Jag blir TOKIG!

Medlem
Jag blir TOKIG!

Alltså måste bara få skriva av mig.

Snart blir jag fan galen. Där jag jobbar är det tre skift jag har en fast andställning där jag jobbar på lördagar men på vardagarna är jag bara "inhoppare" och dom ringer in en huller och buller och dom ringer då fan inte i tid heller utan jävlat i sissta sekunden! Som typ i söndags när jag var på gymmet och körde hantelpress så ringde dom kan du komma och jobba natt nu.. ja visst bara att avbryta träningspasset hem och dusha och fara direkt till jobbet för äta någon riktig mat han man inte för dom ringde ju i så "oerhört" god tid.

Och så på jobbet har dom plockat bort mat maskinen som hade frysmat för tjogo spänn näe det var ju för onyttigt för oss... nu är det dyr jävla "nyttig" mat med pytteportitioner för 40 spänn och man blir fan inte ens mätt av skiten! Iallafall åter till ämnet.

Så då fick jag nöja mig med att äta bröd som linjerna spottar ut. Så när man väl slutar är man slut, hungrig, arg för att man inte har fått äta någon riktig mat. Så man orkar ju inte dirket såhär när man kommer hem på morgonen sätta igång och laga mat så då åt jag myssli istället. Och vad hände sen då? Jo jag vaknade av att dom ringde och ville att jag skulle komma jobba eftermiddag... Så då är det bara att kliva upp och åka iväg.. arg.. hungrig så att man skakar man kan ju inte direkt sätta igång och laga mat för dom vill ju att man ska komma på stört!

Alltså såhär är det hela jävla tiden att man får jobba typ varannat skift skulle inte förvåna mig om dom ringde och vill att jag ska jobba förmiddag... Och så snåljävla asen till arbetsledare ger ju en bara dag för dag också. Ibland i slutet av veckan kan man få dagen efter och kanske dagen efter det också men då ska man minstan ha tur! Jag blir fan tokig dom tror ju att man inte har nått jävla liv och bara sitter hemma och degar och "bara väntar på att dom ska ringa".

Och det går ju inte att säga till dom heller det är ju ungefär som att prata med en postlåda. Näe man är ju totts att bara "inhoppare" och då är det bara att acceptera som det är bara för att arbetsledarna inte kan planera alls i huvudtaget. Och nekar man dom ringer dom typ aldrig mer isåfall ska man ha en väldigt bra andledning!

Alltså jag är inte otaksam för att jag får jobba det är jag inte men om man ska vara tacksam för att få jobba varannat skift så är man fanemig en riktig arbetsnarkoman.

Så skönt att få skriva av sig lite ilska.

Medlem

Fan, efter en förmiddag/natt och sen en eftermiddag på det är man ju för farao död, då behöver man 2 dars ledighet att vila upp sig, mitt förra jobb var likadant. Fast jag hade ju schema på hur jag jobbade i varje fall.

Medlem

Varför tackar du ja till allt då?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Har liknande situation då jag har timanställning som brevbärare. Har det inte lika jobbigt som dig, men dom älskar att ringa på morgonen (runt 6-7), och så har man en halvtimma/timma på sig att vakna, klä på sig, äta frukost & sticka dit. Att man somnat klockan två på natten innan hjälper inte direkt. Ibland kan det gå en månad utan att dom vill ha en, så det är bara att gå och vänta på att dom ska gå och ringa.
Dålig inkomst, ingen betald semester, nya distrikt hela tiden, reklam, telefonkataloger, Ikeakataloger, tanter som klagar på att dom inte får reklam och bara en massa stress på jobbet.

Däremot får jag min HDTV imorgon.

Edit:

Skrivet av SeniiL:

Varför tackar du ja till allt då?

Tackar man nej ofta så börjar dom ringa någon annan Eller så behöver man helt enkelt stålarna.

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Varför tackar du ja till allt då?

Därför att annars skiter dom i en då får man inte jobba alls. Det är nämnligen favorisering av väldigt stor skala där.

Medlem
Skrivet av Crenshaw:

Har liknande situation då jag har timanställning som brevbärare. Har det inte lika jobbigt som dig, men dom älskar att ringa på morgonen (runt 6-7), och så har man en halvtimma/timma på sig att vakna, klä på sig, äta frukost & sticka dit. Att man somnat klockan två på natten innan hjälper inte direkt. Ibland kan det gå en månad utan att dom vill ha en, så det är bara att gå och vänta på att dom ska gå och ringa.
Dålig inkomst, ingen betald semester, nya distrikt hela tiden, reklam, telefonkataloger, Ikeakataloger, tanter som klagar på att dom inte får reklam och bara en massa stress på jobbet.

Däremot får jag min HDTV imorgon.

Vet hur det känns=/ Har hänt att man inte ens har gått och lagt sig vissa gånger. Samma sak där också ibland så kan dom inte ringa på skitlänge och så helt plötsligt så ringer dom huller och buller.

Medlem
Skrivet av Jühan:

Det är nämnligen favorisering av väldigt stor skala där.

Det är fan samma på alla jobb, tackar man nej en gång så hittar dom nån ny stjärtgosse som tackar ja, sen är man ute ur gamet.

Medlem

Dock har jag haft "tur". En jobbarkompis var tvungen att åka utomlands till sin (svårt) sjuka mor, så jag har jobbat ett antal veckor nu. Dock inte heltid, när jag kommer dit är det bara att plocka ner posten och åka ut. Dessutom är killen som står och kammar (sorterar posten) helt ny, och tycker det är roligt att felsortera. Sen kan han knappt någon svenska alls.

Jag njuter verkligen av "ledigheten nu".

Medlem
Skrivet av Zhane:
Skrivet av Jühan:

Det är nämnligen favorisering av väldigt stor skala där.

Det är fan samma på alla jobb, tackar man nej en gång så hittar dom nån ny stjärtgosse som tackar ja, sen är man ute ur gamet.

Oj då jag som trodde att min arbetsplatts var extrem.

Känns riktigt bra med respons såhär snabbt Nu känns det genast mycket bättre av att läst det ni har skrivit

Medlem
Skrivet av Jühan:
Skrivet av SeniiL:

Varför tackar du ja till allt då?

Därför att annars skiter dom i en då får man inte jobba alls. Det är nämnligen favorisering av väldigt stor skala där.

välkommen till klubben... får tusan söka csn lån snart :/ varit gött att man sluppit hittills men men


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem

Alltså... Jag har haft ett likadant jobb fast inom hotell/restaurang-braschen.

Jag förstår att det är jobbigt men att bli arg och ventilera i ett forum på nätet behandlar ju bara symptomen, inte sjukdomen så att säga.

Man måste ju förstå den arbetsgivare som väljer den arbetskraft som ställer upp, varför skulle han/hon kontakta någon som svarar "Jag kan inte, min hund är sjuk" 2 av 3 gånger? En sådan medarbetare behövs inte.

Om du och några med dig känner likadant så försök att tillsammans med de andra upprätta ett schema över vems tur det är att jobba och presentera detta för arbetsledningen.

Facket?

En ovidkommande fråga också... är du en ung herre?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det där är helt i linje med vår nya regerings filosofi, så du ska bara tacka och ta emot. Arbetsgivaren ska ha makten, inte arbetaren.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Kan man då inte som "sjärtgosse" gå och be om lite lönehöjning?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

StrongBad: satt och skrev ett svar på ditt inlägg, sen slog det mig - SNÄLLA gör inte det här till en politiktråd, vi har så många att tom jag börjar tröttna

i vilket fall, jag har haft en liknande arbetssituation då jag efter gymnasiet jobbade på flyttfirma några år. efter ca 1 år kunde jag mer eller mindre göra som jag ville med hur mycket jag jobbade. även idag kan jag komma och gå lite som jag vill för att dryga ut csn-pengarna. vet inte om det funkar så när man jobbar på större ställen, antar att det är svårare för cheferna att veta vem som är bra och vem som är sopa?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Samma sak sker på mitt jobb.
Blir också problem på andra hållet. Nu när verksamheten "effektiviserats" finns det färre personer att ringa in. Cheferna jobbar inte alltid och då måste vi på golvet ringa och väcka folk mitt i natten samtidigt som man skall sköta sin maskin.. från kontoret då.. typ..

Man får hoppas på att villkoren på något sätt förbättras för inhopparna. Ett schema, vilket Castor nämnde, skulle säkert underlätta. Då kan man i.a.f. vara beredd på att bli uppringd udda veckor exempelvis.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

StrongBad: satt och skrev ett svar på ditt inlägg, sen slog det mig - SNÄLLA gör inte det här till en politiktråd, vi har så många att tom jag börjar tröttna

Ja, okej. Jag tar på mig trollhatten och erkänner mig lite skyldig. Det var lite dumt, men jag föll för frestelsen.

Ontopic: Lycka till med problemet. Det du kan göra är söka andra jobb under tiden. Arbetsmarknaden fungerar som många andra marknader. Är man missnöjd så kanske det inte hjälper att klaga, men konsumentmakt är ett språk alla förstår.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av Hwergelmer:

StrongBad: satt och skrev ett svar på ditt inlägg, sen slog det mig - SNÄLLA gör inte det här till en politiktråd, vi har så många att tom jag börjar tröttna

Ja, okej. Jag tar på mig trollhatten och erkänner mig lite skyldig. Det var lite dumt, men jag föll för frestelsen.

Ontopic: Lycka till med problemet. Det du kan göra är söka andra jobb under tiden. Arbetsmarknaden fungerar som många andra marknader. Är man missnöjd så kanske det inte hjälper att klaga, men konsumentmakt är ett språk alla förstår.

Sen så är det ju så att har man ett jobb är det lättare att få ett nytt.

Medlem

Orkade inte läsa allt dravvel efter ditt första inlägg men kan du inte ta med egen fryst mat då? Rekommenderar thomas currygryta


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Ja, det löser nog problemet för honom...

Låter som en riktigt jäkla urusel situation det där. Nästan så att det får mitt monotona monteringsjobb (kan med lätthet somna sittande när jag sätter ihop grejer, kräver en Jedis viljestyrka för att undvika det efter en natt med lite sömn) att verka som rena rama lyxen.

Ja, vad kan du göra... Står du på dig får du inte jobba mer. En extremt ambitiös grej är ju att försöka få tag i listan med telefonnummer över dem som brukar jobba, och ringa runt och komma överens om något.

nj
Medlem
Skrivet av SoniC:

Orkade inte läsa allt dravvel efter ditt första inlägg men kan du inte ta med egen fryst mat då? Rekommenderar thomas currygryta

Nu var ju iofs inte maten det stora problemet utan att utan att ha minsta förvarning om det kunna bli uppringd och ombedd att komma in och jobba när som hellst.

Vet själv hur det är, spenderade nästan ett års tid med att försörja mig så när jag insåg att jag förra hösten inte skulle orka plugga heltid så jag lyckades först få lite vikariat hos en städfirma jag sommarjobbat åt något år innan, för att sedan få jobba extra, rätt regelbundet, med att städa på ett hotell de även skötte om för det behövdes rätt ofta extra folk där.
Brukade kunna ha iaf 2-3 dagar/vecka inplanerade där jag visste att jag skulle jobba, men det var inte ovanligt att jag övriga dagar i veckan, utan förvarning, kunde bli uppringd och ombedd att komma in så omgående som bara möjligt. Det fanns även perioder där det inte behövdes extra folk alls så jag kunde spendera 1-2 veckor utan att höra av dem.
Sedan var det oerhört olika från dag till dag hur länge jag behövde arbeta iom det berodde på mängden arbetare, rum som behövde städas så att jobba 8+ timmar hände lite då och då.

Kan inte helt påstå att jag sörjer att de slutade höra av sig (varför vet jag faktiskt inte, har inte fått tag på eller hört av någon sedan sista dagen jag arbetade). Hade förvisso några månader utan någon inkomst men fick nu i sommras jobb hos en annan städfirma där jag jobbade heltid i någon månad över sommaren, och extra nu när det behövs.
Dock så vill de att jag hör av mig och berättar ungefär vilka dagar och tider jag har tid över att jobba (för jag pluggar halvtid samt betar av mina omtentor för att kunna få göra mitt examensarbete) så brukar de kunna höra av sig då om det behövs folk.

Youtube-proffs

Gah, jag lider med dig. Sånt är hemskt. Fast mitt jobb kan ingen ta. Eller ja, mitt fd jobb.

Cheferna var RIKTIGA "djälvar" alltså. Dom behandla arbetarna som vi va på köttmarknaden, folk sparkades hit och dit, folk slutade för dom palla inte. Min chef var en riktigt slug fisk. Jag hade problem med en arbetskamrat , han var väldigt "aggresiv" och kastade saker när han blev sur, jag jobbade på en verkstad, så om det kom en hammare så fick man akta sig. Det var INTE kul. Hur som helst.
Jag sa att han har problem som kastar skit omkring sig och är allmänt "aggro".

Slutade med att chefen inte tog hand om det utan sa till denna person, varav denna personen blev SKITSUR på mig. Han gick därefter till VD för företaget och sa att jag var alkoholist.

Denna kille är snart 35 år eller något.

HEMSKT. Jag kan dra mer sån skit. Fast det kan jag inte just nu! TJOPP!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Kan du inte förändra arbetsklimatet så skulle jag se mig om efter annat jobb.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Kan du inte förändra arbetsklimatet så skulle jag se mig om efter annat jobb.

Word.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

En ovidkommande fråga också... är du en ung herre?

Jupp 20 bast snart 21.

Skrivet av Hwergelmer:

i vilket fall, jag har haft en liknande arbetssituation då jag efter gymnasiet jobbade på flyttfirma några år. efter ca 1 år kunde jag mer eller mindre göra som jag ville med hur mycket jag jobbade. även idag kan jag komma och gå lite som jag vill för att dryga ut csn-pengarna. vet inte om det funkar så när man jobbar på större ställen, antar att det är svårare för cheferna att veta vem som är bra och vem som är sopa?

Det är lite svårare på mitt jobb att veta vem som är bra och dålig det jobbar nämnligen +40 pers på vardera skift och det är tre skift.

Skrivet av Namron:

Ja, vad kan du göra... Står du på dig får du inte jobba mer. En extremt ambitiös grej är ju att försöka få tag i listan med telefonnummer över dem som brukar jobba, och ringa runt och komma överens om något.

På den där listan är det typ oändligt många namn och då menar jag det är hur många som helst. Det är aldrig samma inhoppare heller. Varje år är det en bunt nya "sjärtegossar".

Skrivet av Notumforce:

Kan du inte förändra arbetsklimatet så skulle jag se mig om efter annat jobb.

Jag ska börja studera tror jag. Läsa in gymnasiet slutförde det aldrig gick två linjer men slutförde aldrig nått utav dom. Funderar på att gå folkhögskola då kan man få a-kassa och ändå inte förlora stämplingsdagar det är vad jag har hört iallafall.

Medlem

jo, det var det jag misstänkte. det är ju lättare när man kan lära känna cheferna


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

jo, det var det jag misstänkte. det är ju lättare när man kan lära känna cheferna

Du menar rövslickeri

Skämt och sido jag vet vad du menar på den fasta tjänster som jag har på lördagar funkar det hur bra som helst när man känner chefen vettu så där har man betydligt större möjligheter att påverka saker och ting men då är jag ju bland dom som har jobbat där längst. Men på skiften där jag är inhoppare är det ju som att prata med en vägg när man pratar med arbetsledarna.

1
Skriv svar