CliffyB ogillar pirater och PS3-padden

Medlem
Skrivet av RazorShard:

De ovan nämnda problemen är en stark orsak till att jag föredrar att köpa spel via Steam när dem finns tillgängliga där. Då kan jag installera hur många gånger som helst på hur många datorer jag vill, men jag kan bara köra ett spel på en dator åt gången. Och jag slipper mata in och ut DVD-skivor hela tiden. Dessutom är autopatchning riktigt najs.

Jag håller med... Steam kändes som en bra lösning på många av de här problemen (och för det mesta är det sant). Jag säger "kändes" för att när jag tänkte köpa Crysis Warhead så såg jag att det stod man bara kunde installera det ett visst antal gånger, även på Steam.

Direkt så tänker man ju "vill jag verkligen ha det?" och i fallet med Crysis Warhead blev det nej för mig.

Medlem
Skrivet av SteinbergX:
Citat:

Det är en ganska rejäl skillnad mellan upphovsrättsbrott och stöld, jag är förvånad över att det fortfarande finns personer som inte inser skillnaden

Från en spelutvecklares synvinkel så är det inte någon skillnad alls - för resultatet är detsamma; ett sålt spel mindre.
Och i det här fallet var det ju just en spelutvecklare som uttalat sig.

Att fysiskt förlora ett föremål är väldigt, väldigt annorlunda mot att gör en digital kopia, även för spelutvecklare. I motsats till vad industrin uppenbarligen har lurat i dig så är det inte så att varje piratkopia är ett förlorat köp.

Att den utbredda piratkopieringen på PC'n inte är bra är det inte direkt svårt att förstå, men piratkopieringen används alldeles för ofta för att ursäkta kassa spel, eller som ursäkt för att inte släppa spelen på PC när man egentligen har en helt annan anledning.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av SteinbergX:
Citat:

Det är en ganska rejäl skillnad mellan upphovsrättsbrott och stöld, jag är förvånad över att det fortfarande finns personer som inte inser skillnaden

Från en spelutvecklares synvinkel så är det inte någon skillnad alls - för resultatet är detsamma; ett sålt spel mindre.
Och i det här fallet var det ju just en spelutvecklare som uttalat sig.

Att fysiskt förlora ett föremål är väldigt, väldigt annorlunda mot att gör en digital kopia, även för spelutvecklare. I motsats till vad industrin uppenbarligen har lurat i dig så är det inte så att varje piratkopia är ett förlorat köp.

Att den utbredda piratkopieringen på PC'n inte är bra är det inte direkt svårt att förstå, men piratkopieringen används alldeles för ofta för att ursäkta kassa spel, eller som ursäkt för att inte släppa spelen på PC när man egentligen har en helt annan anledning.

Att du bara vägrar förstå...
Gör jag en musik skiva och folk börjar ladda ner den olagligt är det ju förlust varje gång där det SKULLE ha varit köp istället för att få bruka varan.

Lika olagligt som att bryta sig in och ta en kopia.
Patetiskt att försöka rättfärdiga piratkopieringen på det sättet du gör, ush!

Medlem

Verkligen nyfiken på vad det är folk tycker är så hemskt med PS3 kontrollen tycker själv den är helt ok. Kanske är för att man är van vid den då man haft både PS och PS2 innan.

Visst kanske dom borde förnyat designen lite men ensak är den ju iallafall ensamma om och som både Wii och 360 borde tagit efter. Att man kan ladda upp den.

Inaktiv

tycker det här är lite lustigt, för 90% av dom jag känner som har xbox360 har chippat.. och kanske 70% av dom som hade xbox(1) chippade också.
vi har inte chippat vårt här än dock.. köpt en jävla massa spel.. priset och vad man får för priset lockar mig mer å mer att chippa den dock. snacka om att gå tillbaka till 1995 och köpa grisen i säcken varje gång man köper spel..

xbox live arcade är väldigt kul dock.

appropå kontrollerna så har jag bara lirat på ps/ps2 och fått småkramp, nothing major.. men 360:n fungerar bättre för mig. synd bara att d-paden suger röv.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av SteinbergX:
Citat:

Det är en ganska rejäl skillnad mellan upphovsrättsbrott och stöld, jag är förvånad över att det fortfarande finns personer som inte inser skillnaden

Från en spelutvecklares synvinkel så är det inte någon skillnad alls - för resultatet är detsamma; ett sålt spel mindre.
Och i det här fallet var det ju just en spelutvecklare som uttalat sig.

Att fysiskt förlora ett föremål är väldigt, väldigt annorlunda mot att gör en digital kopia, även för spelutvecklare. I motsats till vad industrin uppenbarligen har lurat i dig så är det inte så att varje piratkopia är ett förlorat köp.

Att den utbredda piratkopieringen på PC'n inte är bra är det inte direkt svårt att förstå, men piratkopieringen används alldeles för ofta för att ursäkta kassa spel, eller som ursäkt för att inte släppa spelen på PC när man egentligen har en helt annan anledning.

Att du bara vägrar förstå...
Gör jag en musik skiva och folk börjar ladda ner den olagligt är det ju förlust varje gång där det SKULLE ha varit köp istället för att få bruka varan.

Lika olagligt som att bryta sig in och ta en kopia.
Patetiskt att försöka rättfärdiga piratkopieringen på det sättet du gör, ush!

Där måste jag ju bara säga att du har kardinalt fel.
Logiskt sett är inte ett en nedladdning lika med ett förlorat köp. För inte är det så att alla som tankar hade köpt spelet/filmen/låten om de inte kunnat tanka det. Däremot kan man säga att det är ett förlorat MÖJLIGT köp. Men dock inte ett garanterat köp, ergo kan man inte heller kalla det för förlust rakt av. För i så fall skulle man ju kunna säga att alla som går förbi ett skyltfönster utan att handla det som är där är ett förlorat köp. Tycker inte det är rätt med piraterandet, men att slänga ur sig möjligheter som absoluta fakta är också det fel. Sedan är det inte stöld, utan som tidigare nämnt, upphovsrättsbrott, med de skillnader i straffpåföljd som gäller för de olika brotten. Det gör det inte mindre fel för det. Men man skall hålla isär begreppen.

Och man behöver inte vara ett geni att fatta att allt piraterande är skadligt för spel/film/musik-branschen. Men samtidigt behöver man inte heller vara ett geni för att fatta att distributionsättet bör ses över.
Fram för mer alternativ a lá Steam, digital distribution är framtiden, men storbolagen väljer medvetet att bortse från detta.

Och så OT: Gillar 360 kontrollen för RT/RB knapparna(gasa/bromsa samtidigt), och PS kontrollerna för de analoga styrpinnarna. I övrigt är det en vanesak vad man helst sitter med tror jag.

Medlem

jekla skit snack att gnälla på pirater.

ta N64, GamCube, NES, SNES, konsoller som nästan har sluppit pirater, MEN har haft dom dyraste spelen, snusktigt dyrt.

så jag ser inte problemet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

jekla skit snack att gnälla på pirater.

ta N64, GamCube, NES, SNES, konsoller som nästan har sluppit pirater, MEN har haft dom dyraste spelen, snusktigt dyrt.

så jag ser inte problemet.

.....................
lite mer ovanliga format dem använder kan ju vara det också

Medlem

snorungar utan moral och pengar som tanka spel.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag måste säga att jag håller med angående paden till viss del.

Jag har alla tre konsoler, och gillar 360 paden klart bäst.
Tung och stabil i handen och sköna analoga spakar med motstånd i.

PS3an är faktiskt riktigt oskön, enbart för att de analoga spakarna är så in i helvetes lösa.

Har stört mig på det ända sen jag köpte första dual shock till ps 1.

Ändå gillar jag ps3 kontrollen överlag, kanske är nostalgi, det känns kul att lira tex Wipeout HD, MGS4 och FFXII med samma kontroll man lirade orginalspelen med.

Tror kontrollerna skulle vara likvärdiga om de bara gjorde spaken lite trögare så man kan ha lika bra precision som på xbox och wii, även gamla gamecube.

Medlem
Skrivet av MacCoy:

um....ps3's handkontroll är gjord för barn.....
den är för LITEN....
medans 360's kontroll passar perfekt i handen.

Snarare gjord för små japaner haha

Inaktiv

Synd att inte första xboxens kontroller, observera att jag menar de allra första riktigt stora, är de enda som jag VERKLIGEN gillat. Jag har stora händer men de passade riktigt bra. PS3ans, och alla andra sorters playstation för den delen, kontroll är tokliten men 360ns är iaf tolererbar för mig.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

123
Skriv svar