Kärringdator 2k6!

Medlem
Kärringdator 2k6!

Jag sitter här och konfigurerar Linux på en gammal dator för användning av min farmor. Det låter kanske galet, men ni ska veta att ett riktigt inställt Linux kan vara lättare än Windows XP för en oerfaren användare (samt svårare att fucka upp, hehe). XP kostar dessutom pengar och är alldeles för tungt för den här burken.

Aaanyway, syftet är alltså att ge farmor något skoj att sysselsätta sig med. Därför behöver jag nu tips på bra kärringaktiviteter, för vilka jag kan förbereda datorn.

I huvudsak är jag ute efter bra bokmärken (chattsajter och onlinecommunities för äldre, t ex), men också tips om program (obs: Linux!) och vad helst annat ni kan komma på är välkomna.

Fire away!

Edit: Tilläggas bör kanske att farmor inte är någon hejare på engelska, så svenska sajter och program är att föredra.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:

Jag sitter här och konfigurerar Linux på en gammal dator för användning av min farmor. Det låter kanske galet, men ni ska veta att ett riktigt inställt Linux kan vara lättare än Windows XP för en oerfaren användare (samt svårare att fucka upp, hehe). XP kostar dessutom pengar och är alldeles för tungt för den här burken.

Aaanyway, syftet är alltså att ge farmor något skoj att sysselsätta sig med. Därför behöver jag nu tips på bra kärringaktiviteter, för vilka jag kan förbereda datorn.

I huvudsak är jag ute efter bra bokmärken (chattsajter och onlinecommunities för äldre, t ex), men också tips om program (obs: Linux!) och vad helst annat ni kan komma på är välkomna.

Fire away!

Edit: Tilläggas bör kanske att farmor inte är någon hejare på engelska, så svenska sajter och program är att föredra.

Fan det är ju sån skillnad på kärringar och kärringar... Jag kan tänka mig att hon kan bränna tid i radioarkivet på sr.se... svt's hemsida - lär henne hur man mailar... 1000-tals recept finns på tasteline.com, skaffa en blogg till henne (måtte gudarna förlåta mig för det tipset)...

Gå in på aftonbladet och låtsas att du är ett tantaskrälle och klicka dig fram bland bantartips, omega3 annonser och tips för värkande höfter.

Lycka till!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

wildawebben.se är et community för äldre, dock kanske 40+, men en bit på vägen. fixa lite sköna länkar eller program till korsord oxå.

Medlem

www.betapet.com Då har kärringen nått att göra!
Vem vet, hon kanske rankar nummer 1 på listan efter en vecka O_o

Inaktiv

fixa en länk till bingo på svenska spel oxå, kanske du kan göra dig en hacka på det när hon vinner

Medlem

de flesta distar kommer ju med Mahjong installerat, vad skulle hon behöva utöver det?!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

... och massor av brädspel och småkrafs finns i repo:n.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

40+ ska INTE använda datorer. iaf inte min far

Medlem
Skrivet av illern_man:

40+ ska INTE använda datorer. iaf inte min far

Johodå.

Bara dom inte frågar allt för mycket utan testar lite själva 8)

Medlem

Spindeeeelhaaarpaannnn!!!!!!


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av illern_man:

40+ ska INTE använda datorer. iaf inte min far

inte över 40? då försvinner 1/3 av alla UT spelare


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar