 169-199 kr. Rena rama rånet ju.


signatur
Medlem

Det här med piratkopiering faller lite åt bägge håll. Det finns både positiva och negativa saker med det. Många väljer nog att ladda ner filmer/spel just för att det är billigare och enklare än att gå ner till butiken och betala dyra pengar för det, för det är just vad det är, en dyr investering (framförallt spel).

En del, å andra sidan (jag faller i denna kategori), laddar kanske ner ett spel för att se om det är något att ha. Hittar jag ett spel som jag verkligen tycker om, då köper jag det. För jag är en sådan person som tycker om att ha spelet/filmen fysiskt stående i samlingen i min bokhylla. Så i vissa fall kan företag tjäna på piratkopiering, till en viss grad. Då jag köper att spel som jag annars aldrig hade spelat överhuvudtaget.

Samma sak gäller kopieringsskydd rent allmänt. Många gånger väljer jag att inte köpa ett spel med ett skydd som kan skada min dator på något sätt, eller med begränsade installationer, då jag vet att jag kan installera ett spel mer än ett par gånger. Dessutom känns det som en dum investering. Med tanke på att man knäcker dem oftast inom en vecka i alla fall. Så pengarna kan göra mer nytta på annat håll.


signatur

"To do all that one is able to do, is to be a man; to do all that one would like to do, is to be a god."

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Alarcron:

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Och varifrån får du dessa siffror?

Visst får man tycka att piratkopiering är bra om man nu vill det, men släng inte ur dig saker tagna ur luften.

Han kan väl lika gärna ta siffror ur luften, på samma sätt som skivindustrin gör.

Själv ser jag det som en omöjlighet, att alla som tankat ner en film eller musikalbum, skulle köpt samma album om det inte funnits tillgängligt för gratis nedladdning.

Visst, det är tillåtet att fantisera, men det här får nästan klassas som sjukligt bettende och begäras inlagda på klinik.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Exakt! På tiden att dom förstod det.

Medlem
Skrivet av liath:

Om uttalandet speglar John McMahons egna synpunkt är det då inte lite knepigt att i rubriken skriva att det är Sony(som ett helt företag) som hävdar det?

Ändra rubriken till något annat för just nu är det missvisande eller så har jag uppfattat allt fel!

Jag brukar inte påpeka saker som dessa men just nu drar ni ett helt företag över en kant när det är en person som tydligt uttrycker att det är hans synpunkt och inte Sonys officiella.

FZ börjar bli som Aftonbladet...

Medlem
Skrivet av liath:

Om uttalandet speglar John McMahons egna synpunkt är det då inte lite knepigt att i rubriken skriva att det är Sony(som ett helt företag) som hävdar det?

Ändra rubriken till något annat för just nu är det missvisande eller så har jag uppfattat allt fel!

Jag brukar inte påpeka saker som dessa men just nu drar ni ett helt företag över en kant när det är en person som tydligt uttrycker att det är hans synpunkt och inte Sonys officiella.

Jag brukar heller inte vilja klaga men det heter "dra alla över en KAM". Var får alla KANT ifrån? Knuffa alla över nån kant eller?

Skrivet av MaXMC:
Skrivet av liath:

Om uttalandet speglar John McMahons egna synpunkt är det då inte lite knepigt att i rubriken skriva att det är Sony(som ett helt företag) som hävdar det?

Ändra rubriken till något annat för just nu är det missvisande eller så har jag uppfattat allt fel!

Jag brukar inte påpeka saker som dessa men just nu drar ni ett helt företag över en kant när det är en person som tydligt uttrycker att det är hans synpunkt och inte Sonys officiella.

FZ börjar bli som Aftonbladet...

haha, verkligen. Tror det finns folk hos alla stora spelutvecklare som är för piratkopiering och ett slopande av upphovsrätten. Skulle kunna tänka mig vilka nyheter ett klantigt uttalande skulle kunna resultera i:

"Starbreeze vill ge bort sina spel gratis!!!"

Medlem

Jo det blir ju så när det är små apor som gör drm biten i spelet .
inte särskilt svårt för de erfarna individerna att avlägsna den usla koden de framställt.

de enda personerna som drabbas är de som köper spelet eftersom de är de enda personerna som behöver trassla med apkoden.

Medlem

för 10 år sedan hade de ett när på perfekt sätt att hantera piratkopiering

en serie nyckel och kopierade du spelet har du inte tillgång till onlinedelen

kan det bli enklare?


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av liath:

Om uttalandet speglar John McMahons egna synpunkt är det då inte lite knepigt att i rubriken skriva att det är Sony(som ett helt företag) som hävdar det?

Ändra rubriken till något annat för just nu är det missvisande eller så har jag uppfattat allt fel!

Jag brukar inte påpeka saker som dessa men just nu drar ni ett helt företag över en kant när det är en person som tydligt uttrycker att det är hans synpunkt och inte Sonys officiella.

Jag brukar heller inte vilja klaga men det heter "dra alla över en KAM". Var får alla KANT ifrån? Knuffa alla över nån kant eller?

Haha ja det stämmer det du säger Jag edit:ar mitt inlägg snarast! Fast det kanske inte går nu när det är quotat ;/.

Edit: Det gick bra att ändra Tackar

Medlem

Mein God! äntligen fattar någon spelutvecklare vad som händer ute i vida världen.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

MFC
Medlem

OMG det är en sensation, ring Pontén NU!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Sony: "DRM ger fler pirater"

Vore lite kul om det var riktiga "ohooy landcrabs"- pirater som dök upp till följd av DRM.

*Yaaaaarrrrr* 8)


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

123
Skriv svar