Spel "Journalister"

Medlem
Spel "Journalister"

Är det bara jag som stör mig på klåparna som skriver recensioner i Aftonbladet? Tycker dom aldrig lyckas pricka ett rätt på nåt dom skriver...

FZ däremot, där har jag nog aldrig stört mig på en recension.


signatur

---
Boo!

Medlem

De skriver för en annan publik, men visst kan det kännas futtigt med en recension som i princip säger "Det var roligt att spela X".

Inaktiv

Annars är väl DN rätt så okej.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Aftonbladets (och Expressens) recensioner är ju lika långa som ett genomsnittligt ICQ-meddelande...

URK
Medlem

tycker mera att de skriver vad läsarna vill höra än vad de själva tycker.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Alltså... jag bara gissar nu men de som skriver artiklarna "Bin Laden gömmer sig en skjul i bolänge" och "Bill Clinton spelar saxofon på Paris Hiltons kalas" är ju journalister med examina från någon journalistutbildning. De som skriver spelrescensioner är personer som du och jag, utan journalistexamnia. Fördom eller fakta? Rätt eller fel?

Om jag har rätt så är det ju inte konstigt att mycket blir dåligt. Synd att det är så egentligen (om det nu är det) man borde inte få kalla sig "journalist" om man inte har rätt utbildning. Det räcker inte att skriva i ett publikt och välbesökt media för att få kalla sig journalist i så fall är jag det också from nu.

Intressepilsjournalist Chastor Phibuer.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

måste hålla med CastorFiber!!!

jag läser bra mycket hellre "en vanlig människas" artikel, recension eller krönika än en journalists eller krönikör.

dagens journalistik är verkligen nåt av det sämsta och mest irriterande jag kan komma på.

*edit*

självklart är det aftonblaskan och expressen samt uppdrag granskning/josefsson osv. jag snackar om.

FZ, stora inlägg på forum, vissa bloggar osv. är helt underbara och klockrena!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Namron:

Aftonbladets (och Expressens) recensioner är ju lika långa som ett genomsnittligt ICQ-meddelande...

Hehe.

Grejen är att du som läsare får filtrera ut 90% av "informationen" och ta det som verkligen har hänt, det syns ganska klart vad som är journalistens åsikter och vad som är information.

Bättre är att ha flera informationskanaler och inte bara en, samt att ta info ifrån rätt ställe.

Läser hellre Securityfocus för info om IT-säkerhet än det som står i typ aftonbladets "hur du säkrar upp din dator" där de har intervjuat nån jeppe som säger nåt uppenbart om brandvägg, antivirus och lösenord, typ att man aldrig ska posta sitt lösenord i diskussionsforum eller skriva lösenordet i pannan på sig själv.

PaZ
Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Alltså... jag bara gissar nu men de som skriver artiklarna "Bin Laden gömmer sig en skjul i bolänge" och "Bill Clinton spelar saxofon på Paris Hiltons kalas" är ju journalister med examina från någon journalistutbildning. De som skriver spelrescensioner är personer som du och jag, utan journalistexamnia. Fördom eller fakta? Rätt eller fel?

Om jag har rätt så är det ju inte konstigt att mycket blir dåligt. Synd att det är så egentligen (om det nu är det) man borde inte få kalla sig "journalist" om man inte har rätt utbildning. Det räcker inte att skriva i ett publikt och välbesökt media för att få kalla sig journalist i så fall är jag det också from nu.

Intressepilsjournalist Chastor Phibuer.

Det finns inget skydd mot att folk kallar sig journalister till höger och vänster, och varför skulle det finnas? Bara för att man tex startar en oberoende tidning utan att ha "journalistexamen" (som om det fanns en enda sort) så är man inte "riktig" journalist?

Medlem
Skrivet av PaZ:

Det finns inget skydd mot att folk kallar sig journalister till höger och vänster, och varför skulle det finnas?

Det enklaste svaret är; Byt ut ordet "journalist" mot "Läkare" och du svarar på din egen fråga.
En titel är en kvalitetsmärkning, en certifiering så att säga och visst finns det skyddade titlar men långt fler borde vara det. Kändis tex, det borde man inte bara få bli genom att vara med i BB.

Skrivet av PaZ:

Bara för att man tex startar en oberoende tidning utan att ha "journalistexamen" (som om det fanns en enda sort) så är man inte "riktig" journalist?

Nej, man är ingen riktig journalist. Reporter, skribent, skald... Men journalist, nej.

Mitt resonemang och mina åsikter handlar inte bara om journalistyrket, alla utbildningar som slutar i en titel borde skyddas. En städerska är inte trivseltekniker, en försäljare inte försäljningsingenjör och en bloggare än inte journalist även om denne har 1000 träffar i timman och citeras på aftonbladet.se.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Annars är väl DN rätt så okej.

Minns speciellt en recention som Peter Englund gjorde om Europa Universalis 2

Medlem

DN har en utmärkt spelsida med recensioner varje fredag i kulturdelen, samt en förvånansvärt väl uppdaterad spelavdelning på internet. De verkar ha förstått att spel faktiskt KAN ses som kultur! Recensionerna har verkligen tagit till vara på mer än bara en siffra för grafik/ljud, och försöker analysera åtminstonde ett snäpp till vad gäller historia, pop-kultur, äldre spel osv.

Jag gillar DN.

Inaktiv
Skrivet av Phosphor:

FZ däremot, där har jag nog aldrig stört mig på en recension.

Inte ens Enclave recensionen?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

DN är vettigt, mmm

afton därimot,,, ne, man kan lika gärna ta ett A4 papper sen kludda lite, och där ifrån får du fram mera info om vad som har hänt i dag, än att läsa deras skit.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Det enklaste svaret är; Byt ut ordet "journalist" mot "Läkare" och du svarar på din egen fråga.
En titel är en kvalitetsmärkning, en certifiering så att säga och visst finns det skyddade titlar men långt fler borde vara det. Kändis tex, det borde man inte bara få bli genom att vara med i BB.

Jag är övertygad om att många som skriver smörja för kvällstidningarna har pluggat på JMK, JMG, osv., och många duktiga journalister har ingen formell utbildning alls. Det har inte med kvaliteten på deras arbete att göra.

Aftonbladet-journalister skriver inte nödvändigtvis så som de gör för att de är dåliga på att skriva (även om så säkert kan vara fallet), utan för att det helt enkelt är så man skriver på Aftonbladet och andra kvällstidningar - förenklat, tillspetsat, hårt vinklat - vilket i sin tur beror på att det säljer.

Medlem
Skrivet av andman:

Jag är övertygad om att många som skriver smörja för kvällstidningarna har pluggat på JMK, JMG, osv., och många duktiga journalister har ingen formell utbildning alls. Det har inte med kvaliteten på deras arbete att göra.

Ja, det är klart att många journalister skriver rena dyngan trots sin utbildning men det är ju inte så konstigt som du skriver själv lite längre ner "man skriver så i dessa blaskor". Det kan ju även vara tvärtom, visst - att någon utan en formell utbildning blir den bäste av dem alla (vanligare förr dock). När du säger att utbildning inte har med kvaliteten på den de skriver att göra så glider vi isär. Undantagen undantaget kommer en utbildad person sopa mattan med en med samma förutsättningar i övrigt. Utbildningen är en kvalitetsmärkning. Även om man inte är bäst i världen så har man bevis på att man klarat allt man behöver klara, man vet allt man behöver veta för att få kalla sig journalist.

Vem skulle du anställa av två likvärdiga personer om en var utbildad journalist och den andra inte utbildad alls? Den frågan är nästan retorisk.

Skrivet av andman:

Aftonbladet-journalister skriver inte nödvändigtvis så som de gör för att de är dåliga på att skriva (även om så säkert kan vara fallet), utan för att det helt enkelt är så man skriver på Aftonbladet och andra kvällstidningar - förenklat, tillspetsat, hårt vinklat - vilket i sin tur beror på att det säljer.

Jo, så är det. Det är ju en teknik, talang man måste ha för att fixa att skriva så också. Man kanske får lära sig det på journalistutbildningen?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Skillnaden är ju att på aftonbladet så skriver dom endast grunden om vad spelet är och var det ska gå ut på.

Vi som är gamers vill ju har utförloga beskrivningar av både hur ljud, grafik, gameplay, quests osv. fungerade med varandra.
Dvs. vi är mycket mer kräsna än en average gamer.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Det där blev inte jag klok på kk,
gamers som är mer kräsna en average gamers?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Det där blev inte jag klok på kk,
gamers som är mer kräsna en average gamers?

Ja, FZ är väl oftast Hardcore gamers som pressar 23timmar (I sömnen okså förstår du) för att sedan ta en timme på toa.
Men det kanske bara är jag...


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av reset2:

Annars är väl DN rätt så okej.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen" apropå argumentet 'Den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja'

Vad är det du vill ha sagt med din signatur?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Notumforce:

Det där blev inte jag klok på kk,
gamers som är mer kräsna en average gamers?

Ja, FZ är väl oftast Hardcore gamers som pressar 23timmar (I sömnen okså förstår du) för att sedan ta en timme på toa.
Men det kanske bara är jag...

Nu är du mer beskrivande så nu är jag med


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

CastorFiber: Det kommer från www.stoppastorebror.se

Att när någon säger "om du inte har gjort något så har du inget att vara rädd för", därav är det okej med övervakning... igentligen så handlar det om en grundläggand rättighet, nämligen att inte alltid vara övervakad. Samt att det är skillnad på vem som säger det, och emot vem osv, därav nazi-liknelsen. "Varför låser du dörren när du går på toaletten?" Jo, för att du inte vill bli störd och sedd.. Det missbrukas också.

Tycker den är rätt så passande (dock inte i blått kanske).


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

CastorFiber: Det kommer från www.stoppastorebror.se

Att när någon säger "om du inte har gjort något så har du inget att vara rädd för", därav är det okej med övervakning... igentligen så handlar det om en grundläggand rättighet, nämligen att inte alltid vara övervakad. Samt att det är skillnad på vem som säger det, och emot vem osv, därav nazi-liknelsen. "Varför låser du dörren när du går på toaletten?" Jo, för att du inte vill bli störd och sedd.. Det missbrukas också.

Tycker den är rätt så passande (dock inte i blått kanske).

Ah, ok - det där är ju minst en tråd för sig så jag skall inte kommentera här. Även om övervakning faktiskt är ok.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Du kan väl skriva ett pm då.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

PaZ
Medlem

Byt ut ordet "journalist" mot "författare" och jag svarar på din. Jag ser absolut ingen orsak att skydda "titeln" Journalist. Vilka av alla tusentals journalistutbildningar skulle räknas? Folkuniversitetets? bara JMK:s? Nej, jag tycker att certifiering av skapande yrken (som journalist kan vara) är nonsens. Ska man certifiera "bra" konstnärer också så att man slipper råka köpa "dålig" konst?

Sen undrar jag vad skyddade titlar har att göra med förskönande omskrivningar. Menar du att en utbildad städare inte ska få kallas annat än städare?

När det gäller enhetliga utbildningar som avslutas med en examen, såsom läkare och civilingenjör så håller jag med om att de behöver skyddas. Men att skydda "journalist" är direkt löjligt.

För övrigt så borde titeln "språkkonsult" skyddas

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av PaZ:

Det finns inget skydd mot att folk kallar sig journalister till höger och vänster, och varför skulle det finnas?

Det enklaste svaret är; Byt ut ordet "journalist" mot "Läkare" och du svarar på din egen fråga.
En titel är en kvalitetsmärkning, en certifiering så att säga och visst finns det skyddade titlar men långt fler borde vara det. Kändis tex, det borde man inte bara få bli genom att vara med i BB.

Skrivet av PaZ:

Bara för att man tex startar en oberoende tidning utan att ha "journalistexamen" (som om det fanns en enda sort) så är man inte "riktig" journalist?

Nej, man är ingen riktig journalist. Reporter, skribent, skald... Men journalist, nej.

Mitt resonemang och mina åsikter handlar inte bara om journalistyrket, alla utbildningar som slutar i en titel borde skyddas. En städerska är inte trivseltekniker, en försäljare inte försäljningsingenjör och en bloggare än inte journalist även om denne har 1000 träffar i timman och citeras på aftonbladet.se.

Medlem
Skrivet av PaZ:

Byt ut ordet "journalist" mot "författare" och jag svarar på din.

Finns det en utbildning som ger dig rätten att kalla dig författare? Finns en som ger dig rätten att kalla dig journalist?

Skrivet av PaZ:

Jag ser absolut ingen orsak att skydda "titeln" Journalist. Vilka av alla tusentals journalistutbildningar skulle räknas? Folkuniversitetets? bara JMK:s? Nej, jag tycker att certifiering av skapande yrken (som journalist kan vara) är nonsens.

Alla skulle givetvis räknas förutsatt att vi snackar om en legitim skola med rätten att utbilda journalister. Vad menar du med "skapade yrken"?

Skrivet av PaZ:

Ska man certifiera "bra" konstnärer också så att man slipper råka köpa "dålig" konst?

Givetvis inte, det tror jag du förstår hur dumt det skulle vara. Alltså, jag har inte sagt att man skall ha "skyddade titlar" för exempelvis journalister för att folk skall slippa läsa smörja - Man skall ha skyddade titlar för att arbetsgivare vet vad de får "minimum" när de anställer någon t ex. Det är en kvalitetsstämpel helt enkelt.

Skrivet av PaZ:

Sen undrar jag vad skyddade titlar har att göra med förskönande omskrivningar. Menar du att en utbildad städare inte ska få kallas annat än städare?

Eufemismer är helt ok så länge de inte inkräktar på dessa titlar vi pratar om. Om en städare är utbildad i journalistik och har examina i kvantfysik men är anställd som städare så det precis det personen bör tituleras. Städare.

Skrivet av PaZ:

När det gäller enhetliga utbildningar som avslutas med en examen, såsom läkare och civilingenjör så håller jag med om att de behöver skyddas.

Då tycker du ju precis som jag.

Skrivet av PaZ:

Men att skydda "journalist" är direkt löjligt.

Varför just journalistyrket skulle vara "direkt löjligt" att skydda med titel förstår jag inte. Vill du själv kalla dig för journalist men kommer inte in på utbildningen?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

PaZ
Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Finns det en utbildning som ger dig rätten att kalla dig författare? Finns en som ger dig rätten att kalla dig journalist?

Eftersom journalist inte är en skyddad titel så finns det ingen utbildning som ger den rätten mer än någon annan egentligen.

Skrivet av CastorFiber:

Alla skulle givetvis räknas förutsatt att vi snackar om en legitim skola med rätten att utbilda journalister. Vad menar du med "skapade yrken"?

Det blir nog svårt att komma överens om vad en journalist ska kunna och hur lång en sådan utbildning ska vara. "skapande" yrken är alltså yrken som skapar något som kan anses ha konstnärlig kvalitet, dvs skribenter, musiker, konstnärer, etc.

Skrivet av CastorFiber:

Alltså, jag har inte sagt att man skall ha "skyddade titlar" för exempelvis journalister för att folk skall slippa läsa smörja - Man skall ha skyddade titlar för att arbetsgivare vet vad de får "minimum" när de anställer någon t ex. Det är en kvalitetsstämpel helt enkelt.

Titlar är ganska överskattat. Arbetsprover säger mer om en journalists kvaliteter än en titel.

Skrivet av CastorFiber:

Eufemismer är helt ok så länge de inte inkräktar på dessa titlar vi pratar om. Om en städare är utbildad i journalistik och har examina i kvantfysik men är anställd som städare så det precis det personen bör tituleras. Städare.

Men bara om den har genomgått städarutbildning?

Skrivet av CastorFiber:

Då tycker du ju precis som jag.

EFtersom det inte finns någon sådan enhetlig journalistutbildning så är det ju isf du som tycker som mig

Skrivet av CastorFiber:

Varför just journalistyrket skulle vara "direkt löjligt" att skydda med titel förstår jag inte. Vill du själv kalla dig för journalist men kommer inte in på utbildningen?

Om något så är jag snarare lätt pissed på folk som kallar sig "språkkonsulter" utan att ha genomgått utbildningen, för där finns en enhetlig utbildning (Gissa om jag har gått den? ). Att många journalister är dåliga på hantverket håller jag helhjärtat med om, men jag tror inte att det är okunskap utan ovilja och tidspress som gör att faktakoll och liknande alltför ofta blir lidande....

Medlem
Skrivet av PaZ:

Svarar på mina tilltal... (se ovan)

Jag tror vi förstår varandra. Det är ju precis det du skriver om språkkonsult jag vill åt. Det kommer i och för sig fler och fler "titlar" som medför att man får leg. Främst inom sjukvården.

Jag tycker att det är ett bra sätt att veta vem man har att göra med - jag kommer i kontakt med massa folk hela dagarna och jag skrattar ofta åt det folk kallar sig... de är inte kloka, en del... de bara hittar på en titel som låter tufft, alltid lurar det någon. Om jag frågar "Jaha, vad har du för utbildning då?" så får man "Ja, eum... alltså..."

shaddap, liksom.

Vad gör en språkkonsult?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

PaZ
Medlem

Bra fråga. jag jobbar som copywriter och översättare och kallar mig inte ens för det men det är en bred utbildning inom svenska med fokus på praktiska kunskaper.. pytteutbildning med 20 platser på stockholms universitet vartannat år..

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag tycker att det är ett bra sätt att veta vem man har att göra med - jag kommer i kontakt med massa folk hela dagarna och jag skrattar ofta åt det folk kallar sig... de är inte kloka, en del... de bara hittar på en titel som låter tufft, alltid lurar det någon. Om jag frågar "Jaha, vad har du för utbildning då?" så får man "Ja, eum... alltså..."

en kompis tog en paus från sin ekonomutbildning och började jobba på ett fondbolag. hans första titel var "assistant account manager", vilket till svenska översätts med "exceldokumentredigerare och allmän kontorsslav"


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar