Spelbranschen slår rekord ännu en gång

Robot
Spelbranschen slår rekord ännu en gång
Medlem
Spelbranschen slår rekord ännu en gång

Antar att online-spelen med wow i spetsen säljer som smör fortfarande och är pc:ns stora dragplåster

Medlem

"Men alla pirater gör så vi går back!"

Anyhow, kul att det går framåt, vilket borde betyda fler och bättre spel framöver (hoppas kan man i alla fall!).


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

hehe och dom gnäller på pirater...dom tjänar ju bra med cash dom borde sluta gnälla.

Inaktiv

"...pc-spelförsäljningen minskade med 25 procent"

Piratkopiering? Och folk undrar varför inte spelen kommer till PC. Och andra säger att piratkopieringen inte skadar. Tänk efter lite (25% = 1/4).

Tur för mig att att jag börjar tröttna på spel, och kommer nog sluta inom 2-3 år. Kanske spelar ett eller två då, så detta kommer inte drabba mig så mycket i framtiden men för er andra (speciellt de yngre).

Skrivet av Hannu87:

hehe och dom gnäller på pirater...dom tjänar ju bra med cash dom borde sluta gnälla.

Skulle inte du vara sur om de minskade din lön? Anledningen är: "du tjänar ju bra med cash och borde sluta gnälla.".

Du glömmer väll inte att pengarna DELAS upp på flera hundra personer.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Jaha, där ser man... de klagar på pirater och ändå är pc spel fortfarande mest säljande kategori. Kan det vara så att en del spel helt enkelt inte är så bra och därför säljer dåligt?

Inaktiv

Piratkopiering förekommer ganska friskt på konsoller också...

Medlem
Skrivet av seven8nine:

Jaha, där ser man... de klagar på pirater och ändå är pc spel fortfarande mest säljande kategori. Kan det vara så att en del spel helt enkelt inte är så bra och därför säljer dåligt?

Va? Står ju att den står för 35%. Med andra ord så är ju resterande 65% till konsoller (DS, PSP med).

För övrigt så tror jag de som klagar på piratkopiering hänvisar till mer än bara den svenska marknaden.

Medlem

Blablabla piratkopiering hit, piratkopiering dit. Det är så lätt att skylla på.

Som sagt så är det massor av digital distribution som inte är inräknat. Sen är det även värt att påpeka att en stor del av spelen släpps på pc, 360 och ps3. Iom att de tråkiga konsollerna ökar blir mer populära så köper fler och fler sina spel hellre till dom än till PC. Vill dom sen prova PC-versionen också så är det ytterst få som är villiga att betala för samma spel en gång till. Detta gäller särskillt om dom släpper konsoll-versionerna före PC-versionerna. Det hade inte förvånat mig om Rockstar blir tårögda och brister ut typ "OMgz! varför köper inte alla vårat spel igen ett år efter vår konsoll-version?! jävla pirater hela högen! Nu skiter vi i pc!". Dom kan ju inte seriöst tro att dom får någon super-försäljning när alla redan har spelat igenom spelet?

Så, man kan säga att utvecklarna skjuter sig lite i foten när dom gör på detta viset. Visst tjänar dom oftast mer pengar på det i längden, men piraternana är knappast den enda eller största orsaken till att det säljer sämre på PC.

Till skillnad från förr så släpps nu spelen till tre olika plattformar, vilket såklart delar på köparna. Majoriteten har bara råd med konsoller för spel och föredrar därför att köpa spelen till dom.

Medlem

Som vanligt ser man kids skynda till och försvara piratkopieringen, samtidigt som det är uppenbart att de inte fattat ett skit av siffrorna.

Medlem

Det är ute med "dränka sina sorger i sprit", nu spelar man spel istället

Medlem

Inte bara piratkoperingen som gör att pc säljer sämmre, får ju faktiskt fatta att många spel släpps till xbox och ps3 och jag tror det är ganska onödigt att äga fler kopior av samma.. Konsollerna tar mark just nu men så är det.

Medlem
Skrivet av Frux:

Som vanligt ser man kids skynda till och försvara piratkopieringen, samtidigt som det är uppenbart att de inte fattat ett skit av siffrorna.

Du har inte fattat ett skit heller. Digital distribution är större än någonsin, miljontals dollar glöms helt och hållet bort när man räknar sådant här...

Medlem
Skrivet av Tpiom:

"...pc-spelförsäljningen minskade med 25 procent"

Piratkopiering? Och folk undrar varför inte spelen kommer till PC. Och andra säger att piratkopieringen inte skadar. Tänk efter lite (25% = 1/4).

Tur för mig att att jag börjar tröttna på spel, och kommer nog sluta inom 2-3 år. Kanske spelar ett eller två då, så detta kommer inte drabba mig så mycket i framtiden men för er andra (speciellt de yngre).

Skrivet av Hannu87:

hehe och dom gnäller på pirater...dom tjänar ju bra med cash dom borde sluta gnälla.

Skulle inte du vara sur om de minskade din lön? Anledningen är: "du tjänar ju bra med cash och borde sluta gnälla.".

Du glömmer väll inte att pengarna DELAS upp på flera hundra personer.

Dom överlever på mindre lön lika så skulle jag göra.

Medlem

Inte wow i spetsen utan SIMS2 The Neverending Story

Medlem
Skrivet av Hannu87:
Skrivet av Tpiom:

"...pc-spelförsäljningen minskade med 25 procent"

Piratkopiering? Och folk undrar varför inte spelen kommer till PC. Och andra säger att piratkopieringen inte skadar. Tänk efter lite (25% = 1/4).

Tur för mig att att jag börjar tröttna på spel, och kommer nog sluta inom 2-3 år. Kanske spelar ett eller två då, så detta kommer inte drabba mig så mycket i framtiden men för er andra (speciellt de yngre).

Skrivet av Hannu87:

hehe och dom gnäller på pirater...dom tjänar ju bra med cash dom borde sluta gnälla.

Skulle inte du vara sur om de minskade din lön? Anledningen är: "du tjänar ju bra med cash och borde sluta gnälla.".

Du glömmer väll inte att pengarna DELAS upp på flera hundra personer.

Dom överlever på mindre lön lika så skulle jag göra.

Men nu kan dem inte köpa ett sett guldtänder juh!

Inaktiv

Sony måste ju ha gått + som fan på PS2'an nu dom senaste åren.

Medlem

Hörde detta på radion då jag körde bil, höll på att köra av vägen.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Tpiom:

"...pc-spelförsäljningen minskade med 25 procent"

Piratkopiering? Och folk undrar varför inte spelen kommer till PC. Och andra säger att piratkopieringen inte skadar. Tänk efter lite (25% = 1/4).

Tur för mig att att jag börjar tröttna på spel, och kommer nog sluta inom 2-3 år. Kanske spelar ett eller två då, så detta kommer inte drabba mig så mycket i framtiden men för er andra (speciellt de yngre).

Skrivet av Hannu87:

hehe och dom gnäller på pirater...dom tjänar ju bra med cash dom borde sluta gnälla.

Skulle inte du vara sur om de minskade din lön? Anledningen är: "du tjänar ju bra med cash och borde sluta gnälla.".

Du glömmer väll inte att pengarna DELAS upp på flera hundra personer.

Ni la inte märke till att det stod att den digitala marknaden inte var inräknad och att dom endå hade 35% eller? De 25% dom tappat kan mycket väl ha % som gått över till digital marknad istället (Fler och fler får snabbare linor)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Noken:

Va? Står ju att den står för 35%. Med andra ord så är ju resterande 65% till konsoller (DS, PSP med).

För övrigt så tror jag de som klagar på piratkopiering hänvisar till mer än bara den svenska marknaden.

35% till pc...65% till 3 (!) andra enheter. Oavsett hur du vrider och vänder på det så har PCn störst del då. såvida inte en av konsollerna har 36% eller mer och de andra delar på en 30% eller något.

Du kanske borde ta och fundera lite över vad det innebär.

Edit: Och glöm sen absolut inte den digitala marknaden.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tpiom:

"...pc-spelförsäljningen minskade med 25 procent"

Piratkopiering? Och folk undrar varför inte spelen kommer till PC. Och andra säger att piratkopieringen inte skadar. Tänk efter lite (25% = 1/4).

1/4 retail, ja. Som nämnt så räknas inte digital distribution. Tänk på att att distibutionen via Steam har vuxit med närmare 200%.
Själv köper jag alla mina spel via Steam nu för tiden.

Sen är det nog inte många som påstår att piratkopiering inte skadar. Däremot får PC spelare oförtjänt dåligt rykte pga av det, och vi försvarar bara PC:n som spelplattform för det är inte sällan vi dras över en kam.

Medlem

Folk som påstår att ps3 inte har några spel borde få en smärre chock av detta.

Sedan ska det visst finnas massvis med xbox användare i Sverige men de verkar inte köpa sina spel i lika stor utsträckning som ps3 folket....jag menar, 0,3% mer köper till sin box men install basen är bra mycket större...undra vad de gör med sin xbox...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

fan inte lätt o vara spelutvecklare numera byta ner sig från sin ferrari till porsche

Medlem
Skrivet av Kovski:

Antar att online-spelen med wow i spetsen säljer som smör fortfarande och är pc:ns stora dragplåster

Skulle vara mycket intressant att se hur stor försäljningen från digital distribution var ifall man räknade in månadskostnad.

En World of Warcraft kopia köpt på nätet med 1års prenumeration (12x1månad) går på 1859kr i runda slängar. Det blir nog en hel del jämnfört med övriga spel.

Medlem
Skrivet av redmac:

Sedan ska det visst finnas massvis med xbox användare i Sverige men de verkar inte köpa sina spel i lika stor utsträckning som ps3 folket....jag menar, 0,3% mer köper till sin box men install basen är bra mycket större...undra vad de gör med sin xbox...

Flashar den och spelar piratkoperiat? Tycker att det e imponerande att spelen till 360 säljer så bra som dom gör.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av redmac:

Sedan ska det visst finnas massvis med xbox användare i Sverige men de verkar inte köpa sina spel i lika stor utsträckning som ps3 folket....jag menar, 0,3% mer köper till sin box men install basen är bra mycket större...undra vad de gör med sin xbox...

Flashar den och spelar piratkoperiat? Tycker att det e imponerande att spelen till 360 säljer så bra som dom gör.

Jag vet inte vad de gör (uttrycker mig diplomatisk, annars får jag hela fz mot mig), men köper spel gör de inte i samma utsträckning som PS3 användarna. Personer som påstår att ps3 enbart används som blu-ray spelare kan äta upp det rätt fint nu.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Noken:
Skrivet av seven8nine:

Jaha, där ser man... de klagar på pirater och ändå är pc spel fortfarande mest säljande kategori. Kan det vara så att en del spel helt enkelt inte är så bra och därför säljer dåligt?

Va? Står ju att den står för 35%. Med andra ord så är ju resterande 65% till konsoller (DS, PSP med).

För övrigt så tror jag de som klagar på piratkopiering hänvisar till mer än bara den svenska marknaden.

PC är 1 platform..DS,PSP,360,PS3,Wii är 5..
Med andra ord så har PC:n ett ganska stort försprång om man splittar upp alla konsolerna till 1 platform.

EDIT: Och folk säger att PC:n är döende..


signatur

<3

Medlem

Kanske dags för en prissänkning på spel då.. Kan garantera att fler spel kommer säljas om en hundring skulle försvinna från priset.

Fram tills att dom vågar ta det steget kan dom gnälla allt dom vill över piratkopiering.

Mellan 400 och 600 kr för en vara man inte ens kan lämna tillbaks om man är missnöjd, löjligt.

Medlem
Skrivet av redmac:

Folk som påstår att ps3 inte har några spel borde få en smärre chock av detta.

Sedan ska det visst finnas massvis med xbox användare i Sverige men de verkar inte köpa sina spel i lika stor utsträckning som ps3 folket....jag menar, 0,3% mer köper till sin box men install basen är bra mycket större...undra vad de gör med sin xbox...

För att vissa spel säljer mycket?

Medlem
Skrivet av Mikzarn:
Skrivet av redmac:

Folk som påstår att ps3 inte har några spel borde få en smärre chock av detta.

Sedan ska det visst finnas massvis med xbox användare i Sverige men de verkar inte köpa sina spel i lika stor utsträckning som ps3 folket....jag menar, 0,3% mer köper till sin box men install basen är bra mycket större...undra vad de gör med sin xbox...

För att vissa spel säljer mycket?

vissa spel? Detta är den TOTALA spelomsättningen i sverige, vad vill du få fram?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

123
Skriv svar