Fildelare friad

Inaktiv
Fildelare friad

Som rubriken säger. Fildelaren i Västerås som la ut Hipp Hipp Hora på nätet blev friad i hovrätten idag.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,897982,00....

Bra eller dåligt?

Personligen så tycker jag att det är bra

Medlem

Fildelarens handbok

Kapitel 1

Om du åker fast... Spela dum!

Användbara fraser:
"Jag visste inte att andra kom åt mina filer"
"Min dator stod obevakad på dreamhack"
"Vaddå fil?"
"Jag trodde allt ingick när jag köpte internet!"
"Jag trodde jag var tvungen att "ladda upp" så inte batterierna skulle ta slut"
"Allt material är backup, min polare har lånat orginalen... alla 5000 skivor."

Seriöst tycker jag att det var bra. antifaschistiskt av dem att frikänna... bra.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skrivet av CastorFiber:

"Jag trodde jag var tvungen att "ladda upp" så inte batterierna skulle ta slut"

Guld!

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Fildelarens handbok

Kapitel 1

Om du åker fast... Spela dum!

Användbara fraser:
"Jag visste inte att andra kom åt mina filer"
"Min dator stod obevakad på dreamhack"
"Vaddå fil?"
"Jag trodde allt ingick när jag köpte internet!"
"Jag trodde jag var tvungen att "ladda upp" så inte batterierna skulle ta slut"
"Allt material är backup, min polare har lånat orginalen... alla 5000 skivor."

Seriöst tycker jag att det var bra. antifaschistiskt av dem att frikänna... bra.

Haha dagens garv (gör han verkligen tummen upp?)

Medlem

I det här fallet har han ändrat sin historia för att bli frikänd. I polisförhören erkände han, men ändrade sig sedan i tingsrätten till att hävda att han var helt oskyldig. Jag tolkar det som att han ljög för att bli frikänd. (Om jag minns rätt i det här fallet)

Vad domen i sig kommer betyda får vi se. Jag tycker det är för tidigt att säga "yay" eller "bleh". Jag anser att immateriell rätt är väldigt viktigt men vill värna om människors frihet ifrån övervakning. I nuläget är fildelning av upphovsrättsskyddat material ett brott och bryter man mot den lagen skall man straffas. Det är en grundprincip i ett fungerande samhälle.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av StrongBad:

I det här fallet har han ändrat sin historia för att bli frikänd. I polisförhören erkände han, men ändrade sig sedan i tingsrätten till att hävda att han var helt oskyldig. Jag tolkar det som att han ljög för att bli frikänd. (Om jag minns rätt i det här fallet)

Vad domen i sig kommer betyda får vi se. Jag tycker det är för tidigt att säga "yay" eller "bleh". Jag anser att immateriell rätt är väldigt viktigt men vill värna om människors frihet ifrån övervakning. I nuläget är fildelning av upphovsrättsskyddat material ett brott och bryter man mot den lagen skall man straffas. Det är en grundprincip i ett fungerande samhälle.

Ofta tror jag att liknande mål fungerar ungefär på så vis att när du blir anklagad så börjar du gräva i hur det ligger till och efterhand rättegången fortskrider lär du dig mer och mer om vad som är vad så att säga och till slut har du en helt annan bild av vad du är skyldig till...eller inte. Speciellt i ett mediauppmärksammat mål där förmodligen många piratsympatisörer som är höga på aktuell copyrightlagstiftning viskat honom i örat om hur han skall agera för att bli frikänd.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av StrongBad:

I nuläget är fildelning av upphovsrättsskyddat material ett brott och bryter man mot den lagen skall man straffas. Det är en grundprincip i ett fungerande samhälle.

Immateriell rätt, patent och skyddade varumärken är inte ett krav för att ett samhälle ska fungera. Samhället har klarat sig alldeles utmärkt utan dom tidigare.

Jag kanske var lite oklar i formuleringen. Jag menade att det är bestraffningen av brott som är grundläggande i ett samhälle. Inte immateriell rätt. Immateriell rätt är ett nytt påfund som jag anser behövs för att stimulera och uppmuntra skapandet av kultur. Skapar jag något immateriellt så vill jag bestämma över hur det används.

Edit:

Skrivet av dosman:

Att man blir straffad om man bryter mot lagar tycker jag är rätt men vad som räknas som ett brott däremot det håller jag inte med dig om.

Dessutom, det är inte upp till varken du eller jag att bestämma vad som räknas som brott eller inte, hur gärna vi än önskar. Det är lagen och dess tillämpning som gör det.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv
Inaktiv

Om du blir åtalad för fildelning spelar det ingen roll om du spelar dum, kan dom bevisa att det är från din dator åker du dit. Dock ser jag det som näst intill omöjligt att åka dit så länge du nekar. Under normala förutsättningar vad gäller vanlig musik och film så måste sheriffen ha din hårdvara för att visa att det var just frpn din dator, och då måste de ha en husransakan för att plocka den för dig om du inte frivilligt ger bort den.

Och för att få en husransakan idag så måste den misstänktes brotts straff kunna bli längre än 6 månader, vilket det idag inte är på fildelning. Så i princip kan du omöjligt i dagläget fällas om du inte är dum i huvudet.

Svensk lagstiftning när den är som bäst! eller...

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av StrongBad:

I det här fallet har han ändrat sin historia för att bli frikänd. I polisförhören erkände han, men ändrade sig sedan i tingsrätten till att hävda att han var helt oskyldig. Jag tolkar det som att han ljög för att bli frikänd. (Om jag minns rätt i det här fallet)

Vad domen i sig kommer betyda får vi se. Jag tycker det är för tidigt att säga "yay" eller "bleh". Jag anser att immateriell rätt är väldigt viktigt men vill värna om människors frihet ifrån övervakning. I nuläget är fildelning av upphovsrättsskyddat material ett brott och bryter man mot den lagen skall man straffas. Det är en grundprincip i ett fungerande samhälle.

Ofta tror jag att liknande mål fungerar ungefär på så vis att när du blir anklagad så börjar du gräva i hur det ligger till och efterhand rättegången fortskrider lär du dig mer och mer om vad som är vad så att säga och till slut har du en helt annan bild av vad du är skyldig till...eller inte. Speciellt i ett mediauppmärksammat mål där förmodligen många piratsympatisörer som är höga på aktuell copyrightlagstiftning viskat honom i örat om hur han skall agera för att bli frikänd.

Hehe "en liten pirat viskade i mitt öra" nytt citat värdig ett IT-samhälle

Frågan är vad detta innebär för framtiden... Kommer det krävas att man delar ut flera filmer för att bli fälld? Och hur mycket får man böta/åka i fängelse och bli tvål-knu**ad...

Medlem
Skrivet av dosman:

Hur många gånger har man inte hört

Citat:

Everything you say can and will be used against you

...in a court of law.

Tragiskt att man kan amerikanska grundlagen bättre än den svenska.;)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av dosman:

Hur många gånger har man inte hört

Citat:

Everything you say can and will be used against you

...in a court of law.

Tragiskt att man kan amerikanska grundlagen bättre än den svenska.;)

Det är inte grundlagen....

Det är mirandarättigheterna. De säger de för att upplysa dig om att du inte behöver prata om du inte vill, vilket iof är p g a femte tillägget.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av dosman:

Hur många gånger har man inte hört

Citat:

Everything you say can and will be used against you

...in a court of law.

Tragiskt att man kan amerikanska grundlagen bättre än den svenska.;)

Det är inte grundlagen....

Det är mirandarättigheterna. De säger de för att upplysa dig om att du inte behöver prata om du inte vill, vilket iof är p g a femte tillägget.

I stand corrected. Jag kan alltså inte den Amerikanska heller! Dubbelpuddo.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

tycker ingen ska bli fäld som det är idag, de måste lösa det här på ett annat sett. Går inte att jaga inom några år 50% av alla svenskar...


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Medlem
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av dosman:

Att man blir straffad om man bryter mot lagar tycker jag är rätt men vad som räknas som ett brott däremot det håller jag inte med dig om.

Dessutom, det är inte upp till varken du eller jag att bestämma vad som räknas som brott eller inte, hur gärna vi än önskar. Det är lagen och dess tillämpning som gör det.

jaha, och vem är denne herr Lag, och varför bestämmer han och hans kompis Tillämpning allting?

edit: vad jag försökte säga var att lagar inte stiftar sig själva. i ett fungerande samhälle skapas lagar utifrån folkets värderingar.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ty så är det bestämt.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Youtube-proffs
Skrivet av dosman:

Om en lag inte följs i en tillräckligt stor utsträckning så är lagen i praktiken ineffektiv och underminerar alla andra lagar som följs.

Typ som att ingen kör för fort då?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av dosman:

Om en lag inte följs i en tillräckligt stor utsträckning så är lagen i praktiken ineffektiv och underminerar alla andra lagar som följs.

Typ som att ingen kör för fort då?

Eller går mot rött? Inte blinkar i korsningar? Inte kastar skräp på marken?

Saker som är olagliga men ingen kan i praktiken sätta dit dig för det. Om de inte kolla noga eller om du kör RIKTIGT fort.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Rätt åt svinen inom svensk filmindustri som jagar privatpersoner som piratar sig. Bättre de lägger nrj på att göra bättre filmer så folk är villiga att betala.

Tänk tex den där svenska vampyrrullen, har inte sett den ännu men har drägglat över DVD-utgåvan med en fin plåtbox. Där visar de att de bryr sig om konsumenterna, mer sånt. Är säker på att filmen är bra oxå hehe.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv
Medlem

Detta är ett skäl till att lagen behöver formuleras om en del.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Fildelning... det är ju ett brott utan offer, som att knivhugga någon i mörkret.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Fildelning... det är ju ett brott utan offer, som att knivhugga någon i mörkret.

Lite som TK innan servern räknar stats?


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Fildelning... det är ju ett brott utan offer, som att knivhugga någon i mörkret.

Om du knivhugger någon, även i komplett mörker, finns det inget offer då? Tror jag förstår vad du menar, men alltid kul att jäklas lite.

Inaktiv
Skrivet av dosman:

Man åker inte nödvändigtvis fast om det var från ens dator. Isåfall så skulle väldigt många åka fast för att ha förstört egendom iochmed olika virus, spyware och trojaner.

Nu är det ju helt olika brott, det är ytterst sannolikt att du kan hävda att någon gjort intrång på din dator och installerat program pch laddat upp filmer o musik

Medlem
Skrivet av teX:

Om du knivhugger någon, även i komplett mörker, finns det inget offer då? Tror jag förstår vad du menar, men alltid kul att jäklas lite.

Hehe, det är faktiskt ett simpsons citat.
"It's a victiless crime like punching someone in the dark"


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Får ser hur det går för den här mannan

http://www.idg.se/2.1085/1.78131

Medlem

bäst i den här kategorin var ändå kommun-kultur-politikern (någonting..) som hade sagt att han laddade ner musik från internet. polisen började undersöka, men bevismaterialet blev förstört av ett blixnedslag (!) så undersökningen fick läggas ner.

gudomlig rättvisa eller?

12
Skriv svar