Mattesnillen, hjälp!

Medlem
Mattesnillen, hjälp!

Kan någon komma med lite skön input på förljande fråga:

Om man har en kant, en tröskel som är 35 cm hög och vill bygga en rak ramp uppför denna tröskel som börjar 110 cm från tröskeln, vilken vinkel får man då mellan marken och rampen vid marknivån?

Triangeln blir ju rätvinklig, dvs 90 graders vinkel mellan tröskel och marken.

Hypotenusan, dvs längden på rampen är alltså om jag minns rätt:

A^2 = 35^2 + 110^2
alltså
A = sqrt(35^2 + 110^2)

om vinklarna a och b vet vi bara att a+b=90 grader (eftersom vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader och den andra, räta vinkeln är 90)

Alltså:

a vinkeln
...|\
...|..\
B |....\ A
...|......\
...-------
C
c vinkeln (90 grader) och b vinkeln

Vad är b-vinkeln?

...tror att det är sin(b) = B/A men vem minns hur man räknar men sin? Inte jag? Vem hittar sin texats82:a? Inte jag...

Tacksam för hjälp.

(edit, lätt att göra en triangel utan att använda mellanslag... nej, inte alls)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag har min TI-84+ här, men inte hjälpte det mig För svårt för min kunskap.

Inaktiv

Jag hittar inte ens roten ur-knappen på min Windows calc.
Du kan ju alltid rita upp en triangel i skala 1:10 och mäta vinklarna manuellt om du har en gradskiva.

Man får sin(x) genom att ta motstående katet delat med hypotenusan. Så om jag förstått rätt i din bild (att b är längst nere till höger) är det precis som du säger sin(b) = B/A.

Medlem

Eftersom att jag inte sitter med en miniräknare här eller några trigonometriska tabeller så kan jag bara ge dig lösningen, som jag gjort fint i paint.

Där står det hur du går till väga.

http://img227.imageshack.us/my.php?image=mattewf8.jpg

Medlem

fast nu använde du ju värdet för B i C.

tan c=A/B=35/110 (bokstäverna tagna ur Karmas ritning)

eller är det jag som är fel ute?

edit: skulle ge vinkeln 17,65. för det var vinkeln c i karmas ritning du ville ha?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Annars kan du alltid använda sinussatsen så slipper man allt kludd med sånt här tjaffs..
hinner inte nu men kanske senare


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

fast sinussatsen känns ju mest onödig iom att det är en rätvinklig triangel.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Mattesnillen? Det är väl ungefär Matte A det där.. Men lite skoj med såna problem tycker jag. Så länge du höjer svårighetsgraden några steg

Medlem

inv-tan(35/110)

Inaktiv
Skrivet av sno0zer:

Annars kan du alltid använda sinussatsen så slipper man allt kludd med sånt här tjaffs..
hinner inte nu men kanske senare

På vilket sätt hjälper sinussatsen?

Medlem

Att använda sinussatsen är att först gå ett steg tillbaka, för att sedan göra det som beskrivits.

Medlem
Skrivet av Blomkruka:

Mattesnillen? Det är väl ungefär Matte A det där.. Men lite skoj med såna problem tycker jag. Så länge du höjer svårighetsgraden några steg

Tror det är C faktisk och jag skulle respektera det du säger om du hade kommit med ett svar men...

Om vi kollar på karmas bild så är de mått jag känner till

A = 35 cm
B = 110 cm
C = sqrt(35^2+110^2) (Pytagoras sats)

vinkeln b är 90 grader
vinklarna a+c är 90 grader tillsammans...

Jag vill veta vinkeln c - och har "listat ut" hur man ritar upp det med sin men har helt glömt hur fan man räknar... plus, minus, division och multplikation är inga problem att trolla med i ekvationer men sin och vänner... Har helt glömt hur man gör...

Batterierna i min t82:a var slut...

Tack för alla svar ännu så länge.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Baserat på Karmas bild.

c=0,31818181....

arcsin(c)=18,55300...

Svar: Vinkeln = 18,5 grader


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Se där. En person med miniräknare ^^

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Se där. En person med miniräknare ^^

Precis, trodde verkligen att folk skulle ha en, men när det närmade sig två sidor blev jag lite smått orolig


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

graphcalc är en bra miniräknare till windows, btw. gratis dessutom. galculator för linux. (gtk)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Baserat på Karmas bild.

c=0,31818181....

arcsin(c)=18,55300...

Svar: Vinkeln = 18,5 grader

Fan, vad gött. Tack för hjälpen alla.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

graphcalc är en bra miniräknare till windows, btw. gratis dessutom. galculator för linux. (gtk)

Det sköna (och tydligen farliga eftersom jag inte minns hur man skall göra) med t82:an är ju att man kan skriva in hela talet på en gång... den reder ut paranterser osv - gör ditt progg samma sak? Att man kan mata in långa haranger?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Tänkte bara påpeka att det är Hwergelmer som har rätt svar: 17,65 grader (eller, atan(35/110)). Så svara inte 18,56 (eller, asin(35/110)) om du inte vill ha fel.

Apropå miniräknare, vad är det för fel på calc.exe? Edit: Oj, borde kollat att arcsin fanns i calc, vilket det inte gjorde.

Inaktiv

castorfiber: japp.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Istarius:

Tänkte bara påpeka att det är Hwergelmer som har rätt svar: 17,65 grader (eller, atan(35/110)). Så svara inte 18,56 (eller, asin(35/110)) om du inte vill ha fel.

Apropå miniräknare, vad är det för fel på calc.exe? Edit: Oj, borde kollat att arcsin fanns i calc, vilket det inte gjorde.

tack . tyckte det var konstigt att folk leker med sinus när de inte har längden på hypotenusan, men blev osäker där ett tag. det var ju ett tag sen gymnasiet


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Istarius:

Tänkte bara påpeka att det är Hwergelmer som har rätt svar: 17,65 grader (eller, atan(35/110)). Så svara inte 18,56 (eller, asin(35/110)) om du inte vill ha fel.

Apropå miniräknare, vad är det för fel på calc.exe? Edit: Oj, borde kollat att arcsin fanns i calc, vilket det inte gjorde.

tack . tyckte det var konstigt att folk leker med sinus när de inte har längden på hypotenusan, men blev osäker där ett tag. det var ju ett tag sen gymnasiet

Hmm... Ni har helt rätt i att tangens passar bättre Glömde det när jag arbetade *host*innantill*host* från Karmas teckning.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Hade han inte längden på hypotenusan då?

Eller är jag extra trög idag?

Inaktiv
Skrivet av Istarius:

Apropå miniräknare, vad är det för fel på calc.exe? Edit: Oj, borde kollat att arcsin fanns i calc, vilket det inte gjorde.

Kryssa i "inv" ovanför de advancerade knapparna

Och svaret är precis som Istarius sa: ATan(35/110)=17,65grader.

Medlem

Var det inte själva rampen som var 110 cm, d v s hypotenusan? Missförstod jag något där, eller?

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Var det inte själva rampen som var 110 cm, d v s hypotenusan? Missförstod jag något där, eller?

nej, det var avståndet på marken som var 110.

Detta var en jobbrelaterad fråga... var tvungen att kolla om den vinkeln översteg 12 grader vilket den gör. Det innebär att "projektet" stannar där.

Tack igen alla.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ahhhh, jag som läste slarvigt. Soz :'(

Bra att jag redovisade lösningen då iaf

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Blomkruka:

Mattesnillen? Det är väl ungefär Matte A det där.. Men lite skoj med såna problem tycker jag. Så länge du höjer svårighetsgraden några steg

Tror det är C faktisk och jag skulle respektera det du säger om du hade kommit med ett svar men...

Svaret fanns ju redan? Så tyckte inte att jag behövde skriva samma sak eller göra en quote.
Är det verkligen Matte C? (Jag pluggar bara matte D så ska inte "klaga" så mycket. Även fast det var Matte C så kändes det som att det var sånt man löste i 9an när man hade börjat med sin, tan och cos. Därav min kanske otrevliga ton.

Ingen som har något annat problem som erbjuder lite tankegångar.

Medlem

Trigonometrin tror jag tillhörde Matte C

12
Skriv svar