Intel köper Nvidia?

Inaktiv
Intel köper Nvidia?

http://www.idg.se/2.1085/1.78182

Verkar ju inte helt omöjligt då AMD köpte ATI tidigare... Frågan är vad detta kommer innebära för oss gamers

Medlem

Att det kommer att stå "Requires a Nvidia card with at least 700Mhz core" och vi kommer få massvis med frågor på FZ om deras ATi kort som piskar skiten ur Nvidia kommer att klara att köra spelet. Kort och gott.

nj
Medlem

Tja, SLI skulle väl bli enbart för Intel-baserade system, samt att nForce-kretsarna kommer väl försvinna som alternativ för AMD-baserade system.
Däremot så vinner väl Intel inte direkt något på att köpa nVIDIA (på samma sätt som AMD vann att köpa upp ATI) då de redan tillverkar egna chipsets och grafikkretsar, både för desktops och laptops (vilket artikeln påpekade).
AMD å andra sidan slutade tillverka egna chipsets strax efter den första Athlon XP-processorn släpptes, så med köpet av ATI så fick de helt plötsligt tillgång till både integrerade grafikkretsar samt chipsetts som kan optimeras bättre tillsammans med processorutvecklingen.
Vanliga grafikkort (AGP/PCI-Express) har jag svårt att se skulle förändras, nVIDIA lär väl fortsätta med sina Geforce-kort som kan användas oavsett övrigt system, precis som det är med ATIs Radeon-kort.
Det Intel kan vinna på det hela är väl grafikkort med hög prestanda till laptops (nu är jag inte helt insatt i Intels egna grafikkretsar och hur de presterar i spel, men de är väl rätt medelmåttiga?).
Då det kan väl bli en uppdelning på laptopmarknaden, vill man ha ett system med ett Geforce-kort så får man köpa ett Intel-baserat system. Vill man däremot ha ett Radeon-kort så får man köpa ett AMD-baserat system.

Nu är ju detta bara vilda spekulationer från min sida, så hur mycket sanning det finns i något vågar jag svara på

Inaktiv

Köp upp, lägg ner. Då slipper vi (förhoppningsvis) framtida MX-kort.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Om detta händer är det bara en tidsfråga innan m§ köper upp alla.:(


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

MFC
Medlem
Skrivet av Fardion:

http://www.idg.se/2.1085/1.78182

Verkar ju inte helt omöjligt då AMD köpte ATI tidigare... Frågan är vad detta kommer innebära för oss gamers

antagligen en ännu mer tydligt dragen gränslinje mellan de som kör AMD och de som kör Intel..

Sedan är det ju knappast i konsumentens intresse som detta sker för jag kan se framför mig skräddarsydda lösningar mellan Intel och nVIDIA (och AMD o ATI för den delen) där konsumenten blir lidande.. inte för att det gynnar något av bolagen men för att de samarbetar på en djupare nivå.. hoppas jag har fel bara.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar