Spelbranschen slår rekord ännu en gång

Medlem

Fundera en liten stund till på på hur stor del av priset som utgörs av moms och svara sedan igen.

Näe, rätt. Om momsen är 25% så är det 20% av priset du betalar skatt.

Angående EA's vinst så verkar det i själva verket ligga mitt emellan våra estimat:
http://www.stuff.co.nz/4682335a1899.html

Gör lite matte (det verkar du ju gilla) på $50 miljoner i utvecklingskostnad (35 var en siffra från årsskiftet) och en break-even-point på 1.7 miljoner, så får du fram ett genomsnittligt pris på ~200:- per enhet.

Medlem
Skrivet av redmac:

Så varför köpte ni ett PS3 om det inte finns något som inte intresserar er förutom blu-ray...låter bara korkat. Massvis med spel i butik, massvis med spel på PSN men inget som intresserar er? Då kan ni lägga av med spelandet helt enkelt. Det är så det låter då det finns spel för alla men märkligt nog inte för er...

Äh, jag gör samma sak. Köpte mest PS3an för Bluray från början, och sjävklart provade man lite spel, men helt seriöst så är det skit alltihop. Jag spelar massor på PC, men det som finns till PS3 är helt enkelt inte värt pengarna eller särskillt roande alls. Ända sen jag upptäckte att inte ens GTA4 var kul att spela på konsollen så har jag inte köpt något spel alls till PS3an. Eller jo, Bionic Commando Rearmed köpte jag för någon månad sedan, men det var bara av nostalgiska skäl

Och nä, 360 är ännu värre. Ägde den i 2 år men sålde inför köpet av PS3 för att ge de moderna konsollerna en chans till.

Sen ser jag inte riktigt vad som är korkat med att köpa en PS3 som bluray, då det faktiskt är en riktigt bra sådan för dom pengarna, särskillt med tanke på den överlägsna hårdvaran jämfört med normala blyray-spelare som förbättrar laddningstider och online/lagrings-funktioner.

Medlem

köpte en ny pc för 20.000 för 5 månader sen men seriöst bara skit alltihop, här sitter jag med en värsting dator o enda spelen som finns är cs och wow, självklart provade jag o spela lite men Orka liksom! så nu spelar jag en massa på min xbox istället där spelen finns.

jag vet inte riktigt vad som är mest korkat köpa en ny pc för 20k för spela lite counterstrike med kidsen eller en xbox för 2000kr? med oändliga möjligheter till underhållning med polarna i soffan.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Tänk också på att månadsavgifterna för MMO-spel inte heler finns med. Där har vi mer än en miljard kronor/månad i omsättning globalt bara för World of Warcraft. Dessa avgifter betalas också ofta direkt till företaget utan mellanhänder.

Dessa summor som olika MMOs omsätter är inte att leka med då World of Warcraft ofta toppat listorna månader i rad utom när Age of Conan och Warhammer Online släppts vilka också är MMOs.

Jag tror att en stor del av nergången är just framgångarna som MMOs har haft. En spelare av ett sådant spel behöver ofta inte köpa andra spel då spelet i stort sett har oändligt antal speltimmar. Istället för att köpa nya spel betalar de bara månadsavgiften som sedan inte syns i denna statistik.

Tänk bara att varje gång 10 000 wow-spelare springer och köper sitt 60-dagars gamecard så har vi en omsättning på nära 2 miljoner.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

köpte en ny pc för 20.000 för 5 månader sen men seriöst bara skit alltihop, här sitter jag med en värsting dator o enda spelen som finns är cs och wow, självklart provade jag o spela lite men Orka liksom! så nu spelar jag en massa på min xbox istället där spelen finns.

jag vet inte riktigt vad som är mest korkat köpa en ny pc för 20k för spela lite counterstrike med kidsen eller en xbox för 2000kr? med oändliga möjligheter till underhållning med polarna i soffan.

Haha, seriöst, 20k? Jag beställde en värsting-dator till brorsan för knappt 14k i sommras, och då innehöll den en del mer eller mindre onödiga saker dessutom. Du får en riktigt bra komplett spel-dator idag för 10k. Så jag förstår inte riktigt vad tusan du har köpt för något.

Sen har det ju spö-regnat bra spel till PC hela hösten, och det kommer fortsätta under vintern och början av 2009. Jag börjar nästan få ångest över hur mycket tid och pengar det går åt för spelandet
Om din spel-smak sen inte går längre än till spel som CS och WoW, ja då tycker jag synd om dig.

Medlem
Skrivet av redmac:
Citat:

Köpte en ps3 några dagar för att jag ville ha en blu-rayspelare Visst kommer jag spela lite spel på den men jag ser den mest som en bluray-spelare med möjligheten att spela lite spel ibland än tvärtom.
Samma med min x360, den används dagligen till att se på DVD med, spel inte alls lika ofta.

Blir i slutändan att det enda man lirar är Mario Kart på Wii:n.

Skrivet av Hockey Stick:

Har fortfarande inte köpt nåt spel till mitt snart 3 månader gamla PS3. Har stått och dammat mest hela tiden
Finns inget som intresserar mig på den konsolen. Nån får gärna ge ett bra tips, förutom MGS4 eller kommande titlar. GTAIV har ja redan spelat klart på min gamla 360 innan jag sålde den.

Så varför köpte ni ett PS3 om det inte finns något som inte intresserar er förutom blu-ray...låter bara korkat. Massvis med spel i butik, massvis med spel på PSN men inget som intresserar er? Då kan ni lägga av med spelandet helt enkelt. Det är så det låter då det finns spel för alla men märkligt nog inte för er...

Faktum är att jag inte köpte mitt PS3. Vann det istället här på FZ
Tydligen finns det inget för mig nej. På PC spelar jag FPS och RTS. På PS3 har jag ingen aning vad jag ska spela då både FPS eller RTS är onödiga att köpa till den när man har en PC.
Funderade på NHL, men efter demot blev jag avtänd. Går endast att betala med kreditkort på PSN så där köper jag inget.

Ang. 20 k för en dator:
Överamitiöst imo, då jag köpte en dator för endast 9000:- inkl hoppbygge av butiken. Vågar även kalla datorn för high-end då t.o.m Assassins Creed går att spela på högsta över 30FPS.

Fast när det kommer till plattformar finns det väl egentligen ingen som är bäst? Allt beror ju på individen. Gillar man MGS så kan det ju vara värt med en PS3. Gillar man mods, Steam, WoW, RTS and what not så kan man ha PC. Gillar man Halo (bäst på konsol imo) och Xbox Live kan man ju köpa en 360. Föredrar man att spela i soffan över huvud taget så är väl en konsol det bästa alternativet.

Medlem

min åsikt är att pcspelandet står sig mycket starkt i antal spelare, eftersom cirka 80% av pcspelen är piratkopierade så syns ju bara 20% i statistiken. alltså är det bara en femtedel som egentligen märks. väldigt många köper speldatorer eftersom som spelen är lättillgängliga, som aldrig hade köpt hårdvara lika ofta om de inte hade haft piratkopierade spel. utvecklingen hade inte gått så här fort om det inte hade funnits piratkopierade spel eftersom speltillverkarna tar hänsyn till hårdvaran och tvärtom.
detta är en cirkel som går runt.
hårdvarubranschens vinst uppväger mjukvarubranschens förlust. problemet är att mjukvarubranschen inte får sin del av kakan.

Medlem
Skrivet av redmac:

Så varför köpte ni ett PS3 om det inte finns något som inte intresserar er förutom blu-ray...låter bara korkat. Massvis med spel i butik, massvis med spel på PSN men inget som intresserar er? Då kan ni lägga av med spelandet helt enkelt. Det är så det låter då det finns spel för alla men märkligt nog inte för er...

För att ha den mest som blu-ray
Förstår vad du menar, problemet är inte dåligt utbud utan dåligt med tid. Har haft x360 i snart 2 år tror jag och bara 4 spel till den, Wii i ett år och kanske 3-4 spel till den med. Ps3 köpte jag med Assassin's Creed för den var billig och sugen att lira det.
Men problemet blir tiden.... jobba 8 timmar - sova 6 timmar - umgås med flickvän, rasta hundar, laga mat, se på DVD osv brukar ta en stor del av resten av tiden så blir inte så mycket mer över till spelande oftast längre tyvärr.
Vilket leder till att man slögrindar lite i WoW eller svär över de jävla blå skalen i Mario Kart Wii eftersom de är spel som går snabbt att lira kortare stunder.

Edit: Glömde juh att Buzz! till PS3 står och väntar att hämtas idag. Wohooo!

Medlem
Skrivet av Frux:

Hela tiden ser man argument med kontentan

"Piratkopiering är inget problem, de tjänar ju ändå pengar. "

Så så länge en speltillverkare går med 2 kr i vinst så är piratkopieringen alltså bevisligen ett icke-problem? Din argumentation följer i stort samma märkliga spår, bara med lite finare ord. Du får faktiskt ursäkta om tröttnar till sist.

Trevligt med ett seriöst svar, jag hade nästan börjat tro att det inte gick att diskutera saker på en normal nivå här längre .

Det kanske inte framgår alls i mitt inlägg men jag tycker faktiskt att dagens piratkopieringen är ett problem, siter som The Pirate Bay gör sin beskärda del för att döda PC'n som spelplattform. Att varje svensson bara kan gå in på piratebay.se och hämta hem senaste spelen är rätt katastrofalt dåligt, hur många kommer betala för något de kan få grats? även om de tycker spelen är tokbra? Det sjuka är att om man ändå väljer att betala för sig så måsta man ut på stan och plocka upp ett exemplar i butik, och då får man även mindre trevliga saker som starforce/securom/etc.

Steam och andra "e-butiker" känns som ett steg i rätt riktning, även om de har nackdelar.

Skrivet av Frux:

Du drar upp två av de mest omtalade spelen till PC, och att de troligtvis har gått med vinst. Ja det är ju tur det!? Men hur mår marknaden som helhet?

Grejen är att allt färre produktioner går med vinst, och de som gör det går inte lika bra längre. Det har ett antal speltillverkare intygat den senaste tiden.

Piratkopieringen på PC är rätt stor. Om man tar exemplet ovan med "världens mest kopierade spel någonsin", Spore, så är 33% av exemplaren kopierade. Men om man utvecklar ett spel, oavsett platform, så betalar man fortfarande en massa personer för art/kod/ljud/reklar/packetering/etc. som relativt enkelt, till totala utvecklingstiden sett, kan porteras till andra platformar. Så om du spenderar 500 miljoner på att utveckla GTA4 till 360'n så behöver du sälja otroligt lite på PC för att täcka kostnaden för att portera det.

Skrivet av Frux:

Speltillverkare som för ett par år sedan sa att de visserligen ser negativt på piratkopieringen men att de klarar sig ändå, har börjat tröttna seriöst på sistone och säger nu öppet att de överväger att ge upp PC-plattformen. Det är en oroväckande utveckling.

Piratkopieringen har blivit mer allmän, men jag tror att stor del av utvecklarna influeras av utgivarna. Hur stor del av utvecklarna är numera independent och inte under MS/EA/Ubisoft/etc? Stardock och Valve, de två independents jag minns på rak arm som uttalat sig om piratkopiering, säger båda (valve, stardock) att det fortfarande inte är något direkt stort problem. Båda de har "unika" lösningar på problemet, Valve med steam som enligt dem själva minskar ner på 0-day kopieringen rätt rejält. Stardock kör på att utveckla spel helt utan kopieringsskydd specifikt riktade till en publik som väljer att betala för sig.

Och seriöst, hur revolutionerande är de flesta FPS/TPS? Bra grafik, men that's it, gameplay eller story är inte markant utvecklat från Wolfenstein 3D. Gears of War med en polare är nog den bästa upplevelsen jag haft av de senaste FPS/TPS:en som släppts till konsoll, och den har inte en sula mot känslan av riktigt teamplay i WoW/WC3/CS. Senast jag blev imponerad av ett FPS var i The Darkness, då mer för att storyn delvis var sjukt bra.

Skrivet av Frux:

Piratkopieringen är stor. Medan försäljningen för UT3 kan räknas i hundratusental, så gjordes 40 miljoner (!) försök ansluta sig till servrarna med crackade versioner. http://www.tgdaily.com/content/view/37203/98/ Utan att gå in på hurvida UT3 är ett bra eller dåligt spel, eller hur många av dessa som hade köpt spelet annars, så finns intresset där i miljontals uppenbarligen, men inte försäljningen.

Testa att dela ut flyers för något event, oftast delar man ut tusentals flyers och folk verkar intresserade, men när det kommer till att faktiskt släpa sig till stället och betala så visar det sig att de inte var så speciellt intresserade ändå. Att inte behöva betala något eller röra på sig gör att folk verkar otroligt intresserade för minsta hypeade grej (piratkopiering) men för att faktiskt gå till butik och betala 400:- för något så måste det vara bra grejer. På konsoll så har man inte alternativet "pirata först, betala sen", så folk köper oftast spelen baserat på hype, och när man väl köpt spelet så vill man inte erkänna att man gjort ett dåligt köp (på samma sätt som fanboys blir otroligt lojala mot det märke av konsoll de köpt). På PC-sidan så ger piratkopieringen syndromet "varför betala för något som jag redan har?". Dåligt för konsumenter på konsollen och dåligt för utgivarna på PC'n.

Skrivet av Frux:

Givetvis är MMO-spelen för PC en stor dold inkomstkälla. Men där står fortfarande WoW för den stora biten och det kom för 3 år sen, dvs det genomslaget i statistiken kom tidigare och är inget som förändrats markant sen förra året.

Nja, det är lite mer än så vad jag sett.

Citat:

the biggest gaming platform last year was the PC. Why? Online revenue alone exceeded 7 billion USD in 2007.

källa

Det verkar säljas rätt mycket "vanliga" spel online, Direct 2 Drive, EA store (Bioware, Crytek, etc), Blizzard store, EBgames (CoD4, GoW, etc). Sen har du random flash spel, PopCap, eller en miljard av alla asiatiska platforms/isometriska/etc online spel som exempelvis MapleStory eller GunBound. Casualmarknaden på PC verkar vara rätt stor.

Sammanfattningsvis: Jag tror att vissa stora utgivare försöker fasa ut PC'n i dess nuvarande form, även om PC'n har högre potentiella vinstmarginaler (i.e inga royalties till konsollutvecklarna) så är det enklare för Lucasarts/EA/MS att gå över till konsoller istället för att försöka "fixa" piratkopierngsproblemen på PC'n. Enklaste sättet att döda PC'n är att sluta släppa spel till den, lite mindre pengar just nu i utbyte mot massor med mer pengar senare.

Medlem

palla alla citat. Kul att det säljer på


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

ps3 ftw


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Gogge:

hur många kommer betala för något de kan få grats?

Jag tror inte jag har fel när jag säger att den absoluta majoriteten betalar för sig - även om det finns gratis på piratebay.


signatur
Medlem
Skrivet av redmac:

Det är sant, dock så äger EA nästan alla utvecklare som gör spel för dem. Utvecklarna får en vanlig månadslön men inte royalty och annat som independet utvecklare får. Så trodde jag att det fungerade för dem.

Jag plockar upp den här diskussionen igen då den är mycket roligare än hårdvarupratet som poppade upp på sida 3.

De flesta helägda utvecklarstudios har eget budgetansvar och är dessutom direkt påverkade av spelets försäljning i form av royalty. Det är mycket ovanligt att de får en fast summa pengar ("månadslön") för att göra ett spel där förläggaren tar hela vinsten (och därmed hela risken!). Mindre spel gjordes så förr, men jag vet inte om det händer längre, rätta mig gärna om ni vet motsatsen.
Självklart har de anställda månadslön, men den påverkas (genom bonusar, löneförhöjningar, fetare gym på kontoret och att de får behålla jobbet) också av studions resultat.

Snacka med vem som helst, från testare till studiochef, på en studio uppköpt av förläggaren och jag tror inte de har några större skillnader från hur det var tidigare att prata om.

In any case, så var det inte riktigt det jag menade, jag ville mest påpeka att det är ganska mycket dolda utgifter som ska bort från inköpspriset innan projektet börjar löna sig (inte bara gå med vinst).

Inaktiv

25 % minskning :/

Vi vet ju vart det ligger, ja det gör vi!

Nej stäng ner sidor som piratebay och annat skit så vi kan se framåt. Jag tror inte heller att så många ladder ner heller men det måste iaf få ett stopp.

Nån som vet hur krisen i USA påverkar spelförsäljningen i Usa och Europa?

Medlem
Skrivet av showerguy:

25 % minskning :/

Vi vet ju vart det ligger, ja det gör vi!

Nej stäng ner sidor som piratebay och annat skit så vi kan se framåt. Jag tror inte heller att så många ladder ner heller men det måste iaf få ett stopp.

Nån som vet hur krisen i USA påverkar spelförsäljningen i Usa och Europa?

Ekonomikrisen i USA? Den har blivit ganska global, som du kanske märkt.
Ingen vet exakt hur det kommer påverka oss rent generellt än mindre hur det kommer att påverka spelindustrin.
Det är bland det sista man behöver bekymra sig över.


signatur

bäst

Medlem
Citat:

Lite inside info till dig. Ta bort 25% skatt på 449:- blir det 336.75:-, ta sedan bort ca 3%-5% som vinsten är för nästan alla retailskedjor som säljer pc spel för 449:-. Det blir 326,64:- för 3% eller 319,91:- för 5%. Sedan blir mellanhanden för transport ca 5% så hamnar vi på 310,30:- eller 303,91:- som EA eller andra utgivare får in. Det är EA som får in den stora vinsten.

Då försöker vi igen med riktiga siffror och någon som vet vad moms och procent är förnågot kanske?

Retailkedjor är inte billiga med lön och skyhöga city hyror. Transporten i sig kostar inte mycket i jämnförelse med distrubution. Du har inte alls räknat med pengar som går till marknadsföring, materialkostnader, tillverkning eller mellanhänder innan retail.

moms = 20% av fullpris.
retail = ca 10% av priset.
distrubution = ca 15%
marknadsföring = ca 15%
materialkostnad och tillverkning = ca 5%

20+10+15+15+5 = 65%

Ger 157kr 15öre kvar.

Sedan förväntar sig aktieägarna minst 5% per ÅR i vinst av detta belopp som når EA. 5års utvecklingstid ger oss:

1,05^5 = 1,276 ger 21,6% av detta till vinst.

Kvar för att täcka utvecklingskostnader blir 123kr 13öre per kopia.

Av detta försvinner sedan ytterligare minst 50% i hyror, skatter och utrustning innan vi kan tala om hur mycket personalen kan få ut i lön.

Det som sedan är kvar när 5års lön + ränta för hundratals spelutvecklare är återbetalad till investerarna kan kallas äkta vinst som stannar innom företaget.

Medlem

Bra tänk Zerp. Men du kan inte lägga ihopa alla % och få vad det blir. Du får dra de efter varandra från summan. Det är inte 65% av den totala kostnaden.

Edit: Allt drar i en specifik ordning. Dock vet jag inte vilken.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Roliga är att det är just PC-spelen som piskar fram utvecklingen av hårdvara. Om ingen hade spelat Quake på den tiden det begav sig så skulle vi nog inte ha så bra utveckling på grafikkorts-sidan som nu. Likaså processorer. Inte fan behöver man speciellt mycket bättre än nån gammal P2:a med lite minne för att bara slö-surfa, skriva lite texter och lyssna på musik.
Personligen står jag fast vid att konsoller är bra om man vill slöspela eller lira mer socialt. PC är absolut till för lite mer seriöst spelande. Lir som Total War, Europa Universalis, Vettiga FPS-lir (nej, en padda kan *aldrig ersätta* keyb+mouse), MMO's är och kommer alltid att vara bäst på PC.
Själv har jag faktiskt köpt mer spel iår än någonsin förut - mest MMO's och det via Digital-nedladdning. Föråldrat att masa sig till nån affär nånstans när man kan få det fortare och bekvämare via nätet.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem
Skrivet av Zerp:

...

Marknadsföringen är rätt konstant oavsett hur många exemplar de säljer, vad jag sett så kör man exempelvis marketingbudgeten baserat på den årliga revenuen från publisherns sida plus "hypefaktorn" på spelet, och det räknas inte in i "box"-priset utan blir en procent av den procent som publishern får. De 50% i hyror/skatt/utrustning är också inbakat i priset för utvecklingskostnaderna, om man exempelvis tar spore-exemplet ovan. AFAIK så kör de flesta AAA-utvecklare med fast lön också, med lite olika alternativ för reward om spelet går bra; optioner, fasta summor vid visst antal sålda units, etc.

Med lite anpassning så borde nog siffrorna luta åt de 200:- som slartibartfast skrev om, ganska lagom mellan dina och redmac's "insidersiffror".

Sen får man räkna med att exempelvis Spore är ny IP, kostnaderna blir högre på första titeln. Spore MLCXVI eller dess expansioner kommer inte behöva samma budget om den bygger på tidigare teknik och redan har ett inarbetat namn.

123
Skriv svar