Medlem
Paradox

När man vill slåss är det lagligt. Åtminstånde enligt polisen.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,900657,00....

Nu har bratsen på Stureplan hittat en ny "trend".

Några reflektioner kring detta?

Inaktiv

Jag tycker inte att det är något fel så länge de är med på det. Om de vill slåss - fine, men håll det inom rimliga gränser.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Bättre dem skadar varann än någon oskyldig. Vill de slåss låt dem göra det så länge ingen som inte vill vara med tvingas vara med.

"Ger man sig in i leken får man leken tåla"

Medlem

jag har egentligen inget emot det... men nissarna lär ju bekosta oss andra genom sjukvården...

komiskt att detta är lagligt men inte PROFFS-boxning/kampsport


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Det hårda livet runt Stureplan! Jag väntar ivrigt på en ny låt av Petter om dessa hemskheter.

Oh, vad pinsamt... :$

Medlem

Ja, det är lite åt helvete att de tar upp värdefull sjukvård som skulle kunna användas i bättre syfte än att slösas på små bortskämda fettskallar som råkat hitta ett sätt att synas i tidningarna.

Men jag förstod inte paradoxen. Hur är detta paradoxalt, menar du?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

StrongBad: paradoxen är väl att de just drog upp en lag som förbjuder kampsport där tekniker mot huvud ingår (bl.a min fina sport) Förmodligen det dummaste förslag som någonsin gått igenom. Men att detta då skulle vara tillåtet är ju bara helt skumt. konsekventa får de ju vara. annars kan ju bara vi hederliga kampsportare göra upp på samma sätt, vi säger bara vilka regler vi ska ha, och skydd (som vi inte har några iofs) så kör vi våra matcher så. Vad blir skillnaden?
att vi kan slåss på riktigt och inte dem?


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

är det jag som är blind eller står det ingenting om varken stureplan eller polisen?

angående att vi får betala deras eventuella sjukvård bör man ju vara medveten om att det gäller all sport och fritidsaktivitet. skillnaden är att vi även betalar för människors utövande när det gäller andra sporter. förstår inte varför det skulle vara värre att betala sjukvård för någon som boxats än någon som jagat en boll på en gräsmatta? ska man förbjuda farliga idrottsgrenar bör man ju börja med ridsport och skidsport, eftersom de är ordentligt mycket farligare än "fight club"...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Vill dom slåss låt dom då puckla på varandra. Och angående eventuella sjukhusvistelser så finns det i dagsläget andra kretsar som jag ännu hellre inte vill betala till.

Medlem

Hwergelmen: City skrev om det och att det var typ Stureplanbrats, hur de nu vet det.

Bara för att proffsboxning inte tillåts så förstår jag inte varför folk tycker att det här borde förbjudas (mer än det gör).
Budo: Skilj på tillåtet och ej straffbart. Skulle de ansöka om att hyra Globen för att köra fight club skulle de få strikt nej. Du har förstås aldrig slagits mot någon i din fina sport? Skillnaden blir att det inte kommer räknas som att utöva någon sport och ni kommer aldrig kunna göra det i det öppna.
Att någon slår på varandra hemma är svårt att stoppa, plus att det inte finns något lagrum för att sätta dit dem. Möjligtvis skulle de i extrema fall då kunna dömas för grov misshandel, men i övrigt, vad föreslår folk?
Att de bekostar sjukhusen torde knappast vara några problem eftersom det är stureplan-kidz (de som alla hatar så mycket). De betalar mer än väl för sig.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Budo: Skilj på tillåtet och ej straffbart. Skulle de ansöka om att hyra Globen för att köra fight club skulle de få strikt nej. Du har förstås aldrig slagits mot någon i din fina sport?

Ja självklart ska det vara otillåtet, ursäkta att jag skrev som jag gjorde, tycker bara de gjorde så grymt gravt fel då de drog alla kamsporter över samma kant bara för de körde K1 i globen när det är sådan fruktansvärd skillnad på skadefrekvensen i olika stilar.

Och jo, jag har slagits i min fina sport? Förstod inte riktigt vart det kom in i bilden. Kommer ju däremot bli mycket bökigare nu efter lagändringen går igenom. Måste ansöka massa tillstånd så fort vi ska vara i Sverige.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Jag menade att du och dina kompisar som utövar (ja, vad?) kanske har kört lite "matcher" mot varandra utan att det varit en arrangerad tävling.

Medlem

Yes! Nu kanske man får spöa skiten ur några backslick brats från stureplan med gott samvete. Vart skriver man upp sig?

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Jag menade att du och dina kompisar som utövar (ja, vad?) kanske har kört lite "matcher" mot varandra utan att det varit en arrangerad tävling.

jag satsar 10 kronor på att Budolicious tränar Budo (frågan är vilken gren)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Var det inte Budolicious som tävlade i Kyokushinkai? Eller har jag helt blandat ihop han med någon annan?

Medlem

nee, det var Kyokushinkaicious... :crazy: :heart:


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Bara jag som tänkte på spelföretaget Paradox när jag läste trådtiteln

Ontopic: Om nu dessa backslick-snubbar vill spöa varandra så hårvaxet sprutar så får dom väl göra det. Bara dom inte står och lipar sen när jag tränger mig före i kön på aktuen

Medlem
Skrivet av Budolicious:

StrongBad: paradoxen är väl att de just drog upp en lag som förbjuder kampsport där tekniker mot huvud ingår (bl.a min fina sport) Förmodligen det dummaste förslag som någonsin gått igenom. Men att detta då skulle vara tillåtet är ju bara helt skumt. konsekventa får de ju vara. annars kan ju bara vi hederliga kampsportare göra upp på samma sätt, vi säger bara vilka regler vi ska ha, och skydd (som vi inte har några iofs) så kör vi våra matcher så. Vad blir skillnaden?
att vi kan slåss på riktigt och inte dem?

Korrekt Budo, som vanligt är du klartänkt.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Jag menade att du och dina kompisar som utövar (ja, vad?) kanske har kört lite "matcher" mot varandra utan att det varit en arrangerad tävling.

Det har vi ju verkligen inte gjort, om du inte menar på träning då (låter det som du inte menar). Kan vara så god att tala om för dig att jag inte behövt använda våld en enda gång sen jag började med budo (augusti 2003). Har blivit en mycket lugnare person efter detta.

Skrivet av Hwergelmer:

jag satsar 10 kronor på att Budolicious tränar Budo (frågan är vilken gren)

10 kronor intjänade min gode vän. Både tränar och instuerar tillochmed

Skrivet av astie:

Var det inte Budolicious som tävlade i Kyokushinkai? Eller har jag helt blandat ihop han med någon annan?

Jag vet inte om du blandar ihop mig med någon annan, men visst är det kyokushin jag utövar alltid

Skrivet av Chief Red Cloud:

Korrekt Budo, som vanligt är du klartänkt.

Nu förstår jag inte alls vad du menar?
Känns som det enda du gör är att tracka ner på mig, det är lite mysigt ändå.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Jag är lite ambivalent... å ena sidan tror jag att det kan vara riktigt roligt både att se och att slåss - kampsporter i all ära men i ett slagsmål försinner alla tjusiga sparkar, slag och grepp direkt. I alla fall vad jag sett...
Å andra sidan vill jag inte betala för skadades "sjukhusvistelser" osv men det vill jag inte för skadade trafikanter, fotbollspelare, lekplatsoffer eller klumpiga fyllon heller så...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs

Bättre att dom slåss där än ute på gatan. Samma sak med bilrace, under lagliga former så är det bra, för man blir fan inte lika sugen på att köra snabbt efter man kört ett "lagligt" race.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Budolicious:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Korrekt Budo, som vanligt är du klartänkt.

Nu förstår jag inte alls vad du menar?
Känns som det enda du gör är att tracka ner på mig, det är lite mysigt ändå.

Herregud, du missförstod mig. Jag menade det som en komplimang, jag var inte ironisk.

Varför tro det värsta om människor hela tiden?

Jag personligen gillar att bevittna kampsporter, det finns en särskilt charm och intensitet som jag gillar. Att ett gäng snorungar får slåss helt lagligt samtidigt som professionella atleter inte får det, går inte ihop i min ekvation. I båda sammanhangen går det ut på att "skada" motståndaren.

Medlem

Vad du inte förstår är svensk lagstiftning eller dess innebörd. Jag kan dock tycka att många kampsporter skulle kunna vara tillåtna, som idag inte är det. Det är dock inte vad dessa "fight clubs" eller den s.k paradoxen handlar om.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Vad du inte förstår är svensk lagstiftning eller dess innebörd...

Något som du gör? Är du jurist måhända?

Skrivet av Karmalicious:

Jag kan dock tycka att många kampsporter skulle kunna vara tillåtna, som idag inte är det. Det är dock inte vad dessa "fight clubs" eller den s.k paradoxen handlar om.

Det har en vital koppling. Att säga något annat är bara dumt tycker jag. Att Slåss är att slåss. Om du inte vill ta diskussionen om uppsåt, etc...

Medlem

Hade vi inte enegen "fightclub" en gång för oss forumnördar där vi skällde ut varandra så in i... dags för en repris? ...era miff.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Karmalicious:

Vad du inte förstår är svensk lagstiftning eller dess innebörd...

Något som du gör? Är du jurist måhända?

Jag är inte jurist än, jag är jur stud.

Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Karmalicious:

Jag kan dock tycka att många kampsporter skulle kunna vara tillåtna, som idag inte är det. Det är dock inte vad dessa "fight clubs" eller den s.k paradoxen handlar om.

Det har en vital koppling. Att säga något annat är bara dumt tycker jag. Att Slåss är att slåss. Om du inte vill ta diskussionen om uppsåt, etc...

Du kan tycka att det är dumt, men det är inte alls alltid att "slåss är att slåss". Det finns massor av situationer där undantag finns. Det visar bara ytterligare att du inte vet vad som gäller. Varför skulle uppsåtet ha någon som helst betydelse i detta fall?
Menar du att eftersom att de frivilligt skadar varandra, och det inte automatiskt faller under allmänt åtal, så kan man göra någon koppling till förbudet mot utövandet av vissa kampsporter i professionella sammanhang? Berätta gärna hur denna analogi fungerar.
Läs 3 kap BrB och om du behöver, förarbetena, så kommer du förstå varför det inte går att fälla två killar som säger "ok, då slåss vi då".

Det står dig naturligtvis fritt att tycka precis vad du vill om situationen, men det betyder inte att Sveriges lagar ser ut som så, och inte heller att de är paradoxala.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Budolicious:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Korrekt Budo, som vanligt är du klartänkt.

Nu förstår jag inte alls vad du menar?
Känns som det enda du gör är att tracka ner på mig, det är lite mysigt ändå.

Herregud, du missförstod mig. Jag menade det som en komplimang, jag var inte ironisk.

Varför tro det värsta om människor hela tiden?

Ah, ok. Då ber jag ödmjukast om ursäkt.
Tänkte efter våra splittade meningar i valtrådarna.
Men nu när det är över kan vi vara myspartners igen

Ps. Går en uppvisningsmatch på en fightgala i gävle imorgon (lördag), kom och kika ^.-


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Wow vad är oddsen, det ska jag också göra budo!!! Jag ska köra med min vita.. du då?

Medlem
Skrivet av Ninadar:

Wow vad är oddsen, det ska jag också göra budo!!! Jag ska köra med min vita.. du då?

Med din vita vadå?


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

badrock?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar