Grand theft auto i backspegeln

Inaktiv
Grand theft auto i backspegeln

Jag fick ett litet ryck igår när jag insåg att jag faktiskt inte varvat GTA 3. Vice City, San Andreas och 4:an har jag på meritlistan vilket gjorde det extra pinsamt. Så det vara bara att fixa fram ett ex av 3an och mata in i PCn. När laddningsskärmen kom upp så blev jag överraskande nog nostalgisk över att se den. Nostalgisk över Grand theft auto 3, "världens mest avancerade spel". Det trodde man inte.

Det håller än idag faktiskt. Stundtals blir man chockad över tillbakagången när saker som att det inte går att slänga sig ur bilarna i farten (detta är något man upptäcker när bilen förstås brinner så ni kan ana paniken). Att det inte finns någon stor over head-karta. Nej på riktigt. Du fick med en karta i boxen istället med påklistrad legend och allt. Inte mycket hjälp vid uppdragen dock så då får man alltså nöja sig med den man har i hörnet. Stor som ett frimärke. En annan väldigt kul grej är hur GTA 3s coolhet har försvunnit. När man spelade det för första gången hade det ju som bekant en helt fantastiskt story, men i dagsläget känns som den så blek att den är nästintill genomskinlig. Bara massa filmreferat staplade på varandra. Fast visst finns en tydlig och snygg samhällskritik.

Men i alla fall, summan av kardemumman. Varför jag egentligen skrev det här blogginlägget. Grand Theft Autos-tema låt, vart tog den vägen? Jag hade precis bränt över till andra ön (gick på ett par timmar, ännu ett falskt minne uppdagat) när den drog igång på Lips 106. Den är ju helt vansinnigt bra! Lyssna på den. Lyssna och bered dig på brontosaurusnacke-knäckande nostalgirysningar. Så sjukt tung!

<object width="320" height="265"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JYy69qOJWoM&hl=sv_SE&fs=1&color1=0xc..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JYy69qOJWoM&hl=sv_SE&fs=1&color1=0xc..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="320" height="265"></embed></object>

"Steal what you can and run from the nation"

Ord på det Da Shootaz.
Go helg.

#blogg

Medlem
Grand theft auto i backspegeln

Det enda bra GTA är originalet. Jag gillar inte vad klåparna Rockstar har gjort med serien.


signatur

Tempus fugit.

Inaktiv
Skrivet av Nocturne:

Det enda bra GTA är originalet. Jag gillar inte vad klåparna Rockstar har gjort med serien.

Okej. Fast Rockstar har alltid gjort GTA. Bara att de först hette DMA Design Ltd.

Medlem

Jasså det visste jag inte, nåja de kanske har fått storhetsvansinne eller något.


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar