Nu när fildelning är en het topic igen har jag en fråga..

Inaktiv
Nu när fildelning är en het topic igen har jag en fråga..

När jag förr i tiden hade telia fick jag vid två separata tillfällen brev hem att om jag inte slutade dela ut upphovsrättsskyddat material skulle de klippa linan och polisanmäla mig.

Grejen är den att jag har netlimiter och har typ 0,1 kb upload så ingen kan någonsin ladda ner en hel film av mig eftersom jag bara är på dc max 10 minuter i stöten en gång i veckan och laddar någon mp3a eller så, givetvis inget upphovsrättsskyddat material utan bara folks egna låtar osv

Nu till min fråga, eftersom ingen kan ladda ner någon av mina utdelade mappar som heter som kända filmreleasar kan jag inte då hävda att jag packat ner min semester-resefilm i exakt samma storlekar som de olagliga releasarna och bara har dessa utdelade för att komma in på hubbar?

Discuss!

*edit stavning*

Medlem

Du vet att det är olagligt att handha piratkopierade filmer,apps och spel sedan länge?

Medlem
Skrivet av Ninadar:

Grejen är den att jag har netlimiter och har typ 0,1 kb upload så ingen kan någonsin ladda ner en hel film av mig eftersom jag bara är på dc max 10 minuter i stöten

Det spelar ju ingen roll, du bryter ju fortfarande mot lagen.


signatur
Inaktiv

Mm men det jag säger är ju att jag har packat ner mina semesterfilmer som jag filmat själv i rarfiler som är exakt lika stora som dem olagliga releasar som finns av filmer etc.
För att sedan lägga dem i mappar som heter filmens.namn.dvdrip.årtal.gruppens.namn och samma med spel och apps.

Alltså jag simulerar att jag har de olagliga filerna för att komma in på stora hubbar på dc och det ser ut som jag delar ut olagliga filer men det för jag inte och eftersom de inte kan ladda ner dem så kan de ju inte bevisa varken eller?

Förstår du hur jag tänker?

Medlem

Då begår du inget brott under själva uppladdningen (även om jag kan tänka mig att övriga hubbesökare skulle vilja gå lös på dig med en blåslampa)


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Det skulle hålla i rätten om du nu av förmodan skulle ha åkt dit på en polisanmälan som senare blivit ett rättsak. Men om dom nu skulle få rätt till att beslagtag hårddiskar etc och själva kolla upp dessa mappar som du delat ut och det skulle visa sig att det inte är semesterfilmer, då du... dåå kommer pontén och smiskar dig på snoppen med en glasspinne.

Inaktiv

Allt jag skrev är ju rent hypotetiskt. Enda som kan nita en är ju då en husransakan om det nu är så att mina fejkade rar-filer i själva verket inte är fejkade utan är olagliga filer.

Men för en husransakan så krävs väl att man delar ut ofantliga mängder, i stil med TPB osv och att väldigt många laddar ner det av dig.

Medlem
Skrivet av Ninadar:

Alltså jag simulerar att jag har de olagliga filerna för att komma in på stora hubbar på dc och det ser ut som jag delar ut olagliga filer men det för jag inte och eftersom de inte kan ladda ner dem så kan de ju inte bevisa varken eller?

Frågan är varför du skulle byta namn på filerna? Jag menar, så länge du har delat ut ngt, så kommer du inte. Så länge du inte bryter mot hubbens regler (t ex dela ut installerade filer, barnporr etc) så åker du inte ut. Varför då byta namn på dem och simulera olagligheter?

Du skulle alltså kunna dela ut Linux-dist. och Linux-program, helt lagligt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Blir väl lite svårt att fejjka sig förbi crc kontrollenen?
Om du är ute 10min 1 gång i veckan finns det inte en chans att telia skulle komma på dig två ggr, eller jo det är folk som blir sura på din fakeshare/netlimiter och anmäler dig för piratverksamhet till telia abuse. HAHA fortsätt du med netlimiter och fakeshare så åker du snart dit.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Vissa hubbar kräver att du delar ut apps, spel, filmer och att de är rarade i orginalformatet. Så för att komma in på dessa måste du fejka eller bryta mot lagen.

Medlem
Skrivet av Ninadar:

Vissa hubbar kräver att du delar ut apps, spel, filmer och att de är rarade i orginalformatet. Så för att komma in på dessa måste du fejka eller bryta mot lagen.

Och anledningen till att du besöker dessa hubbar är väl att du ska ladda ner apps, spel och/eller filmer?

Sjukt dålig stil att fakeshara, bättre du låter bli och är laglydig isf.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Du vet att det är olagligt att handha piratkopierade filmer,apps och spel sedan länge?

Helt fel. Sprid inte såna myter.

Innehav av piratkopior är helt lagligt, precis som alltid. Det är kopieringen som kan vara olaglig.

Inaktiv

Men ni moralmongon detta är helt hypotetiskt. Tror ni jag skulle orka sitta och kolla storleken på olika releasar osv?
Jag har inte en chippad xbox för att kolla semesterfilmer på min hemmabioanläggning för åtskilliga tiotusenkronorslappar.

Sluta predika och häng med i diskussionen istället.

Medlem

Lagligt är det ju som sagt inte så alla som tycker fildelning är skit gillar dig inte.
Du delar ut saker under falska premisser och använder limiters och annat fusk för att krångla dig in där du inte hör hemma - du blir snart bannad och piraterna gillar dig inte.

Jag kan bara säga att jag gillar dig inte.

(Hypotetsikt då alltså även om jag tror att du faktiskt gör, eller vill göra det du frågar om)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ninadar: dt är rätt enkelt, delar du ut en mapp som heter Snakes.On.A.Plane.2006.CUSTOM.SWESUB.PDVD-StarDVDr så stänger telia av dig, sen om det verkligen är den filmen eller inte skiter dom i eftersom dom kan stänga av ditt konto hur och när dom vill så gott som.

Sen om det nu inte är filmen kvittar, eftersom du aldrig kommer kunna skaffa bredband igen, allafall via telia.


signatur
Medlem

förutsätter att alla förstår att dina "semesterfilmer" bara är ett sätt att kunna ställa en fråga utan att bryta mot forumregler.

du gör gu filerna tillgängliga, alltså bryter du mot lagen. tveksamt om en gammal mossig domare bryr sig om ifall det skulle ta en månad att ladda ner en "semesterfilm" av dig. det skulle ju i princip räcka med att du laddat upp den sista byten av en fil för att pontén skulle kunna få det till att hela filen kommer från din dator...

du använder netlimiter och ska därför dömas till livstids stenkastning på sergels torg...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Okej för att klargöra för er allihop jag sitter inte längre på telia det var länge sedan jag bodde hemma. Jag använder inte netlimiter och jag har inte döpt om mina semsterfilmer för att låtsas att jag har något jag inte har.

Detta var rent hypotetiskt för att se om man verkligen kan åka dit om man hävdar något i dessa linjer. Och svaret blir ju att man kan inte åka dit så länge de inte kommer och gör en husransakan. För har de inte laddat hela filmer/spelet/programmet av dig och ser att det verkligen är det som det står att det är kan man ju hävda att man gjort detta med semesterfilmer eller .pak filer från något spel bara för att få mkt utdelat och som heter rätt saker.

Jag har 100/10 BBB och bryr mig inte ett skit om hur mkt folk laddar av mig för jag spelar nästan bara WoW och det är inte känsligt för spikar i upload. Så sluta whina sönder jag om netlimiter det har jag inte haft sen jag bodde hemma på telia med 0.5 upload!

Medlem

ok, du är förlåten


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

PaZ
Medlem
Skrivet av Ninadar:

Okej för att klargöra för er allihop jag sitter inte längre på telia det var länge sedan jag bodde hemma. Jag använder inte netlimiter och jag har inte döpt om mina semsterfilmer för att låtsas att jag har något jag inte har.

Detta var rent hypotetiskt för att se om man verkligen kan åka dit om man hävdar något i dessa linjer. Och svaret blir ju att man kan inte åka dit så länge de inte kommer och gör en husransakan. För har de inte laddat hela filmer/spelet/programmet av dig och ser att det verkligen är det som det står att det är kan man ju hävda att man gjort detta med semesterfilmer eller .pak filer från något spel bara för att få mkt utdelat och som heter rätt saker.

Jag har 100/10 BBB och bryr mig inte ett skit om hur mkt folk laddar av mig för jag spelar nästan bara WoW och det är inte känsligt för spikar i upload. Så sluta whina sönder jag om netlimiter det har jag inte haft sen jag bodde hemma på telia med 0.5 upload!

Om någon har börjat ladda ned från någon annan, och sedan fortsätter och avslutar nedladdningen hos dig, så bevisar väl det att den filen du har är identisk med den olagliga?

Inaktiv
Skrivet av PaZ:

Om någon har börjat ladda ned från någon annan, och sedan fortsätter och avslutar nedladdningen hos dig, så bevisar väl det att den filen du har är identisk med den olagliga?

Smart tänkt, men frågan är om det håller eller om allt måste komma från dig. Nu finns det väl iof inget egentligt konkret att gå på eftersom allt detta håller på att formas i lagstiftningen och genom de rättegångar som blir kring ämnet.

Intressant är det men det är ju skönt att en del företag går i rätt riktning med att försöka utnyttja den teknik som finns för att tjäna pengar istället för att spendera pengar på att försöka stoppa den.

Medlem

Det bevismaterial man hittills använt har bl.a varit dc-loggar, de registrerar väl enbart sista användaren?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

1
Skriv svar